We gaan op zoek naar een praktische en originele auto voor 7 mille.
Voor vandaag gaan we op zoek naar een auto voor niemand minder dan autobloglezer Johannes. Wellicht kennen jullie hem nog niet, maar na vandaag wel. Johannes is namelijk een man met smaak. Een man met gevoel voor stijl. Een man met klasse. En vooral een man met voorkeuren voor auto’s die daarop aansluiten. Johannes ga je nooit in een getunede Golf GTI zien. Of een gele Juke met kortpittig kapseltje.
Praktische originele auto voor 7 mille (kan dat wel?)
Nee, Johannes heeft op dit moment twee auto’s: een Saab 900 Classic Cabrio (Scarabeegroen) en een Land Rover Defender 110. Dan weten we toch in principe al voldoende? We weten het niet zeker, maar we schatten in dat dankzij Johannes Van Bommel nog de klassieke bootschoenen verkoopt. En dat dankzij Johannes een merk als Paul & Shark überhaupt nog bestaat.
Enfin, Johannes heeft een auto nodig en één ding staat al vast: het liefst in het donkergroen. Goede keuze! Het moet een originele doch representatieve auto zijn die buiten ook in de regen mag staan. Johannes heeft al wat auto’s bekeken, waaronder de nodige Saabs, de Alfa Romeo 159 en de Mini Clubman Cooper S. Kortom: wat moet Johannes kiezen als hij geen groene 159 kan vinden op Marktplaats?
De wensen en eisen van Johannes voor een praktische doch originele klassieke auto kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Saab 900 Classic Cabrio, Defender 110 (de oude echte! 😉) |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | +/- 7000 euro |
Jaarkilometrage: | Ik gok rond de 6000/jaar |
Brandstofvoorkeur: | Benzine/Diesel/LPG |
Reden aanschaf andere auto: | Ik zoek professioneel een presentabele, betrouwbare, originele auto die ik zonder schuldgevoel buiten in de regen kan laten staan, door het strooizout rijden (of al spelend tegen een paal parkeer… 😬). |
Gezinssamenstelling: | Nog semi-thuiswonende eenzaat (ik lees te veel Autoblog om een vriendin te hebben 😅). |
Voorkeursmerken / modellen: | Alles wat ietwat iconisch is, neem ik in overweging! Alles wat donkergroen is, neem ik in overweging! |
No-go merken / modellen: | Ik voel me saai in een BMW, Audi of Mercedes, maar waarom ook niet? Hallo Alpine! 😉 Ik voel me te levend voor een doorsnee Franse wagen… Hallo Alpina 😊 |
Zo komen we aan de cijfers:
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,314 per liter Super
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (inwoner Utrecht, 40 jaar, 10 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: belastingdienst
Jaguar X-Type Estate 3.0 V6 Executive
€ 5.990
2006
170.000 km
Wat is het?
Een Ford Mondeo met vier poloshirts aan. De Jaguar X-Type is in basis namelijk niets meer of minder dan Mondeo-platform met een eigen koetswerk erover. De X-Type is wel aanzienlijk luxer dan de Mondeo en is geleverd met alleen dikke motoren. In dit geval hebben we de 3.0 V6 met 234 pk voor je! Nog een verschil met de Ford is de aandrijving: die geschiedt op alle vier de wielen. Dan is het ook nog eens een stationwagon. Een bijzondere auto.
Hoe rijdt het?
Nou, dat hele ‘ja, maar het is onderhuids een Mondeo’ is niet zo denigrerend als men lijkt te bedoelen. Het platform van de Mondeo is namelijk heel erg goed! Dit rijdt namelijk echt heel erg leuk. De besturing is ietwat licht, maar vrij direct en levert feedback. De bak schakelt lekker strak en het chassis is van grote klasse: lekker straf en sportief zonder dat het oncomfortabel wordt.
