Audi sloot 2008 af met de beste omzet-, winst-, productie- en verkoopcijfers ooit, zo werd vandaag bekend. Vandaag werd echter ook bekend dat BMW hard is geraakt door de wereldwijde economische crisis. Het Duitse merk zag het bedrijfsresultaat met maar liefst 78% omlaag gaan tot 921 miljoen euro.
Vooral in het 4e kwartaal zat het tegen voor BMW, daardoor daalden de totale verkopen over 2008 met 4,3 procent. Dat is de eerste verkoopdaling sinds 1993! Het resultaat van BMW was slechter dan verwacht, analisten van Reuters rekenden gemiddeld op een winst van 1,54 miljard euro maar dat werd dus 921 miljoen euro.
Terug naar Audi, dat merk haalde namelijk een recordomzet van bijna 34,2 miljard euro in 2008. De nettowinst ging maar liefst 30,4 procent omhoog! Ja mensen, voor Audi is dit het dertiende jaar op rij waarbij men een groei ziet van het aantal verkochte nieuwe auto’s. Voor het eerst zijn er meer dan een miljoen Audi’s wereldwijd verkocht (1.003.469 units): een stijging van 4,1 procent.
BMW verkocht meer auto’s (1.202.239 units), maar dat is een daling van 5,8 procent ten opzichte van vorig jaar (1.276.793 units). Jammer hoor, dalingen zijn niet echt premium volgens mij? Meer over de financiële situatie van BMW staat hier verstopt (corporate news), de lofzang over Audi staat hieronder:
De wereldwijde kredietcrisis krijgt nagenoeg geen vat op autoproducent Audi AG. Dat blijkt uit de onlangs in Ingolstadt gepresenteerde jaarcijfers. Audi sloot 2008 af met de beste omzet-, winst-, productie- en verkoopcijfers ooit. Het is het dertiende jaar op rij met een groei van het aantal verkochte nieuwe auto’s: in 2008 kwam het totaal uit op 1.003.469 Audi’s – een stijging van 4,1 procent.
Rupert Stadler, voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG: ‘2008 was het succesvolste jaar in de geschiedenis van Audi. In de afgelopen jaren hebben we de productiviteit stelselmatig verhoogd. Dit resultaat maakt het voor ons makkelijker om effectief op de huidige crisis te reageren.’ De resultaten in 2009 tonen dat al aan, want in de eerste twee maanden is Audi’s marktaandeel in enkele belangrijke markten, waaronder West-Europa, gestegen naar 4,9 procent. Dat was in dezelfde periode vorig jaar 4 procent.
Financieel gezond
Audi AG noteerde het afgelopen jaar klinkende cijfers en versterkte zijn liquiditeitspositie aanzienlijk. De investeringen in nieuwe producten worden dan ook onverkort gehandhaafd. Het concern ziet geen enkele reden om het uitgestippelde groeiscenario tot en met 2015 bij te stellen. Zoals Stadler bij de presentatie van de jaarcijfers aangaf: ‘De vooruitzichten zijn goed. We gaan ervan uit dat we ook in 2009 zwarte cijfers blijven schrijven.’
De nettowinst, de winst na belastingen, is over het fiscale jaar 2008 uitgekomen op ruim € 2,2 miljard, een stijging van 30,4 procent. De winst voor belasting bedroeg ruim € 3,1 miljard, een resultaat dat Audi in het honderdjarige bestaan nooit eerder heeft behaald.
De omzet kwam eveneens uit op een record: € 34,2 miljard (+ 1,7 procent). Een belangrijke graadmeter voor de gezondheid van het bedrijf is de liquiditeit, die bij Audi in 2008 met 18,2 procent is toegenomen tot € 9,3 miljard.Meest winstgevend
Het bedrijfsrendement steeg naar 19,8 procent en dat was het jaar daarvoor 18,6 procent. Zo mogelijk nog belangrijker in deze tijd is de stijging van het bedrijfsresultaat van 8,7 naar 9,3 procent. ‘Een prima cijfer, waarmee Audi AG een van de meest winstgevende ondernemingen is in de automotive-industrie. Dat is van belang in een jaar waarin de gevolgen van de kredietcrisis al goed merkbaar waren’, aldus Axel Strotbek, die als lid van de Raad van Bestuur verantwoordelijk is voor de financiële gang van zaken.
De sterk verkopende nieuwe Audi A4 speelt een hoofdrol in de gunstige resultaten. Ook de Audi A3, de Audi A6 en de Audi Q5 hebben flink bijgedragen aan de omzet en de winst in 2008. Thuismarkt Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk behoorden tot de beter scorende landen in West-Europa. In Oost-Europa is een verkoopgroei geboekt van 18,4 procent en in China zijn er 17 procent meer Audi’s verkocht dan in 2007. Zelfs in de Verenigde Staten, waar de autoverkopen zwaar onder druk staan, heeft Audi een gunstig jaar achter de rug. De verkopen daalden weliswaar 6,1 procent, maar het marktaandeel in het premiumsegment groeide juist tot 7,1 procent
Investeringen
Audi AG investeert rond de € 2 miljard per jaar in de ontwikkeling van nieuwe producten, volgens een scenario dat is uitgezet tot en met 2015. In die periode groeit het aantal modellen van 28 naar 40. Stadler: ‘We houden vast aan dat scenario, vooral omdat dat de beste garantie is voor goede verkoopresultaten. De introductie van een nieuw premiummodel in de compacte klasse – de Audi A1 – in 2010 is in dat opzicht heel belangrijk en datzelfde geldt voor de nieuwe Audi Q3.’
Toegewijde en hooggekwalificeerde medewerkers vormen daarbij de beste garantie voor succes. ‘Daarom voeren wij, in tegenstelling tot enkele van onze concurrenten, in 2009 geen personeelsstop in. Sterker nog: in het eerste kwartaal trekken we 150 nieuwe experts aan voor productontwikkeling’, aldus Stadler, die spreekt van een anticyclische benadering waarvan in de toekomst de revenuen worden verwacht.
Het totaal aantal medewerkers bij Audi AG bedraagt 57.533. Over 2008 keert Audi een winstdeel uit van gemiddeld € 5.300,- per medewerker. De beslissing daartoe is genomen om de toewijding van de medewerkers in deze moeilijke tijden extra te prikkelen.
yns zegt
audi, prima, doe zo verder -_-
YaSo zegt
Wow! Dat is echt veel verlies man voor BMW, en Audi doet het goed, nice!
Tom307 zegt
winst is en blijft toch winst -_-
micheloo0 zegt
Komt allemaal door de a5
Laue zegt
Audi is nu eenmaal TOP kwaliteit, TOP klasse, TOP auto´s
dat ze soms een beetje saai zijn word geschreeuwd door de mensen die ze niet kunnen betalen.
