Wat als je een praktische familie EV als eerste auto zoekt?
Uiteraard is het AB Advies van vandaag ook geheel elektrisch. We leven immers in de EV-10-daagse 2021. Voor vandaag hebben we niet een mailtje van een specifiek persoon, dan wel meerdere personen. Als het om zakelijke keuzes gaat, zoekt iedereen het dikste voor het minste bijtelling. Een beeld dat we de afgelopen 10 jaar hebben kunnen zien. Maar er komen ook meer en meer aanvragen voor elektrische occasions. Zeker met de aanschafpremie.
Die is voor dit jaar helemaal opperdepop, maar voor volgend jaar is er een nieuwe aangekondigd. Het potje is aanzienlijk groter (maar het te ontvangen bedrag is lager). Meer consumenten kunnen er nu van genieten. Dat is heel erg fijn. Maar wat moet je dan kiezen?
Voor het ‘advies’ van vandaag gaan we namelijk kijken wat je kunt krijgen voor zo’n 17.500 mille. Met een beetje wachten, korting en de subsidie zit je dan op zo’n 15 mille, wat een populair bedrag is om uit te geven aan een handige familieauto.
Dit zijn de parameters waarop wij zochten voor een handige familie EV voor erbij:
Huidige auto(‘s) | Vijfdeurs hatchback met benzine-motor |
Koop / Lease | Koop |
Budget: | Tussen € 15.000 en € 17.500 |
Jaarkilometrage | Minder dan 10.000 km |
Brandstofvoorkeur | Elektrisch |
Reden aanschaf andere auto | Gebruik maken van nieuwe subsidie |
Gezinssamenstelling | Twee volwassen, twee komma drie kind, videocamera |
Voorkeursmodellen | Praktisch |
No-go | Alfa 159 |
Disclaimer praktische familie EV (Deel I)
Let op: in veel gevallen werden de auto’s zakelijk gereden. Dit houdt in dat de de vorige eigenaar niet BTW-plichtig was. Je kunt als je de auto weer zakelijk wil gaan rijden, eventueel de BTW terugvorderen. De ‘ex BTW’ prijs is dus eigenlijk pure misleiding en oplichting. Je zult immers (OOK ZAKELIJK!!!!) De volle prijs aan de garage waar je ‘m koopt moeten voldoen.
Disclaimer praktische familie EV (Deel II)
Hetzelfde geldt voor auto’s die in aanmerking komen voor subsidie. Volgend jaar is er weer een potje beschikbaar. Ook hier geldt, het bedrag kun je terug gestort krijgen. Aan de handelaar zul je gewoon de volle prijs moeten betalen. Deze prijs dient vermeld te worden in het kopje prijs. Alles wat anders vermeld wordt is pure misleiding en je moet je zelf afvragen of je wel met dergelijke ‘creatieve adverteerders’ te maken wil hebben.
Renault Zoe R90 Intens
€ 16.960
2018
40.000 km
Een van de oudgedienden in deze klasse is de Renault Zoe. Wat kunnen we erover zeggen? De ene is de andere niet! Toen de Zoe net geïntroduceerd was, waren er de nodige aandachtspuntjes. Het interieur was vrij matig afgewerkt, de range belabberd en niet elke Zoe stak even degelijk in elkaar. Met de jaren werd dat beter en beter (de auto wordt nog steeds gebouwd). Naast de BTW is er nog iets waar je bij de Zoe op moet letten. In sommige gevallen betreft het aanschaf van de auto inclusief accu. In andere gevallen betreft het een lease accu.
Veel mensen hebben de voorkeur voor de aanschaf. Anders koop je een auto en moet je een leasebedrag per maand betalen om te kunnen rijden. Accu’s zijn dure ondingen, dus op zich is die lease niet zo’n gek idee. Als ze niet goed zijn, regelt Renault een nieuwe (of verbeterde) accu voor je. Superruim is de Renault Zoe niet, maar met vijf deuren is het een praktische familie EV (alhoewel niet de ruimste) en de Intens-uitvoering is erg compleet. Op een volle accu kun je volgens de WLTP zo’n 300 km rijden. Niet verkeerd. Laden gaat helaas niet heel erg snel. Check hier het Renault Zoe aankoopadvies.
