Wat is de keuze als je zo’n 60 mille mag stuk leasen/slaan op een premium elektrische crossover?
Voor Johan was het altijd lastig. Hij rijdt relatief veel kilometers en tot nu toe is een EV voor hem niet praktisch. Nu zijn er twee dingen veranderd: hij heeft een nieuwe functie én een nieuw huis. Het moment is nu eindelijk gekomen dat een elektrische auto wél ‘past’ bij zijn leven. Dat is overigens niet alleen de locatie en baan van Johan, maar als leaserijder mag je meestal om de 4 jaar iets nieuws uitzoeken. Waar je in 2012 nauwelijks fatsoenlijke auto’s kon vinden, ging dat in 2016 al wat beter en was er redelijk wat keuze in 2020. En reken er maar op dat volgend jaar (dan is het 2024) er nog meer keuze is.
Johan is wel vrij duidelijk in wat zijn vrouw wil, eh, wat hij wil. Het moet een crossover zijn met een hoge instap. Natuurlijk, wij petrolheads houden van lage (en verlaagde) auto’s, maar wacht maar totdat je twee kinderen (die Johan heeft verwekt) in een zitje moet vastsnoeren, dan is het wel erg chill. En ach, in Nederland rijd je nooit harder dan 100, er zijn geen bochten en het stikt van de drempels. Dan is het toch lekker?
Dan het premium aspect. Natuurlijk zijn er gradaties qua ‘premium-heid’. Het gaat Johan erom dat het navigatiesysteem en koppeling met de smartphone moeiteloos gaat. Ook wil hij gewoon in een prettige omgeving zitten met fraaie materialen, fijne stoelen en een goede afwerking.
De wensen voor een premium elektrische crossover kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | VW Golf (2x), VW Passat, VW CC, BMW 330e |
Koop / lease: | Lease |
Budget: | Ongeveer 60.000 euro |
Jaarkilometrage: | Ik moet er zo’n 30.000 per jaar elektrisch afleggen als dat lukt! |
Brandstofvoorkeur: | Groene stroom? (Elektrisch dus, GEEN PHEV, geen Yolo met een Nissan Leaf en AMG combo ;-)) |
Reden aanschaf andere auto: | Nieuwe auto uitzoeken! |
Gezeinssamenstelling: | 2 kinderen, bezig met de derde |
Voorkeursmerken / modellen: | Premium crossover, liefst Duits. |
No-go modellen: | BMW i4 (hoe gaaf ik die ook vind) |
Audi Q4 e-tron 45 quattro Edition
€ 61.415
€ 60.039 (fiscale prijs)
Het vervelende van de autoprijzen tegenwoordig is dat je niet kunt kiezen wat je wil. De Audi Q4 e-tron is zo’n wagen waarbij je de keuze moet maken: prestaties en range of luxe en uitstraling? Normaal gesproken is het logisch om voor luxe en uitrusting te kiezen met een kleinere motor, maar waar je bij een benzineauto vaak VERDER komt op een volle lading, is dat met een EV niet zo. Daarom adviseren we toch de Audi Q4 e-tron als ’45 quattro’ en niet de 40 zonder quattro.
Bij een crossover hóórt vierwielaandrijving, anders heb je gewoon een hoge hatchback. Het voordeel is de range, de 45 komt 490 km ver. Ook klinkt 265 pk erg veel, dat valt best mee. Elektrische auto’s zijn vrij zwaar en ergens komen EV-pk’s altijd minder goed uit de verf dan benzine-pk’s. Waarom de Q4 e-tron dan wél snel aanvoelt? De eerste 30 seconden kan de motor eventjes 300 pk leveren. Boefjes! Een ander dingetje dat knaagt, de Q4 is gevoelsmatig niet beter/fraaier dan de VW ID4/5 of Skoda Enyaq, die voordelig zijn. Gezien het succes van de Q4 e-tron ziet het publiek dat toch echt anders en zien het als een volwaardige premium elektrische crossover.
Tesla Model Y Long Range
€ 54.995
€ 53.990 (fiscale prijs)
We hebben het vaak over de instapper met dit model. Dat is namelijk een geweldige aanbieding. Maar tegenwoordig is dit misschien wel het model dat je moet hebben als je naar een Tesla Model Y kijkt. De Long Range kost tegenwoordig maar 54 mille en dan krijg je écht enorm veel waar voor je geld. Meer dan 440 pk, vierwielaandrijving en de grote accu’s waardoor je meer dan 550 km kunt halen.
Kijk, dat zet zoden aan de dijk! Het is ook echt een snelle auto met een 0-100 km/u sprinttijd van 5 tellen. Je moet wel genoegen nemen met Tesla-esque eigenschappen als een bijzonder kaal interieur en generieke styling dat al een beetje aan het verouderen is, terwijl het model erg vers is. Maar nuchter beschouwd is het de beste aanbieding, met als voordeel het Supercharge-netwerk en de Tweets van Elon Musk.
BMW iX1 xDrive30 (U11)
€ 55.275
€ 53.977 (fiscale prijs)
Qua prestaties zit je wel goed met deze BMW. De elektrische X1 is namelijk erg vlot, dankzij 313 pk systeemvermogen. Dat is dus meer dan de Audi maximaal voor 30 seconden kan leveren. Ook wel prettig voor mensen die geen statements willen maken, de BMW iX1 is geen overdreven elektrische auto. Het is gewoon een prima premium elektrische crossover en verder niets. Sterker nog, niemand (van buitenaf) vermoed dat je in een EV rijdt totdat je moet laden. Nadeel: het is een Duitse auto. Dus voordat je aan opties kan beginnen, ben je al 10 mille verder.
Je kan ook het M-Sport pakket nemen in het wit, dan blijft ‘ie net onder de 60 mille. Wel even een dingetje om rekening mee te houden, die range van 500 km is geweldig, maar 300 km is accurater. In de iX1 is het relatief lastig om écht zuinig te rijden. Het interieur is voor zijn klasse keurig, de ruimte valt een tikkeltje tegen. Aan de andere kant, dit is de onderkant van het gamma, premium auto’s zijn altijd bewust ietsje kleiner.
Volvo XC40 Recharge Twin Plus
€ 58.495
€ 57.330 (fiscale prijs)
Deze auto was een van de auto’s waar Johan benieuwd naar was. De Volvo is namelijk net vernieuwd. In Nederland is deze premium elektrische crossover een enorm succes. In vergelijking met de Tesla is de Volvo XC40 wel een half maatje krapper. Echter, Het is wel ‘meer auto’. De auto heeft een beeldschoon interieur, echt een groot voordeel van de Volvo. Iedereen voelt zich hierin direct thuis. De zitpositie is ook zeer puik te noemen.
Qua prestaties ga je niets te kort komen, want met 408 pk is de Volvo nóg sneller dan de Tesla! Althans, op de sprint. De Volvo is een Volvo dus begrensd op 180 km/u. Wel een dingetje om op te letten: de Tesla is al vol uitgerust, de Volvo kun je nog wat verder aankleden.
Mercedes-Benz EQB 250 Business Line (X243)
€ 59.917
€ 58.297 (fiscale prijs)
De Mercedes-Benz EQB is een bijzonder geval. Het is in feite de elektrische versie van de Mercedes-Benz GLB, maar dan met een afwijkende neus. Het grootste nadeel van de EQB is zijn prijs, het is een heel erg dure auto. Daarbij is het niet zo dat je direct ziet waar het geld naar toe is gegaan. Want in dit overzicht is de Mercedes EQB de traagste en heeft ‘ie de minste range.
Ook is de uitrusting op zijn best karig te noemen, terwijl de prijs dus vrij hoog is. De Mercedes heeft wel een zeer verzorgd én ruim interieur. Dat niet alleen, de mogelijkheid voor zeven zitplaatsen is echt uniek. Het is een typische auto die in de smaak valt bij mensen die minder met auto’s hebben. Nu denk je ‘waarom koop je dan een Mercedes-Benz?’, maar er zijn ook mensen die niets met cola hebben en alleen Coca-Cola drinken en niets met spijkerbroeken hebben en toch Levi’s dragen.
YOLO: Polestar 2 Performance
€ 62.400
€ 61.400 (fiscale prijs)
Het is een beetje smokkelen, want het is niet echt een premium elektrische crossover (met name dat laatste), maar meer een sedan op stelten. Nu alle grenzen qua autotypes wat vervagen, kan de Polestar 2 er ook wel bij. In principe deelt de auto veel techniek met de XC40. Dat merk je ook als je erin gaat zitten. Het toffe is, als je IETS boven het budget komt, kun je een Polestar 2 Performance rijden. De Performance-versie! In tegenstelling tot Tesla betekent het niet alleen prestaties in een rechte lijn.