Afstandsbediening zegt
BMW moet de 1 serie vervangen, een nieuwe 5 serie uitbrengen. En de X1, de X3 en de 5 serie GT laten vervallen. Dan komt het vast wel goed.
slk zegt
Audi is niet premium en goedkoper.Hebben meer groene labels dus 14 procent bijtelling.Logisch verhaal dus.
technopatat zegt
audi’s zijn saai, en ik kan mij er wel eentje betalen … tenzij ze 580 pk meekrijgen ofc :), maar dat kan ik dan waar niet betalen :D!
Tom307 zegt
@laue
Allemaal heel TOP maar audi is ook een heel klein beetje saai.
daarom rijden er veel meer jonge managers met BMW.
BMW heeft meer gevoel,AUDI gaat voor meer klasse denk ik zo.
Tom307 zegt
@technopatat
hahah zelifde reactie :-p
realist zegt
@slk:
Audi heeft niet meer groene labels. Bovendien is het labelverhaal niet overal ter wereld een issue. Geen causaal verband dus!
Maar 1 mld winst blijft wel winst!
slk zegt
-edit: nutteloze bijdrage en CAPS terror-
Tom307 zegt
@slk
we waren toch over bmw en audi bezig :-p
Laue zegt
als audi rijder zeg ik ook dat ze soms wat saai ogen, maar het zijn gewoon kwalitatief top auto’s !
Esprit_de_Flandre zegt
@Tom307: “winst is en blijft toch winst -_-”
Was het maar zo simpel. Daling van de winst (ook als er dan nog een mooie winst over is) is vaak een teken van een veel groter probleem, wat in de nabije toekomst echt de kop kan opsteken en verlies veroorzaken. De resultaten van 2008 zijn ook niet ten volle aan de crisis te wijten. Met andere woorden, in 2009 (het eerste volledig crisisjaar) zal de verkoop waarschijnlijk nog zakken, en ik voorspel dan ook een verlies van een paar honderd miljoen voor BMW.
slk zegt
Bij audi is niet alles top.HEbben ook electronische en roest problemen.En nee ik ben niet anti audi
Geltor zegt
Tja, er zijn heel wat mensen die van de kerstsfeer houden. Deze grijpen nu hun kans om met een kerstboom te rijden….
BTW, om het te zeggen in de aard hoe Jeremy Clarkson het al zei: Meer mensen stappen over op audi. Gelukkig zijn het de ‘dicks’ die BMW een slecht imago gaven. Dat geeft mij de kans om met BMW te rijden zonder een cliché aangesmeerd te krijgen…
Aan de WARE Audi liefhebbers (niet de imago-kikkers), bereid jullie al maar voor… Jullie gaan bestempeld worden als wegpiraat, egoïst, rijkelui kindje, dick, etc… Succes!
Citrofiel zegt
@ Laue; Als ik alleen auto’s die ik kan betalen saai mag vinden, dan hoor ik alles saai te vinden. Gaat je verband soms niet op? :P
Henk Spermatank zegt
Zucht deze discussie blijft maar in de herhaling vallen.
Iedereen weet dat er geen discussie mogelijk is over welke van de twee er beter is, tenzij je jezelf voor de gek wil houden en gelooft dat je niet in een opgeleukte VW rijdt maar in een ‘premium’ audi.
WieAndersDasAuto zegt
Audi doet het zeker goed de laatste jaren. Ze zijn enorm gegroeid en hun aanbod is ook steeds groter en aantrekkelijker geworden. De kwaliteit is er ook erg op vooruit gegaan. Vroeger was het MB en BMW, maar nu mag Audi er gerust tussen staan.
Voor BMW is het minder mooi. Wat Esprit de Flandre dus zegt, de verkopen van BMW zullen dit jaar nog verder dalen. Misschien krijgen ze wel een staatssteun? Wie weet…
Emile_Benz zegt
Premium: ’n woord uigevonden door vegelijkingsmongolen…
Premium: ’n woord waarmee plebs merken aanduiden die boven hun budget vallen…
Emile_Benz zegt
Premium: ’n woord als koren op de molen voor marketeers…
BR de Wilde zegt
Dit verbaast me totaal niet! BMW moet het veel hebben van de verkopen in America wat afgelopen jaar dus niet gelukt is. Audi doet het in Europa heel erg goed.
///M zegt
verbaasd me nix, audi komt elke keer met iets nieuws, BMW heeft van die tijden dat ze alle series gaan vernieuwen, en soms doen ze gewoon niets
René zegt
Ik was al weer bang dat de Audi liefhebbers weer een bevestiging zien van de ‘klasse’ van Audi’s. En ik moet zeggen het valt mee…..
Meest lachwekkende opmerking was natuurlijk wel dat als je Audi saai vindt, je geen Audi kunt betalen. Yeah right…. als je een 5 serie kunt betalen of een E-serie, S80 dan kun je ook een A6 betalen.
En we weten nu dat de M3 naar de Cool wand is gegaan omdat de Audi rijders het discutabele predikaat van aso’s hebben gekregen. Ik moet overigens zeggen dat dat volgens voorbehouden is aan de A3 rijders. Type 1.9TDI gechipped en kijk mij nou eens in mijn Audi met 140 pk……
Maar, Audi maakt natuurlijk prima auto’s. En geloof het of niet, er zijn echt mensen die juist een saaie auto willen! Smaken verschillen nou eenmaal…..
Toch geloof ik dat BMW een goed jaar tegemoet gaat, misschien dat ze 2010 nog nodig hebben maar dan komt het helemaal goed. Nieuwe 7, nieuwe Z4, nieuwe 5.
Matt zegt
Had die goede Audi-cijfers wel verwacht, je ziet echt overal nieuwe A4’s en ook redelijk veel A5’s.
Wat de Audi-BMW-discussie betreft: ik rijd zelf Audi en inderdaad zijn de modellen soms net wat minder spannend dan die van BMW, maar ze hebben wel een langere houdbaarheid. Bij BMW zijn de meeste modellen al na een paar jaar ‘foute’ auto’s. Kijk naar de vorige 5-serie, daar kun je je al bijna niet meer met goed fatsoen in vertonen. Het lijkt wel alsof al die managers en oudere heren die fünfers direct doorverkopen aan de sjonnies.
Laue zegt
oke oke oke, niet alle schreeuwers zijn zoals ik zei. natuurlijk zijn er ook anti audi lui die een dikke bmw rijden.
maar ik heb een hekel aan mensen die zeggen: Wat heeft jou audi wat mijn kia niet heeft.
het antwoord is aan u.
xjs678qr zegt
Ikzelf vind Audi te braaf en sommige modellen ronduit lelijk (A6). De nieuwe A4 wordt door sommigen que design de hemel ingeprezen, terwijl er naar mijn mening even veel verschil is tussen het huidige en het vorige model als tussen de Golf V en Golf IV. Bitter weinig dus.
Het zal er wel mee te maken hebben dat de BMW 3 en 5 op leeftijd beginnen komen, en niet meer het nodige weerwerk kunnen bieden tov Mercedes, dat nu wel op de goede weg zit qua design…
Leone zegt
Audi doet het goed en het is ook een mooi merk. Het zal echter nooit een ziel hebben, de ziel die BMW en MB wel hebben.