Kosten Jaguar X-Type
- Verbruik: 1 op 8,23
- Brandstofkosten: € 141
- Gewicht: 1.605 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 91
- Verzekering: € 70
- Totale kosten per maand: € 302
Onderhoudsprognose
Je hebt het hier over een 18 jaar oude auto, dus reken maar dat je geregeld de portemonnee moet trekken. Eerst voor achterstallig onderhoud, dan voor wat onvoorziene issues en dan is er altijd wel iets bij de APK. Het is met een gelijkwaardige BMW 330i Touring ofzo niet anders. Bekijk hieronder wat een piepjonge @wouter je allemaal voor waarschuwt bij het kopen van een X-Type (het valt eigenlijk best mee).
Afschrijvingsprognose
Ergens moet dit weer cult gaan worden. Jaguar die een stationwagon maakt met vierwielaandrijving en een handbak. Het liefst heb je de ‘Sport’, waarbij alle chroomdelen in carrosseriekleur gespoten zijn. Die konden we niet vinden, dus heb je een Executive. Zo hard als een S-Type schrijft het niet af, maar weet dat dit soort obscuriteiten iets minder snel van eigenaar wisselen.
Land Rover Freelander i6 HSE
€ 8.500
2009
210.000 km
Wat is het?
Een Ford Mondeo met Volvo-motor! Net als de Jaguar X-type van hierboven betreft het gewoon een Ford Mondeo, dus. Het platform deelt de Mondeo met de Volvo S60, V70, S80 en dus ook de Land Rover Freelander. De compacte Land Rover was een enorme stap ten opzichte van zijn (best aardige) voorganger. De motor is de 3.2 liter zes-in-lijn van Volvo en dan is het hier gecombineerd met een automaat en vierwielaandrijving. De HSE-uitvoering betekent dat alles wat je nodig hebt er wel op zit.
Hoe rijdt het?
Voor een crossover stuurt het verrassend aardig en licht ‘ie heerlijk stabiel. Het is absoluut geen sportieve crossover als een BMW X3, maar er zit meer communicatie in dan bijvoorbeeld een Audi Q5. De motor is een 3.2 liter zes-in-lijn van Volvo. Deze is zeer soepel, gecultiveerd en trillingsarm. Wel een klein beetje een zuipschuit terwijl de prestaties iets tegenvallen. Maar je moet niet kijken naar de 0-100 km/u-tijd en het exacte verbruik. De auto is meer dan vlot zat en af en toe moet je tanken. In het terrein is het geen Defender, maar je komt er verder mee dan je zou denken.
Kosten Land Rover
- Verbruik: 1 op 7,36
- Brandstofkosten: € 158
- Gewicht: 1.795 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 108
- Verzekering: € 75
- Totale kosten per maand: € 341
Onderhoudsprognose
Er zitten wat specifieke dingen op zo’n Freelander waar je op moet letten. Check vooral of de aandrijflijn schokvrij zijn werk doet. Dus check eventjes of de automaat soepel schakelt en er geen bonken uit de Haldex-koppeling komen. Ook de stuurinstallatie is niet helemaal vrij van issues, dus controlleer dat ook. Het is een Brit, dus alle elektronica ook even controleren. Neem dus alle tijd om het Freelander aankoopadvies te bekijken:
Afschrijvingsprognose
Lastig te zeggen. De diesels gaan allemaal harder naar beneden. Sterker nog, je kunt echt goede deals doen met Freelander diesels, ook al rijd je nauwelijks. Maar we denken dat de mensen later nog wel een 3.2 kunnen waarderen, al is het alleen al om de motor. Maar verwacht wederom niet dat het snelle handel is.
MG ZT 190
€ 6.450
2001
80.000 km
Wat is het?
Een bijzonder geval. Eigenlijk is het een Rover 75, maar dan sportiever. De Rover 75 werd mede door BMW ontwikkeld en moest een focus krijgen op comfort. Toen BMW zich terugtrok, kwamen er meteen sportieve modellen. In het geval van de MG ZT pakte het goed uit. Ze zien er nog altijd geweldig uit. Aan het interieur is duidelijk te zien dat er wat BMW-invloeden zijn.