Nee, je krijgt een zeer hoogwaardig onderstel met Ohlins-dempers. Dat is echt ongekend voor een straatauto. Deze Polestar is dan ook een puik sturende automobiel, en we zetten er bewust geen ‘voor een elektrische auto’ achter. Het is toffe auto, punt. Nadeel is wel dat je ‘m nauwelijks kunt configureren qua kleuren en opties. Ook lijkt ‘ie ons iets te veel op de gewone Polestar 2 waar de hele marketing-afdeling ook al in rijd.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Allison Burgers zegt
Nu staan er bij de meeste aanbevelingen meteen foto’s van de dikste Sjaken. De Q4 Edition is echter een ontzettend kale auto. Zowel qua uitrusting als qua looks. (je schrik gewoon van wat er allemaal níet op zit qua uitrusting) Ongespoten zwart plastic van binnen en buiten, simpele wielen, etcetera. Premium komt niet eens in de buurt.
Voor een beetje uitstraling kom je a bij de Advanced Edition uit. Ook die is kaal en duur, maar het oogt al wat beter. En je hebt de hippe LED-lampen ipv de basis. Dan oogt een Audi al snel beter.
De 40 komt trouwens verder dan de 45.
iX1 is standaard ook niet heel geweldig. Neem alleen al die lullige standaardwieltjes.
Voor deze prijs ontkom je eigenlijk niet aan de Model Y met de huidige prijzen. Ik vind het persoonlijk een gruwel, maar er is geen merk dat qua specs in de buurt komt voor deze prijs. Al vraag ik me wel af wat er “premium” aan is. Een Ioniq 5/6 of EV6 zou er dan ook prima bij kunnen als een Tesla “premium” is.
camber24 zegt
Volledig eens met wat je zegt over de Q4. Ik wil er graag op aanvullen dat je zelfs voor een automatisch dimmende binnenspiegel in de buidel moet tasten. Bizar kaal is dat ding. Oh, en de 40 is idd de betere keuze dan de 45.
outlook zegt
En dan te bedenken dat er ook nog twee(drie) kinderen mee moeten. Ik hoop dat ze gelijk 9 jaar of ouder zijn bij de geboorte. Beetje veilige kinderstoeltjes vragen behoorlijk ruimte tegenwoordig
Johanneke zegt
Tja ik vind het aanbod karig eigenlijk.
De Audi is lelijk en nauwelijks beter dan de VW/Skoda.
Model Y is lelijk.
De BMW ziet er dom uit met die blauwe trim.
De Volvo is te klein voor 3 kinderen.
De Mercedes heeft een karige range.
De Polestar is te krap.
Dus.
Allison Burgers zegt
Bij BMW kun je kostenloos de blauwe accenten laten vervallen.
rogerzz zegt
Eens met alle ongeveer alle argumenten, conclusie is denk ik een Skoda kopen dan. Dat is toch 80% Audi-kwaliteit. BMW kan overigens ook zonder blauwe woke-trim, maar blijft gevoelsmatig wel klein. Alsnog groter dan een Polestar zie ik, maar het blijft een soort opgeblazen 1-serie voor mijn gevoel.
Persoonlijk wacht ik liever op een Audi A6 etron of BMW 3-serie full EV, al die nep-SUV’s vind ik helemaal niks. Even doorsparen misschien nog en de huidige VW Golf doorrijden :)
b088y zegt
Gaat om lease, feit dat hij kinderen benoemd is dat de auto ook privé word gereden. Je gaat toch niet 500 euro per maand aan bijtelling betalen voor een Skoda! (Overigens geld dat ook voor de rest). Zou dan overwegen het lekker buiten de bijtelling houden, de Tesla kiezen en privé iets kopen (BMW G30 van jaartje of 4 oud bijvoorbeeld)
kadett83 zegt
Nee veel beter om nog eens 100+ euro extra te betalen voor een Audi logo voor en achter met slechtere uitrusting. Onderhouds verschillen ze namelijk niets.