RenJie zegt
WINST! dat is al heel wat in deze tijden. winst = winst.
willie zegt
kan me niet aan de indruk ontrekken dat de zeer discutabele modellen politiek van bmw ook debet is aan deze crises. nou is kritiek aanvaarden niet het sterkste punt van menige bmw fan, het lijkt er nu sterk op dat dit ook geldt voor het bmw management. autos bouwen waar niemand op zit te wachten, met een design dat op zijn gunstigst omschreven kan worden als vulgair, dat blijkt niet de gouden formule te zijn om geld te maken.
Robin zegt
Premium rijden ?????????????????
Premium bestaat niet.
Ieder auto is gemaakt uit staal en er zijn natuurlijk wel wat kwaliteitsverschillen die het prijsverschil verantwoorden.
Handige marketeers buiten dit natuurlijk uit en we moeten er bewondering voor hebben want gedurende 20 jaar slagen ze er bij BMW in om een 3 reeks die een heel banale auto is te verkopen tegen prijzen waar ik moet voor passen.
Ik heb een 320 d gehad en neem het van mij aan het is een grote teleurstelling geworden, mijn huidige mondeo en voor de BMW mijn Peugeot 407 zijn stukken betere auto’s.
Robin zegt
@ leone
Jongen word eens wakker .
BMW Sjaak zegt
De daling lijkt me inderdaad vooral te maken hebben met het feit dat de 5-serie bijna aan vervanging toe is en de 3-serie al halverwege zijn levenscyclus is. BMW heeft de afgelopen jaren goed geboerd dus een daling van de verkopen in een crisisjaar lijkt me nou niet meteen aanleiding om te zeggen dat het merk ten gronde gaat. De winst was best aardig met 921 miljoen euro.
Audi kon in 2008 voor het eerst een heel jaar de nieuwe A4 leveren. Dat zal ongetwijfeld hebben bijgedragen aan de verkopen.
@Matt: Dat oude BMW’s (of andere Duitse premiumwagens) per definitie sjonniebakken zijn is echt zo’n flauwekul. Mensen die dit soort uitspraken doen zijn niet serieus te nemen. Een originele E36 of E39 is een hele brave auto waar talloze keurige senioren zich in verplaatsen. Het wordt pas fout als zo’n auto wordt opgetuigd met uitbundige spoilers, uitlaatpijpen, velgen, kermisverlichting en meer van dergelijke accessoires. Veel autoliefhebbers dromen ervan een sportwagen te bezitten en sjonnies zetten deze wens om in daden door hun auto’s de optische en auditieve eigenschappen van een racewagen te geven. Auto’s met een sportieve inborst hebben een grotere kans ten prooi te vallen aan de uitingsdrang van de sjonnie.
Verder is de gemiddelde auto waarin de Nederlander zich verplaatst niet bepaald een verrijking van het straatbeeld. Een verlagingssetje, spoorverbreders en 18+ inch velgen zouden eigenlijk van overheidswege verplicht moeten worden. Ik zie liever een fout verbouwde sjonniebak dan het zoveelste karig uitgevoerde leasehok.
BMW Sjaak zegt
@willie: Behalve de komst van de X6 is er de laatste jaren niet zoveel veranderd aan de modellenpolitiek van BMW. Was het niet de X6 die na introductie voor een jaar was uitverkocht? Ik vind het overigens een erg gave auto vanwege het lange neus die je ermee trekt naar alle andere weggebruikers die bijkans een orgasme krijgen bij het bestijgen van het nieuwste ruimtewonder van smaakmakers zoals Toyota, Opel en Kia.
@Robin: een 3-serie (zeker met een zescylinder benzinemotor) is een zeer verfijnde auto met een afwerkingskwaliteit die het niveau van een 407 ver overstijgt. De vergelijking tussen beide auto’s houdt op bij het formaat. Het enige jammere aan de E90 zijn de standaard plastic interieurstrips die niet in die auto thuishoren. Upgraden naar bijv. geslepen aluminium is een must. Een 407 is nog veel erg met z’n carbonmotief plakstripjes en goedkope knoppen.
ZubZero.^ zegt
BMW blijft Premium Audi NOT!..
René zegt
@Willie: misschien iets om eens over na te denken: zou het wellicht BMW gaan om exclusieve automobielen te maken? Die vindt niet iedereen mooi. En dat is maar goed ook want als je om je heen kijkt dan rijdt iedere beginnende IT-er in een A3 en rijdt de manager van rond de 40 in een A6.
Vwb de oudere modellen van BMW: dat klopt maar als het waar is wat heer Clarkson zegt over Audi dan zullen de rollen de komende jaren omdraaien. En ik zie dat hier in het Gooi al dagelijks. Opgedirkte A3’s met kachelpijpen, zelf aangebrachte Halfords led-verlichting, te grote velgen…..
Ik durf het bijna niet te noemen omdat er dan weer premium discussies ontstaan maar ik neem de gok. Ik rij Volvo. Of ik nou een 24x, 960, 850 of V70 zie, ik vind ze nog steeds allemaal mooi. En weinig foute lui in dat soort auto’s. Dat vind ik dus klasse. Auto’s op leeftijd die nog steeds mooi zijn. Dit terwijl de mening toch is dat Volvo ouwelullen auto’s maakt. En het zijn auto’s die ook oud kunnen worden door de degelijke bouw.
willie zegt
premium, das enkel onnozel gelul van marketeers, het betekent niks. het wordt hier op op autoblog vooral in de mond genomen door mensen die gevoelig zijn voor status en die roepen dat vooral “hun” merk zo geweldig premium is en andere merken niet. zielig.
Ace zegt
Nee Willie,
Premium is geen onnozel gelul van marketeers. Premium is een top marketing product. Terwijl jij hard roept hoe onnozel het het wel niet is, maken merken als Audi en BMW hard gebruik van en verdienen er veel geld mee.
Premium is geen product, afwerking, kwaliteit, rij-eigenschappen of prijs. Het alles van dat, premium is een geloof dat marketingafdelingen op de markt hebben gezet.
Vooral bij Audi merk je op dit moment dat dit superieur aanslaat. Je kunt ze daarvoor haten, of de kopers ervan uitmaken voor sukkels… Ik gun het Audi in ieder geval van harte, helemaal in een tijd waar we met zijn allen roepen in wat voor crisis we wel niet zitten.
sacha zegt
Premium pre·mi·um \ˈprē-mē-əm\ : 1. having or reflecting superior quality or value; 2. a high value or a value in excess of that normally or usually expected.
De term premium betekent we degelijk iets…
Leone zegt
Audi premium ???
lol…..
GOD zegt
wat BMW betreft
zoals RenJie al aangaf, winst is nog steeds winst.
