
Dit kunstwerk gaat ook écht in productie!
Karma is zonder Henrik Fisker aan het roer bezig aan een grootschalige comeback. Wie nu naar de Karma-website gaat, vindt er zeven verschillende modellen. Daarvan kun je er op dit moment precies één model bestellen, de Karma Revero. Dat deert Karma niet om een volgende auto van de toekomst aan te kondigen. Maak kennis met de Karma Amaris.
Vreemde naam weer, of niet? Volgens Karma Automotive betekent Amaris ‘onsterfelijk’. Daarvoor gebruikt Karma de Thaise vertaling. Gebruik je het namelijk als meisjesnaam dan betekent het ‘kind van de maan’. De Japanners vertalen Amaris dan weer als ‘hemels’ en in West-Afrika betekent het ‘genade’. Weet je dat ook weer. Wie zei dat je niets leert van Autoblog-artikelen?
Het uiterlijk
Maar goed, je kwam hier voor die beuker van een GT of niet? Ziet ie er niet geweldig uit? Ik heb het idee dat de ontwerpers hebben gespiekt bij Aston Martin, maar dat neem ik ze niet kwalijk. De prachtige koets is gemaakt van koolstofvezel en aluminium. Het spaceframe eronder bestaat dan weer helemaal uit aluminium, net als de kunstzinnige 22-inch velgen. De ”zwaandeuren” zoals Karma ze noemt, gaan omhoog open. Vlak achter die deuren zouden zij-uitlaten moeten zitten. Zelfs als ik inzoom zie ik ze niet, maar ik wil het persbericht best geloven.



De (deels BMW-) aandrijflijn
Karma Automotive gelooft in een bepaald type krachtbron: de EREV. Deze letters staan voor Extended Range Electric Vehicle. Je mag het ook een REEV (Range-Extended Electric Vehicle) noemen. Karma-baas Marques McCammon spreekt zijn vertrouwen in deze aandrijfvorm uit: ”Karma Automotive blijft voorop lopen op het gebied van EREV-krachtbronnen. We geloven dat nu meer dan ooit, de vrijheid om benzine of elektriciteit te tanken, ideaal past bij de marktvraag.”
Wat brengt de mooie GT-coupé dan in beweging? Karma winkelt bij BMW en koopt er een viercilinder turbomotor. Welke viercilinder dit is en hoeveel vermogen ie produceert, zegt Karma niet. Het turbotorretje voedt een onbekende batterij waaruit een onbekend aantal elektromotoren voor een onbekend aantal pk’s zorgt. Het bedrijf meldt wel al een sprint- en topsnelheid. Binnen 3,5 seconden moet je vanuit stilstand aan de 100 km/u kunnen zitten. Doortuffen moet tot 265 km/u kunnen.
Het belangrijkste, de actieradius en de prijs, vergeet Karma ook te vermelden. Ergens aan het einde van volgend jaar moet de Karma Amaris in productie gaan. Ik wil niet sceptisch overkomen, maar gezien de huidige planning en uitvoering van het bedrijf zou ik die datum met een korrel zout nemen.
Nog meer EV’s met range-extender!
Het Amerikaanse merk meldt nog meer ontwikkelingen. Binnenkort moet toch echt de vierdeurs Gysera te koop komen. Je kunt hem dan ook bestellen als EV met range-extender. De focus op EV’s met een verbrandingsmotor aan boord zorgt ook voor uitstel van de Kaveya. Dit is een ”super-coupé” met dus alleen een elektromotor. Deze auto zou volgens de nieuwe planning in 2027 op de markt moeten komen.
We zijn benieuwd. Eerst maar eens zien of de Invictus er ook nog komt. Voor die auto kun je je als een van de dertig kopers nog steeds inschrijven. Da’s geen goed teken.
Zoveelste variant op het design van de oude Karma.. Luchtkasteel..
Wat een slechte foto’s met al die donkere vlekken. Dan zie je er precies niks van. Ben benieuwd of het ze lukt
Waar zie jij vlekken?
Deze man doet een serieuze gooi naar de VM-award. (Victor Muller) van blijven doorgaan tot het gaatje.
Welke man?
Aangezien Fisker hier toch niks mee te maken heeft…
Ach dan heb ik dat verkeerd begrepen. Sorry!
Ik zie het wel zitten hoor als deze in productie komt. Eindelijk weer eens een mooi auto voor hopelijk een redelijke prijs in buurt van een taycan
Die auto’s met range extender vallen in de praktijk hartstikke tegen. Je zou verwachten dat wanneer een brandstofmotor(tje) als aggregaat wordt ingezet, dat op een efficiënte manier gebeurt, omdat er dan bijvoorbeeld ook geen sprake is van lastwisselingen e.d. Maar in de praktijk valt dat gruwelijk tegen, en mag je blij zijn als je 1 op 10 rijdt.
Dat is toch niet gek? Voor de voortstuwing van een auto is een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Als die energie moet worden opgewekt door een verbrandingsmotor dan is daar een bepaalde hoeveelheid brandstof voor nodig. Het maakt dan niet zo heel veel uit of de opgewekte energie direct aan de krukas wordt doorgegeven, of via een generator eerst in een accu wordt opgeslagen.
Natuurlijk zijn er wel wat verschillen – zo kan remenergie worden geregenereerd en zal er bij versnelling geen extra rijk mengsel (hoger verbruik) nodig zijn.
Maar tenzij de fabrikant een motor gebruikt die specifiek is ontwikkeld en afgesteld voor gebruik als generator, zal het verschil niet heel groot zijn.
@rrrobert maar het grote voordeel is dat je altijd volledige elektrische vermogen tot je beschikking hebt, waarmee je 90% van de ritten rijdt. Ook heb je geen versnellingsbak of kardanas nodig. Het aggregaat kan altijd optimale toerental draaien.
Het is op zich een bewezen concept. Veel “diesel treinen” zijn eigenlijk gewoon elektrisch met een aggregaat. Veel moderne schepen ook, worden met elektrische pods aangedreven en hebben dan diesel aggregaten.
Mijns inziens is de EREV de ideale aandrijflijn.