De Skoda ziet er wat mij betreft nog het meest normaal uit.
mashell zegt
Infotainment en instrumentencluster verschillen tussen de Audi en de Skoda, ook moet je bij de Skoda bijbetalen om met meer dan 100kW te kunnen snelladen.
Flutterbear zegt
De Q4 gaat denk ik ook niet passen met drie kinderen. Eigenlijk voldoen allen de EQB en Model Y.
weetikveel zegt
Waarom zou je zo graag een Q4 hebben als je een veel dikkere ev6 kan krijgen voor dat geld?
PunicaOase zegt
Omdat je een Duitse premium auto wil en geen cheapass Kia.. Weet zeker dat dat voor velen de reden is.. ook al klopt er misschien niks van..
Johanneke zegt
Dit dus. Ik weet niet waarom maar ik vind de EV6 er echt goed uit zien. En je rijdt echt beter in een EV6 met opties dan de kale duitsers. Ik zeg niet dat de aanvrager dit is, maar veel mensen zijn wel erg geil voor een Duitse ‘premium’ badge. Ik heb een gozer in de straat die moet altijd BMW rijden. Heel leuk natuurlijk, maar als ik het vergelijk met mijn oudere Nissan Primera is die BMW super karig. Dat ding heeft enkel climate control en parking sensors. Mijn Nissan heeft zelf dimmende spiegels, een regensensor, achteruitrijcamera, en niet te vergeten, cruise control. Hoe dat een optie was bij BMW is mij echt een raadsel. Op mijn Nissan zat dit allemaal standaard!
De EV6 heeft volgensmij wel zo’n verschrikkelijk infotainment zonder fysieke knoppen voor volume en climate control/stoelverwarming. Maar voor de rest lijkt mij dat een veel betere keuze.
karhengst zegt
De Q4 is op basis van een VW, ik zou eerst maar goed onderzoek doen of dat infotainment systeem überhaupt beter is.
Verder is cruisecontrol overgewaardeerd. Liever een limiter, heb je in druk verkeer meer aan eigenlijk en je voet moet je toch ergens kwijt.
Johanneke zegt
Ben ik het totaal niet mee eens. Als ik CC aan heb kan mijn voet mooi rusten, terwijl bij een limiter je constant druk moet houden.
Als ik de avond ervoor flink gesport heb en ik kom ’s ochtends in de file voel ik het al flink aan mijn linkerbeen omdat ik steeds moet koppelen. Veel liever je voet/been in rust.
mashell zegt
Het infotainment systeem in de Q4 is een MIB3 en de VW heeft een ICAS3. Die laatste is nieuwer maar minder krachtig. Het grote verschil is dat de MIB3 een kaart weergave kan projecteren op je instrumenten cluster. De Q4 heeft dan ook een veel mooier instrumentencluster.
Ik rijd overigens altijd met cruise control (ook in druk verkeer) en helemaal nooit met de limiter, snap niet wat je daar mee moet.
Johanneke zegt
Mijn broer heeft een 2019 E-tron en die schermen werken super. Snap niet dat VW het slechtste scherm van de hele auto industrie kan hebben (ik rij wel eens id3, infotainment is om te janken) terwijl dochter audi bij de top hoort.
Allison Burgers zegt
EV6 heeft een paneel voor audio en clima. Met een echte draaiknop voor de volume. Al gebruik je in de praktijk natuurlijk gewoon de fysieke knoppen op het stuur daarvoor.
https://www.carscoops.com/wp-content/uploads/2022/01/2022-Kia-EV6-377.jpg
HelldogBE zegt
Dit is echt super knap gedaan! Jammer dat ze geen 3rde preset balk mogelijk maken met individuele shortcuts zoals je tot voor kort bij BMW kon programmeren met 8 toetsen. (vb. rechtstreeks naar favoriete bestemming navigeren, spraakbegeleiding aan/uit, batterij preconditioneren voor snelladen)
b088y zegt
Achterwielaandrijving en waarschijnlijk een 6 cilinder, heb ik liever dan dimmende spiegels ;-)
De Cruisecontrol is wel een dingetje
Johanneke zegt
Inderdaad rwd en 6 pitter, maar waarom zou je de keuze moeten maken. Dat is wat ik zeg. De merken worden als premium gezien, laat het dan premium zijn. Maar dat is het niet. Pas als je 15k aan opties aantikt.