BMW heeft ook zeer veel geld in nieuwe technieken en nieuwe modellen gestoken. Ook zijn ze overal gewoon vol gas blijven geven op het circuit, inclusief de F1, wat grote namen als Honda, Subaru, Suzuki, Mitsubishi de das om deed, en kijk naar de The
Big3 hoe goed die het doen.BMW doet het juist heel goed in Europa, alleen het loopt voor geen meter in Amerika. En sommigen hier roepen ook dat BMW’s van slechte kwaliteit zijn. Kijk eens op een willekeurige auto advertentie site en kijk van welk merk de meest auto’s worden verkocht van 20 jaar en ouder.
Wat audi betreft, niet echt mijn merk, nooit echt speciaal geweest.
quattro heeft ze voornamelijk naam gegeven en ze teren er nog steeds op terwijl het allang niet meer het beste is.
en zonder VW was het ook nooit echt wat geworden.
ik vind de audi 80 cabrio nog steeds de mooiste audi ooit gemaakt.
de audi’s van nu zijn bijna allemaal te saai en lijken te veel op elkaar.
vind de S5 wel gaaf en de RS4 in het rood.
kwa kwaliteit is oude nooit echt slecht geweest het was altijd wel goed of voldoende. tegenwoordig is het interieur hun sterke punt maar wel heel erg VW maar dan luxe. Je mag wel zeggen dat audi tegenwoordig in het premium rijtje hoort.
SimonMc zegt
@laue: ja inderdaad, je hebt het gevonden.Iedereen is jaloers op audi omdat niemand ze kan betalen…
Jij hebt je auto dan wel zeker contant betaald??Iedereen leent, dus bijgevolg kan IEDEREEN met een vaste job een audi kopen.
Trouwens, alle c*cks zijn van BMW naar Audi verhuist.Verklaart meteen bovenstaand fenomeen.
willie zegt
“reflecting superior quality” “in excess of that normally or usually expected” oftewel super subjectief en dat betekent dus dat iedereen iets “premium” kan vinden, in mijn bewoordingen: “preminum” betekent dus niks. blijft over “having superiour quality” als enige objectieve maatstaf, nou dan is daarmee zowat alles uit japan “premium”.
Laurens zegt
Goed gedaan van Audi! Ik blijf erbij dat zij echt supermooie auto’s maken. Ondanks dit heb ik zelf niks met het merk, m.i. is het lijnenspel vaak iets te kloppend en voorspelbaar, waardoor ik de modellen vaak saai vind.
Even inhakend op de opmerking van de persoon die het bericht heeft geplaatst: ‘dalingen zijn niet echt premium volgens mij’. Een groei of daling van verkochte producten zijn m.i. niet van belang bij het onderscheid of een product nou wel of niet premium is…
Windhoos zegt
Tja, saai? Je kunt het natuurlijk ook minder opvallend noemen
@Leone,
“Audi premium ???
lol…..”
Gezien de prijs van de gemiddelde Audi ivm de stijgende lijn betreffende de verkoopcijfers een zeer gedurfde uitspraak. Audi is mijn inziens net zo premium als BMW en Mercedes
Laurens zegt
Oh op het hele winstverhaal misschien een interessante uitspraak om eens over na te denken:
“Costs are a fact, profit is an opinion”
D&G zegt
BMW heeft toch maar meer verkocht ;)
Pordon zegt
Prima auto’s hoor die Audi’s, en ook het design kan ik wel waarderen.
Maar hebben 3 jaar een Audi A6 gehad en zijn net weer terug bij Mercedes, rijden nu een C-klasse Estate en die is kwalitatief toch van een hoger niveau dan de Audi. Op het eerste oog ziet Audi er zeer gelikt uit, maar na een tijdje beginnen je dingetjes als schroefjes die niet weggewerkt zijn toch op te vallen. Bij Mercedes is dat nergens te bekennen en voelt en rijdt ook gewoon zekerder. Desalniettemin goed werk van Audi die winststijging.
Stein zegt
Dan moet je wel vertokt Audi fan zijn om hier blij van te worden!
Audi verdient gewoon 3400 euro per auto!
Dus als je een Audi gekocht hebt dit jaar heb je een hele dikke vakantie aan je dealer gegeven :-)
BMW nog geen 800 per auto. Dat klinkt in mijn ogen al vriendelijker richting consumenten.
Bedrijfseconomisch gezien een dikke pluim voor Audi!
Goed resultaat, mooi jaar.
Leone zegt
@ Robin
Wakker worden? Het doet niet ter zake wat Audi in de toekomst doet. Het verleden staat vast. Aangezien de meeste auto’s tegenwoordig klinisch zijn kan Audi haar karige geschiedenis nooit meer goedmaken.
Chris zegt
Het minpunt van bmw blijf ik, zeker boven de 3 klasse, het verschil in ruimte tegenover prijs vinden. Kan aan mij liggen, maar bij een passat station hadden we overduidelijk meer beenruimte achterin dan een bwm 5..
Verder; audi vernieuwd, bmw pakt het voorzichtiger aan, kan een plus, of een min op je rekening betekenen. In dit geval wint audi, maar wie echt wint, zin we pas eind 2009
ExOtiC zegt
Ik snap niet dat sommige rare types hiero hun mening zo laten beïnvloeden door Top Gear.
kom op mensen het is maar een auto programma!
En Audi, heel goed gedaan!
Prachtige auto’s zorgen voor prachtige resultaten.
Windhoos zegt
@Leone,
Karige geschiedenis?????
Dan zou ik maar ff heel goed gaan lezen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Audi
http://nl.wikipedia.org/wiki/Audi_Quattro
http://nl.wikipedia.org/wiki/Audi_R8
http://nl.wikipedia.org/wiki/Audi_R10
http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/29/een-wel-heel-exclusieve-audi (en dat was in 1939)
Veel leesplezier……………….
BENZ_AMG zegt
kijk eens in de wereld rond en niet in jouw klooierig dorpje waar ze met een opgetutte volkswagen nog maar denken dat ze klasse of styl hebben TDI kes met kerstverlichting !
Neem een voorbeeld aan alle wereldlijders,artiesten,rappers,bedrijfsleiders…rijden in de dikste benzen,tja iedereen die het ni kan betalen zal er kritiek op hebben,Mercedes is the nr 1 in alle categorien!
dikke limo’s,Personenwagens,gezinswagens,sportwagens,F1 wagens,ziekenwagens,bestelwagens,werkwagens noem maar op!
BENZ IS THE FUCKING MARKTLEIDER EN TRENDSETTER IN THIS WORLD
for the haters,go to youtube and listen to some 2pac shit PICTURE ME ROLLIN INMY 500 BENZZZzZZZZZZZZZZZZZZZ
Citrofiel zegt
@ Windhoos; De nog leverbare R8 onder geschiedenis scharen vind ik een beetje vergezocht… De R10 ook, in mindere mate.
erik zegt
iedereen die managers als stijlgraadmeter gebruikt is een ontzettend grote idioot… mensen met stijl kiezen en wel minder vulgair beroep dan zo’n nare bureauslaaf
Pieter-Jan zegt
@ Stein
bwuahahahahaha….
adempauze
bwuahahahahaha…
Je moet wel een erg verstokte BMW fan zijn om een kleine winstmarge te omschrijven als vriendelijk. En BMW moet wel erg beleefd zijn om een faillissement te riskeren omdat ze vriendelijk willen zijn.