Kia Soul EV (PS)
€ 17.450
2016
70.000 km
Kia was er ook relatief vroeg bij met de Soul EV. Er zijn diverse voordelen aan deze auto. Te beginnen met het uiterlijk. Natuurlijk, het moet je ding zijn. Maar het is een guitig en stoer wagentje. Niet de zoveelste vergezochte crossover, maar meer in de sfeer van de Nissan Cube Scion xB (je weet wel, de Daihatsu Materia). Daarnaast is het ook een zeer degelijk en betrouwbare auto. Ondanks dat de Kia Soul EV niet een enorm degelijke indruk achterlaat, is het wel degelijk een betrouwbare auto.
Het interieur in deze praktische familie EV is een tikkie verouderd. Nog een nadeeltje; de 27 kWh-batterij. Die is in no-time leeg. Zelfs de NEDC-opgave is bizar laag: iets meer dan 200 km. Die Kia is dus vrij snel leeg. Snelladen kan wel, dus dat is op zich niet verkeerd. In het land zijn ze redelijk goed te vinden voor een correcte prijs. Ze zijn allemaal compleet uitgerust, maar de ExecutivePlusLine heeft achterbank verwarming, geventileerde voorstoelen, leren bekleding en een panoramadak. Altijd geinig.
Hyundai Ioniq Premium (AE)
€ 17.500
2016
85.000 km
Dit is waarschijnlijk de beste keuze als je op zoek bent naar een praktische familie EV. De Ioniq is de Keke Rosberg van de elektrische occasions. Zelden scoort ‘ie een nummer 1 plaats en het is nogal kleurloos, maar overal soort ‘ie erg goed. Het is geen racemonster, maar met 120 pk kom je goed mee. In 9,9 sec naar de 100 is bijna vlot te noemen. De actieradius is 280 km volgens de NEDC, niet enorm indrukwekkend. Je kunt echter redelijk goed snelladen, dus een heel groot probleem is het ook weer niet.
De Premium is de meest luxe uitvoering, waarmee de Ioniq bijna door zijn veren zakt van de uitrusting. Je hebt vijf deuren en een redelijke bagageruimte. Je hebt zelfs nog fabrieksgarantie voor 2 jaar! Zijn er ook nadelen op de beperkte range na? Niet heel erg. Het rijdt een beetje inspiratieloos. Het interieur is keurig, maar het is geen Golf qua ambiance. Alles is duidelijk tegen een bepaalde prijs gebouwd. En dat merk je in de vraagprijzen, want we vonden meerdere exemplaren in het budget.
BMW i3 94 Ah (I01)
€ 17.500
2015
55.000 km
Net als de Renault Zoe is de BMW i3 ook een evergreen onder de betaalbare EV’s. De auto was destijds revolutionair. Om de laatste paar achtergestelden over de streep te trekken, kon je de i3 ook krijgen met een range-extender van Kymco. Maar die laten we even voor wat het is, simpelweg omdat we op zoek zijn naar een volledig elektrische auto. De BMW i3 heeft absoluut niet de beste range als je de instapper (60 Ah) hebt, zoek dus de 95 Ah-versie. Die heeft een heel acceptabele range van 300 km (bij de 60 Ah-versie is het 200 km ongeveer).
De i3 heeft een briljant ontworpen exterieur én interieur. In beide gevallen komt het gek genoeg nog steeds modern over. Heel erg knap gedaan. De auto is vrij compact, maar bizar ruim. Met recht een praktische familie EV, dus! Qua rijeigenschappen is het niet direct een BMW, maar in stedelijke omgevingen is het een zeer kwiek apparaat. Voordeel: er zijn er veel van te vinden in Nederland. Nadeel: ze zijn lang niet allemaal compleet uitgerust.
Volkswagen E-Golf Comfortline (Typ 5G)
€ 17.350
2015
65.000 km
Ondergetekende heeft net besloten dat de Hyundai Ioniq de meest nuchtere keuze in het rijtje is. De Golf is gek genoeg een auto van uiterste. Het elektrische gedeelte van de auto is niet perfect. De prestaties van de e-Golf zijn prima. Hetzelfde niveau als de Ioniq. Het vermogen is dan ook bijna gelijk, net als het gewicht. De accu is slechts 26,5 kWh groot. Snelladen is mogelijk, maar 40 kW is niet denderend tegenwoordig. De actieradius is 190 km, volgens de NEDC.