Ik heb ook in een instap bmw x1 gereden met zo’n halve 6 cilinder. Zo’n ding kost bijna 50k, het is echt beschamend hoe karig en traag die auto is voor zoveel geld. En we weten allemaal dat je Duits ook nog eens niet koopt om de bouwkwaliteit. Dus wat blijft er dan over.
camber24 zegt
Omdat een Kia EV6 een enorm treurig interieur heeft, verre van ‘premium’.
Johanneke zegt
Liever opties in plastic en extreem snel laden dan in je kale duitse auto zitten wachten op een beetje sap, al voelend aan een duurder dashboard.
camber24 zegt
Nee, gewoon liever en en. Die treurige Koreaanse meuk word je echt niet vrolijk van. Dan liever een iets dikker aangeklede Duitser.
Johanneke zegt
En en is met 60k niet te betalen. En en bestaat in deze situatie niet.
camber24 zegt
Jawel hoor, een i4, of een iX3 (misschien net wel/niet, ik ken alleen de BE prijzen, maar die verschillen bij EV’s niet zoveel).
Johanneke zegt
i4 staat bij no go, iX3 is 70k. Kaal.
camber24 zegt
Die is niet kaal, die is standaard al enorm compleet. Bovendien kun je bij de iX3 een betere deal doen dan bij de i4. Die laatste kan alleen maar een no go zijn vanuit de vrouw. Mijn vrouw wilde ook een crossover. Het is de i4 geworden.
Richmond zegt
Is de Q4 niet meer klasse X4 en zou dan niet de ix3 beter passen qua vergelijking? Idem met de eqb, zou dan een eqc moeten zijn?
Johanneke zegt
Zullen wel buiten het lease budget vallen.
Allison Burgers zegt
Q4 is formaatje Q3 en de tegenhanger van de X1. X3 is formaatje Q5.
kniesoor zegt
Vind het echt een chotsgruwelijk lelijk kreng om te zien (en op tweets van Musk zit ik ook niet te wachten) maar als zo’n Y inderdaad de ‘biggest bang for the buck’ is, zou die het toch moeten worden. Kan ‘m wel ergens achter een struik parkeren, zodat ik er niet naar hoef te kijken.
Computer Freak zegt
XC90 V8 als Youngtimer leasen. Ga je meer pret mee hebben dan al het bovenstaande.
CYBRTRK zegt
Misschien zijn wensen nog een keer lezen ;)
reactief zegt
Whaha… hoe heb je meer pret met een onzuinige v8 in een lomp zware bak? Die ook nog eens veel te veel geld kosten omdat ze het zo goed doen op de golfclub…. Alle bovenstaande auto’s zullen fijner rijden dan die v8. En de tijd aan de pomp scheelt niet eens zoveel :P
Computer Freak zegt
Bovenstaande auto’s wegen net zoveel. Brandstofverbruik is niet relevant als je leased. De V8 ervaring die je dagelijks hebt wel. Evenals het interieur en rijcomfort van de XC90 wat vele malen beter is dan wat hier allemaal aan suggesties staat. Topsnelheid ligt ook een stuk hoger, de meeste EVs komen de 200 niet boven. Prettig als je op wintersport wilt.
Johanneke zegt
Dit is wel een enorm zwak argument zeg. Ja mocht je op wintersport gaan met je eigen auto ondanks dat je 2 peuters en een baby hebt, dan kan je sneller. Okay man.
pier zegt
Jij hebt zo te lezen nog nooit een leaseauto van de zaak gehad. In de autoregeling staat vaak precies in welke categorie je wat mag kiezen aan budget en wat de maximum uitstoot is. Tegenwoordig verplichten veel bedrijven dat je elektrisch moet rijden. Zo’n Volvo V8 kan alleen als eigen ondernemer.
b088y zegt
Voor dat weekje wintersport huur je gewoon 7-serie of X5 voor 80 euro per dag bij sixt.
Johanneke zegt
Wat een pret. Een loeizware tractor die 1 op 7 rijdt onder gunstige omstandigheden en krap met 8 seconden op de 100 zit.
Als jij iedere 500km tanken leuk vindt dan is het wel een plezierwagen ja.
Computer Freak zegt
2056kg voor een XC90 V8. 7,3 seconden naar de 100. Topsnelheid 210km/h. Brandstofverbruik is irrelevant als je leased.