Amerika is één van de (of gewoon ‘de’) grootste markt(en) voor BMW. Het is al jaren zo dat ze daar wagens bijna weggeven om aan hun cijfertjes te geraken. Tegen de Europeanen is BMW heel wat minder “vriendelijk”.
Een jaar terug zat BMW nog te klagen dat Audi te kleine winstmarges had, en dat het zo gemakkelijk was om terrein te winnen. Dat was een argument dat ze bij dat belachelijke “premium” offensief hadden gestoken. Blijkbaar liggen minder mensen wakker van premium dan BMW dacht. Dat heeft hen trouwens lelijk in hun gat gebeten, want sinds de e39 hebben ze geen enkele klasse kar gemaakt.
Ik rij met een BMW E39. Volgens mij kunnen ze gewoon niet beter. Audi trouwens ook niets. Ik denk dat de mensheid zijn climax had bereikt met de e39, en nu zijn we gewoon wat aan het uitbollen. Chris Bangle was gestuurt door de sympathische goden om het euthanasie process vlot te laten verlopen. Waarom zou je anders zo’n gebrek aan talent aan het hoofd van je design laten voor zoveel jaren. Die man is een engel (angle) met hypnotische krachten, die echter alleen werken als je er naast staat. Dat verklaart waarom enkel BMW management blijft enthusiast wezen over die afgrijselijke gedrochten die tegenwoordig een BMW embleempje dragen.
Maar een Alpina kan ik nog wel smaken.
Leone zegt
Lachwekkend die windhoos. Audi R8 geschiedenis? De meest sneue Audi ooit. Audi wil zich zo graag bewijzen en schendt het herenakkoord die dan niet eens de 300 haalt.
Dit soort reacties had ik al verwacht dus ik laat het hier maar bij.
Xantos zegt
De BMW-rijders “ik-rijd-een-5serie-of-X5-en-ik-ben-belangrijk” vallen er -misschien door de crisis- stilaan tussenuit. Heerlijk!
Mijn gevoel zegt dat je een Audi koopt omwille van de kwaliteit (objectief) en schoonheid (subjectief) van de wagen. Jammer genoeg zijn er veel mensen die bij BMW niet op zoek gaan naar kwaliteit (objectief) maar naar de merknaam.
L-Fred zegt
… of zou Audi dezelfde truc gebruiken als Porsche? In tijden, dat het slecht gaat met de autobranche een nettowinststijging van 30,4% realiseren, doe je niet alleen door auto’s te verkopen.
Thijs zegt
Die rare reclames van Audi hebben dus gewerkt ;)
Heyhuub zegt
@Leone
Jij bent anders wel heel lachwekkend. Audi heeft anders wel een wat bredere en interessantere geschiedenis dan BMW, daarbij is de Audi R8 ook de naam van 1 van de meest succesvolle Le Mans auto’s ooit. Ik kan me de laatste keer niet herinneren wanneer BMW zo’n succesvolle racer had.
En jij noemt de R8 straatauto dan wel de meest sneue Audi ooit, terwijl dit een van de meest geprezen auto’s is van de laatste tijd of ooit zelfs, en dan moeten de recencies van de V10 versie nog binnenkomen.
Ik heb daarbij BMW nog nooit een auto zien maken voor dat soort geld die überhaupt succesvol was.
de sjonnies zegt
Audi heeft een enorm voordeel tegenover BMW, Audi kan zich ‘verstoppen’ in het VAG concern.
Dat is het verschil, terwijl BMW het duidelijk op eigen kracht moet doen, kan Audi gebruik maken van onderdelen die ook door de concerngenoten gebruikt worden, hierdoor daalt je kostprijs enorm.
En als je daarnaast de auto’s met dit logo voor meer geld kunt verkopen als een Volkswagen en dit alleen op gevoel en uitstraling, dan ben je wel knap !
Daarnaast zijn wij zelf fantasieloze creeps geworden die, als we een mooie wagen van de baas mogen kiezen onszelf beperkingen opleggen, want we willen toch vooral niet uit de band springen en willen vooral kiezen tussen de grote Duitse drie. ……….
cardesigner@USA zegt
Geef mij maar een Benz.
audi a5 zegt
Sorry jongens, maar dit is oud nieuws.
Even het vuurtje opstoken:
BMW en Mercedes zijn allang niet meer ’top of the range’.
De eerste teert op het verleden, waarin het nog wel aansprekende modellen maakte.
De tweede teert eveneens op het verleden, toen iedere (ouwe) man een Mercedes wilde omdat er ‘nu eenmaal een ster op prijkte’.
Audi begrijpt veel beter wat de moderne man wil:
Een mooi en tijdloos design (interieur en exterieur),
en
Aansprekende techniek, termen als FSI, Quattro en TDI, doen het gewoon
goed op de feestjes en borrels.
en
Niet onbelangrijk!:
Het imago van BMW: maakt auto´s voor patsers of Johnny´s
en
Het imago van Mercedes: maakt auto´s voor ouwe mannen en taxichauffeurs.
Kom maar op met die reactie´s en BMW en Mercedes fanboys: hou het netjes en beschaafd en onderbouw je reactie.
Succes!
de sjonnies zegt
Audi A5 – Redelijk wat onzin in jouw stuk, als BMW en Mercedes op het verleden teren (wat iedere fabrikant overigens doet) doe je het hedendaags design van BMW te kort (of je het mooi vindt of niet doet er niet toe) en vergeet je dat, indien deze merken alleen maar op het verleden zouden teren, ze allang niet meer zouden bestaan.
Daarnaast heb ik jaren en jaren geleden toevallig met een topman van DB op cursus in Engeland gezeten en ’s avonds aan de bar vertelde hij het volgende :
” BMW keek naar Mercedes en Mercedes keek naar BMW en beiden hebben Audi gewoon niet zien aankomen”; een behoorlijk foutje dus. ( als twee honden…)
Over Audi kan ik je het volgende zeggen, mijn vorige wagen was een Passat TDI met 130 paardjes in de mooiste uitvoering, met een volledig lederen interieur en waarom ik een Passat heb gekozen is heel simpel uit te leggen :
Ik heb geen ruzie met m’n geld
Voor een zelfde Audi was ik meer dan zo’n € 5000 extra kwijt geweest.
Ik rijd liever in een dikkere uitvoering van een -in jouw ogen – “minder” merk dan in een met skai afgewerkte Audi :)
Die Passat heeft het zonder noemenswaardige problemen 4 ton uitgehouden
Qua “statiegeld” maakt het na 4 ton geen moer uit wat voor badge er op de neus zit.
De opmerkingen over BMW sjonnies bakken te noemen en Mercedessen taxi’s vind ik niet bepaald netjes, zeker als je je bedenkt dat er mensen sparen of krom moeten liggen on zichzelf zo’n voertuig aan te kunnen schaffen.
