Wat is de beste praktische rijdersauto met automaat voor zo’n 33 mille?
Autofabrikanten hebben het er maar zwaar mee. De consument is verwender dan ooit. Dat is de reden dat er tegenwoordig niches zijn waar we vroeger nog nooit van gehoord hebben. In het geval van vandaag gaan we kijken naar een praktische rijdersauto met automaat! Jazeker!
Autoblog-lezer Jesse heeft namelijk een vraagje. Hij rijdt op dit moment in een Mercedes-Benz CLA 200. Hij is er nu al op uitgekeken, na 7.000 km er mee gereden te hebben. In dit geval komt het ook omdat hij de auto veel minder gebruikt dan voorheen vanwege een verandering in de werk-situatie.
Jesse wil dus een auto die ietsje meer fun is dan een CLA200. Hij denkt zelf aan een hatchback, maar dat is zeker geen must. Wat wel een must is, is dat het een praktische rijdersauto met automaat moet worden. Dus dat betekent: zeker géén handbak. Ook moet de auto iets handiger en groter zijn dan de Mini Cooper S van zijn vriendin. De vriendin van Jesse heeft verder niet zo veel verstand van auto’s, volgens hem denkt ze dat een Fiat Barchetta een Ferrari is.
De wensen en eisen van Jesse voor een praktische rijdersauto met automaat kun je hieronder zien:
Huidige / vorige auto’s: | Huidig: MB CLA 200 (2022) Vorig: Mini Cooper S (F56) – Mini Cooper S (R56) – Skoda Citigo (2014) |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 32.500 |
Jaarkilometrage: | 12500 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Ik wil een rijdersauto nu het nog kan |
Gezinssamenstelling: | Vriendin + binnenkort een hond. |
Voorkeursmerken / modellen: | BMW, Audi, VW, Mercedes, Mini |
No-go merken / modellen: | Franse auto’s |
Audi S3 ABT (8V)
€ 31.950
2016
80.000 km
We hadden er niet zo bij stil gestaan, maar Jesse, je hebt gewoon helemaal gelijk! Een Audi RS3 van de eerste generatie vinden, dat lukt makkelijk. Dan heb je wel een auto waarvan de basis uit 2003 stamt. Toen waren de Sugababes nog bij elkaar! Maar er is ook een stap tussen de Audi A3 en RS3 en dat is de S3. Onze collega @RubenPriest heeft er eentje gehad. Je kunt er veel leuke dingen meedoen, we vonden zelfs een door ABT aangekleed exemplaar.
Dus niet alleen de motortuning, maar ook de wielen, onderstel en bodykit. Kijk, dan staat er toch wel iets leuks en origineels van de deur. Dat niet alleen, je hebt ook nog OEM-kwaliteit (alhoewel JD Engineering of Van Vught er ook wel raad mee weten) aan upgrades. Dat is een ander leuk iets, voor dit platform is zó veel te krijgen. Het leuke met een Audi S3 is dat je er meerdere kanten mee uit kan. Navarablauw met 19 inch gepolijste en aluminium raam- en daklijsten maakt het bijna een chique wagen.
Renault Mégane R.S. 280 EDC Cup
€ 33.950
2018
45.000 km
Natuurlijk, de tweede auto is al precies helemaal tegen de aanvraag in. De Renault Mégane heeft voorwielaandrijving, is niet Duits en (net) over budget. En toch moet je er even naar kijken. Het zijn namelijk heel erg sportieve auto’s, waarbij er overduidelijk net wat meer liefde, geld en aandacht is besteed aan de items die ertoe doen. Dus grotere (maar noodzakelijkerwijs zwaardere) wielen, veren, dempers, ophanging: werkelijk alles is anders ten opzichte van de reguliere Mégane. Zet ze maar eens naast elkaar, dan zie je dat zo’n Renault Sport Mégane écht lekker dik is.
Dat gezegd hebbende, ze zijn absoluut niet onpraktisch. Het is wat dat betreft een Mégane. Dus een puike hatchback met acceptabele infotainment en gadgets. Natuurlijk, je hebt tof meubilair, maar ook vijf deuren en een ruime kofferbak. Qua leeftijd zijn ze nog erg vers. Ook weleens lekker. Het exemplaar dat wij vonden heeft minder dan 50.000 km gelopen!