Om de 500km tanken gaat overigens sneller dan om de 350km stekkeren.
Bovenstaande auto’s zijn allemaal net zo zwaar en net zo snel als de V8, alleen klinken ze niet zo leuk als je op de snelweg het gas open trapt. Interieur en rijcomfort van de XC90 is ook nog eens superieur aan alles wat ik hier zie.
Johanneke zegt
Psssst. Stekkeren doe je thuis. Iedere ochtend vol.
RegnuM zegt
YOLO: Nissan Ariya? Geen premium, maar wel veel waar voor je geld!
bjr1983 zegt
Leuk dat je voor de buren graag een ‘premium’ Duitser wilt rijden, maar ik zou lekker een IONIQ 5 met het grote accupakket nemen. Enorm veel ruimte, onwijs snel laden en in de praktijk erg efficiënt.
iannuzi zegt
Ja, de mooiste van dit stel (persoonlijk) en zeer snel laden.
Maar met een derde op komst zou ik kiezen voor de Model Y. Praktisch, snel, efficiënt en het superladernetwerk.
alloallo zegt
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan. Alleen de tesla was nog niet in prijs verlaagd.
Geen enkele aanbieding kon mij overtuigen.
Om deze reden toch een PHEV Arteon gekozen
goodvibrations zegt
Ook een mooie keuze!
lekkerlinksrijden zegt
Als je de model Y qua looks en interieur kan verdragen is dat toch echt de beste deal, geen premium maar ja. Met 2 kinderen en nog 1, misschien, op komst is een Hyundai Ioniq 5 ook erg prettig denk ik. De Duitsers moeten allemaal nog 10k opties erbij voor dat je iets normaals hebt. Op papier voor mij de Hyundai
martijnev zegt
Inderdaad, de Ioniq 5 hoort in het overzichtje thuis. De Koreaan wordt niet als ‘premium’ gezien maar is het feitelijk wel. Misschien moet het begrip ‘premium’ eens worden geherdefinieerd.
Flutterbear zegt
Premium betekent gewoon extra betalen. Je kan een premium betalen voor luxe maar bijvoorbeeld ook voor gadgets.
martijnev zegt
Inderdaad, de Ioniq 5 hoort in het overzichtje thuis. De Koreaan wordt niet als ‘premium’ gezien maar is het feitelijk wel. Misschien moet het begrip ‘premium’ eens worden geherdefinieerd.
spidertje zegt
Merkwaardige lijst en advies. De beste en meest moderne EVs incl 800v komen uit Korea. Dus bv een Ioniq5.
lamborgfan zegt
Klopt, met 30.000 km per jaar toch wel een fijne gedachte dat je in 18 minuten van 10 naar 80% acculading kan snelladen
Flutterbear zegt
Dat ligt er maar net aan of je het structureel of sporadisch rijdt. Ik heb 60k woon-werkverkeer gedaan maar zou daarmee gewoon lekker thuis kunnen laden.
flyerbunch zegt
Kun je voor de prijs van de Audi ook niet gewoon de duurdere versies van de ID4 (GTX) nemen of de Skoda Enyaq top versies? Zit in dezelfde familie, maar blijkbaar geen keuze?
lamborgfan zegt
Ook mijn gedachte, een Ioniq 5 connect+ of Lounge RWD of AWD met krachtige motoren
Super fijne auto, heel modern en ongekend veel snufjes. Smaken verschillen, maar ik vind hem echt mooi!
milanomt zegt
Mach-E moet toch ook wel in het budget passen toch? Meeste rijplezier denk ik (de RWD versie gaat bij mij helemaal dwars), en als je een hoop waarde hecht aan looks toch wel fraaier dan een model Y.
pier zegt
Kan wel, begint bij €58.100 dus dan krijg je de 75kWh RWD variant die max 440km haalt. Dan kan je nog een kleur kiezen en dan ben je klaar.
O plaat zegt
Ons eerste kind is momenteel op weg, we kochten een fullsize luxe sedan als gezinswagen, want op elk vlak beter dan een crossover. Wie legt mij uit welk voordeel een crossover heeft? Is echt echt om 10cm minder te moeten bukken als je je kind vast snoert? Verklaart dit klein detail waarom auto’s lelijk worden?
