We gaan op zoek naar een Premium Duitser met lekker veel vermogen.
Je krijgt altijd die vraag als je een bepaalde auto hebt gekocht: ‘maar waarom heb je dan niet een klein beetje extra uitgegeven voor een …’. De puntjes representeren natuurlijk een model dat nét eventjes hoger in de modellijn staat. Als je een Up 1.0 hebt, had je eigenlijk een Polo 1.2 moeten doen. Maar als je dat doet, ga voor de Golf 1.4 et cetera. Uiteindelijk moet je vwel een Bugatti La Voutire Noire kopen om die vraag niet te krijgen.
Op een gegeven moment stijgen de kosten dermate hard dat een dikkere, nieuwere, luxere of snellere auto nauwelijks meer te rechtvaardigen is. Wat dat betreft zit Gerbrand te kijken naar een heel erg dikke premium Duitser.
Gerbrand rijdt nu al een premium Duitser, een Mercedes-Benz C350e. Heel erg dik natuurlijk, maar hij wil iets dikkers. Maar wat? Hij heeft al gekeken naar een M135i, maar de vroege exemplaren die in het budget vallen zijn eigenlijk net ietsje te oud. Liever ook niet iets met extreem veel kilometers, maar ja, Gerbrand wil graag een dikke motor.
Dus ergens zullen er concessies gedaan moeten worden. Of niet? We gaan het uitzoeken!
De wensen en eisen voor een dikke premium Duitser met 300 pk kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | Mercedes C350e /Seat Ibiza |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 25.000 |
Jaarkilometrage: | 10000~12000km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Uitgekeken op huidige auto/ meer vermogen |
Gezinssamenstelling: | Alleenstaand |
Voorkeursmerken / modellen: | Mercedes/BMW/ premium merken |
No-go merken / modellen: | Franse auto’s non premium |
Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro
€ 21.995
2014
105.000 km
Wat is het?
Een liftbackversie van de coupéversie van de Audi A4 sedan. En dan daar de sportvariant van. Wat je uiteindelijk hebt is de Audi S5 Sportback, een Zwitsers Zakmes onder de auto’s. Nog altijd is deze dikke premium Duitser een beeldschone auto om te zien. Het interieur is eveneens erg fraai, alhoewel je aan het MMI-systeem ziet dat het niet de nieuwste Audi is. Apple Carpplay is echter zo gefixt op deze auto. De veelzijdigheid van de Audi S5 is de grote aantrekkingskracht van deze auto. Je kan er namelijk alles mee doen: wintersport, dagje ‘Ring, blaffen op de ‘Bahn of lekker in de file staan. Nog een voordeel: het is nog altijd een bijzonder fraaie auto om te zien.
Hoe rijdt het?
Heel erg goed, uiteraard. Typisch Audi, maar in dit geval is dat geen nadeel. Deze Audi wil namelijk wél een bocht om en is minder stoïcijns dan de generatie Audi’s hiervoor. Zorg dat je er eentje hebt met het optionele sportdifferentieel. Qua snelheid zit je prima, die 333 pk is slechts een startpunt. Met enkel een chipje ga je al naar 420 pk en met een poeilie, intake, intercooler en nog wat dingetjes is 500 pk mogelijk. De S5 kan het overigens makkelijk aan, dankzij de standaard vierwielaandrijving.
Kosten: Audi
- Verbruik: 1 op 9,83
- Brandstof: 224 p.m.
- Gewicht: 1.720 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 93 p.m.
- Verzekering: 120 p.m.
- Kosten per maand: € 437
Onderhoudsprognose
Als je premium wil rijden en veel vermogen wil hebben, dan is het tijd om de portemonnee te trekken. De 3.0 TFSI is principe een ijzersterke motor, maar check de kettingspanners (ratelgeluid bij koude start). Zoek het liefst een exemplaar dat lang van een eigenaar is geweest en veel gedocumenteerd onderhoud heeft gehad (geldt eigenlijk voor alle auto’s in dit overzicht).
