Een auto kiezen is altijd een combinatie tussen verstand en emotie. Hoe zit dat met een praktische cabrio voor het betere toerwerk?
Het mooie weer komt er eindelijk weer. Of tenminste, dat moet er nu aan gaan komen. Buiten wil het nog weleens verraderlijk weer zijn potjandrie. Maar het kan nu niet meer lang duren voordat het weer een stuk beter gaat worden.
Er zijn meerdere mensen die er zo over denken waaronder Autoblog-lezer Simon. Hij is nu al een tijdje aan het kijken naar een auto voor erbij. Zakelijk heeft hij een auto van de zaak, een Passat GTE. Die wordt binnenkort vervangen door een andere zakelijke auto, maar het gaat in dit geval om de privé-auto. Privé hebben ze namelijk een Citroen Xsara Picasso. Die hebben ze in 2006 geërfd en dat gekke ding gaat maar niet kapot. Simon en zijn vrouw hebben de ruimte niet echt nodig en ondanks dat je een gegeven paard niet in de bek mag kijken, is het naar 270.000 km mooi geweest. Zo’n auto kan nog jaren mee in het oostblok.
Praktische cabrio
Simon wilt niet zozeer iets moderners, dan wel iets dat leuker is. Hijzelf wil al heel erg lang en heel erg graag een cabriolet. Zijn vrouw vindt dat op zich goed, mits de auto maar een achterbank heeft. Dus geen tweezitter. Een TT of SLK is erg leuk, maar die valt dus af. Simon wil liever niet iets met te veel kilometers. Zeker niet meer dan twee ton, liefst flink minder. Qua motor liever geen zescilinder. Ja, die klinken mooi, maar zuipen een hoop. Daarbij viel het hem op dat de prestaties vaak nauwelijks beter zijn. Kortom, we denken allemaal aan een Saab Cabrio, maar wat is er nog meer?
De wensen en eisen voor de praktische cabrio voor Simon kun je hieronder bekijken:
Huidige auto: | Volkswagen Passat GTE, Citroën Xsara Picasso |
Koop / Lease: | Lease |
Budget | zo’n 9.000 euro, beetje reserve voor achterstallig onderhoud |
Jaarkilometrage | 15.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf | Praktische cabrio voor gezin en fun |
Gezinssamenstelling | Getrouwd, 1 kind en een hondje |
Voorkeursmodellen | Saab Cabrio |
No go | Japans, Chinees, Koreaans |
De meest logische keuze: Saab 9-3 Cabrio 2.0T Vector
€ 8.950
2005
165.000 km
Zoals gezegd, deze aanvraag voor een verstandige en praktische cabrio schreeuwt om een open Saab. Natuurlijk behandelen we die als eerste. De Saab Cabrio is een klassieker in spé. Dit is de laatste generatie, alles wat hierna komt kwam was slechts een facelift. Het is de ideale cabrio voor de relaxte ritten. Sterker nog, je wordt ook vrij relaxed van deze auto. De 175 pk 2.0T is echt meer dan voldoende, de 1.8t (stiekem ook een 2.0t) is meer dan toereikend.
Verder heeft de Saab de typische voor- en nadelen. Het interieur is niet echt fraai en alles voelt wat grof afgewerkt aan (omdat dat ook zo is). En waarom is alles grijs en niet zwart of beige bij bijna alle exemplaren? Ook zijn ze niet vrij van kleine mankementen (controleer het Saab 9-3 aankoopadvies) en omdat het merk niet meer bestaat, moet je naar een specialist. Specifiek zijn er dan ook nog eens deze aandachtspunten die je kunt zien in de Saab 9-3 Cabrio occasionvideo.
Audi A4 Cabriolet 1.8T (B6)
€ 8.950
2006
170.000 km
Een ingetogen vierzits cabriolet en een viercilinder turbomotor in de lengte voor de vooras. De Audi A4 Cabrio is meer een originele Saab Cabrio dan de eh, Saab Cabrio. Eigenlijk doet de Audi A4 alles even beter dan de Saab 9-3. De zitpositie is prettiger, het interieur is veel fraaier, de stijfheid is beter voor elkaar, de afwerking staat op een veel hoger peil evenals het comfort. De 1.8T kwam pas later de A4 Cabrio-range versterken, de V6-motoren lopen fraaier, maar verbruiken wat olie.
Die 1.8T is niet spannend, maar een fijn, smeuïg en betrouwbaar blok. Ga gek genoeg voor een pre-facelift model. Die zijn namelijk veel fraaier. Verdere aandachtspunten vind je in dit Audi A4 Cabrio aankoopadvies van @Wouter. Wel een nadeel: er staan veel te veel verpauperde exemplaren rond met RS7-velgen, niet originele single-frame grille en gare LEDs. Het hoeft geen betoog dat je dat soort auto’s altijd moet ontwijken.
Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor (A209)
€ 8.500
2003
155.000 km
Je kan ook vol op chic gaan en kiezen voor een heuse Mercedes-Benz. Net als bij de Audi A4 is er een kleine V6 (CLK 240), die aanzienlijk meer zuipt en prettiger in het gehoor ligt. De 1.8 motor met mechanische compressor doet het op zich prima, alhoewel die superchargers met name onderin iets meeblazen. Spectaculair wordt het niet. Wel is de gaspedaalrespons beter dan in een Saab of Audi met turbo. Maar ja, maakt dat uit in een praktische cabrio? Nee, precies.
De CLK is een zeer geriefelijke auto die destijds (flink) boven de concurrenten werd gepositioneerd. Dat was niet helemaal terecht, maar de wetten van de occasion-markt hebben dat verschil recht gezet. Er zijn er voldoende te vinden in het budget. Net als bij de A4: let op fout getunede exemplaren. Wat je wil zien is iets te kleine originele wielen zo min mogelijk eigenaren. Ze zijn prima te vinden overigens.
Volvo C70 Convertible 2.0T
€ 7.950
2004
160.000 km
Wie Saab zegt, moet Volvo zeggen. Helaas zitten we met het budget op een lastig punt. Iets meer centjes erbij en je hebt een nieuwer type. Of je zoekt een fraai exemplaar op van de eerste generatie. De eerste C70 lijkt best veel op de Saab Cabrio. Een wat grover interieur, een iets hogere rechtop zitpositie en een zeer beweeglijke koets. Heel erg storend is het niet, maar je merkt wel dat het een oudere auto is, waarvan de ontwerp-basis uit de vroege jaren ’90 stamt.
Dat geeft de auto overigens ook zijn charme. De motor is overigens uit de kunst: een fraai geluid, veel koppel en een enigszins acceptabel verbruik. Je gaat er toch niet mee racen, dus een T5 is nergens voor nodig (maar wel mogelijk). Ten opzichte van de Audi en Mercedes valt het wel op hoe weinig versjonnificeerde modellen er zijn van de C70. Dat is het voordeel van een braaf merk.
Anti-Yolo: Opel Astra TwinTop Cosmo 1.6T (H)
€ 6.750
2008
90.000 km
Voor vandaag introduceren we een nieuwe categorie in de Autoblog advies-rubriek. De anti-YOLO. Het is dus juist de verstandige keuze. Of de kleurloze keuze waarmee je jezelf toch stiekem heel erg blij kunt maken. Want waarom zou je deze Opel Astra overwegen? Allereerst is de basis van deze auto net even wat moderner dan die van de andere auto’s. De driedelige hardtop is bijzonder fraai voor zijn soort.
Het is een van de weinige klapdak-cabrio’s die niet een enorm bolle bips heeft. De motor is een uitstekend presterende 1.6 turbo, goed voor 180 pk. Het is geen racemonster, maar ook de 200 pk sterke 2.0T vallen prima in het bereik. De kilometers vallen mee en met zo’n Cosmo uitvoering heb je aan luxe niet te klagen. De navigatie is wel verouderd, maar dat geldt nog veel meer voor de andere auto’s in dit lijstje. Bekijk hier het Opel Astra aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
YOLO: Jaguar XK8 Cabrio (X100)
€ 9.995
175.000 km
1997
We gaan lekker de Yolo-toer op. De XK8 is niet alleen iets te duur, het is ook geen volwaardige vierzitter. Nu zijn de meeste cabrio’s niet echt superruim, maar deze Jaguar is wel erg krap. Alsof ze bij Jaguar wisten dat de meeste Jaaaaag-eigenaren toch alleen maar buitenechtelijke kinderen hebben. Wat voor de Jaguar spreekt, is zijn geweldige koetswerk. Het is echt een beeldschone auto.
Zo slecht als de jaren ’70 Jaguars is deze XK8 niet. Integendeel, maar man: het is een 24 jaar oude Brit die ooit meer dan twee ton in guldens kostte. Eenvoudige reparaties en onderhoud kunnen dan hard in de papieren lopen. Ook moet je onderaan het aanbod van de Jaguars XK8’s zoeken, dus je hebt te maken met import, veel kilometers én incourante kleurstellingen. Bereid je dus voor op het ellenlange XK8 aankoopadvies (ook het XK8 aankoopadvies op YouTube duurt lang). Maar op een zondagavond is er geen auto zo relaxed om mee te toeren als deze Jaguar.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto.
Hubert zegt
Ik zou lekker voor Zweeds gaan.
