In het premium hatchback-segment is best nog wat ruimte voor Infiniti. Aldus Infiniti. Om de concurrentie met de gevestigde orde aan te gaan komen ze over twee jaar met een eigen C-segmenter op de markt, en dit is daarvan de eerste voorbode.
Nou ja, eerste voorbode, we hebben de Q30 al in een teaserschets gezien. Nu krijgen we de auto in het ‘echt’ op ons beeldscherm. Nog steeds met veel plooien in de zijkant (Mazda had nog wat Kodo-design liggen?), een opvallende knik in de C-stijl en de belofte dat Sebastian Vettel, Infiniti’s Director of Performance, hieraan heeft meegewerkt. Poe.
Of zoals Infiniti het in een staaltje marketinglingo zegt:
Infiniti provoceert een radicale verandering in het premium compact segment. Het avontuurlijke ontwerp en de gracieuze sportiviteit van de Q30 Concept wekken grotere verwachtingen op van de mogelijkheden dan die van de ontwerpen die nu de markt domineren.
Deze aanstaande rivaal van de Audi A3, BMW 1 Serie, Mercedes A-Klasse en Lexus CT200h zal overigens niet bij het Oostenrijkse Magna Steyr worden gebouwd, zoals eerst de bedoeling was, maar vanaf 2015 in de Nissan-fabriek te Sunderland worden gebouwd. Daar waar nu ook de Europese Leaf wordt gemaakt.
De onthulling van de Q30 is op 10 september op de IAA in Frankfurt.
Update 09-09: Volledige gallery van het Q30 Concept is inmiddels beschikbaar!
smartass zegt
Leuk, een Infiniti Qashqai.
Ik ben nog geen fan van hun nieuwe designrichting, ik vond de lijn tot 3 jaar geleden een stuk geslaagder.
aschja zegt
Vettel zal als medewerking een scheet hebben gelaten in de designkamer.
toyotafortuner zegt
Ziet er mooi uit! Blij te horen dat Infiniti zich eindelijk in het C-segment zal storten. Vond het altijd maar raar dat ze dat niet deden… Jammer dat het pas over 2 jaar echt resultaat levert. Hopelijk levert het Infiniti dan eindelijk meer Europese verkopen op. Zet m op Infiniti!
griffendahl zegt
’t Is dat het er bij staat, maar je haalt het er niet uit dat het geen Mazda is…
mashell zegt
@griffendahl: niet zo gek. Laurens van den Acker, design baas bij Renault (en daarmee Nissan en Infiniti) zat vroeger bij Mazda. Met het ontbreken van de deugreepjes achter en de typische lijnen is dit een best mooie auto maar lijkt Laurens een beetje een “one trick pony” te zijn.
jrmpower24 zegt
Mooi ding! ik heb wel iets met Infiniti.
Maarten123 zegt
Leuk dat ze een segment lager gaan, ik heb altijd een zwak gehad voor Infiniti. Alleen jammer dat ze toch niet met Magna Steyr in zee gaan. Die staan bekend om hun sublieme afwerking, dit in tegenstelling tot Sunderland. Sterker nog; de Primera’s die bij Sunderland vandaan kwamen, waren eigenlijk Nissan onwaardig.
tweede_woning zegt
nou , denk dat de meeste nog gewoon hun Corsa uit 2007 aan het afbetalen zijn .
laulau zegt
De productieversie zal iig een stuk saaier woorden..
Design_Driven zegt
Over-design alert!
Weer zo een premium Nissan die te lang in de zon heeft gestaan.
mazdarx8 zegt
leuk dat ze het proberen hoor, maar ben bang dat ze de Europeaan hier niet mee uit hun Duitser zullen lokken.
Helaas.
tom307 zegt
Mensen allemaal weggegooid geld, veel te duur voor wat je krijgt een zoals die andere premeuuum zooi krijg je koud zweet als je de optielijst bekijkt, ik zeg rij een v40 d4 r-design, ik heb in de tijd een dik uitgevoerde xc60 gekocht 3u nadat ik de prijs van een Q5 s-line met niets op heb mogen horen.
str8six zegt
@tom307: heb je al ergens een prijs zien staan dan?
ramshoek zegt
@tom307:
Ik snap je argument. Maar misschien is een V40 dan ook nog te veel van het goeie. Octavia? C’eed? Of is misschien een Sandero ook wel genoeg?
Waar ligt de grens van wat je nodig hebt en wat je uit wilt geven.
Wat zijn je creteria? Value for money of Premium feel?
rovalo zegt
@tom307: volgens mij heeft Infiniti in Nederland helemaal geen optielijst. Ze hanteren daar 2 basistypes: S-Premium en GT-Premium, beide met de meest uitgebreide optieset.
str8six zegt
Leuk ding. Ik denk dat wat ons land betreft, ze met goeie motoren komen dit wel eens een succes kan worden, zie Lexus CT. Ding ziet er niet uit, maar je ziet ze zo ontzettend veel.
rovalo zegt
Ok, niks meer aan doen. De 320 PK motor van de EX/G/M erin en ‘m rond 5 juli 2015 voor m’n deur zetten ajb. Doe maar in ’t zwart.
ruudw zegt
Haha goeie grap Infiniti, net alsof ze dit ooit zo maken..