Ja, dan moet je even zoeken. Op zoek naar een praktische zevenzitter voor een jong gezin kan net zo lastig zijn als shoppen voor een nieuwe wasmachine.
Heel erg leuk al die aanvragen voor sportieve roadsters, snelle stationwagons en hot hatches, maar in sommige gevallen is een auto net als veel andere dure producten. Iets waar je niet direct affiniteit mee hebt, maar je wil wel een goede deal.
Denk aan televisies, laptops, wasmachines, keukens, badkamers en dergelijke. Ja, de beste is toevallig ook het duurste. Maar niet iedereen kan in zijn leven op default altijd het duurste kiezen. Je moet ergens een keuze maken.
Vandaar dat de aanvraag van Herman en Viola eens niet gaat om veel vermogen, overstuur van epische proporties. Het gaat om liters, praktisch gemak en kosten. Want als je een gezin hebt, kun je niet zomaar zeggen: saai, we steken het budget in een tot 400 pk getunede GTI en hopen dat het goed komt.
Praktische zevenzitter
Viola en Herman zoeken een praktische MPV, stationwagon of crossover. Herman wil een station, Viola een crossover. Maar ze hebben drie kinderen en geregeld vrienden en familie over de vloer. Een vijf plus 2 is essentieel. Daarbij moeten de maandelijkse kosten niet te hoog oplopen.
Daar zorgen de kinderen wel voor. Dus als het kan iets dat niet te veel weegt of enorm veel verbruikt. Kortom, kunnen wij helpen met het zoeken naar een praktische zevenzitter voor de familie? Maar natuurlijk. Check sowieso even deze video van de redactie als je iets zoekt dat 5 mille goedkoper is.
De wensen en eisen voor een prakstische zevenzitter kun je hieronder lzen.
Huidige auto | Audi A4 Avant uit 2005 |
Koop / Lease: | Koop |
Zakelijk / Privé: | Voornamelijk privé |
Budget: | 15.000 euro inclusief alles |
Jaarkilometrage | 25.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur | In elk geval geen diesel |
Reden aanschaf andere auto | Audi is te klein en bijna op (440.000 km) |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen en 3 kinderen |
Voorkeur | Volkswagen Touran? Peugeot 5008 mag ook |
No-go | Hele onbetrouwbare kale auto’s, Fiat Multipla!! |
Onze keuze: Opel Zafira Tourer 1.6T Cosmo Aut. (C)
€ 13.950
2012
90.000 km
Dit is de auto die je in principe moet gaan kopen. Het is namelijk een briljante en praktische zevenzitter. Natuurlijk, de Zafira zet je broek niet in vuur en vlam. Maar het is wel een uitstekende compromis tussen een echt ruime midi-MPV en niet al te zware en grote auto.
Met automaat gaat het al snel over de 1.500 kg, alhoewel een beetje hatchback dat tegenwoordig ook al weegt. Als je voor de automaat gaat, krijg je sowieso de 140 pk versie van de 1.4 Turbo (de 120 pk variant heeft een handbak).
Mocht je een 1.6 vinden, ga daar dan voor. Die is nauwelijks dorstiger maar wel prettiger in de omgang. Aan de andere kant, deze auto koop je voor zijn comfort en ruimte. Het is een van de weinige zevenzitters waar je echt lekker in zit. Het comfort is ook ongekend, het is niet Frans zacht, maar wel zeer geraffineerd en stabiel. Top. Nadelen? De afwerking is een tikje plastiekerig op sommige plaatsen. Dat is het eigenlijk wel.
Peugeot 5008 1.6 THP Blue Lease Executive
€ 14.250
2015
100.000 km
WAT! Een Peugeot met de 1.6 motor? Ja, tuurlijk. Waarom niet. Ondanks dat het 1.6 THP heet, is de ene beduidend anders dan de andere. In dit geval gaat het om een heel laat exemplaar met relatief weinig kilometers.
Als je er eentje vindt met onderhoudshistorie en eventueel merkgarantie, kun je de gok best nemen. De automatische transmissie doet zijn werk, maar daar is alles mee gezegd. De handbak is prettiger in de omgang (en dat was al geen topper).