Afschrijvingsprognose
Verwacht er niet veel van. Snelle dikke Audi’s schrijven nu eenmaal erg veel af en kennen minder verzamelwaarde zoals je die bij BMW en Mercedes-Benz wel hebt. Dat gezegd hebbende, de S5 Sportback is wel een briljant pakket dat nog steeds aantrekkelijk is. Met de pre-facelift S5 Coupé (dorstige V8 en handbak) is dat toch anders.
BMW M135i (F20)
€ 23.945
2013
125.000
Wat is het?
Een keuze waar heel veel petrolheads op uit komen! Compacte afmetingen, relatief modern en een geweldige zes-in-lijn onder de kap. De 1 Serie deelt stiekem veel onderdelen met de 3 Serie, waardoor deze zescilinder ook mogelijk is. Alleen dat al maakt ‘m geweldig. Ook handig, je kan ze krijgen met luxe uitrusting die je normaal gesproken alleen in 3 of 5 Series ziet. Nadeel: die luxe exemplaren zijn echt heel erg duur.
Hoe rijdt het?
Ja, eigenlijk niet zo best. Achterwielaandrijving, een zescilinder: het is allemaal erg duur. Dus het standaard onderstel is matig en je hebt eigenlijk een sper nodig. De elektrische besturing is ook niet super. Pluspunten zijn er ook: de balans is in basis erg goed, dus je kan er absoluut iets van maken met wat upgrades. Gelukkig is er enorm veel voor te krijgen! En die motor is een pareltje. De versies met 320 pk hebben een pneumatische wastegate, de 326 pk versies hebben een elektronische wastegate en kun je nog wat verder kietelen. De ‘40i’-versies hebben de B58-parel, maar zijn nu nog iets buiten budget. Een vijfdeurs met automaat en EWG lijkt de beste combinatie te zijn gezien de eisen en budget.
Kosten:
- Verbruik: 1op 10
- Brandstof: 249
- Gewicht: 1.420 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 69 p.m.
- Verzekering: €.95 p.m.
- Kosten per maand: € 413
Onderhoudsprognose
Niet zo erg als het lijkt. De BMW zescilinders zijn behoorlijk sterke motoren. Ja, distributiekettingen, waterpompen en lagerschalen kunnen voorkomen, maar bij de zespitters lijkt het veel minder voor te komen dan de viercilinders. Check dus vooral het onderhoud of dat bij een dealer of specialist gedaan is. In veel opzichten is het gewoon een 1 Serie, dus onderdelen zijn vrij goedkoop.
Afschrijvingsprognose
Compact, relatief praktisch, snel, unieke motorconfiugratie én een ///M-badge? HEBBEN! Ze schrijven af, maar veel gaat het niet meer zijn, denken wij zo. Kijk maar naar zijn voorganger, de 130i. Die vind je ook nauwelijks onder de 10 mille. Dus als je er een beetje zuinig op bent, schrijf je een keer 10 mille af in 3-4 jaar tijd.
Check hier alle artikelen met de M135i van Wouter en hier die van de M135i van Martijn.
Mercedes-Benz CLA 45 (W176)
€ 24.500
2013
125.000 km
Wat is het?
Een heel erg bescheiden dikke premium Duitser. Een vierdeurs coupé op basis van een premium hatchback. Dus een maatje kleiner dan wat je nu hebt. Qua uiterlijk is het eventjes wennen: want het lijkt alsof ze het design al af hadden en toen erachter kwamen dat al die lijnen op een 20 centimeter kortere auto moest. Eentje met compleet andere proporties. Eigenlijk moet je even op zoek naar een Shooting Brake: die kloppen qua verhoudingen wat beter, zijn een stuk praktischer én trekken gek genoeg een ander publiek aan.
Hoe rijdt het?