Twijfel je, deze is natuurlijk ook (of was het VOORAL) met handbak geleverd.
BMW M140iA (F20)
€ 33.990
2017
60.000 km
De BMW 1 Serie is een beetje een ambivalente auto. Op papier doet ‘ie alles goed: achterwielaandrijving, puike automaat en een zescilinder. Die motor is meteen het hoogtepunt van de auto: muzikaal, soepel, smeuïg, zijdezacht en erg krachtig. Elke auto wordt beter van de B58 van BMW. Wel merk je dat het budget een beetje op was na die puike aandrijflijn. Waar de Mégane R.S. een compleet ander type auto is waarbij alles is aangepast, heeft BMW er bij dit model een topmotor ingelegd en het daarbij gelaten. Collega @martijizmo (en @Wouter) lieten zien dat je er met een paar upgrades écht iets leuks van kan maken.
Schroefset, sper, uitlaat en een chip doen al wonderen. Ze zijn behoorlijk goed verkocht en qua upgrades is er enorm veel voor te vinden. Een getuned exemplaar kopen kan prima, maar let eventjes op wat er is gedaan en misschien nog wel belangrijker: door wie is het geïnstalleerd. Als Mosselman de motor aan heeft gepakt en er zit een KW-schroefset onder, zit je goed. In het budget zijn ze goed te vinden, maar dan heb je wel kale exemplaren. De automaat is stiekem beter dan de handbak, alhoewel die natuurlijk puristischer is. Voor mensen die Fleetwood Mac alleen live kunnen verdragen.
Mercedes-AMG A45 4Matic (W176)
€ 33.950
2016
90.000 km
Als je de M140i noemt, kun je niet om de A45 AMG heen. Het is een beetje een apart geval, deze auto. Er is een zeer krachtige motor (381 pk in dit faceliftmodel!), vierwielaandrijving, snelle automaat en vaak zijn ze behoorlijk compleet aangekleed. En ja, ze zijn écht snel, maar nergens heb je dat rijke gevoel dat de auto wel krampachtig probeert uit te stralen. Want het is geen luxe aanvoelende Mercedes-Benz, maar gevoelsmatig meer een leuk aangeklede Golf.
Dat is niet denigrerend bedoeld, maar zoveel meer als een Mercedes-Benz A-Klasse, (zoals de A250 Sport) biedt ‘ie niet als je normaal rijdt. Daarbij rijdt iedere nachtapotheker in zo’n ding rond (al dan niet een A180d 45-UITGEVOERT!1!). Misschien in een fel kleurtje met wat Brabus-modificaties dat er wat leuks van te maken is. Wel een voordeel: ze zijn relatief betrouwbaar en je vindt ze op elke straathoek, waarschijnlijk om kilo’s aan grammen te verkopen, maar dat terzijde.
Mitsubishi Lancer Evolution X GSR SST (CZ4A)
€ 29.500
2011
100.000 km
Dit was ooit de standaard in de klasse van compacte auto’s met AWD. Het waren geweldige auto’s om te rijden. Ze waren echter wel érg basic. Dat zette Mitsubishi recht met de tiende generatie. In vergelijking met de auto’s in dit overzicht komt ‘ie wat erg verouderd over. Dat komt omdat dat ook het geval is. Net als bij veel andere Japanse auto’s betaal je voor de bijzondere techniek en niet zozeer de badge of opties.
De motor is een heerlijkheid. Het is niet de 4G63, deze viercilinder maakt veel liever toeren en is aanzienlijk lichter. Enig nadeeltje: hij lust een beste slok. In tegenstelling tot de Evo GT-A van vroeger, is de SST-bak best spectaculair. Het is een automaat met dubbele koppeling die snel schakelt. Het is wel een echte liefhebbersauto voor mensen die het begrijpen. De AMG heeft een fout imago, maar de EVO heeft ook een ietwat bedenkelijk aanzien. Het is echter wel een merk voor kenners. De AMG is voor mensen die 6ix9ine een goede rapper vinden, de EVO voor MF Doom liefhebbers. De buitenstaander hoort het verschil niet, maar de kenner wel.
