De verkoopstatistieken zijn tegenwoordig altijd goed voor een traantje, maar is dat wel helemaal terecht.
Als we het persbericht van de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Assocation) moeten geloven is het nog steeds kommer en kwel: in hun ogen zijn voor de dertiende maand op rij de verkopen in Europa gedaald. Vergeleken met mei 2008 zijn er inderdaad 12,3% minder auto’s verkocht in mei 2009. Niet echt een gaaf cijfer, maar het vertelt ook weer niet het hele verhaal. In april 2008 werden 1.251.862 auto’s verkocht in Europa. In mei waren dat er 1.270.195, inderdaad een (heel) klein plusje ten opzichte van de vorige maand. De daling in autoverkopen lijkt dan ook af te nemen.
Er zijn zelfs een aantal landen waar het beeld vrij positief is: in Oostenrijk, Griekenland, Frankrijk en Duitsland stegen de verkopen. In Duitsland was er zelfs een plus van 40% te noteren, met dank aan steunmaatregelen als de sloopregeling. De Engelse en Spaanse sloopregeling bleken niet echt veel zoden aan de dijk te zetten: de verkopen daalden respectievelijk met 25 procent en 39 procent. Nog erger is het in Letland waar de autoverkopen met 80% inklapten, maar in Tsjechië (+21%) en Slowakije (+46%) ging het wel lekker.
Scorso zegt
zouden ze er niet eentje kunnen missen zoals op die foto? :D
OT:
Nu ja, het ergste zullen we wel al ghad hebben zeker?
Mika Hakkinen zegt
Ik wil de groene wel:P
Ontopic.. na regen komt zonneschijn.. Zal nog wel een jaar of 2 duren maar dan zal de crisis wel weer over zijn.
Sharp zegt
“ACEA (European Automobile Manufacturers’ Assocation)”
Volgens mij klopt er hier iets niet.
jeroen zegt
Er valt niks te zeggen over wanneer die crisis over is. Zelfs door de beste economen niet. Wat gebeurt, dat gebeurt. Het is onnodig om je hier druk over te maken. Ik vind het echt een mooie foto.
Vanquish zegt
@Sharp:
http://www.acea.be/
Het klopt dus wel ;)
tom zegt
boeiend
Sharp zegt
@Vanquish
De engelse vertaling wellicht wel, maar de uitleg van het acroniem niet.
VN staat bijvoorbeeld ook niet voor United Nations. ;)
midi zegt
April 2009 ipv april 2008?
rikkon zegt
ACEA – Association des Constructeurs Europens d’ Automobiles
– European Automobile Manufacturers Association
Address: Rue du Noyer 211, B-1000 Brussels, Belgium
Telephone: +32 2 7325550
Fax: +32 2 7387310
Stefan-Venema zegt
@ foto: motorkapje open?
OT: tja, het blijft even afwachten hoe de crisis zich verder gaat vormen, al zijn de meeste beurzen alweer stijgende.
Polygoon zegt
@wouter
Je bent toch naar Le Mans geweest.
En ik heb al in een paar filmpjes je fototoestel gezien.
Heb je foto’s op le mans getrokken?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik ben benieuwd of in NL ook de resultaten van de slooppremie zichtbar worden! En dan graag van onafhankelijke bron, en niet van de overheid zelf…
bassaal zegt
zou het niet goedkoper zijn voor die autobedrijven om de auto’s met een korting van 20 of 30 procent te verkopen in plaats van ze te laten staan.. Ze blijven toch ook gewoon doorproduceren..
AMGJunk zegt
Ik mis een vraagteken in de eerste zin?
hmmm voor de rest….tja…oud nieuws…
Autogek zegt
Ik heb een beetje zitten kijken naar de verkoopcijfers van mei historisch gezien. Vorig jaar waren het er 45633. Maar dat was wel een uitschieter. 2007 bv waren het er 41547 , 2006= 40891 en 2005= 37013. Dus als je het emiddelde neemt zijn de dalingen niet zoveel als men weergeeft. Men vergeet denk ik dat 2008 een heel goed jaar was op de laatste maanden na en nu vergelijkt men het daarmee. En dan zijn de cijfers wel erg vertekenend.
Benz.. zegt
Hoe langer je roept ”CRISIS”, hoe langer men het nog gaat geloven..
Er is toch nog hoop want het ergste hebben we waarschijnlijk al gehad!
Tja, laten we het tenminste hopen
@bassaal
Of wat Renault deed: Bij de koop van een Renault Scenic een GRATIS Twingo erbij! Korting geven doen ze bijna allemaal al wel..
De slooppremie is in Duitsland al wel goed gevallen!
bassaal zegt
@ Benz
Wanneer er niet zoveel berichten over de crisis zouden zijn geweest was het naar mijn idee veel minder erg geweest.. omdat nu iedereen steeds over de crisis hoort gaat men grote aankopen uitstellen e.d.. zoals een auto..
