Denken in oplossingen.
Het hele EV-actieradiusverhaal snappen we nou wel: ja, een elektrische auto opladen duurt nog ietsje langer dan 60 liter benzine in een brandstofauto gieten. En ook ja, met hun Superchargers doet Tesla hun best om de laadtijd zo kort mogelijk te houden. Knap, daar niet van, maar een half uurtje is een half uurtje. Als je even langs de snelweg de benen gaat strekken en tegelijkertijd een broodje nuttigt, kun je het grootste deel van die tijd wel overbruggen. Wat je ook kunt doen is even de oogjes dicht. Een powernap, zo je wilt.
Dan kun je de rugleuning van je stoel naar achter doen en op die manier een totaal niet ideale slaappositie nabootsen. Nu duikt een bedrijf op wat het net even iets handiger aanpakt. Een Tesla Model 3 heeft best een flinke kofferbak, nu kun je die optimaal gebruiken voor wat écht belangrijk is.
Het heet Dreamcase en is niks anders dan een opvouwbaar bed/matras wat precies in de kofferbak van je Model 3 past, mits je de achterbank platlegt. Als je zin hebt in een beetje bijslapen, dan vouw je het systeem gemakkelijk uit en kun je gelijk slapen. Je slaapt op een opvouwbaar matras (niet het dikste van het dikste vermoeden wij) en opvouwbare kussens zijn inbegrepen. Letterlijk uitvouwen en gaan: makkelijker kan niet.
Voor 679 euro kun je deze grappige gimmick bestellen. Wil je er dekens bij, dan kost het 755 euro. Ook een gros van andere (benzine)auto’s is beschikbaar, maar tegen de tijd dat de Dreamcase uitgeklapt is zit je tank weer vol.
Overigens leuk te vermelden dat Tesla de behoefte begrijpt om hun auto’s te gebruiken als slaapplek. Daarom is er een paar updates geleden Camper Mode toegevoegd, dan blijft er gecirculeerde lucht door de airco blazen en kan je je eigen klimaat instellen. Dreamcase zegt dat je best de Camper Mode kan gebruiken tijdens het gebruik van hun bedje, maar Camper Mode werkt niet als de auto aan het opladen is. Doe dat vooral op de camping of in de wildernis, voor tijdens het opladen moet je het bij een potentieel zweterig powernapje houden.
lekkerlinksrijden zegt
Stoel achterover en klaar, trusten
Robert zegt
Het is niet de deken, maar het op maat gemaakte bedlinnen wat de prijs opdrijft naar 755 euro. Die maat is trouwens 194×90 cm, dus je moet niet al te lang zijn om hier een tukje op te doen. Of de kofferklep open laten staan, natuurlijk.
flutterby zegt
@RRRobert: het is allemaal high-end lichtgewicht en compact kampeerspul in een fancy jasje. Dat is nou eenmaal duur.
Robert zegt
@flutterby: klikkerdeklik eens op de link naar de site. Duvet, mattress and pillow covers made from 100% Mako ‘Satin cotton.
Gewoon een dekbedhoes, matrashoes en kussensloop, van fijn gekamde katoen; het spul waar 80% van de westerse mens anno nu al onder slaapt. Niks high-end, niks lichtgewicht, en ook niks bijzonders.
flutterby zegt
@RRRobert: en wat dacht je van het matras, dekbed en kussens? Dat haal je niet bij de Ikea hoor.
flutterby zegt
Leuk, maar bij de Supercharger zit je Model 3 na een uur vol en na een half uur loont het om weer 300 km te rijden tot de volgende snellader. Hierdoor heb je met opbouwen en omkleden hooguit een kwartier om te slapen.
Oh en je kan hooguit twee cabinsized kwijt anders moet je alles verplaatsen als je wilt slapen.
Daarnaast is de opening van de kofferbak naar de cabine slechts 110cm breed, dat wordt samen erg krap. Nu kan je dat knus vinden, maar dan zit de vaste hoedenplank al snel in de weg.
Wat overblijft is dus een een echte niche.. Waarbij je alleen reist en wil/moet overnachten in je auto om minimaal €750 aan hotelkosten te besparen.