Daarnaast is taxi een geuzennaam, een taxi rijdt dag en nacht, vaak met meerdere chauffeurs en wordt consequent mishandeld – dus met die opmerking geef je toe dat een Benz eigenlijk taaier is dan een Audi !
Ik was destijds juist blij dat ik veel Passat’s in de ’tax’ zag lopen, over het algemeen is dit een teken dat het een goede auto is !
Of Audi begrijpt wat de moderne man wil waag ik te betwijfelen, Audi en de Lease maatschappijen weten wat de moderne ondernemer wil.
Audi is inderdaad ‘in’en dat is knap, maar dat houdt ook in dat de competitie niet stil zal zitten en de wet van de remmende voorsprong juist op Audi van toepassing zal zijn.
Om je helemaal blij te maken het volgende : ik rij zelf in een C6 Diesel waarom?
Emotie, grote Citroens lopen als een rode draad door mijn leven heen, de DS, de CX en nu de C6. En na jaren Duits gereden te hebben wilde ik een Fransman of een Italiaan ( de Thesis was de andere op de very shortlist)
Om nu aan jouw beeld van een Sjonnie te voldoen : Ja hij is betaald, ik kan mezelf de torenhoge afschrijving veroorloven, ik lig er niet wakker van.
En vanaf de eerste keer dat ik de sleutel omdraaide, voelde ik me weer negen jaar oud en dacht ik shit, deze is ECHT van mij, ik kon het nauwelijks geloven ! En dat gevoel heb ik bij m’n trouwe Passat nooit gehad
Rene zegt
Het imago van Audi en BMW beginnen wel te veranderen. Niet alleen omdat Clarkson dat zegt maar omdat iedereen die veel op de weg zit vaker asociaal gedrag zal meemaken van Audi rijders (A3 en A4 met name) dan van BMW rijders. En dat is inderdaad wel anders geweest….. de patsers rijden dus tegenwoordig Audi en geen BMW of Mercedes.
Maar premium of niet, BMW’s rijden gewoon veel beter dan Audi’s. En over ergonomie: weleens al die knopjes gezien in een A6? Zelfs naast de schakelpook zitten er nog een duizelingwekkend aantal knopjes! Buiten dat je je een ongeluk zoekt vind ik het ook nog eens lelijk. Smaak, ja ik weet, maar samen met het zeer teleurstellende weggedrag (hard door een bocht is er niet bij want de carroserie hangt echt geweldig over) en de ronduit achterlijke prijzen voor opties welke geen opties zouden moeten zijn in deze klasse wel reden voor mij om geen A6 te nemen.
Heyhuub zegt
@Rene
Moet je een A6 S-Line rijden als je vindt dat hij normaal teveel overhelt.
En ik vind al die knopjes in t interieur juist prachtig, geeft je het gevoel dat je in een cockpit zit.
Sjefke zegt
Altijd mooi die berichten met Audi en BMW in de titel. Kunnen mooi alle Audi liefhebbers hun merk ophemelen en alle BMW liefhebben hun merk. Audi’s zijn premium, BMW’s zijn premium, Audi’s rijden comfortabel, BMW’s rijden comfortabel, Audi’s S/RS versies zijn retesnel, BMW’s M series zijn retesnel.
Op het design na lijken de merken wel erg veel op elkaar, is het daarom dat de kleine verschillen zo benadrukt worden? Ik vind het design van Audi stukken mooier dan het het design van BMW maar als iemand besluit mij een M5 te geven zal ik er met alle plezier in rijden hoor ;)
Maar mooie resultaten van Audi en mindere van BMW maar allebei zullen ze het dit jaar moeilijk gaan krijgen.
Rene zegt
@Heyhuub: de dealer kon mij de adaptieve luchtvering aanraden. Maar, de Audi was in dezelfde configuratie met adaptieve luchtvering 13000 euro duurder dan de BMW 5 en Volvo V70 (overigens wel met FOUR-C als optie). Vwb die knopjes, ik kan mij inderdaad voorstellen dat mensen dat mooi vinden maar ik ben juist van het type clean interieur (wat anderen saai noemen). Thuis heb ik ook mijn audio van NAD, ook weinig knopjes. Zal mijn afwijking wel zijn….;-)
J.M.K. zegt
Laten we even wel wezen.
Audi heeft veel introducties gehad in 2008. BMW geen enkele. Dit zal met name de oorzaak zijn dat Audi er zo goed van af komt. Laten we 2009 afwachten
LPJ zegt
Buiten dan de X6 en 1-series coupé J.M.K., maar gelukkig blijven dat maar niche modellen ;-)
Sander zegt
Aldi is goed bezig, maar BMW heeft toch meer uitstraling.
Incognito zegt
Wat een kansloze discussie is er op gang gekomen, heerschappen als BMW-sjaak etc. op de voorgrond. Wel kostelijk leesvermaak, jammergenoeg niet on-topic.
Wél on-topic, Audi scoort zakelijk erg goed en heeft de A6 aantrekkelijk geprijst. Deze politiek werpt zijn vruchten af.
slk zegt
Matt heeft gelijk.In de oude 5 serie zie je veel foute mensen rijden .Ook met petje.Niet zo gek .Die auto schrijft als een gek af .Voor 5 mille heb je er al een.Dat zelfde geld ook v oor de eklasse maar dan in mindere mate.
latino zegt
‘Zakelijke uitstraling van het interieur’
Vrij vertaald: fantasieloos, strak en saai ontwerp van het interieur waar elk knopje ergonomisch verantwoord is, maar waarbij je helaas wel in slaap valt van het aanblik.
Pjotr zegt
Oh, wat een heerlijke discussie weer. Ik dacht dat dit alleen bij Alfa-gerelateerde topics zo was… ;)
Maar om even mijn duit in het zakje te doen: bij Audi blijft toch altijd de zweem van ’te dure’ VW hangen. Met de huidige A4/5 hebben ze toch ook pas voor het eerst een eigen middenklasse platform?
BMW heeft zichzelf geen dienst gedaan met de controversiele Bangle-styling. Zeker in het begin heeft hen dat klanten gekost. Maar stap in zo’n auto en sleur hem over een bochtig weggetje en je merkt dat de basis nog steeds heel goed is.
Als je de sleutels voor mijn neus houdt, kies ik voor een BMW. Tenzij het een Audi-avant is en ik weer eens naar de Gamma of IKEA moet ;-)
Jorden zegt
Gelukkig voel ik niets van de BMW jaarceifers aan m’n stuur! :D
Ik voel alleen een subliem weggedrag naar m’n handen gecommuniceert waar een audi rijder geen benul van heeft. Al zal het de gemiddelde automobilist het een zorg zijn want die zit met 1 hand aan het stuur een beetje wazig op een sukkelend tempo van het uitzicht naast hem te genieten (die indruk krijg ik vaak op de weg) ;)
Henk zegt
@ sacha schrijft:
12 March 2009 om 22:50
Swaffelen is tegenwoordig ook wel degelijk een term. Toch is het hele “premium” puur gebakken lucht als je een beetje kan relativeren.