Je mag in de praktijk blij zijn om meer dan 100 km te halen met deze praktische familie EV. En 100 km, da’s niet bijster praktisch. Er zijn PHEV’s die dat tegenwoordig bijna halen. Het grote voordeel is de auto eromheen. De Golf VII is een zeer puike auto. Het interieur is ruim, praktisch en verzorgd. Het rijdt werkelijk uit de kunst: stil en comfortabel. Het voelt als een klasse hoger aan, ook in dit overzicht. Doorsparen voor een 2017-model is zeker de moeite, want die hebben een range van 230 km volgens de WLTP. Nog steeds niet bijzonder, maar iets acceptabeler.
Nissan Leaf Zero Edition 40 kWh
€ 17.000
2018
80.000 km
Bij Nissan kon je een tijdje twee C-segment hatchbacks kopen. De Pulsar en de Leaf. De Nissan Leaf is niet alleen milieuvriendelijker. Op veel meetbare vlakken is de Leaf gewoon de (veel) betere auto. Een uistekende praktische familie EV, dus. De tweede generatie is een stuk prettiger voor het netvlies. De eerste Nissan Leaf zag eruit alsof ‘ie rondjes zwemt in de Marianentrog. De tweede generatie is niet bijzonder mooi, maar wel gewoon keurig. Waar je bij veel auto’s in dit overzicht nog te maken hebt met de eerste generatie (of een doorontwikkeling van de eerste generatie), is deze Nissan Leaf van de tweede generatie.
Voorsprong door techniek, noemen we dat op de redactie! De 40 kW-versie is de instapper, maar waar de meest accupakketten van de auto’s uit dit lijstje op 20-30 zitten, heb je met 40 kW al gewonnen. Volgens de WLTP is de actieradius 270 km. Dat is niet extreem, maar wel prima en (veel) meer dan concurrenten doen in de NEDC. De Nissan Leaf rijdt stiekem best fijn. De auto is niet extreem zwaar (lichter dan een Honda e, bijvoorbeeld) en met 150 pk en 320 Nm kom je prima van je plek. Qua uitrusting moet je even opletten. De Visia en Acenta zijn niet bovengemiddeld luxe, de N-Connecta en Tekna zijn wel wat luxer.
Mercedes B250e Electric Drive
€ 16.740
2015
55.000 km
Als het echt ruim moet zijn, waarom geen Mercedes? Het voordeel is dat de B-Klasse van zichzelf een flinke auto is. In dit geval met een dubbele bodem, dus je merkt bijna nergens aan dat de elektroversie anders is dan een vergelijkbare B-Klasse op benzine. Wat dat betreft is het een praktische familie EV. Positief: de prestaties! Dit zijn echt best vlotte apparaten. Onder de kap heb je 180 pk en maar liefst 340 Nm vanaf 0 toeren. Ook is de B-Klasse bijzonder ruim en zit er een hoogwaardig dashboard in.
Niet het mooiste wat Mercedes heeft gebouwd, maar de ambiance aan boord van de B Electric Drive is aangenamer dan bij de Ioniq. Het grote nadeel voel je al aankomen. De actieradius. In het beste geval haal je 200 km, volgens de NEDC! Reken maar dat je ook hier moeite moet doen om die 100 km te halen. Het laden is ook niet al te denderend. Wat dat betreft is het net de E-Golf: puike auto, matige aandrijflijn.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Turbo S zegt
Het ene hok nog lelijker dan het andere.
krisp zegt
Ik sluit me helemaal bij de willeme aan: de Ioniq is de meest nuchtere keuze in het rijtje. Wij gebruiken hem zelf als eerste auto, ook voor ritjes naar het buitenland. Het grote voordeel van de Ioniq is de (voor die tijd) hoge laadsnelheid in combinatie met het lage verbruik (12-13kW per 100km gemiddeld over het jaar is goed te doen in Nederland). Daardoor kun je vrij aardig een schema aanhouden van 2 uur rijden en daarna stoppen voor een kop koffie, waarnaar de auto weer vol is. Nee, je gaat niet zo snel als een ICE (ook omdat je geen 160kmh continu kunt halen), maar het is prima te doen.
Verder is het een kleurloze auto, maar wel één die qua techniek de meeste andere auto’s in dit rijtje in de schaduw zet. Het is bijna zonde om hem als tweede auto te gebruiken.
Tiemen zegt
Als je zult moeten afvragen of je bij EX btw prijzen wel met het bedrijf in zee moet gaan kun je beter stoppen want ze doen het allemaal. Inclusief dealer bedrijven van het merk zelf.
Robert zegt
@tiemen: en het trieste is, noch de overheid, noch de controlerende instantie (ACM), noch de platformaanbieders (Marktplaats, AutoTrader, AutoScout, etc.) lijken er weinig prioriteit aan te geven of heil in te zien hier ook maar iets aan te doen.
v60germany zegt
@RRRobert: je zou misschien even vooraf beter je mening mogen checken;
https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/occasions/29125-onvrede-over-adverteren-met-ex-btw-prijzen-leidt-tot-manifest
Sindsdien hebben autotrack en viabovag de prijsvermelding van BTW als toevoeging. Geen btw vermelding is een margeproduct. Daarom is men compliant op het initiatief van deze heren uit de link.
ouwedibbes83 zegt
@v60germany: mooi initiatief, eens met Willem trouwens dat t voor zeer vertekende aanbiedingen zorgt en dat het voor vervelende verwarring zorgt
Johanneke zegt
Van de week zijn 3 (vrouwelijke) collega’s met een auto van het werk naar de andere kant van Nederland gereden. Nou wat een debiele auto, zag er raar uit, had geen achterdeuren, ze moesten over de stoelen heen klimmen om achterin te komen. Ik vraag wat voor auto het was. Ja een BMW! Ik google even i3 rear door, laat het zien. Aan de ene kant vonden ze het grappig dat ze over de stoelen hadden geklommen, aan de andere kant voelden ze zich een beetje dom dat ze niet hadden gezien dat er achterdeuren waren. Uiteindelijk was hun conclusie: welke idioot verzint nou omgekeerde deuren!
Svenska II zegt
Na dit rijtje snakte ik juist naar een yolo….
flutterby zegt
@svenska2: Model S met 6 ton op de teller.
v60germany zegt
@flutterby: inclusief taxi vergunning met blauwe platen zeker
stekkerkoning zegt
@svenska2 hier had de Twizy kunnen staan, een gemiste kans van jewelste.
flutterby zegt
Van de eGolf wil je echt de grotere batterij, maar eigenlijk is de Leaf in alle vormen praktischer. De Ioniq is mij te Prius achtig maar wel de beste keus als je 500+ km per dag wilt afleggen.
Overigens is tegenwoordig ook genoeg keus in private lease tussen de 300 en 350 p/m, daar krijg je nog meer subsidie op. Komt daar nog een apart “advies” op?
B100 zegt
@willemee de i3 94 ah heeft overigens een bereik van 200km. De 60 100km en de 120 300 volgens mij.
aikon1694 zegt
@B100: klopt wat betreft range. Met software en obd dongle kun je de default drive mode aanpassen. Bij mij staat hij standaard op Eco. Dan vliegt het verbruik omlaag. Ik haal nu met een 94 ah bijna altijd 200+ anders zit je op 160 km.
fanboy zegt
Als ik dit rijtje zo zie, dan ben ik blij met mijn Ampera-e. Die komt tenminste een fatsoenlijke afstand in tegenstelling tot de meeste van deze.
Zit nu wel een terugroepactie op, maar hierdoor kriig ik er straks nog 10% accu bij.
Uit dit rijtilje is de Ioniq het beste.
flutterby zegt
@fanboy: het is geen one-size fits all. Als niet meer dan 500 á 600 km per dag gaat afleggen zou ik de voorkeur hebben voor de Leaf. Tenminste een normale auto en vanuit huis een grotere batterij. Pas bij structureel snelladen wordt de Ioniq beter.