Daarmee kun je overal komen en hebben geen fout imago.
kennone zegt
@Hubert: Dan wel de T-5 en dan de 19T upgrade met dikkere Downpipe, grotere injectoren en je bent op de tussensprint serieus veel auto’s de baas voor niet extreem veel geld👌🏼
bluebird zegt
Geen idee hoe groot zijn achterbank is, maar ik dacht eigenlijk meteen aan een Mini Cooper cabrio…
Richmond zegt
@bluebird: niet bepaald 4 zits
bluebird zegt
@benja01: dat staat niet in de aanvraag, alleen dat er een achterbank in moet zitten 🤗
bluebird zegt
@bluebird: maar dat is natuurlijk precies de issue. Wat wil je met die achterbank? Boodschappen, kids, pubers, volwassenen?
techniekmeneer zegt
@bluebird: Dat kun je niet eens een achterbank noemen.
O plaat zegt
Een hard top cabrio is nooit aan te raden als de persoon ruimte zoekt. Het dak neemt volledig de kofferruimte in en kan dus niet open als er iets in de koffer zit. Dus moet je telkens de koffer controleren of het dak wel open kan. Terwijl je bij een soft top gewoon snel het dak kan openen terwijl je wacht aan de verkeerslichten vanaf je een zonnestraal ziet, ook al heb je net 4 kratten bier bij.
alassad zegt
Nissan Murano cabrio? Zitten die al in het budget?
alassad zegt
net op mp geplaatst: een e46 cabrio, originele staat:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1693768613-bmw-3-serie-e46-320ci-cabriolet-2003-grijs.html?previousPage=home
heb je wel een zescilinder
BerlingoHdi zegt
@alassad: Alleen jammer dat er geen sportstoelen in zitten, voor de rest lijkt het inderdaad een onverprutste E46.
escort77 zegt
Even zeuren: de 175pk is de 2.0t. Er is ook een 2.0T met hoofdletter T en die heeft 210pk.
De 1.8t is hetzelfde blok als de 2.0t maar met andere software, de 2.0T heeft oa een grotere turbo.
vaakbenjetebang zegt
Het is totaal niet ‘mijn’ auto maar met die A4 cabrio ben je wellicht het beste af. Heb wel eens met een V6 gereden (een heel wonderlijk samengestelde auto in goud metallic met een donkerrood leren interieur, daar moet je tegen kunnen) en het was bepaald geen rij-ijzer, maar je zit er goed in en het is wel een goed in elkaar geschroefd ding verder. De 1.8 turbo blijft in de regel ook wel heel en onderdelen zijn op iedere straathoek te koop en volgens mij schrijf je er ook niet meer veel op af. Zo’n Saab is wel een stuk sympathieker, maar toch echt geen betere auto.
golf1985 zegt
@vaakbenjetebang: mijn schoonvader heeft een a4 cabrio met een 2.4 v6. Echt waar een heerlijke auto om in te rijden! Zou ik dagelijks prima mee uit de voeten te kunnen hoor
R zegt
Ik heb de C70 bij m’n huis in Frankrijk- ben nog onder de 40, maar t is echt een tijdloos comfortabel model, rijdt fantastisch. Probleem met bmw’s / Mercedessen/Audi’s van dit soort modellen helaas te veel fout volk in rond rijden / teveel gezeik is met onderhoud door gebruik eerdere eigenaren, de meeste volvorijders rijden wat ‘netter’. Heb t model uit 2007 nu 4 jaar nog geen enkele keer iets kapot gegaan en afgelopen maand met de keuring alleen koplamp bijstellen, dat was t 185k op teller nu
911targa zegt
ben nog onder de 40,
Hij is leuk! Zelfde speelt natuurlijk met Jaguar.
net10 zegt
Twee hele goede opties zijn de nog niet genoemde Renault Megane 3 en Ford Focus cabriolet. Ze zijn een stuk jonger, zijn opvallend goed, praktisch en betrouwbaar, en goedkoop in reparatiekosten en onderhoud.
vaakbenjetebang zegt
@net10: Dat zijn beide van die hard-dak-cabrio’s. Op zich niks mis mee, maar grote goden wat is het ontwerp van deze twee auto’s daardoor lelijk uit balans.
Johanneke zegt
Lastig lastig. Is onderhoud bij zo’n mercedes niet gruwelijk duur, of valt dat mee?
Ik zou denk ik de Volvo doen. Geen idee waarom. Volgensmij zijn al deze auto’s dikke prima.
fransananas zegt
Saab! Tijdloos, vooral in aero uitvoering.
marcomanta zegt
Ik zeg Volvo. Heerlijke 5 cilinder roffel in de open air.
Rohrl-fan zegt
Een E93 BMW 3** is geen optie?
Ik heb zelf 7 jaar lang met veel plezier in zo’n ding gereden, beste wagen die ik tot nu toe heb gehad.