Waar de M135i heel veel lijkt op een 335i, lijkt dit in niets op een C-Klasse. De motor ligt overdwars en drijft in basis de voorwielen aan. Het is echter wel een zeer potente combinatie. De motor is namelijk god voor 360 pk en is dus sterker dan de bovenstaande twee auto’s! Qua prestaties heb je niets te klagen. Wel is de rijbeleving een tikkeltje klinisch. De motor is alleen luid, maar klinkt niet bijzonder mooi. De wegligging is echt goed voor elkaar, maar niet inspirerend.
Kosten Mercedes-Benz:
- Verbruik: 1 op 10,91
- Brandstof: € 220
- Gewicht: 1.485 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 77 p.m.
- Verzekering: 110
- Kosten per maand: € 407
Onderhoudsprognose
In principe valt het wel mee, zeker als je kijkt naar de prestaties. Het is in basis relatief eenvoudige Mercedes-Benz CLA. Dus net als met de 1 Serie is het geen exotische auto. De specifieke onderdelen voor de AMG, ja, die zeijn wel duurder maar dan staat er ook ‘AMG’ op en dat is tof. We kunnen het niet genoeg benadrukken, maar bij een CLA AMG moet je echt een zo net mogelijk exemplaar vinden. Er zijn veel afgetrapte hondenhokken te vinden. Dan moet je eerst een paar mille aftikken alvorens de auto weer een beetje netjes is. Blijf ook weg van knakige tuning: vaak een indicatie dat onderhoud minder belangrijk was. Tip: als een Shooting Brake in et budget voorbij komt: doen! Daar komt normaliter een publiek op af.
Afschrijvingsprognose
Het ergste hebben we achter de rug. Aangezien dit de eerst serie ’45 AMG’-modellen is, is het nog eventjes afwachten wat de daadwerkelijk bodem gaat worden. Het lijkt ons sterk dat ze onder de 5 mille terecht komen ooit. Dus in dat opzicht zal er niet heel veel verschil met de 1 Serie zijn.
YOLO: Porsche Panamera 4S (970)
€ 20.995
2013
325.000 km
Wat is het?
Als je Duits, dik en premium wil rijden met veel vermogen, dan kun je eigenlijk niet om de Porsche Panamera heen. Het is een enorme toplimousine met de verhoudingen en ruimte van een hatchback. Klassiek mooi willen we ‘m niet noemen, maar de Panamera is zeer herkenbaar. Je moet ‘m ook in het echt zien: dan valt op hoe mooi laag en breed de auto is. In technisch opzicht zitten een beetje in het midden van de range: dus een 4.8 liter V8 met vierwielaandrijving en een automaat.
Hoe rijdt het?
Ja, extreem machtig! Hoe veel vermogen je ook uit een 2 liter haalt, het haalt het niet bij een atmosferische V8. Geluid, gaspedaalrespons, gebrek aan motorvibraties, krachtsontplooiing. Het is allemaal briljant geregeld met deze motor. De PDK is een geweldige automaat (de Panamera S kun je ook met handbak krijgen als je zoekt met een vergrootglas). Qua wegligging is deze auto in basis een achterwielaandrijver. Wel is het zo dat de Panamera echt heel erg zwaar is.
Kosten Mercedes
- Verbruik: 1 op 7,76
- Brandstof: € 320
- Gewicht: 1.845 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 101 p.m.
- Verzekering: € 140 p.m.
- Kosten per maand: € 561
Onderhoudsprognose
En hier gaat het allemaal mis met deze blubberdikke premium Duitser. Dit is namelijk een auto met een nieuwprijs van meer dan anderhalve ton (of twee ton in een superluxe uitrusting). Het onderhoud moet je daaraan afleiden, niet zozeer aan de prijs waarvoor je de auto koopt. Ook moet je bij elke beurt even voor de zekerheid de hypotheek ophogen. Zonder gekheid: dit zijn enorm complexe auto’s met bijzondere techniek. Dat is het premium aspect eraan. Betrouwbaarheid heeft niets met premium te maken.