De slooppremie hier in NL vind ik nog wel erg laag trouwens
AMGJunk zegt
@Polygoon:
Hoe weet jij dat dan?
En in welke filmpjes heb je zijn fototoestel gezien dan?
Dan ga ik ook ff kijken, want dan heb ik wat gemist.
@Wouter:
Ik wil nu echt een keer weten wat voor cam, lens en filter je gebruikt. Want die foto’s van jullie rijtesten zijn altijd super mooi!
arjens zegt
@benz, het ergste is geweest. Gezien het feit dat Duitsland een hele grote groei meemaakt in de vertrouwen van de economie zal daar de groei spoedig weer gaan toenemen. En Nederland heeft een”dynamische” economie. Dus deze zal er van gaan profiteren. Immers heeft de Nederlandse economie een sterke marktwaarde. En is men afhankelijk van financiele diensten en handel. Weinig eigen industrie.
Om OT te blijven, ik vind de titel van het stuk slecht, het is wijst naar speculatie. en dat is iets wat we op dit moment mee moeten oppassen. Had toch minstens een andere titel gekozen. Want als je dan het stuk leest is het opeens niet alleen maar kommer en kwel.
York zegt
Misschien moeten jullie eens zeggen hoeveel er dan in april 2009 minder zijn verkocht? Want zo zegt dit eigenlijk bitter weinig.
Benz.. zegt
@basaal
Ja, het is eigenlijk gewoon een stukje manipulatie. De crisis-schreeuwers hebben het allemaal een stuk overdreven. Natuurlijk gaat het momenteel een stuk minder met de economie en natuurlijk lopen de verkopen waar dan ook ter wereld terug.
Aan de andere kant: Universele autobedrijven beleven nu goude tijden want inplaats dat men een nieuwe auto koopt, laat men de auto repareren en/of een grote beurt geven.
Tja, ze moeten de slooppremie gewoon per land gelijktrekken.. Duitsland heeft er, mede daarom, goed van kunnen profiteren!
@arjens
Je gelijk als je zegt dat de economie in bepaalde landen weer aan het opkrabbelen is. Vooral in Duitsland en Frankrijk is dat het geval. Het vertrouwen is, ondanks de crisis, weer gestegen. Echter.. men moet ook weer het geloof in de banken terugkrijgen. Nederland is idd sterk afhankelijk van andere landen. Ze zijn (wat jij al zei) sterk afhankelijk van de financiele diensten en ook van de handel.
Tja, daarom ook heeft Balkenende de Dalai Lama niet ontvangen vanwege de grote druk die de Chinezen op hem uitoefenden. Men zou bang zijn dat de goede relatie met China en de handelbetrekkingen onder druk zouden komen te staan.
Aan de andere kant: Frankrijk en Duitsland hadden in feite gewoon schijt aan die communisten en hebben hem wel officieel op het hoogste niveua verwelkomt!
Polygoon zegt
@Amg Junk
In de blooper tape als hij aan het dansen (op stand van citroën) is heeft de stewardess zijn toestel vast (veronderstel ik) want het is hetzelfde als bij de rijtest met driftking, van de Lexus IS-F is hij op 7:33 ook aan het fotograferen.
Dat van Le mans vergiste ik mij met robbie (oeps)
arjens zegt
@benz, ja de banken. Maar dat blijft een punt wat nog niet zal worden weg genomen. Ik kan daar nog een heel mooi stuk over schrijven, maar dat wijkt mi te veel van het topic af. Maar je hebt zeker een punt.
En wat betreft met de Dalai lama, NL heeft hem al eens ontvangen, wat gelijk gezorgd had voor een Chineze reactie. En na wat getouwtrek, had NL opeens een relatie met China. Die nog nooit zo goed was. Daar willen ze inderdaad niet aan tornen. Dat zal, gezien onze positie als handelsnatie. Ons alleen maar economisch tegenwind gaan opleveren. En Frankrijk en Duitsland zijn weer met industriele landen. Die kunnen iets hoger van de toren blazen. Overigens niks mis mee!
BananaFlip zegt
Doe mij maar een fijne XF in Britisch Racing Green.
Ivo zegt
Eigenlijk is het gewoon een correctie van een te grote bubbel (automotive industrie). Jaren geleden toen ik nog een student was op de IVA klopt er al geen zak van in de autowereld, vanuit het niets werden er 50 nieuwe auto’s door de importeur in je strot geschoven en verkoop ze maar!
Nu zitten de dealers met veel te grote panden die ze in 1e instantie al niet konden betalen (op paar dealers na dan) en die goede dealers gaan er over blijven met een groter werkgebied, de rest moet maar handelaar worden.