In tegenstelling tot de Zafira is hier het interieur juist heel erg fraai. We gaan niet zeggen dat het Audi-niveau is, maar voor zijn klasse is het keurig. De motor is geen racemonster, maar als ze het doen zijn de 1.6 THP’s wel fijne blokken. Qua ruimte (en gewicht) scheelt het niet veel met de Opel Zafira. Een groot voordeel is dat de Peugeot aanzienlijk jonger is. 2015, dus net 7 jaar oud. Voor Nederlandse begrippen is dat extreem jong.
Citroen Grand C4 Picasso Business 165 THP
€ 14.950
2016
135.00 km
Maar het kan nog jonger en wel met deze Citroen. Qua aandrijflijn is deze Technospace identiek aan de Peugeot 5008. Ook hier: koop ‘m bij een dealer met merkgarantie en breidt deze zo mogelijk uit voor maximale zekerheid. Een groot verschil met de 5008 is het gewicht, want de Grand C4 Picasso weegt nog geen 1.295 kg! Dat zie je ook terug in de prestaties en het verbruik.
De Citroen is veel vlotter en zuiniger. Daar staat ook tegenover dat de auto wat lichter is. Ook de kwaliteitsbeleving aan boord is niet aanwezig. Als familieauto is het echter een fijne metgezel en een handige en doordachte praktische zevenzitter. Daarbij ziet ‘ie eruit als een ruimteschip. Met automaat bijzonder lastig te vinden. Ga dan ook voor een lichtere motor met handbak. Bespaart nog wat geld.
Ford Grand C-Max 1.5 EcoBoost Titanium
€ 14.950
2016
100.000 km
Net als de Citroën is de Ford Grand C-Max wat lichter dan de Zafira en 5008. Qua ruimte merk je dat op zich wel, met name op de laatste twee zitplaatsen. Het is niet de ruimste en daardoor een iets minder praktische zevenzitter. Ook lijkt de C-Max ietsje smaller aan te voelen. Op zich logisch, want er is ook nog zoiets als een S-Max.
Zoals wel vaker is de Ford de typische rijdersauto uit het lijstje. De Ford heeft een prettige stuurinstallatie en een enigszins sportief onderstel. Maar het is geen Mk1 Focus. Voor zijn soort is het vrij direct en helt de auto relatief weinig over.
Met de automaat en 1.5 EcoBoost motor is het dan ook prettig om te rijden. Een goede automaat en krachtige motor kunnen dus wel degelijk bijdragen aan het comfort. Het interieur is niet bijzonder strak, maar ook niet echt hoogwaardig of gezellig. Ook dat is typisch Ford. De automaat is op zich een prettige unit, maar er zijn wat betrouwbaarheidsissues bekend over de bak. Dus let op dat ‘ie goed schakelt.
Volkswagen Touran 1.4 TSI Highline
€ 14.950
2015
130.000 km
Natuurlijk moeten we ook de saaiste auto ter wereld aanraden, het is immer een praktische zevenzitter die in het budget valt!. De auto is zo saai, dat de Politie erin durft te rijden. Het is een bord vermicelli zonder iets. Voedzaam en het stilt de honger, maar daar is dan ook alles mee gezet. Het is niet alleen maar kommer en kwel met de Touran. Ten eerste de ruimte: die is aanwezig.
Natuurlijk, de twee achterste zitplaatsen zijn niet bovengemiddeld ruim, maar die andere vijf zitten uitstekend. De TSI-motor is hier niet zo problematisch als de vroege 1.4 TSI’s, hetzelfde geldt voor deze generatie DSG-bakken.
Qua rijden is de Touran heel degelijk. Straf, maar eerlijk. Uit dit overzicht is dit de prettigste auto als je op de Autobahn rijdt. Nog een voordeel, je vindt ze op elke straathoek, evenals specialisten die er aan kunnen sleutelen. Onderdelen kun je bij de bakker kopen. Tip: sla de 1.2 (te licht) over en alles onder een Highline is wel erg kaal. Voordeel: het gewicht valt net onder de 1.450 kg!