Daarnaast rijd ik zelf een eGolf en ben nog nooit beperkt geweest door het snelladen. Meestal even rond lunch of avondeten inplannen en de auto is eerder klaar. Echter los van de elektrische aandrijflijn is de Golf gewoon veel betere auto (wel met 35 kWh batterij).
fanboy zegt
@flutterby: Maar de Leaf heeft de minste accu beheersing van allemaal. De Ioniq accu blijft het beste van allemaal en is ook nog het zuinigst.
Ik ben in ieder geval blij met onze Ampera-e, want wij gebruiken de 60kWh nog wel eens en kunnen zo meestal zonder snellladen ergens komrn.
En 200pk en goede accubeheersing etc.
De Ampera-e is niet perfect maar ik ben er blijer mee dan met een eGolf denk ik, voor onze situatie. Maar wij rijden dan ook niet een dagelijkse woon werk rit.
toniominestrone zegt
@fanboy: Een ding scheelt, je zit met zo’n Ampera nooit verlegen om een vuurtje!
fanboy zegt
@toniominestrone: haha jawel, want in Europa is er volgens mij nog maar 1 in de fik gegaan. In Amerika nu stuk of 10.
Het is een fout van LG Chem die ook in Hyundais zit, maar daar hoor je minder over.
Anyway, ik krijg het nieuwe pack met 10% extra capaciteit en weer nieuwe garantie.
Wel jammer eigenelijk want na 4 jaar en 100.000km zit ik nog op 98% capaciteit, dus accu heheersing is beter geregeld dan bij veel andere merken.
Verder is het gewoon fijn dat je voor de gemiddelde (lange) rit binnen NL niet hoeft te laden ergens. En 200pk is ook fijn.
Verder is de auto echt niet perfect, maar qua waar voor je geld wel.
tjorque zegt
Voor mij de B-klasse met een batterij-swap en een laad-upgrade…
frank2b zegt
Om te brullen al die verschillende maateenheden voor de capaciteit van het accupakket in één artikel.
Ampere-uur (Ah), kilowatt (kW), kilowatuur (kWh).
Zullen we afspreken dat we kWh als standaardmaat nemen?
Lijkt me praktisch.
De conclusie lijkt me dat je alle eerstegeneratie EV’s aan je voorbij moet laten gaan. Een NEDC-range van 200 km zeg. Ga je in de hoek staan schamen als fabrikant …..
fanboy zegt
@frank2b: kW en kWh zijn toch echt twee verschillende zaken.
Ah is niet zo nuttig voor het pubkiek, die kan inderdaad weggelaten worden.
frank2b zegt
@fanboy : Precies mijn punt. Een kW is energie die je op enig moment verstookt, kWh is het product van energie en tijd en daarmee de hoeveelheid energie waarover je beschikt (of die je gedurende een uur hebt verstookt).
Laten we kWh gebruiken om de capaciteit van accu’s aan te duiden.
redneckarie zegt
Laat de Mercedes maar staan !!! 2 jaar mee gereden maar ik heb nog nooit meer dan 130/140 km op een acculading kunnen rijden en in de winter red je de 100 km amper dus overal waar je naar toe gaat moet een laadpaal zijn en dan ook nog het geluk hebben dat ie het doet of niet bezet is
stekkerkoning zegt
Is er echt niemand te vinden die een echte aanvraag indient voor een occasie-ev? Jammer hoor.
Een paar opmerkingen. Die Mercedes B kan in het geheel niet snelladen en heeft een beroerd rijbereik (zie hierboven). De Kia e-Soul van de eerste generatie zou ik ook niet op een shortlist zetten, wegens het vrij kleine accupakket. De Renault ZOE is relatief inefficiënt, het stroomverbruik is relatief hoog en bij opladen is er rendementsverlies (niet alle energie vloeit in het accupakket). De Nissan Leaf is weliswaar van de tweede generatie, dat wil nog niet zeggen dat het een goede auto is. Het accupakket wordt niet actief gekoeld en loopt daardoor warm, het gevolg is versnelde slijtage en traag snelladen bij meerdere snellaadsessies op één dag. Het positieve is dat een vervangingsmarkt is ontstaan, Muxsan uit Delft plaatst nieuwe accu’s of uitbreidingsaccu’s. De BMW i3 is briljant (ik ben fan); vrij compacte buitenmaten, ruim interieur, vlot, vermakelijk weggedrag, achterwielaandrijving, mooi gebouwd, lichtgewicht materialen (basisstructuur van koolstof, kunststoffen koets. Het is wel klassieker in de dop die met veel zorg is gebouwd en blijk geeft van een enorme technische voorsprong die BMW in 2013 (!) had waar vervolgens precies nul komma niks is gedaan. Wel minstens de 94ah-uitvoering kiezen, die heeft een accupakket van 33 kWh.
Sowieso zou ik alle aspirant ev-kopers willen aanraden om minstens voor een 30 kilowattuur accupakket te gaan. Dat levert in alle gevallen een reëel rijbereik van 150 tot 200 kilometer op. Bij een laag verbruik en vlot snelladen (hallo Hyundai Ioniq Electric) is dat meer dan genoeg om diep Europa in te rijden, bij alle overige auto’s is het ruim voldoende voor binnenlands gebruik en dagafstanden van een paar honderd kilometer.
flutterby zegt
@stekkerkoning: helemaal eens, en daarom ben je de koning.
Overigens vind de Leaf wel een prima alternatief omdat die ontzettend ruim is. Om door Europa te toeren is die alleen niet geschikt, maar dan zou ik in dit prijssegment toch niet aanraden. Enkel de Ioniq als je van een avontuur houdt.
Betaalbaar elektrische rijden is een kwestie van zoeken naar de nadelen en dan kiezen voor de auto waarvan je geen last hebt van die nadelen. Ioniq (uiterlijk), Leaf (snelladen), eGolf (bereik), Zoë (formaat) of de i3 (uiterlijk).
PS: de i3 komt nog wel eens buiten de cataloguswaarde eisen van de subsidie..
autopetje zegt
Man man man wat zijn we ver gezakt. 17 K besteden aan een auto op batterijen.. is het wannebee? Meedoen ? Je koopt toch echt serieuze knappe en fijn rijdende auto’s voor dit geld.
flutterby zegt
@autopetje: niets rijd zo fijn al een elektrische motor. Brandstofmotoren zijn al 100 jaar een compromis voor een fatsoenlijk bereik.
autopetje zegt
@flutterby: toch niet iedere elec auto is een fijne of goede auto. Zeker niet de genoemde auto’s. Ik rijd met een E350 CDI estate voor ongeveer hetzelfde bedrag wat deze auto’s kosten en je kan mij niet wijsmaken dat deze lekkerder rijden dan een V6 diesel met luchtvering.
Ik ben niet anti electrisch want ik ga ook gewoon met de tram en metro.
ghost zegt
Een i3 94/95 Ah haalt geen 300 km hoor. Eerder 200. Een 120Ah haalt hoog uit 250km range. Dus ja beter om die 94/95Ah te halen maar 300 ga je zeker niet halen ermee.
koeberg zegt
Over de LEAF: “heb je met 40 kW al gewonnen”
In de praktijk (snelweg 100km/uur en 80km/uur wegen, airco aan) hebben de LEAF (opgegeven 40kWh bruto; geschat 36kWh bruikbaar) en de Ioniq (opgeven 28kWh bruikbaar; geschat 32kWh bruto) hetzelfde bereik: zo’n 200 km.
De Ioniq rijdt zuiniger dan de LEAF. De Ioniq hoeft dus minder kWh te laden voor dezelfde afstand en laadt ook nog sneller.
Charles Taycan 4S zegt
Heb in augustus de Seat Mii Electric gekocht , nieuw, van 2021, 0- km en vorige week in NL voor een familielid nog eentje van eind 2020. Compact van buiten, ruim van binnen, superzuinig(10 kW/100 km gemiddeld), compleet , en 37 kWh accu wat best groot is in dit segment. Snelladen kan ook CCS stekker tot 40 kW. Superblij mee en rijdt heel vlot! 265 km range WLTP wat wij ook halen. Dit is qua techniek dezelfde auto als de VW e- Up! en Skoda Citigo e ,alleen de Mii is completer en luxer zeker de Plus uitvoering.