Benz.. zegt
@arjens
Het zal nog wel even duren voordat men het vertrouwen weer helemaal terug heeft gewonnen.
Wat je zegt klopt: de Dalai Lama is al eens in Nederland geweest. Hij is toen naar ik meen ontvangen door voormalig-Premier Kok..
Tja, de relatie tussen de Chinezen en de Tibetanen ligt gewoon erg slecht, dus aan de ene kant kan ik China wel begrijpen..
Aan de andere kant: Ikzelf persoonlijk vind niet dat China zich ermee moet bemoeien wie Nederland mag ontvangen. Maargoed, dat is allemaal politiek wat ik denk ik nooit allemaal begrijpen zal!
Dat een Duitsland of Frankrijk het zich kunnen veroorloven zal vast wel zo zijn. Die hebben minder betrekkingen met China.
Timmie zegt
Punt is dat regeringen die sloopregelingen niet kunnen blijven volhouden: kost gigantisch veel geld. In belgie krijgt een particulier ook een 3% korting als de wagen minder dan 115 g/km uitstoot. Geen wonder dat we komende jaren 7 miljard moeten besparen… Ook is het zo dat auto’s almaar langer meegaan. Dat bevordert zeker niet de autoverkopen… Eigenlijk is overproductie een groot deel van het probleem.
arjens zegt
@benz, wat dat betreft zitten we op een lijn. Wat ik alleen jammer vind is dat er in de media allerlei doemscenario’s worden gecreerd. Maar even rustig relativeren komt er dan niet van. Vooral gezien de marktwerking van de Nederlandse economie en het verhaal over Duitsland/Frankrijk en ja zelfs Rusland ziet weer licht aan het einde van de tunnel. En NL is de op 2 na grootste inversteerder in Rusland. Kijk eens naar de goede signalen. maar goed, ik denk dat een hoop mensen ook alleen maar op slecht nieuws zijn ingesteld.
Autogek zegt
Overproductie was er niet hoor. Je moest maanden wachten op je auto als je een nieuwe kocht. Hier krijg je trouwens ook korting op je auto des te schoner hij is. Maar dat stuit hier op Autoblog juist op kritiek. ;(
De banken zijn niet de schuldige van de kredietcrisis. Maar het amerikaanse volk. Deze had veel te veel schuld en toen de rente steeg konden heel veel mensen hun schulden en hypotheek niet meer betalen. En toen is de bal gaan rollen. ;)
arjens zegt
@autogek, maar door toestemming van…. Je kon in de VS een hypotheek krijgen als je uitzicht had op een baan. de banken deden niks aan consumenten bescherming. Het systeem mbt kredieten kraakt er aan alle kanten. En daar kan je de consumenten in de VS niet op afrekenen. Alleen op het feit dat ze onvoorzichtig zijn geweest. Ja want als ik met 3500 brutto per maand zonder eigen geld opeens een huis kan kopen van 450 000 euro. De een zal denken, doen, een mooie kans. Maar de gevolgen kunnen navenant zijn. Eerlijk, in hoeverre kan je dat iemand kwaad nemen. Ik denk juist dat een organisatie die deze vorm van verkopen mogelijk maakt, juist het boetekleed moet aantrekken.
Vinny_93 zegt
Ik vind het vrij vreemd dat er nog steeds zoveel mensen zijn die denken dat bezuinigen in een crisis dé oplossing is. Als je bezuinigd, zal de overheid minder geld door belastingen binnenkrijgen, en versterkt het de malaise alleen maar.
Als mensen zich dat zouden realiseren, zouden crises helemaal niet lang duren.
Zoals zichtbaar in Letland. Bedrijven gaan kapot door lage verkoopcijfers, het BNP daalt door werkloosheid, de reële inkomens dalen, er wordt minder besteed, de overheid krijgt minder geld aan belastingen binnen. Om het land draaiende te houden verhoogt de regering de belasting, de reële koopkracht daalt nog erger, dus weer lagere bestedingen. Enzovoort. Voordat je het weet kan men een XF zoals hierboven voor 20K kopen in Letland door de sterke deflatie. Dan maakt de EMU niets meer uit, omdat landen dan door deflatie en inflatie toch alweer verschillende waarden hebben voor de Euro, wat meer import tot gevolg heeft, en dus minder binnenlandse bestedingen. Moet ik de cyclus nog verder afmaken? Tot morgen dan.
Benz.. zegt
@arjens
Ja, er lopen een hoop negatievelingen rond op deze aardbol. Inplaats van dat het glas halfvol is, is het glas voor een hele hoop mensen halfleeg! Maargoed, men moet gewoon weer het vertrouwen terughebben in de economie zodat men weer gaat investeren en niet onnodig bezuinigen want daar wordt niemand beter van!