J.M.K. zegt
@ Lennart.
Dat is waar! ;)
BMW über alles zegt
listen…
BMW heeft altijd goed verkocht
Audiofielen kwamen dan af met leuke prentjes zoals “You suckers will buy anything” etc… je kent ze wel
bovendien zeggen verkoopcijfers niets over de premiumgehalte van een wagen, integendeel zelfs, veel verkopen = een wagen voor jan met de pet, dus niet premium
today…
Audi maakt goede winst, BMW minder
Audi is premium, BMW is shit
mijn mening
Audiofielen hebben complexen :)
Tommy zegt
Hahaha, leuk: “Audi is beter! Nee BMW is de beste! Mercedes nog beter!” blablaa… Is Audi echt zo slecht? Nee. Is BMW dan zo bagger? Nee. Is Mercedes dan zo mislukt? Nee. Conclusie: ze zijn gewoon allemaal goed, de cijfers zijn spreken voorzich, beide meer dan 1 miljoen auto’s verkocht…
Degene die zegt dat één van deze merken slecht is lullen maar wat dus! :P
Windhoos zegt
@Leone,
“Audi wil zich zo graag bewijzen en schendt het herenakkoord die dan niet eens de 300 haalt.”
301 dus, en als je de linkje van wikipedia had gelezen dan had jij dat ook kunnen weten. Je noemt mij lachwekkend? Jij doet je huiswerk anders niet goed, zelfs een spiekbriefje nalezen is kennelijk al teveel gevraagd…..
@Citrofiel,
De R8 kan ik me nog indenken, maar de R10 niet. Staat nou al in de geschiedenisboeken als de eerste dieselauto die ooit de 24h van Le Mans won
Windhoos zegt
@audi A5,
“Niet onbelangrijk!:
Het imago van BMW: maakt auto´s voor patsers of Johnny´s
en
Het imago van Mercedes: maakt auto´s voor ouwe mannen en taxichauffeurs.”
En Audi voor saaie burgerlullen (niet dus…).
Over vooroordelen gesproken :roll:
GOD zegt
@ Windhoos
dat klopt precies, het is gewoon jaloezie
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mooi dat NIEMAND hier weet waar hij het over heeft…
Heeft iemand al nagedacht waarom BMW ineens 78% minder netto-winst heeft????
Zie hier: http://www.automotive-online.nl/home/5941-2008_tegenvallende_winst_bmw.html
Onverwachte uitgave van 2,4 miljard. Da’s nogal wat niet?
Gewoon een boekhoudkundige kwestie, niets meer en niets minder…
kyanite zegt
Och momenteel rij ik een Audi A4, maar als BMW straks een mooie 3-serie uitbrengt kan dat best mijn volgende auto worden. Maar het huidige model en vorige model 3-serie spreekt mij niet heel erg aan. Als de volgende 3-serie net zo’n gedrocht wordt als de X6 of dat 5-serie coupe ding dan blijf ik nog maar even bij Audi hangen.
Koenraad zegt
Hmm, ik vraag me af hoeveel mensen er al eens de echte vergelijking hebben gedaan met een nieuwe A4 2.0tdi avant en een BMW 2.0D avant (ik kies deze versie omdat deze het meest verkocht zullen worden en ik met beide al rondgekart heb), wel er is toch een serieus verschil. In de A4 verzuip je gewoon het is net of je in een rijdend salon zit, en uiteraard overheerst dat gevoel nog harder in een A6. Dat gevoel heb ik nooit bij BMW gehad, de ruimte vergeleken met de vorige generatie 3 serie is nagenoeg identiek gebleven naar mijn bescheiden mening.
Wat betreft rijplezier heb ik aan beiden enorm veel lol beleefd, alleen dat de BMW zich net dat ietsje meer sportiever laat rijden. Maar wees eens eerlijk hoe vaak pas je dat toe? Zelden of je hangt opgekaderd in het lokale politiebureautje om achteraf je boete te innen.
Wat afwerking betreft hel ik over naar Audi, veel aangenamer zicht op het dashboard ipv dat uitstekende hoekig ding dat naar de bestuurder toe helt in de middenconsole.
Exterieur, de audi is simpel misschien iets of wat saai, maar staat er wel. Hij geeft een veel zakelijkere blik, een dus net iets klassevollere blik dan de BMW, de vorige generatie 3 serie vond ik dik ok van BMW maar met dit van bangle afgeleide design is het zakelijke ook meer en meer verdewenen in mijn ogen. En dat vind ik nou net jammer. En dit is iets wat meer mensen aanspreekt bij Audi.De lijnen van de auto vloeien veel beter samen.
Misschien een leuk criterium, sla eens een deur van de 3 reeks dicht of die van de A4, die van de A4 komt vele malen stiller in zijn slot dan die van de 3 serie wat voor mij al overkomt als een beter kwaliteit.
Welke premium is? Wel je kan er gewoon niet meer onderuit dat audi premium is als ook BMW, jammer dat anderen steeds hierover lopen te zeiken. Jaloers? Of kunnen ze er niet tegen dat een ander merk een beter wagen neerzet met leukere looks…?
Beiden zijn het topmerken ook al gaat mijn voorkeur uit naar de Audi, hoewel ik een BMW verkies in de skigebieden :-D. Maar stop eens met dat afgezeik.
just my tw cents….
autoblogger zegt
Het ziet er naar uit dat ik iets door elkaar gehaald heb? De winstdaling is 90%
http://www.iex.nl/nieuws/nieuws_artikel.asp?iNewsID=6624520
Sieme zegt
Volkswagen is stukken goedkoper en vanbinnen heel erg gelijkend op audi dus stop een lekker cheap volkswagen interieurtje in een andere carosserie, smijt 10 000 boven de prijs en je hebt een nieuw merk : : : : AUDI yeay
Leone zegt
@ Windhoos
Jij gelooft blindelings de fabriekscijfers kletskoek?
Windhoos zegt
@Leone,
Met 420pk is dat heel gemakkelijk mogelijk, maar jij denkt dus dat ik het mis heb. Hmmzzz, das toch het enige vergelijksmateriaal dat we hebben, fabriekscijfers. Maar goed, jij zult het wel weer beter weten :roll:
BananaFlip zegt
@ Leone
Jongens, jongens, jongens toch…
Is er zo’n groot verschil tussen 299 en 301?
Nee toch…
Enne… heb jij ooit een R8 gereden op top speed?
Waarschijnlijk niet…
Dus dan moeten we het maar doen met de fabriekscijfers.
En die vallen af en toe ook nog eens lager uit.
Tenzij het om verbruikscijfers gaat, maar die zijn nu natuurlijk niet relevant.
Leone zegt
@ Bananaflip
Het gaat niet om het daadwerkelijke verschil. Audi moet alleen niet 301 opgeven vanuit marketing want dan ga je dus op je bek als het niet klopt.