Johanneke zegt
Ja ik zie het ook niet. Ik rij ook D segment en heb een kind van 2 en 3. Gaan helemaal prima hun stoel in hoor. Misschien als je beslist om na je 50e nog vader te worden van een 2e leg dat het makkelijker is voor je rug, maar ik als twintiger. Nergens last van.
Flutterbear zegt
Fullsize voor één kind? Wij gingen kamperen met een Ibiza zonder dakdragers of trekhaak. Het voordeel van een crossover is vaak dat de ruimte in de hoogte zit ipv de lengte. Als je met een V90 rijdt snap je wel het voordeel van een XC60.
O plaat zegt
Het was ter vervanging van een roadster. Als het een 4 deurs moest zijn dan doe ik het liever goed. Wou een E klasse, maar gezwicht voor een CTS.
marcus zegt
Ik weet niet wat het voordeel van een XC60 is tov een V90. Ik heb ze allebei bekeken en de kooferbak in de XC60 was veel kleiner dan zowel de V90XC en de VC70 die ik toen had. De XC60 was toen meteen vanhet lijstje verdwenen! De V90, al dan niet als XC, was mijn eerste keuze tot ik ging informeren naar de prijzen.
De dealers hier in de UK geloven tegenwoordig heel erg dat ze meer kunnen vragen dan een gelijkwaardige Mercedes/BMW. Zowel in aanschaf als onderhoud. En die vlieger gaat voor mij niet op. De kracht van Volvo was altijd dat je voor het geld van een kale duitser een goed aangeklede auto had. Als ze duurder zijn koop ik wel een duitse auto…
goodvibrations zegt
Model Y of Skoda Enyaq
Aon zegt
Ik zou de audi nemen; alleen al omdat ie in films voorkomt/speelt.
Johanneke zegt
😂😂😂😂
stekkerkoning zegt
Net als in de film ik wil het.
pier zegt
Zoals genoemd is dit de betere shortlist:
Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Skoda Enyaq of de Enyaq coupé, Volkswagen ID.4 of ID.5, Tesla Model Y, Nissan Ariya.
b088y zegt
Voor 500+ per maand?
stekkerkoning zegt
Of BMW iX3, Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y, Skoda Enyaq met de Nissan Ariya als buitenstaander. De Nissan schijnt mooi gebouwd te zijn (moet ik nog eens bekijken). Een BMW is qua aandrijflijn gewoon goed, geen idee waar de opmerking over onzuinigheid vandaan. Die Hyundai is wel een beetje de norm qua techniek, net zo hoog als een crossover en leuk hoekig. Van helemaal leeg naar helemaal vol duurt bij de juiste lader echt niet langer dan een halfuur, bijna vol (ca. 75 %) kost een kwartier. Geen ander die zo snel is. Het interieur is goed genoeg, niet indrukwekkend. Vergeleken met een Konaatje is het op alle fronten een pak beter, dat wel. De Tesla is bijna een klasse apart. Absurd goed als het op prijs-kwaliteitverhouding aankomt, bedieningsgemak, ruimteaanbod, navigatie richting en gebruik van Supercharger. Alles standaard, dus alleen een kleur uitzoeken. Het is wel een stuiterbak. Een Skoda Enyaq is lekker groot en optioneel verkrijgbaar met mooie interieurs, wel duur voor het naamkaartje en het is typisch zo’n auto die wel goed is, maar nergens in uitblinkt.
Staar je niet blind op de accucapaciteit. Elk van bovenstaande auto’s komt zelfs met het kleinste accupakket ongeveer 300 kilometer ver. Daaraan rekenend, 150 werkdagen maal 300 kilometer maakt al een jaarkilometrage van 45.000 kilometer. Thuis kunnen opladen betekent vrijwel nooit snelladen. Als dat toch eens moet, is het fijn om ook echt snel te snelladen en dat doe je tegenwoordig met een Kia, Hyundai of Tesla.