Loek zegt
@flutterby: mja, wel een eenmalige aanschaf van 750 euro. Wat mij vooral dwarszit is het feit dat je de hele kofferbak ervoor nodig hebt. Op vakantie heb je meer mee dan wat er in de frunk past en een dakkoffer lijkt me niet de oplossing voor meer rijbereik.
Een nicheproduct, maar wel een leuk idee.
chriscross zegt
Dit is dus een super idee! Een slaapverwekkende auto een matras geven.
ethylestra zegt
Lekker om ze TESLApen
Hubert zegt
Autopilot aan en heerlijk uitgerust op plaats van bestemming aankomen.
moveyourmind zegt
Echte Teslafans kopen dit niet…
Die hebben liever twee losse matrassen met een enorme panelgap er tussen
olivier420 zegt
@moveyourmind: Zo is dat effe een irritatie factortje in een hotel!
subzero079 zegt
@moveyourmind: nee hoor die boeken gewoon een kamer in het Hilton van hun uitgespaarde bijtelling ;-)
bugboy zegt
Met 30 graden gewoon het Aerobed achterin de Model S. Kostte 40km range voor een nachtje airco op 22 graden. Stuk voordeliger dan dit ding.
detroitv8 zegt
@bugboy: romantisch!
flutterby zegt
@bugboy: de S is net wat langer, breder en heeft geen vaste hoedenplank.
pcooperworks zegt
Powernap? Lekker n**ken en je kunt ont- en opgeladen verder.
potjak zegt
De ultieme love-mobiel. Autopilot aan en gaan.
911targa zegt
Auto laden met de nodige ampères en dan op die batterij gaan liggen. Dit verhoogt de kans op het krijgen van leukemie.
lithiumion zegt
@911targa: dan doe je niet alleen een aluminium hoedje op, maar ook een kippengaas deken over je heen, problem solved.
911targa zegt
@lithiumion: dat is idd een idee en was ook een oplossing geweest voor de 1.300 huiseigenaren die onder hoogspanningskabel wonen, maar realistisch klonkt het niet. https://www.jrseco.com/nl/nederlandse-staat-koopt-1300-huishoudens-uit-die-onder-hoogspanningskabel-wonen/
tjorque zegt
@911targa: hoogspanningskabels -> wisselstroom -> inductie door magnetisch veld dat continu omwisselt
Accu laden -> gelijkstroom -> geen inductie want constant magnetisch veld (net zoals de aardbol…)
911targa zegt
@tjorque: en ik maar denken dat elektrische auto’s met wisselstroom worden opgeladen en dat er gelijkstroom in de accu’s zit.
Ik zal het wel voud hebben….
flutterby zegt
@911targa: spanning is voltage en geen ampère. Je kan niet zo maar elk begrip uit de kast trekken als je “heel veel stroom” bedoeld.
911targa zegt
@flutterby: ik ken de begrippen en het onderscheid tussen watt en ampère, maar thx anyway.
Wisselstroom wordt omgezet in gelijkstroom (lader—>batterij) en dat gebeurt op een niveau met veel kWh per uur; soms zelfs tot 300 per uur.
911targa zegt
@lithiumion: anderzijds begint ern beter milieu ook mrt minder mensen, maar persoonlijk vind ik dit cru denken.
flutterby zegt
@911targa: dan wel mensen die een Westerse levensstijl (ook steeds meer Aziaten) erop naleven, want de meeste Afrikanen en Indiërs heeft het milieu geen probleem mee.
911targa zegt
@flutterby: dat ben ik geheel met je eens!!!
Scholieren demonstreerden voor het milieu. Een meisje werd geïnterviewd: “wij gooien oud voedsel in aparte container”. Wtf ??
kempenaer zegt
Op zich is het niet zo gek dat mensen zich vragen stellen over electromagnetische velden en gezondheidseffecten. Zie onderstaand stuk. Met aluhoedjes-gedoe heeft dat niets te maken, wel met gerechtvaardigde bezorgdheid.
