De stijl van vroeger, maar met de prestaties van vandaag.
Het lijkt een inkoppertje dat een combinatie van bovengenoemde zaken een puik resultaat oplevert, maar toch is dat niet altijd zo. Denk bijvoorbeeld aan moderne jaren ’30 woningen. Sommigen zijn goed geslaagd, anderen zijn ordinaire VINEXesque steenklompen met een dun laagje ‘jaren ’30’-saus eroverheen. Je moet maar net de juiste balans weten te vinden tussen het oude in ere houden aan de ene kant en toch die moderne touch aanbrengen aan de andere kant. In de autowereld doen bedrijven als Singer daar goede zaken mee, hun producten worden alom bejubeld.
Het Duitse Mechatronik hoeft de vergelijking met Singer wat ons betreft echter niet te schuwen. Eerder passeerde het bedrijf al de revue met deze geweldige Mercedes SL Pagode voorzien van een 4,3 liter grote AMG V8. Inmiddels hebben ze in Pleidelsheim hun hand gewaagd aan een andere Merc uit hetzelfde tijdsgewricht, namelijk een W111 coupé.
De sportieve tweedeurs broeder van de W111 Heckflosse werd door Mechatronik voorzien van een 5.5 liter grote V8 uit een Mercedes SLK 55 AMG. Het chassis werd aangepast aan de nieuwe power onder de kap en de auto is ook voorzien van ABS. Qua exterieur en interieur is de W111 (rijtest) echter zo origineel mogelijk gehouden, alleen alles ziet er wel tip top uit. Geen wonder, want Mechatronik houdt zich doorgaans bezig met de restauratie van oude Mercedes. Wellicht met dat in het achterhoofd melden ze dan ook dat de operatie die ze hebben uitgevoerd op de W111 geheel reversibel is.
Enfin, normaal zou een auto als deze al een artikeltje waard zijn, maar er is nog meer goed nieuws. Je kan deze auto namelijk kopen. Moet je echter wel wat Bitcoins inleveren. De vraagprijs is 400.000 Euro.
Jochempie zegt
Ongelofelijk mooi. Dit zijn restomods waar ik achter kan staan. De prijs lijkt me gerechtvaardigd.
moveyourmind zegt
Bijzonder fraai, maar wat een geld vier ton…
Neem trouwens aan dat je er een krat met de originele onderdelen en het blok bij krijgt, want zonder matching numbers heb je er anders nog niks aan dat de aanpassingen compleet terug te draaien zijn…
spykerboy zegt
Ik geloof dat er ook zo iets rondrijd op nl kenteken… weet het alleen niet 100% zeker.
rutger97 zegt
@spykerboy: ja klopt. Heeft jordy dost wel eenseen vlog mee gemaakt. Maar dat was een eigen project van iemand
roberto zegt
@spykerboy: hier reden NL-ers mee afgelopen jaar met de Gumball, op oldtimer- kenteken :-)
Dizono zegt
@spykerboy: klopt, die heeft zelfs het ’63’ 6.2 blok in het vooronder. Eigenlijk een veel te bruut blok voor zo’n statige auto.
smoked zegt
@dizono: Stond op 100% tuning, met Cannabis Energy Drink wrap. Heb foto’s op autojunk gezet.
dutchoutlaw zegt
Wow, dit is echt mooi!
allesmetturbo zegt
Bazenproject!
ibssr zegt
Als je het geld en (goede) smaak hebt om dit te kunnen rijden, dan heb je het toch wel gemaakt. Hier heb ik ook veel meer respect voor dan bijvoorbeeld een Bentayga. Maar het is maar goed dat niet iedereen dezelfde beurs en smaak heeft. Reden we namelijk allemaal in een Rosso Alfa Giulia Veloce rond. Hahaha
haroldv zegt
Wel weinig bijtelling ook
maferick74 zegt
Ik wacht nog altijd op een Ferrari 250 GTO met de motor van een LaFerrari.
Senne zegt
@maferick74: Dat lijkt me een verschrikkelijke combinatie.
Veel te veel vermogen en daarnaast klinkt de motor van een 250 GTO ruim 250x beter dan die van een LaFerrari…
bilscobar zegt
@senne: lijkt mij juist een hele logische combinatie, the best of both worlds!.
mashell zegt
@bilscobar: maar je krijgt een wagen die een stuk minder rijdt, want veel te veel vermogen voor het onderstel, en die minder klinkt. Dus helemaal niet best of both worlds.
steelfighter zegt
En nu eentje met een tesla electramotor, ken je lekker dwars door Rotterdam met je klassieke bak
hplh zegt
Ik vraag me af of al dat vermogen wel fatsoenlijk op de weg komt met die smalle bandjes.
dromedaris zegt
@hplh: dacht net hetzelfde. Die kruiwagenbandjes kunnen dat toch niet houden?
desjonnies zegt
@hplh:
In zo een wagen rijden inderdaad alleen maar echte rijken
En echte rijken die hebben nooit haast.