Toyota Verso 1.8 VVT-I Buseinss Limited
€ 14.950
2013
115.000 km
In de categorie, het moet ook een beetje betrouwbaar zijn, is er de Toyota Verso. Net als de Touran is de Verso met automaat en zeven zitplaatsen net iets lichter dan 1.450 kg. De motor in de Toyota is wel compleet anders. We hebben best vaak kritiek op de downsize motoren qua gaspedaalrespons en betrouwbaarheid.
Maar als je in zo’n 1.8 zestienklepper rijdt, merk je hoe snel je verwend bent geraakt. Ja, er is 147 pk aan boord, maar daarvoor moet je 6.400 toeren draaien, wanneer de kleppen door de motorkap vliegen dus.
Het is stiekem best een prettige motor, met een zevenzits MPV en volle belading is 250 Nm bij 2.000 toeren fijner dan 180 Nm bij 4.000 toeren. Daarbij kan het verbruik vrij fors uitvallen, ook voor een 1.8. De Verso staat te boek als zeer betrouwbaar en wie zijn wij om daar aan te twijfelen? Het interieur is niet zo fraai als dat van de Peugeot of Volkswagen, maar het is typisch Toyota. Het past precies en ziet er over 10 jaar nog exact zo uit.
Yolo: Opel Zafira OPC
€ 9.500
2006
145.000 km
Waarom al je geld uitgeven aan een nieuwe auto, als je het ook uit kunt geven aan onderdelen en benzine voor de coolste praktische zevenzitter ooit gebouwd? Precies, de Opel Zafira OPC is een vreemd apparaat. Dankzij die 240 pk sterke motor ben je altijd vlot onderweg.
Tegenwoordig klinkt het niet als heel erg veel, maar ze zijn niet enorm zwaar en hebben prettig versnellingsbakverhoudingen. Daarbij kun je ze vrij eenvoudig naar 300 pk (of meer tillen). Je zit op prettige Recaro’s en kijkt uit over het meest gemiddelde interieur van de afgelopen 25 jaar.
Niet goed, niet slecht. De infotainment wordt net zo slecht oud als digitale dichtbundels van Marco Overmars. Wel is het zaak om even op de technische staat te letten. Het kan geld besparen door 1.000 euro meer uit te geven aan een liefhebber die ‘m vertroeteld heeft. Dat verdient de auto ook wel. Kortom, of je nu verstandig wil doen of voor pure fun kiest: een Zafira is het bekijken waard. Bekijk dan ook goed het Opel Zafira (B) aankoopadvies.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
bernoulli zegt
Alsof ik op zaterdagmiddag in Staphorst op de parkeerplaats van de Albert Heijn loop.
luckyluck zegt
Staphorst heeft geen Albert Heijn.
Robert zegt
Geen Espace of Scénic? Of zijn die om meer dan één reden niet aan te raden?
Wat ook wel een leuk (maar vrij zeldzaam) alternatief is, is de Honda FRV. Twee keer drie zitplaatsen, zoals die malle Multipla, maar zonder dat bizarre uiterlijk.
stefanvts16v zegt
@rrrobert: precies wat mij ook opviel! Zeker omdat Renault met de Scenic het MPV segment zo’n beetje heeft uitgevonden.
Zelf een jaar geleden een hele nette Scenic (1.2 TCe, Bose) uit 2013 gekocht met ca. 115.000 km op de teller. Kostte toen 10k, inclusief 6 maanden garantie bij de merkdealer.
Prima auto voor een gezin met 3 kinderen en vooralsnog erg betrouwbaar. Lijkt me voor de aanvragers ook een goed alternatief en met dit budget kunnen ze wellicht ook nog naar een Scenic 4 kijken…
c4seum zegt
@RRRobert: snelle blik op autoscout leert me dat de grand scenic (de scenic is alleen 5p) nog niet van de laatste generatie onder de 15k is afgewardeerd. Echter de generatie daarvoor is al redelijk op leeftijd en vergeleken met de alternatieven behoorlijk “knaak”. Voor de (grand) Espace geldt eigenlijk wel hetzelfde. De “duurste” espace in het budget is op een maand abbonoment sportschool na, €10k. Voor een goed bereden exemplaar uit 2010, of een 3.5 V6 uit 2006. Wellicht dat over een jaar de grand espace wel te vinden is maar dat zullen dan denk ik wel ervaren auto’s zijn.