https://www.rivm.nl/hoogspanningslijnen/gezondheidseffecten
“De aanwijzingen dat kinderen bij bovengrondse hoogspanningslijnen mogelijk een hoger risico op leukemie lopen, volgen uit een drietal ‘gepoolde analyses’. In zo’n gepoolde analyse worden de gegevens van een aantal onderzoeken bij elkaar genomen en opnieuw geanalyseerd. De gepoolde analyse van Ahlbom [publicatie] en die van Greenland [publicatie] brengen onderzoeken over de periode 1979-2000 in beeld. De onderzoeken laten een statistisch verband zien tussen blootstelling aan magnetische velden van bovengrondse hoogspanningslijnen en de kans op kinderleukemie. In 2010 is een derde gepoolde analyse van Kheifets [publicatie] verschenen, van de onderzoeken uit de periode 2000-2010. Deze analyse past in het beeld uit 2000, maar het gevonden statistisch verband is minder duidelijk. Uit de gepoolde analyses volgt geen oorzakelijk verband. Het is niet bewezen dat de extra kinderleukemie werkelijk door de magnetische velden van de hoogspanningslijn wordt veroorzaakt. De Gezondheidsraad ziet in de wetenschappelijke publicaties wel aanwijzingen voor zo’n oorzakelijk verband, maar er kunnen andere, nog onbekende oorzaken zijn.”
“De Gezondheidsraad heeft in 2018 (Advies ‘Hoogspanningslijnen en gezondheid deel I: kanker bij kinderen’) geconstateerd dat er ook voor hersentumoren bij kinderen ‘aanwijzingen voor een oorzakelijk verband’ zijn met de blootstelling aan magneetvelden. Wel zijn de aanwijzingen bij hersentumoren zwakker dan bij leukemie en het is niet uit te sluiten dat toeval een rol speelt, vooral bij de bevindingen over hersentumoren. De Gezondheidsraad acht de bewijskracht voor leukemie en hersentumoren, mede doordat hiervoor in proefdieronderzoek geen ondersteuning is gevonden, niet voldoende om te spreken van een ‘waarschijnlijk’ of ‘bewezen’ oorzakelijk verband.”
jag1960 zegt
@kempenaer: dank voor deze bijdrage, maar er is nogal een verschil tussen 400 volt, en 400 kV (400.000 volt)…..
kempenaer zegt
@jag1960:
Afstand is ook een groot verschil.
Bij een bev zit je op de accu’s.
Of dat gezondheidsproblemen geeft moeten we afwachten.
flutterby zegt
@kempenaer: halllloooo je hele huis zit vol met 230V. Daar slaap je elke nacht boven, onder en tussen. Dan zal dat uurtje per dag in de buurt van 400V wel meevallen hé?
Nog even los van het verschil tussen wisselstroom (hoogspanningskabels en thuis) en gelijkstroom (in de accu).
zita1509 zegt
@kempenaer: 400KV halen we niet in een electrische auto. Heb je trouwens al de rapporten gelezen over de gezondheidsproblemen veroorzaakt door koolwaterstoffen en hun verbranding ? In iedere auto met verbrandingsmotor én hun omgeving ?
kempenaer zegt
@zita1509:
Koolwaterstoffen kennen ook gezondheidsrisico’s. Gelukkig wordt de ice steeds schoner en de mens ouder dan ooit.
flutterby zegt
@kempenaer: dankzij of ondanks? Luchtvervuiling is aantoonbaar een van de grootste factoren voor de meeste welvaartsziektes.
911targa zegt
@kempenaer: ik ken mensen die bij hoogspanningskabel woonden. Twee stierven aan leukemie voor pensioengerechtigde leeftijd, maar wel bij hoogspanningskabels. De afstandsnorm is nu iets van 50 meter, maar meer zal te duur zijn.
Prima dat je elektrisch rijdt, maar ga niet in he auto zitten als het niet nodig is en zeker niet bin het opladen.
flutterby zegt
@911targa: verschrikkelijk en hoogspanningskabels zijn een reeël en aantoonbaar probleem voor de gezondheid.
Zelf ken in iemand die verdronken is en nu peins ik er niet over om een druppel water te drinken.
tjorque zegt
@kempenaer: belangrijke nuance die ik bij 911 zijn reactie ook al heb gegeven:
Laden gebeurt op gelijkstroom… dat geeft een magnetisch veld dat constant is net zoals het magnetisch veld van de aarde… hoogspanning is op wisselstroom waardoor het veld continu omwisselt… dát is wel een probleem omdat er dan inductie kan optreden. Wat idd een bewezen bron van leukemie is.
willemveenstra zegt
Mooi warm aan de kont als die in brand gaat!
rob5nismo zegt
Ramen open als je gaat slapen