







De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we er een dagje naast zitten, maar dat mag de feestelijke stemming niet drukken!
Op 12 maar 1947 reed Enzo Ferrari namelijk voor de allereerste keer zijn 125 S naar buiten voor een testritje door de straten van Maranello. Daarvoor was Ferrari werkzaam als teambaas bij onder meer Alfa Romeo, maar de grote Enzo besloot op een goede dag om de touwtjes zelf in handen te nemen en dat resulteerde in de 125 S.
Deze sportwagen met V12 (ontwerp van Colombo) was op 12 maart 1947 nog niet veel meer dan een rollend chassis. De uiteindelijke versie zou 750 kg wegen bij een vermogen van tegen de 120 pk. Bovendien zou de 125 S in zijn werkzame leven behoorlijk succesvol zijn, onder andere dankzij de legendarische coureur Tazio Nuvolari.
Het 70-jarige jubileum van het merk Ferrari werd al gevierd met enkele speciale edities. Om nog eens stil te staan bij de magische datum 12 maart hebben de Italianen oud en nieuw bij elkaar gebracht. Check meer mooie plaatjes in de gallery.
Hulde voor 70 jaar fenomenale passie en prestaties (die vaak in een vuurbal eindigde)!
Ik kan dit altijd makkelijk onthouden, het is gelijk met mijn verjaardag. Al ben ik wel een paar decennia jonger.
Oh, en gefeliciteerd, Ferrari!
@perry_snijders: Van harte gefelcteerd. In verband met dit heuglijke feit hebben wij de door u bestelde rollator kostenloos rijklaar gemaakt ;-)
@perry_snijders: jij ook alsnog gefeliciteerd dan Perry!
@perry_snijders: Jij ook al? Gefeliciteerd!
“Aerodynamics are for those who cannot build engines”. Een van de mooiste quotes door Dhr. Ferrari
@pexers: Ik vind het maar een simpele uitspraak om eerlijk te zijn. Meneer had niet nog meer fout kunnen zitten.
@berlinetta: Dhr Ferrari had wel meer “foute” aannames. Eigenlijk vond hij alleen de motor belangrijk en werd het chassis beetje verontachtzaamd. Desondanks toch uitgegroeid tot het meest legendarische automerk waar heel veel autoliefhebbers heel hebberig van worden. Dan maar een paar domme dingen zeggen……
@ttr6: Ach ja, zo heeft waarschijnlijk elke autofabrikant wel een keer een domme keuze gemaakt of iets doms gezegd. Waar het uiteindelijk om gaat is het eindproduct. En bij Ferrari mag dat eindproduct toch met recht legendarisch genoemd worden.
@ttr6: Klopt. Is laatst nog een artikel over geweest. Daaruit bleek dat hij wel meerdere dingen riep die tegenwoordig niet blijken te kloppen.
@berlinetta: niet helemaal eens. De quote komt uit 1960 met de 250TR. Destijds was deze opmerking wel terecht. Echter nu inderdaad, kunnen we haast niet meer zonder de aerodynamica
@pexers: Waarom was die opmerking toen wel terecht? Ook in de tijd wisten ze dat aerodynamica een rol speelde. Dat ze er minder verstand van hadden dan tegenwoordig, wil niet zeggen dat men niet wist dat het invloed had.
@berlinetta: uiteraard wisten ze dat, echter was de Ferrari wel superieur aan een aantal andere merken. Waarom? Omdat ze een krachtige motor hadden. Ik wil zeker niet zeggen dat aërodynamica niet belangrijk was. Maar Ferrari wist wel te winnen ondanks dat andere merken auto’s hadden die beter gestroomlijnd waren. Motor boven areodynamica dus
@pexers: Ja in dat opzicht bekeken snap ik zijn uitspraak wel. Waarom moeite doen om een aerodynamisch design te maken als je toch sneller bent door een krachtigere motor.
@berlinetta: ja precies, daarom kon hij dat zeggen. Nu gaat dat zeker niet meer op gezien alle lipjes, gaatjes, spoilertjes, dichte naadjes etc op die auto’s
@pexers: ook destijds waren de auto’s sneller geweest met goede aero hoor. En een goed chassis is ook gewoon altijd belangrijk geweest.
@lekbak: klopt, maar dat waren ze niet. Ferrari wist wel te winnen ondanks een “slechtere” aërodynamica
@berlinetta:
Maar het is net aerodynamica die van alle autos eenheidsworst heeft gemaakt. Nee doe mij dan maar een Amerikaan met de aerodynamica van een tuin huis en met even veel koppel als 3″normale” motoren.
@pexers: Ian Fraser, een Australiër die ooit hoofdredacteur was van het Engelse blad CAR, had ooit een Ferrari Daytona. Die waren in die tijd nog redelijk betaalbaar. Voor minder dan 100.000 gulden kocht je een hele goede. Een quote van een Ferrari-vriend uit die tijd was: When buying a Ferrari you pay for the engine. The rest is thrown in for free.”
Ofwel: je betaalt voor de motor, de rest stel niet veel voor…
@jeroenwz: dank u voor de vertaling. Ik begreep het al niet.
Ferrari was ook de eerste met de single frame grille als ik dat zo zie!
Prachtig merk, hoop er ooit eentje te kunnen betalen (en onderhouden)
Jammer dat Dino dit niet meer kan meemaken.
maar het is nu 13 maart geen 12 maart. Titel klopt niet helemaal
@marvin1608: Eerste Alinea gelezen?
@kilum: Nee ik sla eerste alineas altijd over. Staat over het algemeen geen interessante dingen.
Het is natuurlijk niet zo dat door die alinea het precieze 70 jarige bestaan in 1 keer een dagje op schuift.
@kilum: “De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we er een dagje naast zitten..”.
Waarom dan vandaag dit topic? Waarom?
“If you can dream, you can do it”. En zo geschiedde. Prachtig hoe deze man eigenhandig het meest roemruchte (en voor mij ook het mooiste) automerk op wist te bouwen. Dat er nog maar vele succesvolle jaren voor Ferrari in het verschiet mogen liggen.
Mooi merk!
En dit reed’ie zelf, ’s winters :
http://images.car.bauercdn.com/pagefiles/14028/1040×0/05-cooper-rt.jpg?scale=down
En dit voor de rest van het jaar, op de foto Enzo’s oude privé chauffeur
http://1.bp.blogspot.com/-YQMeYLJYOrk/VIQq0H4UmaI/AAAAAAAAF2M/fEE6zUzYGXE/s1600/dino.jpg
Op 12 maar (T)1947 reed Enzo Ferrari namelijk …
Een plaatje uit duizenden