Afschrijvingsprognose
De Panamera is een afschrijvingskoning. Tip: koop geen nieuwe. Maar we houden de prijzen van deze generatie al wat langer in de gaten en er lijkt een soort afvlakking te zijn. Waar Cayennes nog echt even doorzakken, gebeurt dat bij Panamera’s nog niet. Een Panamera heeft natuurlijk net wat meer sjeu en is meer een vierdeurs 928 dan een platte Cayenne. Onder de 20 mille komen we vooralsnog niet heel veel tegen, dus over een jaartje of drie kun je ‘m vast wel voor 15 slijten. Je zit aan de onderkant van de afschrijvingscurve en die is behoorlijk afgevlakt.
Conclusie:
Je kan niet alles hebben, dus zul je een concessie moeten maken. Vermogen, premium, Duits en niet al te oud: dat is een prijzige combinatie en kom je niet snel voor weinig tegen. Je zult dus ergens concessies moeten doen, zeker als je zes of meer cilinders zoekt. In dit overzicht is de Audi S5 wellicht het dikste pakket zonder dat je te gek doet. Bij de M135i moet alsnog een hoop dure mods uitvoeren.
karhengst zegt
Als je zo een C-Klasse gewend bent gaat het C-segment tegenvallen. Je moet je eerst afvragen of je dus dik wilt, of sportief.
De W205 generatie, mocht de auto goed bevallen, is ook als C400 geleverd geweest. Wel de V6, niet het ordinaire. Zo een A45 lever je wel echt veel in qua auto, je moet het dus maar willen.
Uit dit rijtje iig de Audi, maar dan als Coupé natuurlijk. Je bent alleenstaand.
jaapiyo zegt
Inderdaad, zou ik ook niet aan beginnen. Ook al niet omdat een 3/4 of zelfs 5/6 niet noemenswaardig (of helemaal niet) duurder is. de M135i is in theorie leuk, maar ik zou altijd voor de grotere modellen gaan. Een Mercedes met in basis FWD is natuurlijk al helemaal niks.
bunnylebowski zegt
Dit is allemaal wel categorie handtas premium muv de S5. Die vind ik wel erg dik. Voor een Audi.
“ Een keuze waar heel veel petrolheads op uit komen! ”
tot dat je m in z’n ogen aankijkt. Dan is het net medusa en versteen je zo scheel kijkt ‘ie
Effe doorsparen gerbrand en voor een 335i gaan of een 535i. Zeker in het buitenland kom je er wel met dat budget.
ukbob zegt
Sommige opties zelfs meer LV schoudertasje..
alleen al daarom zou ik de CLA / A lekker overslaan.
bunnylebowski zegt
@ukbob hehe I see what you did
mzonneveld zegt
Voor mij de S5 graag, blijft een prachtig design en een heerlijke motor. Ik denk dat deze auto over tien jaar nog mooi is, in tegenstelling tot de andere auto’s in dit artikel.
Johanneke zegt
Welke heeft een handbak? Die moet je hebben. Automaat rijden we straks allemaal al als Toos Tesla. Geniet nu nog van het rev matchen en de connectie met de motor.
wza1979 zegt
Heb je al in duitsland gekeken? Meer keus en lagere prijzen.
pitapita zegt
Als het dik en Duits moet zijn en met veel afschrijving achter de rug kom je eigenlijk automatisch bij een S-klasse uit. Een mooie W221 V8 moet makkelijk lukken. Audi A8 kan natuurlijk ook.
wza1979 zegt
Heb je al in Duitsland gekeken? Meer keus voor een lagere prijs.
kevindb zegt
Is een BMW 335i coupe niet een beter alternatief voor iemand die nu al een C klasse gewend is?