Volvo S60 Polestar
€ 32.950
2017
60.000 km
Ok, we weten dat dik en Duits mogelijk is als je een praktische rijdersauto met automaat zoekt. Maar wat dacht je van Dik en Zweeds? De Volvo S60 Polestar is een geweldig dikke auto. Eentje waar niets mis mee is, eigenlijk. Natuurlijk, je wil het liefste een Rebel Blue V60 Polestar met zescilinder, maar die zijn aanzienlijk duurder. Maar wat dacht je van een witte S60 Polestar met viercilinder? Die hebben ook de Öhlins-ophanging, de gave wielen en die ontiegelijk fijne stoelen.
Natuurlijk, deze Volvo is geen Hot Hatch of coupé, maar een sedan is toch ook best praktisch? Voldoende bagageruimte en een achterbank. Zo explosief als de andere auto’s in dit rijtje is de S60 Polestar niet. Maar vergis je niet, dit zijn alsnog heel erg snelle auto’s. Dat niet alleen, het zijn geweldige allrounders. Hier stap je ook na een hele lange rit gewoon fris en fruitig uit. Ook wel lekker: ze zijn allemaal dik aangekleed. En ook wel cool, het is echt een auto voor de liefhebber.
Alfa Romeo Giulia 2.0T Veloce AWD (952)
€ 33.900
2017
80.000 km
Deze Alfa Romeo is geen Hot Hatch, maar wel een zeer geslaagde sportsedan. En een behoorlijk capabele praktische rijdersauto met automaat (handbakken waren alleen mogelijk op de diesels). Qua gewicht scheelt het niet echt veel met de andere AWD-hot hatches. De Alfa Romeo Giulia gaat gewoon de nieuwe 159 worden: bij elk advies kunnen we ‘m wel passend maken. In dit geval opteren we voor de Veloce-uitvoering, die heeft 280 pk en een sportieve uitrusting. Helemaal af, dus. Het enige nadeel is dat de 280 pk-versie aanvankelijk alleen vierwielaandrijving heeft. Nu is het een fraai systeem en blijven de rijkwaliteiten overeind.
Maar weet je, de Giulia heeft het niet nodig. Overigens is de motor uit de 200 pk en 280 pk versie identiek. Je kan ook een 200 pk versie oppikken en naar Squadra brengen. Zowel de 200 als de 280 pk variant gaan naar een kleine 320 pk, namelijk. Dat heeft eigenlijk de voorkeur, zeker daar de standaard achterwielaangedreven Giulia uit de kunst rijdt. Nadeel: het ESP kan niet uit. Maar ja, is dat iets wat heel erg is als je geen @Wouter heet?
YOLO: Porsche Cayman 2.9 PDK (987C)
€ 32.500
2009
110.000 km
De langzaamste auto en dat noemen we een Yolo? Nou, ja. Kijk, een hete hatchback is leuk, maar als je er echt weinig mee rijdt, waarom dan niet de leukst mogelijke auto doen? Met een Porsche Cayman kun je nog boodschappen doen, je oma van het station halen of naar je werk rijden. Echter, als je er voor gaat sturen op de leukere wegen van Europa, zijn er weinig betere auto’s voor het geld. Ja, die zescilinder motor is niet extreem krachtig, maar hij klinkt wel erg lekker.
In dit geval hebben we met een vergrootglas gezocht naar een PDK, die zijn aanzienlijk fijner om te rijden dan de versies daarvoor die nog de automaat met koppelomvormer hadden. Het hoogtepuntje is de besturing, die nog loepzuiver en ongefilterd is en zorgt voor een constante stroom van informatie. Qua onderhoud is het wel richting 911-niveau, terwijl je qua prestatieniveau daar niet zit. Maar hey, je rijdt dan wel een echte Porsche sportwagen! Toegegeven, het is niet echt een praktische rijdersauto met automaat.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
racerx zegt
Ondanks een ronduit waardeloze ervaring met een 159 TBi een tijd terug, zou ik uit dit lijstje toch de Alfa kiezen denk ik, met de BMW kort erachter. Mooie sedan, interieur staat me wel aan en de 2.0T van Alfa heeft genoeg reserves. However. Aangezien er een hond aan zit te komen is een sedan vrij onpraktisch (tenzij het een hond formaatje hamster is). In dat opzicht ben je beter af met de BMW, voordeel is die fantastische motor.