Erik zegt
“Herman wil een station, Viola een crossover.” De nieuwe Dacia Jogger is beiden, van alle markten thuis. De 7-zits Jogger met Bi-Fuel motor is er al vanaf € 20.150,-. Dan heb je een volwaardige 7-zitter waarbij op de 3e rij zelfs personen van 1.90 meter kunnen zitten. Welleswaar is de aanschaf boven het budget maar als het kan financieel kan, dan neem je voor het verschil tussen € 15.000,- en de nieuwprijs bij Dacia een krediet tegen 1,9% rente over 36 maanden. Mogelijk dat er voor de Audi nog een habbekrats te vangen is.
MRB voor de Bi-Fuel is ‘maar’ € 75,- p/m. Omslagpunt benzine/LPG bij 4.000 km. Daarnaast 3 jaar garantie en via Dacia is bij Bovemij (Bovag) autoverzekeringen een autoverzekering af te sluiten, 1 of 3 of zelfs maximaal 5 (!!) jaar NIEUWwaarde regeling bij total-los, ook € 0,00 eigen risico.
Goedkoper kun je niet rijden.
Johanneke zegt
Niks meer aan toe te voegen.
rutgerg zegt
@Erik: hopen dat ie beter de euro ncap test door komt dan andere Dacia modellen dan.. daar zou ik mn kinderen toch niet achterin willen zetten.
DeWitteCondor zegt
@rutgerg: mja, dat is wel een punt, maar de c max had er ook maar drie. Zo geweldig is dat niet en half nederland rijdt in zo’n ding.
rutgerg zegt
@dewittecondor: klopt. Maar de nieuwe Spring heeft er maar 1 en word beschreven als problematisch en gevaarlijk… de andere modellen van Dacia kwamen de laatste jaren ook niet verder dan 2 of 3 sterren…
DeWitteCondor zegt
@rutgerg: de briljante reactie van Dacia daarop was dat ze niet zinloos ncap sterren gingen najagen. Voor een 5 sterren rating zijn er veel dure systemen nodig met radar, cameras en electronica etc begreep ik. Als ze dat moeten inbouwen gaat het bang for buck idee verloren. Ik dacht dat het niet per se een onveilige auto is, ze gaan alleen een stuk minder ver met elektronische hulpsystemen.
Maar je hebt uiteraard wel een punt.
rutgerg zegt
@dewittecondor: kijk eens naar de uitslag en dan bij de scores. Ook voor bescherming volwassenen en kinderen scoort hij echt slecht.
DeWitteCondor zegt
@rutgerg: de Jogger zelf is toch nog niet getest? Of wellicht heb ik die gemist dan
rutgerg zegt
@dewittecondor: neen, de spring en de andere dacia’s die slecht scoorden bedoelde ik. Daar lag t niet alleen aan het ontbreken van veiligheidssystemen.
Erik zegt
De Jogger heeft 3 sterren.
Het aantal sterren van een Dacia Sandero is 2. Waar wordt dan “de plank” mis geslagen? Puur op assistentiesystemen en de voetgangersveiligheid. Voor die twee testonderdelen scoren de Roemenen een vrij armzalige 42, respectievelijk 40 procent. Die twee onderdelen hangen trouwens deels samen, want de automatische noodstopassistent van de Sandero herkent geen voetgangers. Fietsers trouwens ook niet. Het risico dát je ze raakt, is dus groter dan bij veel andere moderne auto’s. En als je een zwakke verkeersdeelnemer aanrijdt, heeft de Sandero geen actieve motorkap die hun landing op de auto enigszins verzacht. Wat Euro NCAP de Dacia Sandero (Stepway) ook zwaar aanrekent, is dat er geen rijstrookassistentie leverbaar is. Een systeem dat de bestuurder waarschuwt tegen achterlangs kruisend verkeer, kun je evenmin aanvinken.
De Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq iV scoren duidelijk hoger omdat je ze KUNT volhangen met veiligheidsassistenten. Dus alleen omdat je het KUNT krijg je al 4/5 sterren …
DeWitteCondor zegt
@Erik: dat is een klasse tip. Je rijdt ook nog eens gloedjenieuw en kan lekker zelf de kleuren kiezen. Ik vind m er niet eens heel slecht uitzien, die jogger. Misschien zelfs wel beter dan de meeste wagens in dit lijstje.