Robert zegt
Audi A4. Misschien zelfs wel de B5 generatie, want die is volgens mij nog als vijfcilinder geleverd. En nu zijn ze nog betaalbaar, maar ze worden rap duurder. Voordeel is wel dat je er niet meer op zult afschrijven.
pier zegt
De B5 is niet met een 5 cilinder geleverd. Wel met 5 kleppen per cilinder. Alleen 4 in lijn en V6 varianten.
50mchljn zegt
Heb een 1e generatie C70 (2005 Autumm Sun, voor de kenners) en moet zeggen ; verslavend ! Wij rijden hem het hele jaar als het kan. Bij ons niet de vraag of de kap open kan maar is er een reden om de kap dicht te doen ? Wel beetje zielig voor de redelijk recente V60 & XC60 die zakelijk gebruikt worden (en iedereen weet hoe het nu is met zakelijk verkeer in de huidige tijd).
alcantara zegt
Soberso Chrysler PT Cruiser Cabrio, misschien wel beste Cabrio ooit gebouwd. Zwaar onderschat.
mondial zegt
Lancia flavia 2012 >
vespinie zegt
Geen idee waarom mijn bericht niet meer tussen staat. Maar ik had zelfde idee. Zeker ondergewaardeerd en miste hem ook al in de lijst.
mondial zegt
@vespinie: Ze zijn overigens wel wat aan de prijs.
vespinie zegt
ja vraagprijzen zeker. Maar denk juist bij dit soort auto s dat geduld en juist dat onbekende wel werkt als je daadwerkelijk concreet in onderhandeling gaan. Heb zelfde gehad met mijn lancia ypsilon. Dat soort auto staan toch langer te koop dan de gemiddelde polo waar veel mensen eerst naar kijken. Heb er meerdere bekeken en de prijzen daalde aanzienlijk ald je concreet bij een dealer of handelaar kwam voot de auto.
edward330d zegt
Opel Cascada? Of zal die budget technisch nog wat aan de hoge kant zitten? Best een geslaagde cabrio om te zien.
saxoke zegt
@edward330d: ik moet zeggen dat ik compleet niets met Opel heb, maar die Cascada is wel echt zowat de mooiste cabrio van deze tijd.
papa zegt
@saxoke: is ook geen echte Opel, volgens mij een buick
saxoke zegt
@papa: uiteindelijk gewoon een GM rebadge, maar toch is het een erg mooie auto. Zowel exterieur als interieur.
vacano zegt
Binnen het budget de C70 of de Benz maar liever enkele duizendjes meer en de XK8
b088y zegt
Hoe vaak ga je met je ze drieën in de cabrio rijden? In praktijk waarschijnlijk niet veel want een 4-persoons cabrio is niet praktisch. (Achterbank met wind niet comfortabel, weinig ruimte, etc.)
Weet ook niet of je kind nog in een kinderzitje zit, maar dan zit je voorin ook op het dashboard omdat de ruimte achterin niet over houd.
De 2-zitter gaat je waarschijnlijk veel meer fun geven…
saxoke zegt
@b088y: m’n schoonouders hebben een 308cc. Ze rijden bij t minste zonnestraaltje open en vaak gaan de kleinkinderen (tussen 9 en 15jr) met veel plezier mee, ook op de achterbank.
b088y zegt
@saxoke: leuk! En ook ook leuk voor je schoonouders omdat ben de kleinkinderen te doen!
Wij hebben een Z4, mijn vriendin gebruikt hem voor woon-werk, ik voor af en toe te toeren (soms met mijn zoontje).
Ook wel eens over na gedacht om een 3-serie cabrio te kopen, maar merk dat ik bij de ‘gezinsritten’ niet echt behoefte hebt aan een cabrio.
Maar dat is natuurlijk ook mijn persoonlijke situatie. Als mijn zoontje ouder is is een 3-cabrio Mischien wel gewenst.
saxoke zegt
@b088y: zolang als je kan, en de auto niet voor met 3 of meer rond te rijden nodig hebt, zeker geen andere aanschaffen. Een gewone cabrio kan je nooit t rijplezier geven van een roadster. Zelf denk ik er soms aan om een MX5 aan te schaffen, praktisch is het ding 0.0 waard voor mij vanwege m’n 2 kinders, maar qua rijden is het geweldig. Have Fun met de z4👍🏻
O plaat zegt
Hangt enorm van de wagen af. Een vriend van mij heeft een Cadillac cabrio waar je met 6 in kan…
mondial zegt
Focus cabrio ?
ozzytrk zegt
Maand geleden nog een 335i Cabrio gekocht. 260k Nap met gereviseerde blok en turbo’s ( N54) zalige machine
xjs678qr zegt
Golf?
giertjuh zegt
A3 cabrio
BerlingoHdi zegt
De E46 cabrio reed ongeveer 1 op 10, maximaal 1 op 11,5….zijn bovenstaande auto’s behalve de Astra zo veel zuiniger?
dailydriver zegt
Chrysler Sebring.