Hoe rijdt het?
Niet slecht! De vertaalslag naar een sportieve auto pakte bijzonder goed uit. De wegligging is echt meer dan uitstekend voor zijn soort. Het is niet compleet anders dan de Jaguar X-Type. Een verschil is de motor, de KV6 klinkt geweldig, maar is eigenlijk niet heel erg krachtig met 190 pk. Aan de andere kant, wat is daar mis mee? Deze auto klinkt specialer dan dat deze is en voelt sneller aan dat dat deze is. Voor de beleving maakt dat niet uit.
Kosten MG ZT
- Verbruik: 1 op 9,93
- Brandstofkosten: € 117
- Gewicht: 1.460 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 82
- Verzekering: € 55
- Totale kosten per maand: € 254
Onderhoudsprognose
Dit beginnen oude auto’s te worden en is het dus van belang dat het onderhoud correct is uitgevoerd. Dan is er altijd nog een hoop werk wat er te doen is en moet je een lange termijnplanning maken. Het nadeel is dat ze al een tijdje uit productie zijn en het moederbedrijf bestaat ook al een hele lange tijd niet meer (het huidige MG is gewoon SAIC met een westers maskertje). Dus onderdelen en onderhoud kan soms wat lastiger zijn. Check vooral eventjes de Facebookgroepen en modelspecifieke fora.
Afschrijvingsprognose
Het gaat ooit een klassieker worden. Echt. Maar ja, dat is ook zo met de MG Montego en dat jaren ’80-mormel stijgt ook niet in waarde. Nu is het ook niet zo dat een klassieke auto meer waard gaat worden. Wederom, net als bij de X-Type zijn dit enorm specifieke auto’s met een zeer kleine doelgroep die het weten te waarderen. Desalnietemin, als je er niet 40.000 per jaar mee gaat rijden zit je op zich wel safe.
YOLO: Bentley Turbo R
€ 9.250
1986
155.000 km (zijn waarschijnlijk mijlen)
Wat is het?
De dikste auto van 1986. Qua gewicht kom je sowieso een heel eind. Je telde in de jaren ’80 niet mee als celebrity als je niet een Turbo R voor de deur had staan. Eigenlijk is deze auto het begin van het moderne Bentley zoals we dat nu kennen. Met een duidelijke koerswijziging naar een iets sportiever karakter. Het is een grote sedan met zacht leder en een 6.75 liter grote V8 met turbo.
Hoe rijdt het?
Minder sportief dan het imago je wil doen geloven. Eigenlijk moet je altijd eerst een Rolls rijden en dan erachter komen dat een Bentley net eventjes iets directer en strakker is. Die motor is wel indrukwekkend, met name dat koppel bij lage toeren. Dit ding sleurt er enorm aan. Het gaat overigens naar hedendaagse maatstaven en in verhouding met het verbruik gaat het al helemaal nergens over.
Kosten Bentley Turbo R
- Verbruik: 1 op 5,23
- Brandstofkosten: € 222
- Gewicht: 2.450 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 161
- Verzekering: € 170
- Totale kosten per maand: € 553
Onderhoudsprognose
Er is een kleine angel bij dit soort auto’s en dat is het onderhoud. Dat is gewoon van het niveau van een hele dure Bentley, niet een Opel Corsa. Alles kan kapot, alles gaat kapot en alles is duur. Er zijn geen meevallers, er zijn ook geen alternatieve leveranciers. Tip: zoek een goede RR/Bentley specialist. Die zitten meer in de materie dan de Bentley-dealers.
Afschrijvingsprognose
Dit is de bodem voor een Turbo R. Wel is het een auto met het stuur aan de verkeerde kant en zit er wat werk aan. Je kan ook niets aan onderhoud doen en kijken hoe lang ‘ie het volhoudt. Dat is de goedkoopste manier om te rijden (als je de benzine niet meerekent, uiteraard). Het is bijzonder lastige handel, dus als je er snel van af wil, gaat je dat geld kosten.