Erik zegt
Het is natuurlijk geen Mercedes S-klasse of Rolls Royce, maar zeer betaalbaar, alles erop en eraan wat een mens nodig heeft van A naar B.
En dat gedoe met sterren, tja, omdat Dacia het betaalbaar wil houden zul je sommige dingen niet aantreffen waardoor het sterren kost. Ik denk maar zo, vroeger zou hij gewoon 4/5 sterren krijgen zonder alle poespas. Ben blij dat Dacia dit voortzet. Ik rij liever zelf. Je bent ook niet veilig in een oldtimer, 2CV, mini (eerste generatie), VW kever, enz., enz.
Dacia Sandero Stepway (vergelijkbaar):
Actieve motorkap –> Nee
AEB Kwetsbare Weggebruikers (VRU) — > Nee
AEB Voetganger – Achteruitrijden — > Nee
AEB Car-to-Car — > Ja
Snelheidsassistentie — > Ja
Lane Assist systeem — > Nee
https://www.euroncap.com/nl/results/dacia/sandero-stepway/42506
mark383 zegt
Geen gekke suggestie. Door het rijden op lpg verdien je het prijsverschil snel terug. Maar wat is de levertijd op zo’n Jogger?
Erik zegt
Heb zelf de Jogger Extreme 7-P Bi-Fuel besteld met alle opties op 30 december 2021.
De Bi-Fuel modellen (LPG) zijn zelfs € 500,00 goedkoper dan de benzine versie (dank CO2). Dus de meerprijs MRB tussen LPG en benzine is de eerste 24 maanden al betaald :-).
Vorige week terugkoppeling van fabrikant richting dealer: principe levering 21 juni 2022.
Jagris zegt
Ik dacht er ook gelijk aan. Een nieuwe auto met bewezen techniek en genoeg moderne veiligheidssystemen en navigatie erop voor een schappelijke prijs. Daarbij weegt hij ook maar rond de 1200kg. Dus de eerste jaren zal je zeer goedkoop rijden in vergelijking met de andere voorgestelde auto’s. Want een lage wegenbelasting, relatief zuinige motor en weinig onderhoudskosten. Ik zie alleen maar winst wat dat betreft en de ideale auto in dit plaatje. En stiekem vind ik ‘m er ook nog best leuk eruitzien…
frederik zegt
Waarom de S-Max niet?
Richmond zegt
S-max is 5 zitter, maar de galaxy is 7 zitter. Die had er wel bij gemoeten.
kennone zegt
@benja01: met de 5 pitter motor en goed krachtkuurtje en de middendemper er tussen uit nog best een leuke auto.
frederik zegt
@benja01: S-Max is zeker wel een zevenzitter. De Galaxy is echt gigantisch, die zou ik niet aanraden.
DeWitteCondor zegt
@benja01: de s max is er als 7 zitter, maar dat is meer een 5+2 eigenlijk.
jarnobakker zegt
@dewittecondor: ik ben 1.92 en ik kan nog royaal achterin zitten hoor.
jarnobakker zegt
@benja01: bullshit , S-max is ook een 7zitter. Is letterlijk hetzelfde als de galaxy van binnen. Alleen lagere daklijn. Ik heb er zelf 1 namelijk
frank2b zegt
Het is toch te droef voor woorden als je moet gaan vaststellen dat de beste koop een Zafira is ….
Waar zijn de tijden gebleven van de Previa, Espace, Transsport en Voyager?
por100 zegt
Mrb en dus gewicht is een belangrijke onderdeel van de resultaten denk ik. Anders zou het lijstje er wel anders uit hebben gezien.
Richmond zegt
Previa en Transport zijn wel heel oud en ook geen 7 zitters geweest. Espace en Voyager horen er wel tussen.
frank2b zegt
@benja01: ik heb beide wagens bezeten en reken maar dat je in beide met 7 personen terecht kan. In de previa zelfs op elke rij met de benen recht vooruit. Je moet dan wel kiezen voor de versie met bankjes ipv captain seats….
frederik zegt
@frank2b: Jeremy Clarkson heeft een keer een zeer lovende column over de Zafira geschreven:
https://www.driving.co.uk/car-reviews/clarkson-review-2015-vauxhall-zafira-tourer/
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Refocontainers zijn vaak nog een maatje groter ;-). De auto die wij gekozen hebben met vier (kleine) kinderen is dus de eerste 308SW geweest. Stoel extra achter, dus nog genoeg ruimte voor boodschappen. Vakantie? Dakkoffer erop. Was wel goedkoper dan deze modellen, en ben benieuwd wat mijn volgende keus gaat worden: ben best tevreden met Peugeot, maar over de motoren/ versnellingsbakken hoor je toch prijzige verhalen. Nog een voordeel van de 308SW: rij veel alleen, en heb dan niet het idee met een busje onderweg te zijn..
nore zegt
‘maar als ze het doen zijn de 1.6 THP’s wel fijne blokken’.
Niet echt een aanbeveling.
petert zegt
Nee, inderdaad. Ik ben ooit wezen kijken voor een 2e hands C4 bij een Citroën dealer. Die was zo aardig om te vertellen dat de problemen met de ketting pas vorig jaar zijn opgelost (dat was in 2018), dus bij deze zeker nog de potentie tot serieuze problemen. Erg jammer want het is best een leuk blok, samen met BMW ontwikkeld. Alleen de 1.6THP met 200pk schijnen minder problemen te hebben.
jarnobakker zegt
Ik rij zelf een S-max . qua ruimte en rijden niet te overtreffen. Is alleen wel flink zwaarder en met de 2.0 ecoboost lust hij wel een slokje ( baasje ook wel 😎).
Johanneke zegt
Een 1.6 THP is op met 150.000km en een beetje. Meestal hebben ze de meeste problemen al bij de 170k. Gewoon niet aan beginnen. Ik zou die Opel pakken. Lijkt mij een prima wagen.
slickrick zegt
Rijtje plof motoren,THP, 1.5 ecoboost, en de klassieker 1.4 TSI…..oh wat ga je spijt krijgen dat je geen diesel hebt genomen , zeker met 25k per jaar
Richmond zegt
valt best mee met die thp, gewoon goed onderhouden. ja de ketting kan oprekken en kleppendeksel kan lekken. maar ik zie wekelijks bmw’s stranden met kapotte turbo’s of lekkende oliefilterhuizen, defecte wastegateklep verstellers, egr koelers, lekkende dif’s.
Johanneke zegt
Noem je ook even een merk.
seatleon zegt
Ik moest meteen denken aan de Prius+. Even gekeken op autoscout. Er staat best wat te koop rond de €15k met rond de 140k. Ze zijn super betrouwbaar en zuinig. Ook mrb valt mee. Nadeel is dat het saaier dan saai is. Maar ja, dat is subjectief.
faalhaas zegt
@maas88: Ik heb er één in dynamic versie op LPG, adaptive cruise control en dubbele panoramadak. 40 eypo bol je comfortabel 700km mee.
rubend zegt
@faalhaas: 20ltr euro 95 = 700km? Klopt dat wel? :)
faalhaas zegt
@rubend: Jawel, moet je hem wel op LPG stand hebben. :-)
polak zegt
@maas88: poeh, zo’n ding een keer gehadtoen mijn Touran stuk ging. Niet aan te bevelen in Oostenrijk met een hele ski uitrusting.
ar156sw zegt
@maas88: Klinkt misschien gek, maar vergeleken met de aanbevelingen in dit lijstje vind ik de Prius+ juist niet zo saai… wist niet dat dat een zevenzitter is, lijkt me dan geen slechte keuze.
mout zegt
Dit is geen lijstje 7-zitters, maar 5+2 zitters.
Als de kinderen zo hard groeien als de onze, maak je hier geen vrienden mee op de derde rij.
O ja – zet om die reden de kinderzitjes eens een poosje op de derde rij. Dat leer je snel af, kan ik je verzekeren.
Probeer eens of een Mitsubishi Grandis binnen het budget wil vallen.
Overigens valt onze écht ruime 7-zitter ruimschoots in het plaatje: Volvo 245 Transfer (1980) op LPG.
Met stip de ruimste. Geen wegenbelasting. Op LPG valt zelfs de brandstof mee.
