Met deze bloedsnelle powerlimo ben je de koning bij de verkeerslichten.
Gisteren waren we nog aan het verkondigen dat je met elektrische auto’s vaak niet de sterkste versie nodig hebt. Gewoon de instapper nemen. Aangezien de accu’s toch alleen maar sneller leeggaan, kun je beter de normale variant nemen. De voordelen van een EV heb je dan toch wel (Lexus RZ300e, anyone?)
Dus die directe gaspedaalrespons en het maximale koppel dat al klaar staat bij 0 toeren. Als je de instapper van de range neemt, blijven de eigenschappen gewoon behouden. De gouden combinatie is dus de maximale accu en de minimale motor. Je gaat toch hypermilen.
Lucid Air Sapphire
Maar ja, als geld geen issue is, dan wil je toch gewoon het dikste? Bij Lucid betekent dat automatisch ook dat je de gaafste krijgt. Begrijp ons niet verkeerd he, de basis Lucid Air lijkt ons de meeste waar voor het geld bieden.
De Lucid Air Sapphire die nu op de Salon van Genève staat je hier zie, is het gaafst. Die Lucid Air Dream Edition (waar @wouter mee reed) is vooral snel, maar mist een sportief randje. In de klasse van bizar snelle elektrische powerlimo’s vond hij de Tesla Model S Plaid zelfs leuker sturen!
Dus Lucid kan het hart van onze eminence grise terugwinnen met de Lucid Air Sapphire. Dat is namelijk de sportvariant van de Air. Nu was ‘Air Max’ of ‘Air Jordan’ een betere benaming geweest als je een sportieve connotatie wil oproepen, maar wij moeten het dus met Sapphire doen.
Sprintvermogen
De Lucid Air Sapphire is voorzien van drie elektromotoren die gezamenlijk 1.234 pk leveren en een maximaal koppel van 1.939 Nm! