Deze praktische schone en praktische Fords gaan helaas aan onze neus voorbij!
Het is al een tijdje bekend dat Ford zijn modelgamma iets aan het aanpassen is aan de nieuwe eisen van de consument (en overheid). Dat betekent extra veel schone Fords die onze kant op komen, zoals de Mustang Mach-E en de eh, nieuwe Explorer. Als je een grote familie hebt en je wilt zaken doen bij de Nederlandse Ford-dealer, dan ben je aangewezen op die auto.
MPV’s
De B-Max, C-Max, S-Max en Galaxy zijn namelijk allemaal geschrapt in het Nederlandse gamma. De B-Max en C-Max zijn uit productie, de S-Max en Galaxy worden niet meer in Nederland geleverd. Zonde, want het was steevast een goede optie voor mensen die een redelijk geprijsde zevenzitter met deugdelijke wegligging zochten. In de rubriek Autoblog-Advies komt de auto dan ook regelmatig voorbij.
S-Max en Galaxy Hybrid
De huidige S-Max en Galaxy zijn in 2018 nog voorzien van een opfrisbeurt. Saillaint detail: de auto was niet meer in Nederland leverbaar vanaf 2018, toch waren de persfoto’s geschoten in… Rotterdam! De reden dat de twee Ford MPV’s niet meer in Nederland leverbaar waren is simpel, de overgang van NEDC naar WLTP bleek een doodsteek. Er was immers geen (plug-in) hybride die het verbruik kon drukken.
Aandrijflijn
Maar nu is deze er wel! De auto’s zijn vooralsnog niet voor Nederland bedoeld. De aankondiging komt van Ford België en Luxemburg. De in Spanje gebouwde Ford S-Max Hybrid en Galaxy Hybrid zijn volgens Ford zo’n 10% zuiniger dan de versie met EcoDiesel-motor. De basis is een 2.5 viercilinder die volgens het ‘Atkinson’-principe zijn toeren draait. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 190 pk.
Prestaties S-Max en Galaxy Hybrid
De Galaxy Hybrid knalt in precies 10 seconden naar de 100 km/u. De S-Max Hybrid doet het in 9,8 tellen. De topsnelheid is beide gevallen 185 km/u. De uitstoot in de WLTP cyclus ligt tussen de 146 en 150 gram CO2 per km. Waarschijnlijk net niet voldoende om de auto naar Nederland te halen. Zonde, want met name de rode S-Max ST-Line ziet er erg fraai uit.
Meer lezen? Dit zijn de gaafste zevenzitters voor coole Papa’s en lees hier alles over de eerste Ford Mondeo.
Dutchdriftking zegt
Tja, het is niet mijn type auto, maar in tegenstelling tot een cross-over bieden deze auto’s wel een meerwaarde TOV een sedan of station.
aalt zegt
Net even snel kijkje genomen, en ja hoor, hij staat al in de Configurator.
Een fully loaded S-Max in Vignale uitvoering komt in BE uit op 54.675 EUR.. Best een bak geld, maar een 7 zitter plug in Hybride voor dat geld dat wordt een stukje lastiger denk ik :)
https://www.nl.ford.be/shop/volgende-stappen/bp/ice#/summary?catalogId=WAEBX-CDR-2014-S-MaxBEL202150&series=ACMAA_VS-TP&powertrain=DGAEE_DR–A_EN-BG_TR-GA&paint=PN4HQ&trim=3EMZH&features=BYCAI&features=A1GAP&features=AGDAC&features=C1MAC
doublechevron65 zegt
@aalt: mooi “de Ford verdeler” 👍🏻
Jochempie zegt
Het is niet duidelijk of het om plugins gaat.
tjorque zegt
Pfoe wat een jammere cijfers. 10 seconden pfff.
Een S-Max plug-in hybride die dat in bvb 7 seconden doet en een elektrische range van 80km ofzo heeft zou me anders wel aangesproken hebben.
meetsysteem zegt
Ach, 10 seconden…Bijna 50 jaar geleden kwam de prachtige Commodore (B) GS/E uit, als topmotorisering uitgerust met een 6-in-lijn, brandstofinjectie en 160 peekaas. Als coupé haalde hij een top van 200 kilometers per uur en ‘knalde’ in 9,8 seconden naar de helft. Wát een raket was dat!
Nu werken we thuis en mogen 100, waarom in 3 seconden daarnaartoe…?
vpowert zegt
Als Ford de S-Max een beetje extra zwart plastic geeft rondom de wielkasten en iets hoger op de poten zet dan is het opeens een SUV en zou ie zomaar wat populairder kunnen zijn. Waarom doen fabrikanten dat niet? Kost ook nog eens bijna niks, lijkt me.
jarnobakker zegt
Ik zal zuinig zijn op die van mij. Word nog een collectorsitem zo😉 . die van mij doet de 0 tot 100 op de gps in 7,1 seconden ( is niet helemaal standaard meer).😎
alfapeter zegt
Superieure Belgen = pleonasme.
joki zegt
Ben een tiental jaar geleden eens de Mont Ventoux op- en afgereden en moet zeggen dat die wagen de rit wel goed aankon. Vond ik toen echt wel goed en leuk de bochten nemen. Het was een diesel met iets van 130 pk, dus zeker geen raket, maar die wagen leek eigenlijk niet meer nodig te hebben. Ik heb nadien toch altijd respect gehad voor die wagen.
frank2b zegt
Wist niet dat ze zulke bergen hebben in Rotterdam.
Ik keek er van op.