En 300 pk is meer dan voldoende voor deze schone, snelheid en powerrrr lijken bijkans ordinair en voor gewone paupers als je je hiermee verplaatst. Dit was de klasse van Mercedes, ooit fluisterde men “maar hij heeft wel een Mercedes “, de mythe het vakmanschap in combinatie met brandstofinjectie, de ongekende luxe en stijl die menig Amerikaans staatsburger voor deze wagens deed bezwijken.
De nieuwe techniek neem je uitsluitend en alleen voor het gemak en de betrouwbaarheid en dat’íe een pietsie zuuniger loopt en oh ja voor Jesse en het milieu (Jesse, die overigens zelf achterin een dikke BMW schijnt te resideren als oprecht Polit bureau lid )
599gto zegt
@desjonnies: Echte rijken pakken een helikopter :)
pa045 zegt
@599gto: ja. In de woestijn wel n
599gto zegt
@pa045: In een echte rijke stad ook daar zie je een hele grote H op een dak van een hele hoge gebouw :)
gallardogt zegt
@hplh: Het was wel leuk geweest als ze elegante flipperstengels aan het stuur hadden aangebracht voor het nodige shortshiften ivm die smalle bandjes.
oxymoron zegt
@hplh: Ten eerste zijn die banden helemaal niet zo smal, en ten tweede heb je in zo’n auto geen haast. Dat rijdt soepel want er is altijd genoeg vermogen, en snelheid is dan secundair.
ger_dekker zegt
Wat een schitterend ding! Zou vaker moeten gebeuren met oude modellen! Een goede bekende van mij heeft dit met een Range Rover uit 1971 gedaan met een 4.4 ltr TD V8.
martvvliet zegt
Jammer dat ze niet de moeite hebben genomen om het blok wat klassieker te laten lijken. Die plastic kappen zijn nog lelijker :/
shalomleon zegt
@martvvliet: hoe dan? Wil je die ratlook spuiten
martvvliet zegt
@shalomleon: weghalen en mooi metaal laten zien etc.
599gto zegt
@martvvliet: Ze hebben de auto ongemoeid gelaten en de moderne motor zonder aanpassingen aan chassis ze geven zelfs de optie om de originele motor terug te zetten
dirkv zegt
Wat een meesterlijke gave wagen.
pa045 zegt
Wat een lelijk plastic onder zo een mooie motorkap.
Dutchdriftking zegt
Past dit ook in een SL van deze leeftijd?
599gto zegt
@dutchdriftking: ja kost alleen maar 300K
marh zegt
Prachtig.
bellaitalia zegt
Een museumstuk.
kniesoor zegt
Wat een verpletterend mooie auto is zo’n W111 toch, met de originele techniek erin misschien nog wel begerenswaardiger dan deze Mechatronik conversie.
elemento zegt
Niet wetende snelle lease autos dik ingehaald worden door een oldtimer. Heerlijk
599gto zegt
radition trifft Moderne
Im Unterschied zur authentischen Originalrestaurierung verfolgen wir bei Mechatronik Engineering mit unserer individuellen Neudefinition eines Mercedes-Benz Oldtimers eine eigene Philosophie. Eine Philosophie die den Respekt vor dem Fahrzeug und dessen Historie wahrt. Unsichtbar nach außen wird in Mercedes-Benz Klassikern der Baureihen W111 und W113 die Souveränität moderner Automobiltechnik eingebaut. Dabei gilt die Maxime, dass die Technik an das Fahrzeug angepaßt wird und nicht umgekehrt.
Zusätzlich befassen wir uns in der Mechatronik Engineering mit der Entwicklung und der Realisierung von Sonderfahrzeugen, von kleineren Modifikationen an klassischen Serienfahrzeugen bis hin zur Entwicklung und zum Bau von Prototypen und Rennwagen. Dabei zielen unsere Fahrzeugumbauten nicht auf Oldtimer-Puristen ab, welche auf vollständige Originalität des Fahrzeugs bestehen. Unsere Idee besteht vielmehr darin, eine Kombination aus optischer Originalität und technischer Alltagstauglichkeit zu schaffen. Sie garantiert Fahrspaß auf hohem Niveau, gepaart mit der Sicherheit, der Effizienz und der Zuverlässigkeit moderner Automobiltechnik und macht unsere Fahrzeuge zu Unikaten.
smoked zegt
BMW E9 met een E46 M3 blok, lijkt me wel wat!
frederik zegt
Ik zou eigenlijk liever deze auto op dit niveau gerestaureerd, maar dan volledig origineel willen.
599gto zegt
@frederik: Hij is orgineel met als optie een moderne en originele motor die in de auto is gezet zonder de auto aan te passen zodat de originele motor er in kan alsof er niets is gebeurd .
wimof zegt
Het origineel was perfect, ruim voldoende vermogen, zuiver vakmanschap.
Het nieuwe embleem op het kofferdeksel is even zo overbodig dan de motor en al die computergestuurde rommel.
Laat een W111 een w111 zijn.
toyotafortuner zegt
Dat is nog eens een geslaagde restomod. Maar wat een geld zeg