PunicaOase zegt
Al deze auto’s zijn wel erg leuk!
Ik zou voor de Megane gaan (had goede ervaringen met de Clio RS) of de BMW, want die motor is zalig.
De Cayman vind ik het minst: duur in onderhoud, vrij lelijk en tsja waarom heb je geen 911 gekocht?
kenner zegt
De A45 AMG is zo ontzettend pauper, nee niet doen. Ik zou voor de S60 gaan en de logo’s er af halen.
(ooo--V--ooo) zegt
Waarom geen 911? Nou, omdat de Cayman gewoon de leukere optie is. 911’s zijn zo belachelijke groot en log geworden
bobje zegt
Mijn Golf Plus met DSG voldoet ook heel prima in het hedendaagse (file)verkeer. Met de DSG in sportstand lijkt het toch ook heel wat als je een keer gas kunt geven en op binnenweggetjes. Scheelt ook enorm in verbruik en aanschafwaarde.
rijnounsdoor zegt
Lieve bobje, ik begrijp dat je de keuze voor een Golf Plus rationeel aan jezelf hebt kunnen verkopen. Een aardige vriend of vader zal tegen je zeggen: nou inderdaad, goede keuze knul. Zéker mer al die files tegenwoordig. Dat is allemaal best.
Maar op Autoblog een Golf Plus gaan pluggen als rijdersauto. Nee bobje, dat is een stapje te ver. 😉
camber24 zegt
Wat een denigrerende en onsympathieke reactie (en nee, ik rijd geen Golf Plus).
michiel_vandelft zegt
Hij heeft wel gelijk vind ik, een Golf Plus is nooit met een enerverende aandrijflijn geleverd, laat staan dat hij valt onder categorie rijdersauto. Het zal vast prettig vervoer zijn, maar een rijdersauto kun je het met droge ogen niet noemen n.m.i
440igc zegt
Hij heeft wel gelijk ik wil ook niet gezien worden in een golf
440igc zegt
Hij heeft wel gelijk ik wil ook niet gezien worden in een golf
wessel94 zegt
Een golf plus is voor bejaarden
Variomatic zegt
Nee, dat is het niet, het is een terechte en zeer net verwoorde reactie..
petroldrinker zegt
Dat iemand in een golf wilt rijden is al 1 ding, maar om in een golf plus aan te prijzen als rijdersauto, dan heb je dus echt geen idee wat een rijdersauto is…
marcus zegt
Zo jammer dat niemand (ik ook niet) die Alfa koopt. Wat een mooie auto is het toch… :(
petroldrinker zegt
Komt voor mij omdat het geen quadrifoglio is, dat is voor mij de enige versie (waar ik nu met schuin oog dan ook naar kijk voor mezelf)
Johanneke zegt
Ik geloof direct dat zo’n A45 geweldig rijdt en echt een topauto is, maar toch zou het by far de laatste zijn van dit rijtje die ik zou kopen. Iedere wat grotere stad heeft ze met 1.3 benzine en dikke spoiler schetend en boerend over de rondweg rijden om 11 uur ’s avonds. Wat een eng model is het hierom geworden.
Ik zou de 1 serie doen, en dan de bumper in kleur laten spuiten zodat het geen bestelbus is. 6 pitter en zoveel modificaties mogelijk, wat een heerlijkheid.
baserace zegt
Ik weet niet wat hij onder “praktisch” verstaat… voor mij geldt dat ik mijn racefiets er met wielen en al in moet kunnen schuiven. Gaat helaas bij geen van deze exemplaren lukken en al helemaal niet bij de Giulia ivm geen neerklapbare achterbank :-( hoe krijgen die italianen het bedacht… alles overwegende zou ik toch voor de Megane gaan.
PunicaOase zegt
Hahah, die wielen haal je er toch in een paar seconde uit? En dan past het met de achterstellen naar beneden wel hoor.. Maar eens praktisch zijn deze auto’s niet heel erg, dan moet je een station of SUV nemen. Extreem onpraktisch ook niet dan zit je meer in de cabrio’s, sedans en kleine coupes.
rbou zegt
Was een optie, als je de sportstoelen hebt dan heb je was ook een neerklapbare achterbank (ik ja deze wel in mijn Giulia namelijk). Niet dat ie daardoor heel veel praktischer werd overigens;-).