Vandaar dat ze de R8 ook niet ter beschikking wilden stellen voor een 300 + supertest. Dat geeft te denken.
w0o0dy zegt
@Leone: dat valt nogal mee met die topsnelheid hoor….. zelfs als de teller afwijkt… dat ding loopt 322 op de teller in deze video. Da’s vrijwel zeker meer dan 290…. Zo’n video is geen bewijs maar ik sluit niet uit dat de R8 301 haalt.
http://www.youtube.com/watch?v=QEr_LY3_BoQ
Martijn zegt
dat is dus het verschil tyussen mooie auto’s maken die goed zijn…en middelmatige auto’s maken qua styling die goed zijn.
Horch zegt
Wie vindt dat Audi geen premium is snap er bar weinig van en wie denkt dat het design bij Audi saai is even minder! Het is niet voorniets dat de A4 op dit moment het meest verkocht “premium”model in Duitsland is en dat zowel de A4/A5/R8 en Q5 allerlei prijzen in wacht hebben gesleept. Tuurlijk bouwen BMW & Mercedes super auto’s, maar ga nou niet beweren dat zij beter of spannerder zijn, meer beleving hebben of sportiver zijn, want dat is echt de grootste onzin die er is. Lees eens wat meer autobladen en zie wie er op het moment vaak als beste uit de testen komt, Audi is back in town and you know it!!
Arnoud zegt
Ik blijf er ook bij dat Audi NIET premium is en BMW wel. Audi is gewoon een omhoog gevallen Volkswagen. De enige notabele Audi’s zijn de S1 en de Auto Union renwagens uit de jaren ’30 en ’40 (al waren dat dan geen echte Audi’s maar Auto Union’s en zijn ze ontwikkeld door ene Ferdinand Porsche).
Audi’s zijn inderdaad saaaaai. Veel te clean, te smooth. Net als de easy listening muziek van Phill Collins te horen op Skyradio. BMW is dan U2. Sommige nummers zijn aanvaardbaar voor Skyradio maar de echt mooie nummers hoor je daar niet. Die zijn te moeilijk te waarderen door het grote publiek. Net als de E60 5-serie van BMW. Maar kenners, mensen met stijl, weten die juist wel te waarderen en willen niks anders.
Windhoos zegt
@Arnoud
En BMW heeft alleen de M1, onzin natuurlijk, maar zo kan ik ook nog wel ff doorgaan. Mooi ook dat je de NSU Ro 80, de sportquattro, de RS2, de S6plus, de RS4 B5 en B7, de RS6 C5 en C6 en de R8 (en dan vooral de V10) vergeet…..
Arnoud zegt
@ Windhoos:
De NSU Ro 80 is ook al geen echte Audi. Maar een NSU. BMW boys zullen de (prachtige) auto’s van Glas toch ook niet opnomen? De RS2 en alles wat je daarna opnoemt is te recent om geschiedenis te kunnen noemen.
BMW daarentegen heeft een 3.0CSi/CSL. Een 2002tii, een 507, een 328 Mille Miglia Touring Roadster, een M635CSi en inderdaad de M1.
En als je dan toch wilt afwijken naar submerken en zijprojecten: De motor uit een McLaren F1 is ook van BMW afkomstig.
Windhoos zegt
@Arnoud,
Ok, maar dan nog. Om Audi’s NIET premium te noemen vind ik wat ver gaan, wat prijsklasse betreft zitten ze zeker in de zelfde categorie als Mercedes en BMW en ze worden ook evenveel verkocht. En daarbij komt ook nog eens het feit dat de blokken van de topmodellen+onderstellen door Audi zelf zijn ontwikkelt en niet door VW…….
Yeelen zegt
@ woody
mss geen std r8?
maar kom, ik geloof ook wel dat audi de waarheid vertelt dat ie 300 of meer haalt.
mark zegt
Verkopen dalen bij bmw en de verkoopcijfers stijgen bij Audi.
Je moet geen licentie hebben in de wiskunde om te concluderen dat Audi serieus onder de duiven schiet van bmw
Nice done Audi!
mark zegt
Arnoud heeft bij mijn inzien te veel tv gekeken of te veel bij de radio blijve hange. Phill Collins, yeah right.
Ga toch weg jong
audi_boy zegt
audi doet goede zaken ja natuurlijk,als je mooie wagens maakt dan ga je ook goed verkopen,heel vaak werd en wordt nog steeds geschreeuwd dat ze op elkaar lijken en dat ze saai zijn integendeel mensen nu zie je maar weer,wat goed verkoopt moet je zo maar niet veranderen.
er komen nog heel wat mooie modellen aan en ja ze gaan veranderen maar in goede zin.
ik rij zelf al 12 jaar audi en het bevalt me supper goed ik ben erg tevreden met audi.
…slk….je zegt dat ook een audi roest??? nou dan heb je het echt verkeerd want audi roest niet,dat zie je wel bij mercedes en bmw al moet ik wel zeggen dat dat ook minder is geworden.
ik heb nu mijn derde audi en dat is een audi a6 en nog geen millimeter roest eraan ook niet bij mijn voorgaande audi’s.
audi the best.!!!
BMW boy zegt
Wat een onzin dat audi’s minder roesten. Tegenwoordig roest zelfs een fiat punto niet meer. Trouwens dat hele verhaal dat audi meer premium is, wat een onzin. Ga maar eens in een A6 zitten of in een BMW 5-serie. Een BMW is van binnen een stuk minder plastic achtig dan een Audi. Lees de autobladen er maar op na! En als je tegenwoordig een A8 van voren bekijkt lijkt het net een A6 of A4, lekker onderscheidend. Ieder zijn eigen mening, maar ik houd wel van de durf van BMW. Ze zijn met de oude 7-serie een nieuw design richting ingeslagen(lelijke auto overigens)en dat werpt nu zijn vruchten met de mooie Z4 en 7 serie.
AUdi FREAK!! zegt
mensen toch,
Op straat zie ik toch steeds meer AUDI’S hoor dan BMW’S.
En BMW heeft gewoon een naam van vroeger omdat het altijd sportief is geweest, en het trekt jongeren meer aan. Maar audi’s doen het rustiger en geloof me het zijn EGT WEL TOP auto”s ik heb in een BMW gereden het rijd fijn natuurlijk, maar ik vind (mijn eigen mening) dat een AUDI fijner rijd en heeft meer comfort. En als uitstraling vind ik dat AUDI’S het laatste jaren VEEEL beter dan BMW doet als binnenkant alswel buitekant van het auto.
Bijvoorbeeld letlampen heeft als eerst AUDI uitgevonden, en nu zie ik steeds meer andere merken ook rondrijden met letlampen onder andere: bmw, volkswagen. Dus als ik het zo bekijkt zie ik dat audi’s gevarieerder zijn dan BMW’s. Ook met formule 1 heb je als merk AUDI en haast geen BMW:D…en de R8 is als uitstraling echt GRUWELIJK GWOON, tot en nu toe vind ik r8 gewoon echt de mooiste, en meest sportieve auto…
AUdi FREAK!! zegt
BTW,
Ga maar is de prijzen verglijken van een audi en BMW. AUDI’s zijn wel iets duurder dan een BMW;)