Benz.. zegt
@Vinny_93
Je beredenering klopt: Als men massaal zou gaan bezuinigen komt de economie, inplaats van er bovenop, in een neerwaartse spiraal terecht waar je na een lange tijd erg moeilijk uit kan komen. Daarom moet er (weer) geinvesteerd worden in alle mogelijke dingen.
Jipino zegt
@Vinny_93
Ik denk dat ik je daarin niet ongelijk kan geven, ware het niet dat sommige landen dat geld simpelweg niet hebben.
Autogek zegt
@ Arjens, Tuurlijk kan je het hun wel de schuld geven. Als je geld leent weet je dat je het terug moet betalen. Ga nu niet zeggen dat de banken hun handtekeningen hebben vervalst. De amerikanen hebben zelf de schulden genoemen en horen dus wel zelf hun schulden terug te betalen. Nou, wordt hij mooi zeg.
Hier heb ik ook een tophypotheek, maar betaal hem netjes elke maand. Trouwens nog nooit een rekening te laat betaald in mijn leven. En door mensen hier in Nederland die hetzelfde reageren als mensen in Amerika, kan je straks geen tophypotheek meer krijgen omdat derden onverantwoordelijk zijn geweest met hun financieeen. Eerst je verplichtingen betalen en daarna pas de kroeg, sigareten, flatscreens of vakantie’s. Zo logisch is dat nu eenmaal.
Spencer zegt
Eigenlijk is het allemaal maar een super dominospel. Actie vraagt altijd reactie. Neem iets weg bij de onderste schakel en het wordt een exponentiele reactie bij de bovenste. En idem andersom.
Er zijn weer wat wagens verkocht ? Maar aan welke prijs ??? De kostprijs is zeker niet gedaald, dus is het de winst, meerpepaald de nodige reserve om te overleven in crisistijd.
Niet erg zeggen politiekers: die failliete bedrijven kennen wel een opvolger. Al kost het heel wat meer geld om een nieuw bedrijf op te starten dan een bedrijf tijdelijk te steunen bij moeilijkheden. Ah maar ja, de banken willen geen risico’s meer nemen ! (wel bij belachelijke Amerikaanse producten).
Je moet vandaag nog behoorlijk zin hebben om te ondernemen en je spaarcenten te riskeren. Ik zou echt niet in de plaats willen zijn van een dealer of een invoerder.
baetens willy zegt
verkoop gaat slecht, natuurlijk heeft u al eens naar de prijs verschillen gekeken van europese merken die in de usa worden verkocht ,zelfs hier kan een vw golf tot 4000 euro goedkoper zijn waarom??? en waarom kopen wij die merken nog??van gelijke kansen gesproken
Nio zegt
Voordeel is wel dat er in Nederland al meer Maserati’s (31) dan Beetle’s (30) verkocht zijn.
kaas met peren op een bedje van ananas zegt
@Nio
Zoek de grijze Jaguar XF. Ja ik weet het, da’s een lastige.
Spencer zegt
@ baetens: die vraag heb ik mij ook al gesteld. Waarom moeten wij zoveel duurder betalen voor Europese wagens dan Amerikanen dat moeten ?
arjens zegt
@autogek, hahaha, inderdaad, ik zie de banken er voor aan om stiekem kredieten te verhogen. beetje van die DSB trucken uithalen. Nee maar wat ik bedoel te zeggen. Mensen moeten soms tegen hun zelf ook in bescherming worden genomen. Ik begrijp je standpunt en je hebt een heel groot punt. en een tophypotheek in NL, is wat anders dan in de VS. Hier hebben banken nog een bepaalde veiligheid. Alhoewel het bekend is geworden dat hypotheekadviseurs deze veiligheid niet altijd zo nauw nemen. Dat ontbreekt in de VS nogal, daar gold echt, the sky is the limet. bedoel, als je alles met je credit card moet doen. Wie dat heeft verzonnen.. (is wel een slimme zakenman) Maar ik ben het volledig met je eens mbt financieen, ik zal weleens willen dat er meerdere dit standpunt hadden. Dan waren er een stuk minder problemen geweest. ;)
Autogek zegt
Precies ;)
Citrofiel zegt
Voordeel is wel dat we minder hard door de kentekens heen gaan. Aangezien ze in NL niet hergebruikt worden kunnen we zo iets langer doorgaan met auto’s kopen. :P
En ik denk verder dat de sloopregeling net als in Engeland en Spanje zal verlopen. Te weinig om veel effect te hebben.
arjens zegt
@citrofiel. Ja, het is een tijdelijk oplossing. Helaas niks structureels. dat zal eigenlijk aleen een economische groei zijn, ivm het verkoop van zakelijke auto’s. En anders koop je toch gewoon 2e hands? ik heb nog een goed adresje! Waar de koffie altijd klãar staat!
arjens zegt
O ja, economische groei is niet structureel….