Maar ik zou ook voor de Giulia gaan (gelukkig geen hond), Megane trekt me ook wel.
bluebird zegt
Hier wel een hond. En een racefiets en een mountainbike. En dat alles past in mijn Giulia met neerklapbare achterbank. Mijn leven is compleet 😁
allesmetturbo zegt
B58, altijd doen.
2e optie, alfa
weetikveel zegt
Flink veel geld voor 12500km per jaar
dndeeef zegt
Giulia!! 100%
Of een bmw 128 ti
camber24 zegt
Uit dit lijstje de Lancer of de Megane, mocht ik in dezelfde situatie zitten.
Dutchdriftking zegt
De Alfa is de fijnste maar zal ook het hardste afschrijven. Als tweede auto is de Porsche wel echt veel beter. En als de hond niet mee kan blijft je interieur veel netter. Ook wat waard.
SpiderIV zegt
En die afschrijving valt dus enorm mee bij die Giulia. Ding blijft echt enorm goed zijn waarde houden (en is echt een geweldige auto)
Dutchdriftking zegt
@SpiderIV: En dat vind ik als 159 eigenaar erg jammer.
seatleon zegt
Ik mis de Seat Leon ST Cupra 300 met 4-wielaandrijving. Praktisch en een goede rijdersauto. De hatchback is een mindere keuze vanwege enkel de fwd.
tvklarenbosch zegt
Yolo galore: E90 M3. Gelijk lagerschalen laten doen en klaar.
b088y zegt
Een 5 jaar oude (of oudere) hatchback voor 33k, om dan 12,5k km per jaar mee te rijden…
petroldrinker zegt
Ik zou een E9X M3 nemen, coupe is praktisches dan velen denken, en anders goed zoeken voor de sedan, het is te doen…
sportabgasanlage zegt
Een Cayman heeft meer bagageruimte dan een Golf*. Enige nadeel is ’t ontbreken van een achterbank. (*zonder de achterbank plat te gooien uiteraard).
Uit eigen ervaring (981C) kan ik zeggen dat je met 2 personen genoeg bagage voor je een weekje weg kwijt kunt. Voor de meesten praktisch zat, en veruit de beste rijdersauto van ’t rijtje.
Edge zegt
Ik zie Volkswagen tussen de voorkeursmerken, dus dan kun je de Golf eigenlijk niet negeren. Voor 33.000 euro kun je een hele leuke Golf 7 GTI op de kop tikken. De auto’s uit het lijstje van Willem blinken op specifieke vlakken meer uit dan de Golf GTI, maar als allrounder kun je niet om de Golf heen. Zou een iets hogere kilometerstand geen probleem zijn, dan kun je binnen het budget ook nog wel een Golf R vinden. Als het budget met een paarduizend euro opgerekt kan worden komen de eerste Golf 8 GTI’s ook binnen bereik. Die zal ongetwijfeld wat beter sturen dan de VII, maar persoonlijk vind ik het exterieur minder mooi dan dat van de 7 en vind ik die capacitieve stuurknoppen en het infotainmentsysteem niet prettig.
Johanneke zegt
Je kan altijd om de Golf heen. Want het is een beetje een petjes auto met een draak van een interieur / infotainment. Ik zou altijd verder kijken naar een meer bijzondere auto dan een Golf.
bimmerfan zegt
Megane hele gave auto om te zien, maar wat valt die tegen in materiaal gebruik. Het piept en kraakt allemaal wel heel erg. Ja ik ben in het bezit geweest van een megane Rs van 2019 met 35DKM.
Voor mij 100% de m140i parel van een motor en een rij beleving welke geen enkele hatchback evenaart!
mark383 zegt
nr. 1 = de Alfa
nr. 2 = de Alfa
nr. 3 = de Alfa
tmenges zegt
Waarom niet een caddilac ats coupé? Heb er ooit een week in mogen sturen en dat rijd serieus goed! Kan zeker tippen aan bmw qua rijden.
rogerzz zegt
Nou dit is tegenwoordig ook roepen wat je zelf leuk vindt lijkt het. Audi S4, BMW 340i, RS3 dan maar :)
Met een hond zou ik mooi een S4 nemen.
monsieurleloure zegt
Ik zou lekker die Mercedes CLA200 blijven rijden, ipv een oudere auto terug te kopen.