Lang verhaal kort. De beste lijkt me de Tesla Model Y en dat hoeft niet eens de Long Range te zijn. Doet niks verkeerd, veel ruimte, heeft misschien het yuppenimago een beetje tegen. Bediening uit de kunst en stuurt je onderweg naar de Supercharger als dat nodig is om de bestemming te halen.
audirs3 zegt
Ik mis de IONIQ5 en Kia EV6 in dit rijtje. Die laden 2x zo snel dan al deze Duitse concurrentie. En je kan ook kiezen voor dikke N of GT modellen met 580pk. En de afwerking doet echt niet onder voor een Audi, en de app is 10x beter. Ik zou het wel weten.
camber24 zegt
BMW iX3 zou je best weleens een goeie deal mee kunnen scoren. Idem voor de Merc. Tesla Model Y is de keuze met het verstand, maar er komen ook veel nadelen bij waar je tegen moet kunnen. Uiterlijk, bouwkwaliteit. De i4 mag je niet van je vrouw, heb ik de indruk. Ga er toch eens mee rijden, enorm fijne auto. Ik heb twee jonge kinderen en een i4. Rijdt veel beter dan de Q4 of Model 3 waarmee ik heb proefgereden. Dakkoffer is een optie, voor de vakantie ruilen met een collega met een grotere auto ook. Dagelijks rijd jij met dat ding, niemand anders. Laat dat ding dan ook een beetje leuk zijn ;-)
cloverleaf zegt
Conclusie is dat je voor 60K iets Koreaans moet kopen (of een Y) want anders heb je nog net niets.
Allison Burgers zegt
Weet niet of hij al snel komt, maar wellicht is de Genesis GV60 dan een optie. Als het ze lukt de Q4 te verslijten als “premium” t.o.v. een Enyaq, dan is een GV60 ipv een IONIQ5 misschien ook wel een optie.
Alfonso_Alfist zegt
Ben een jaar geleden gegaan voor de Volvo XC40 P8, tot nu toe geen spijt gehad. Door de Duitse bijtellingsregels slechts 6% op €59k waarop ik ruim €400 per maand overhoud en nog een hobby Alfa erbij heb. Vooraf nog proefgereden met Polestar 2, Ioniq5, Mach E, Tesla M3, BMW iX1&3. Qua aandrijving en power overtuigden met name de Tesla en Volvo. Interieur en afwerking de Volvo en BMW‘s, waarbij ik bij de nieuwere iX1 eigenlijk hogere verwachtingen had ivm de XC40. De BMW‘s kreeg ik zelfs in DE niet fatsoenlijk geconfigureerd voor onder de €60k wat wel een vereiste is voor de lage bijtelling.
Verder is de Volvo een lekker rijdende tank met 400pk, waarbij reisjes tot een 200kilometer geen probleem zijn, bij langere stukken is het wel wat meer plannen. Maar met na 30k gereden te hebben 1 keer wat ongelukkige laadstrategie gehad in Frankrijk
vpowert zegt
Maar een goede koppeling met je smartphone, een prettige omgeving met fraaie materialen, fijne stoelen en een goede afwerking; dan hoef je niet persé meer bij de Duitse drie te zijn. De Kia EV6 doet in al die opzichten niet onder voor de Q4 e-tron. De iX1 vind ik zelfs juist minder mooi qua materiaalgebruik dan de Kia EV6. Of je moet de badge belangrijk vinden, want de Kia heeft geen BMW of Audi logo op de neus staan.
Koos zegt
In de huidige tijd mag je levertijd ook wel meenemen in de overwegingen. Als je zelf een Q4 samenstelt, mag je blij zijn als je hem begin 2024 ontvangt. Een Model Y lukt nog dit kwartaal.
DennisTK zegt
Ik heb ongeveer dezelfde vraag gehad, maar kon in mijn leasebudget wel een Mercedes EQB250 krijgen met AMG line en nog enkele pakketten. Neem je de AMG Line dan heb je al standaard Leer/alcantara stoelen. Fantastische afwerking binnen met allemaal mooie materialen. Vergeleek ik dat dan met de Q4 40 advanced editie dan was dat toch erg veel plastic. Ook kwam ik dan bij de (in aanschaf) goedkopere Audi onder aan de streep €200,- per maand te kort. De restwaarde van de MB is namelijk erg goed.
Je zou ook kunnen kijken naar de 250+ die net een 4KwH grotere accu heeft. De model Y lijkt mij op dit moment een mega goede deal. Dat zou achteraf voor mij ook een prima optie zijn geweest. Maar als je Duits/premium zoekt dan zal je toch wel erg moeten wennen aan het interieur en de kwaliteit van Tesla.