Autoblog advies conclusie originele doch praktische auto
Kijk, Johannes, het is eigenlijk heel erg makkelijk. Ga even rijden met de Jaguar en de MG. Die twee auto’s zijn echt gemaakt voor jou. Als je goed zoekt, vind je vast nog wel ergens een groen exemplaar. Het mooie is, is dat je in beide gevallen veel waar voor je geld krijgt. Tussen de Jaguar en de MG zit niet heel erg veel, maar de MG heeft een betere wegligging (iets agieler) en het verhaal erachter blijft mooi. Daarna doorsparen voor de versie met V8.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Dutchdriftking zegt
En een rode 159? Toch ook heel smaakvol? Bordeauxrood met creme velours is goed te vinden. Die hebben zelfs een zandkleurig dashboard ipv zwart. Je kan mijn ‘spot’ van gisteren ter inspiratie nemen.
Robert zegt
Hoezo? Gaat de jouwe in de verkoop dan? Dus die fotoreportage was niets meer dan een verkapte MP advertentie?
😜
Dutchdriftking zegt
@Robert: Met wat er nu in zit in twee jaar moet ik 5 maal de dagwaarde vangen om quite te spelen. Dus ze mag nog even blijven. Naast alle mods ook genoeg onderhoud.
kniesoor zegt
Als een Rover 75 V6 aka MG ZT een mogelijkheid is, is een Alfa 156 V6 (de 2,5 liter) ook wel een optie. Ik heb ze beide gehad, beide fijne oto’s. Wel zoeken naar een vertroeteld exemplaar, beide wagens zijn gevoelig voor zorgvuldig onderhoud.
red5 zegt
Groen staat de Alfa 156 zo briljant goed!
st220 zegt
uhm, even off-topic. Ik ben op zoek naar een 159. Maar welke motorisering en welke kilometerstanden zijn nog aanvaardbaar? Een diesel kan ook nog mits erg zuinig.
Dutchdriftking zegt
Qua benzine de 1.8 met 140pk. Niet vooruit te fikken maar betrouwbaar. De 1750tbi is ook goed maar wel heeel veel duurder voor wat je krijgt. Hij is niet zo slecht als de TFSI of THP motoren, maar kent zeker beperkingen. Qua betrouwbaarheid en performance kan je niet om de diesels heen. De 1.9 het zuinigst en de 2.4 het fijnst. Maar die zijn beiden Euro 4 en leveren problemen op met mileuzones. Mijn 2.0 euro 5 is wat mij betreft de fijnste motor. Maar het verbruik ligt wel zo rond de 1 op 15 dus niet bepaald zuinig voor een diesel. Na wat kietelwerk wel 500nm. Ook wat waard.
milanomt zegt
Kan je een downpipe echt van harte aanbevelen van JTD performance. Mijne ging naar 210pk en echt stukken zuiniger. Snelweg 1:22 goed haalbaar. Was goed afgesteld dus geen rookpluimen en stank…
Dutchdriftking zegt
Ja de software van Joël is geniaal qua uitstoot.
Svenska II zegt
Heerlijke aanvraag! Kan ik me helemaal in vinden… De MG, of gewoon een Rover 75, vind ik ook echt prachtig. Daar zou van dit lijstje mn voorkeur naar uitgaan. Al zou ik gewoon een goede Saab 9-3 proberen te vinden natuurlijk;)
rikv99 zegt
Jaguar S-type met V8? Altijd al een softspot voor gehad en zijn makkelijk in het groen te vinden.
vincentbaan zegt
Absoluut. Wel de 4.2 nemen als die inbudget valt. Maar zelfs met de 2.5 al een aanrader.
E34M5Touring zegt
Alfa Romeo 166 V6. Voor dit budget koop je best een nette. Stoelen zijn geweldig.
Dutchdriftking zegt
Goeie! Roffelende busso ook.
tenaci zegt
Kijk! Dit zijn de leuke zoekopdrachten! Veel beter dan: ik wil 60k stuk slaan op een dikke Duitser met 4×4 en het mag best iets anders zijn dan een Duitser als het maar wel uit Duitsland komt….
Ook nog het overwegen waard: een Cadillac BLS (als je hem kan vinden) of een Lexus IS300 Sportcross.
Allison Burgers zegt
Chrysler 300C?
Alfa Giulietta?
Mini Cooper S Clubman?
Lexus IS250?
Mazda 6?
Tonnie zegt
een is250 zou top zijn! Alleen een mooie binnen budget wordt lastig. Die kon ik niet vinden met een iets hoger budget vorig jaar. Het is een Delta 1.8 geworden met 130k op de teller. Wellicht is dat ook een optie. Een cadillac cts is ook wel te vinden met een beetje geduld. Het hoge verbruik en relatief hoge onderhoudskosten zijn wel te overzien met de km’s.
rfocus zegt
Lexus IS300 SportCross
Rob zegt
Rover 75/MG ZT vind ik mooie wagens, probleem is wel een beetje dat ze netjes verzorgd moeten worden. Anders is alle charme er wel van af. Verder wou ik zeggen een JEEP Cherokee (generatie XJ), maar die zijn schrikbarend duur….
En het moet je ding zijn; een oranje Dodge Caliber. Ik vond het maar een merkwaardig model toen het geïntroduceerd werd, maar ik vind ze leuk oud geworden. Zeker in het oranje/rood. Wel moet je kunnen leven met het interieur. Normaliter ben ik daar nooit zo heel erg kritisch op, maar dat licht grijze plastiek zonder enige vorm…, oef…
DeWitteCondor zegt
Uit dit lijstje de MG. Maar een Alfa 166 had denk ik ook gekund en die zou dan mijn voorkeur hebben, met Busso V6.
civicfk3 zegt
Paar maanden geleden een Jaguar X-type 3.0 Estate met handbak voor de vrouw gekocht, rijd bijzonder prettig en het is wel degelijk meer dan een Mondeo met ander koetswerk Volgens mij is zo’n 70% van het onderstel anders. (mede door de all wheel drive). Het motorblok is ontworpen door Porsche, de koppen zijn van Cossworth en het inlaat traject is van Mazda. Hele soepele loop en meestal voorzien van een Alpine audio systeem die best prima klinkt, de V6 is bij een koude start best stoer qua geluid en de bak schakelt soepel. Wel mis ik een 6de versnelling want op de snelweg draait die best veel toeren (merk je alleen in het verbruik want de auto is bijzonder stil verder).
AC zegt
Lancia Delta? Geen station/MPV/SUV maar best ruim en beter dan zijn imago doet vermoeden.
danmar zegt
Alfa 33 Sportwagon?
Hier een mooie groene, afschrijven doe je er niet meer mee:https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-33-wagon-1-7-ie-sportwagon-boxer-recaro-lmv-gaaf-benzine-groen-93677240-e711-41f6-919c-3601df938df2?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=11&position=11&search_id=v6ggrxu8ln&source_otp=t10&ap_tier=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=2
rogerzz zegt
Je kan roepen wat je wil als het maar onder de 7k is, groen, en ‘bijzonder’?
Toch vreemd, ik kies een auto vanwege bepaalde eisen (vermogen, comfort, geluidsdemping, weggedrag, efficiency, kofferbakruimte..) of je kiest een auto omdat je hem mooi vindt (insert Alfa Romeo) – maar dit is wel de meest willekeurige zoektocht ooit. Koop dan dat geval maar een Alfa, beter dan lelijke MG’s, Land Rovers of andere rommel uit Engeland 😁
Rob zegt
@rogerzz; dat is waarschijnlijk ook de reden dat jij geen mailtje stuurt naar autoblog en Johannes wel, niet waar?
petroldrinker zegt
Daarom zal jij wss in het zelfde rijden als dat de rest vd huizen in jou straat ook rijden…. iets wat deze jongeman duidelijk niet wilt, wat ik overigens 1000000000000% begrijp.
milanomt zegt
is een XJ X358 niets? Je rijdt weinig km’s, wagen is aluminium dus roest risico iets minder en die 3.0 V6 is betrouwbaar en bovendien redelijk zuinig te noemen. Ohja vaste lasten ook laag ivm lage gewicht.