Wat de denken van een Lexus ISF. meer als 400 pk uit een V8 van een premium merk welke zowaar niet eens voor de hand liggend is. Staat in het wensenlijstje niet dat het Duits moet zijn maar “premium”
Svenska II zegt
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, een IS-F is verreweg de beste keuze. Maar die zijn wel 2x zo duur. Een Lexus schrijft natuurlijk niet zo hard af als die Duitsers…
marcomanta zegt
Ik zou voor de Audi gaan, wel een paar dikkere velgen eronder.
Edge zegt
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet bekend ben de onderhoudsprognose, maar als je 25k op een premium auto met meer dan 300pk wil stukslaan zou je ook bij Jaguar kunnen kijken. Niet Duits, maar dat lijkt me ook geen harde eis aangezien de voorkeursmodellen “Mercedes/BMW/Premium merken” zijn. Voor die 25k kun je dan een XJ met3.0L zescilinder met 340pk rijden. Of als een SUV ook prima is, kun je zelfs kijken naar een vroege F-Pace met 300pk.
Als je zo prettig gestoord bent dat een Panamera niet YOLO genoeg is; er zijn ook Maserati Quattroporte modellen binnen het budget te vinden. Dan heb je zelfs een V8 onder de kap
DeWitteCondor zegt
Als je budget 25k is zou ik zeker de Porsche en de Maserati NIET nemen. Dan zit je in de afgeragde modellen en kun je nog ff de aankoopprijs in onderhoud ertegenaan gooien.
DeWitteCondor zegt
Niets ten nadele van de aanvrager maar 25k voor een premium Duitser met 300 pk is niet handig. Dan zit je qua km standen net aan de verkeerde kant van de streep (allemaal ruim boven de ton). Je moet dus echt wel het nodige opzij zetten voor onderhoud en dan nog ga je een auto richting de twee ton rijden waarna je m in NL bijna niet meer kwijt kunt (want wij lijken een auto total loss te vinden als er 200k op de teller staat), met navenante afschrijving.
25k is gewoon net te weinig. Ik zou wachten en zorgen dat je ca 35-40k te besteden hebt. Dan kun je veel nieuwer rijden en ik denk dat je er dan beter uitspringt met onderhoud en afschrijving.
Richmond zegt
10k erbij in het budget heb je niet zomaar.. dus tegen de tijd dat je dat hebt zit je met hetzelfde probleem.. omdat de nieuwere auto’s ook duurder (Nieuw) zijn dan hun oudere equivalenten.
Johanneke zegt
Als je niet zomaar 10k erbij hebt (in een half jaar ofzo) dan zou ik niet aan dit soort wagens beginnen.
ffw88 zegt
Nou in een half jaar 10K sparen is wel erg optimistisch, ook al shop je in deze prijsklasse. Want waarschijnlijk is het inclusief inruil voor de huidige auto.
Voordeel is dat de aanvrager alleenstaand is, dus geen kind(eren) maar met een partner gaat sparen sneller.
Waarschijnlijk is er nog budget over naast die 25K alleen zou ik wat achter de hand houden voor reparaties.
DeWitteCondor zegt
Dan moet je er in het geheel niet aan beginnen als ik eerlijk ben. Dan shop je boven je budget.
pel96 zegt
Een 10 jaar oude 6-serie doet ondertussen ook 25-30k. Mocht je toch bereid zijn om veel geld aan onderhoud uit te geven is die ook het bekijken waard
alfaqv zegt
Rij zelf al een paar jaar met veel plezier in een 640i GC, ooit met 40k op de teller gekocht en nooit noemenswaardige onderhoud gehad. Binnen het budget is het wat lastig, maar als het kan oprekken naar 30k dan heb je wat opties, meer in NL zelfs dan in DE.
Het enige wat je even moet doen (overigens bij alle N55 motoren) is de charge pijp vervangen voor een aluminium variant en de spanrol van de multi riem even in de gaten houden of meteen vervangen. Beide zijn van papier gemaakt namelijk.