Hier in Nederland heb je niets aan een rijdersauto, een saaier wegennetwerk vind je bijna niet.
Al doet Zweden ook leuk mee…
net10 zegt
Dat zou ik ook doen, de CLA200 is een prima auto voor in Nederland.
tmon zegt
Het imago van de a45 is echt om te janken, evenals de gemiddelde bestuurder.
Maar de mannen van Best Motoring op youtube hebben dat ding over hun bergweg geknald, MAN WAT EEN AUTO!!!
Datzelfde zal ook gelden voor de megane, maar ik vraag me toch sterk af welke van deze autos zo goed zijn als de mercedes.
Moet je wel ff een paar rijcursusjes om er ook echt alles uit te halen.
Dat terzijde, voor dat geld zou ik meer auto willen rijden dan n hatch en zou ik voor de alfa of de volvo gaan.
wessel94 zegt
Mooi lijstje en ik zou voor een 140 of Giulia gaan. Die S3 is toch alleen geen rijdersauto? Bij uitstek geen enkel gevoel in het stuur en aandrijving op te veel wielen, te veilig en saai om als rijdersauto te betitelen naar mijn mening.
dillinger zegt
Heb me begin dit jaar ook deze vraag gesteld, maar wel met wat minder budget (lees max 25k). Ben voor een F20 M135i N55 van ‘14 gegaan (EWG…) met handbak en rwd en nog geen seconde spijt van gehad! Voor een dikke 20k heb ik in veel ander leuk speelgoed gereden zoals Golf 7 GTI, F31 335d, F30 328i, Audi S3 en ook in een M135i met automaat. Tsjonge wat schakelt die automaat van ZF vlug en gaat ie hard in snelheid, maar eens ik met de manuele had gereden was ik onmiddellijk verkocht. Wat een extra beleving dat ik met de handbak en rwd kreeg! Enige dat ik mis is sper, maar dat komt volgend jaar in orde. Mocht ik kunnen kiezen, onmiddellijk de M140i maar de Alfa Romeo Giulia Veloce zou ik ook zeker eens proefrijden.
HelldogBE zegt
Puur als waardevaste stuurmansauto is de Cayman natuurlijk de beste koop.
Hoewel ik naar de handgeschakelde 135i/140i neig, vind ik de hier ontbrekende Hyundai I30N een snoepje. Op de voorwielaandrijving na is het verbruik (wat hoger dan de eerder gemelde zescilinders ligt) het grootste nadeel.
net10 zegt
Van dit lijstje zou ik de Megane of de Giulia kiezen. Gezien de wensen kun je hier gewoon niet om heen. En je rijdt in iets heel speciaals.
(De voorkeurs merken en geen Frans beperken de keus als je echt een stap wil maken, en je rijdt niet in een snelle Duitse auto waar veel ” foute” figuren in rijden, die heel erg opvallen door hun gedrag op de weg )
rdd46 zegt
De alfa rijdt geweldig, heb zelf een diesel (2.2 gechipt naar 240pk) en rijdt net als een kart.
De achterbank kan overigens gewoon plat hoor!
En de materialen hoe de auto van binnen is afgewerkt, helpen zeker mee aan de beleving.
tazmania zegt
De 1 serie moet een sperdiff, want o.a. alleen dan is ie leuk, maar bij de Giulia maakt het niet uit dat het ESP uit kan. Ehm….
mashell zegt
Elke auto die niet autonoom is (sorry Tesla fanboys) is een rijdersauto. Totaal leeg begrip. Leuk voor “rolt over de lengteas” Autovisie rijders.
V8Vantage zegt
Zo zie je maar dat ‘rijdersauto’ per persoon anders is. Één van bovenstaande suggesties met handbak (als dat er zou zijn in sommige gevallen) geeft mij veel plezier en ook gaat beleving dan net boven gebruiksgemak. Zeker met maar 12k en een beetje kilometers per jaar is een handbak goed te doen.