Hubert zegt
Ik zou gaan voor een perfect onderhouden Audi A2 met weinig kilometers.
Dan heb je iets aparts en ook nog sympathiek
Richmond zegt
Wat is er sympathiek aan een A2?
monsieurleloure zegt
Helemaal niets.
Hubert zegt
Komt niet schreeuwerig over en heeft geen 500pk nodig om zich te bewijzen.
jouwnaam zegt
Ik vind het vaag als je een auto/-merk bestempeld als sympathiek, of niet. Er is geen maatschappelijke maatstaaf voor, toch? Daarbij geldt; wat jij sympathiek vindt, hoeft een ander helemaal niet sympathiek te vinden.
Tamelijk irrelevante opmerking t.a.v. het imago van een automerk of de bestuurder/bestuurster. Overigens ook gewoon huilen voor je autohart als je met deze beweegredenen een auto koopt.
Hubert zegt
Is ook net zo wazig als auto omschrijven als premium.
jouwnaam zegt
Vind je? Premium wijst op het beloofde kwaliteitsniveau waar je van uit mag gaan bij ’t segment. Kun je niet, maar hee.. dat is de theorie. Een auto sympathiek noemen, wat bedoel je daarmee? Ik dacht: dat is iets wat in jouw perseptie wordt bedoelt als aangenaam of positief, en jij omschrijft dat dan weer als sympathiek. Ik vind een A2 een gewone, doorsnee auto. Zonder al teveel poespas. Daar is voor mij niks sympathiek aan. Sympathiek zou zijn als de auto de deur voor me open houdt, mij bedankt na een comfortabel ritje of als ik onderhoud heb laten uitvoeren zonder dat dat nodig was. Qua gedrag kan je wijzen op sympathiek weggedrag, maar de auto is niet sympathiek. Echter, als ik de definitie van ‘sympathiek’ erbij pak, dan kan ik wel weer een manier vinden om een auto sympathiek te noemen. Dus ik neem dit als een wijze les met me mee! Bedankt.
sabrerator zegt
Ik denk dat ik uit dit rijtje voor de MG ZT zou kiezen, maar liever nog de Rover 75.
Met de 2.5 V6, Sterling versie….
Zit het meeste er wel op en liefst met dat schitterende donkerblauwe interieur met witte piping. Neem wel een exemplaar van rond 2000, 2001. Daarna werden ze slechter, door bezuinigingen (het beruchte Project Drive).
JelmerS zegt
zelf een Alfa 156 gehad in groen, met groen velours en een origineel houten stuur. Fantastische tijd mee beleeft.
Een Peugeot 406coupe is volgens mij ook in donkergroen geleverd, dat zijn ook best betrouwbare en toch wel ruime wagens. De 2 liter doet vrij eenvoudig 1:12
petroldrinker zegt
Niet mijn soort search, maar eerste dat ik aan denk is een Dodge Charger, Mustang V6 of een Chrysler 300C, stuk voor stuk allemaal leuker dan wat hier aangeraden word in het artikel…
tatog zegt
Je moet wel heel goed zoeken maar een Lancia Lybra gaat wel passen in het wensen lijstje! Een mooie intensa of Embela met de vijf cilinder is er echt één voor de fijnproevers! En de laatste serie is echt niet heel slecht!
jouwnaam zegt
Is Johannes niet content met een B6 S4 in een zo goed mogelijke staat, als dat bestaat? Lastig, om voor 7k iets iconisch te rijden dat een paaltje moet mogen raken. Dan kom ik hier op uit; een dikke unit van een V8 natuurlijk! Mocht dit ‘m worden; koop dan vast wat olie in, zal je nodig hebben.