Kan je bij Mosselman laten doen waar je dan ook meteen even het chipje kan opwaarderen alsmede de automaat, daar wordt de motor, de automaat en jij een stuk blijer van!
nootdorp015 zegt
Audi A7
Mercedes CLS
AC zegt
MB CLS Shooting Brake, BMW 3/5/6 GT, BMW 4?
En dan de dikkere motoren, zonder dat je in M/AMG motoren belandt ivm duurdere onderdelen etc. Misschien niet altijd de 300pk, dat valt natuurlijk alsnog achteraf te fixen indien harde eis.
Van Duits afstappen vergroot je opties natuurlijk ook al aanzienlijk.
Zomaar een gedachte :). Good luck!
Ot92 zegt
De S5 is de beste keus, maar of ik het zelf zou durven… Nee dank u. Als de ketting gereviseerd moet worden, moet de motor eruit, oftewel je bent een rib of 2 lichter aan het einde van de dag.
tmon zegt
Hoe rijdt zo’n CLA 45 ten opzichte can de A45?
Als dat overeen komt, dan klinkt klinisch waarschijnlijk te negatief.
Als je ziet hoe de mannen van bestmotoring zijn ronduit lyrisch over de handling en performance van de A45.
Als de clanin de buurt komt, zonder twijfel beter dan al t ander genoemde.
https://youtu.be/kAgF3Q4ZGjg?si=rkFVt-yMftpGSVGm
camber24 zegt
De laatste weken ben ik na het lezen van deze rubriek vaak wat teleurgesteld. Niet vanwege het (uitstekende) advies, wel vanwege hetgeen dat je krijgt voor toch geen misselijke som geld. Een tien jaar oude bak met aardig wat ervaring. Je moet er maar zin in hebben. Zelf zou ik, als ik een auto zou moeten kopen ipv mn lease auto, iets voor maximaal 2-4 jaar oud gaan. Ook daar betaal je fors, maar dat vind ik op de een of andere manier beter aanvoelen dan een kwart ton voor een tienjarige.
Ot92 zegt
@camber24 Dat is de markt van tegenwoordig. Auto’s zijn flink duurder geworden.
por100 zegt
De markt is ook zo omdat het wordt geaccepteerd.
25K voor iets van 10 jaar oud is veel geld, want je krijgt er waarschijnlijk nog veel onderhoud bij. En dan kan je net zo goed voor 35K naar iets jongs kijken.
Wiegenzak zegt
Als ik de aanvrager lees hoedt het volgens mij niet per se Duits. Als het ook ‘gewoon’ premium mag zijn en niet per se Duits, dan zou een Lexus GS ook net binnen budget vallen. Of zoals eerder genoemd, een jaguar xj of xf is ook een interessante optie.
PunicaOase zegt
Als alleenstaande was ik lekker voor een mooie coupe of cabrio gegaan, maar als je de ruimte echt nodig hebt zou ik doorsparen voor een mooie 340..
Andreivierfunf zegt
Waarom niet een Volvo?
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v60-3-0-t6-awd-r-design-automaat-pano-dak-bi-xen-benzine-zwart-5cfda234-3473-4f98-9342-387f6cf2eeeb?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 23.500,-
Kilometerstand: 174.854 km
Bouwjaar: 09/2013
shicomm zegt
Het budget is voor de vraag wel heel erg krap.
We kunnen veilig aannemen dat je mercedes onderhoud prijzen gewent bent maar toch…
De audi is een goeie allrounder maar op die leeftijd en met die km stand gaat onderhoud écht pijn doen.
Hij is eerder genoemd maar ik haal ‘m ook nog even aan ; de is-f van lexus.
Probeer nog even te sparen tot 30k zodat je wat meer opties hebt en misschien een 1e harde tik wat beter kunt opvangen.
Dutchdriftking zegt
Koop de mooiste S5 die je kunt vinden. Zelf zou ik voor de coupé gaan, die is echt knapper. Of de cabriolet, ook een beeldschone wagen.