Heeft wel meer dan een beetje onderhoud nodig.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
@mout: ben best een Volvo fan, maar deze kende ik nog niet. Ik denk niet dat ik vanavond de slaap kan vatten met dit onding in gedachten. Ik ken geen Volvo die minder mooi (lees: afzichtelijker) is dan deze.
Mathy zegt
Honda Odyssey ABSOLUTE R. Met het befaamde k24 blok. Alleen je zit rechts.
sleepyj zegt
Ik zou zonder meer voor de Verso Buseinss gaan. Die THP links laten liggen, en al helemaal i.c.m. de automaat. Dat is echt vragen om dure rekeningen.
tjorque zegt
Voor mij de yolo dan! Gewoon omdat het kan.
DeWitteCondor zegt
R63 AMG, heeft hij iets wat vaag op een station lijkt, zij iets wat vaag op een crossover lijkt, 6 royale stoelen (ze zijn maar met 5 tenslotte), en lekker boenderen. En je rijdt iets wat een stuk minder droevig is dan deze suggesties. Voor 15k wellicht te doen aangezien ie nogal incourant is.
ar156sw zegt
@dewittecondor: Kopen gaat wel lukken voor 15k, vrees alleen dat TCO niet in het plaatje gaat passen…
DeWitteCondor zegt
@ar156sw: je hebt gelijk. Ik lees nu pas dat ze 25k kms per jaar rijden. Dan zou ik lekker voor de CDI gaan. Lekker incourant ook en heeft het eeuwige leven, zeker vergeleken met de aanbevolen THP motoren.
techniekmeneer zegt
Hahahaha, hij geeft aan geen onbetrouwbare auto’s te willen, gaat Autoblog auto’s met een THP motor aanbevelen….. Manmanman
polak zegt
Ik mis de Ford Galaxy in dit lijstje. Prima auto met goede wegligging en met de 1.6 ecoboost kan je best zuinig rondtuffen.
harrie zegt
Een Zafira als YOLO optie. Dan weet je zeker dat de rest allemaal auto’s zijn die uitstekend als anticonceptie dienen.
ar156sw zegt
wat ouder, maar wel ruim en comfortabel, en geld over voor onderhoud (en benzine…):
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mazda-cx-9-3-7-gt-l-277pk-automaat-trekhaak-7-persoons-l-benzine-zwart-405a4cb0-fc22-4139-a3af-61475010ef08?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 10.950,-
Kilometerstand: 170.842 km
Bouwjaar: 09/2009
Of als je het budget een beetje oprekt, een echte BMW (en AB fan favorite natuurlijk):
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-218-gran-tourer-218i-high-executive-7-persoons-hud-benzine-zwart-d851f191-8fbe-4bb5-8267-90adaf21d3c4?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Verkoopprijs: € 15.950,-
Kilometerstand: 184.717 km
Bouwjaar: 01/2017
timdawg zegt
@ar156sw: die BMW is een goede optie. Zit ook goed in de spulletjes en is een stuk jonger. Ik heb er een paar jaar noodgedwongen in moeten rijden (overgenomen van mijn voorganger), was een diesel automaat. Niet snel, maar was redelijk goed een bocht door te krijgen. De laatste zitrij heb ik echt maar 2x gebruikt of zo. In de praktijk gebruik je die rij nooit, de vrienden en familie moeten zelf maar een auto fixen. Want als je met 7 man in zo’n auto gaat zitten hè je natuurlijk geen bergruimte meer over. En als je dan 3 jonge kinderen hebt, hoe neem je dan al die kinderwagens mee? Kun je beter lekker voor een 5 zitter gaan. Veel meer keuze voor je budget.
Overigens is de term Grefo container wel op z’n plaats. Ik had altijd m’n zonnebril op zodat ik niet herkend werd. En mijn voorganger was een grefo, dus het klopt 😄
ar156sw zegt
@timdawg: Ik neem aan dat zo’n +2 rij vooral gebruikt wordt om af en toen vriend(innet)jes van de kinderen mee te nemen, of opa/oma of zo… niet om met 7 man op reis te gaan. Als dat wel het doel is, moet het inderdaad een slag groter nog (en dan heb je nog een flinke dakkoffer nodig voor beetje vakantie of zo).
cloverleaf zegt
25000 km per jaar en “in ieder geval geen diesel”… Herman en Viola zijn gek! JUIST een diesel. Je bent een dief van je eigen portemonnee!
DeWitteCondor zegt
@cloverleaf: Viola wil met 7 man in een crossover 25k kms per jaar op benzine rijden. Ik denk dat haar verwachtingen een beetje moeten worden bijgesteld. Een station vind ik daar overigens ook niet geschikt voor. Ga voor een people mover op diesel. Een die al vrijwel volledig afgeschreven is. Zodra de kids het huis uit zijn koop je wat leuks en hou je nu die 10k in je zak.
cloverleaf zegt
@dewittecondor: precies. Een Touran TDI, saai maar perfect voor de aanvraag en je raakt hem makkelijk weer kwijt want VW
mark383 zegt
Ik zou ook een diesel halen. Vooral de 2.0 HDI van Peugeot/Citroën is een heerlijk blok.
En misschien valt de Grand Scenic 4 als diesel ook binnen budget?
ar166 zegt
Als ze één van bovenstaande auto’s gehad hadden toen ze bij elkaar kwamen, waren er nooit kinderen gekomen ;)
HyperTeHK zegt
Die Touran 2 is niet realistisch voor dat bedrag. Zijn amper te vinden. Touran van het oude model zou ik niet aan beginnen.
En waarom wel de verso maar niet de prius plus / wagon die zowel zuiniger als betrouwbaarder is? Een aspiration onder 15k is net te doen.
Wellicht met meer km als die psa rommel maar gaat langer mee en vaak zelfs nog met verlengde garrantie op de aandrijflijn.
racemees zegt
Een Prius is ook 7 persoons.
net10 zegt
Met 25.000 km per jaar zou ik juist een diesel kiezen en geen benzine. Op benzine wordt dat best heel kostbaar. Een diesel is veel goedkoper. Je koopt ze ook nog een stuk jonger. Een Dacia Jogger op lpg is denk ik ook heel geschikt.
Veel mensen weten blijkbaar niet dat de 1.6 THP motoren vanaf eind 2014 juist erg goed en betrouwbaar zijn.
z3cabby zegt
Subaru T9 Tribeca.
Bella Macchina zegt
Met drie kinderen is uw koolstofvoetafdruk dusdanig hoog dat u het recht op autorijden zou moeten worden afgenomen.
monsieurleloure zegt
@bellamacchina
Bepaal jij dat?!
Ik rijd een V8 5,7 liter in mijn eentje, compenseert de aanvrager weer.
dree16v zegt
De nachtmerrie van iedere autoliefhebber een 7 persoons SUV. Als ik ’s nachts zwetend wakker wordt dan komt het door een nachtmerrie van een Opel Zafira met hellendoornsticker en winnie de pooh zonneschermpjes en in de zomer een Alpen Kreuzer aan de trekhaak, vreselijk. Als het dan toch een 7 zitter moet zijn liever een dikke SUV. Enige uitzondering zou een S-max zijn in de juiste uitvoering. Toch nog enigzins verstandig :-)
dree16v zegt
@dree16v: ik bedoelde natuurlijk dat de nachtmerrie is een 7 persoon mpv….
volvo4life zegt
Voor 15k kun je ook een mooie XC90 halen. Hebben er sinds een ruim jaar zelf eentje. Prima ruimte.
wigboldus zegt
Je hebt 3 kinderen, koop gewoon een ruime wagen, D segmenter of hoger, maar geen MPV.
Als ik een extra kind meeneem, zat er maar 1 volwassene in de auto, bijvoorbeeld kind mee uit school doe je niet met 2 ouders.
Ook bagageruimte is meer dan voldoende in een D segmenter, en voor vakantie gewoon nog een dakkoffer er op.
wigboldus zegt
Volvo V70 kun je ook als 7 zitter kopen, alleen zou ik zelf liever de volle kofferbak gebruiken denk ik.
Koop bijvoorbeeld een oudere V70 met 5 cilinder en turbo of een Saab 9-5 Aero, veel leuker dan de Audi, en dan hou je nog geld over.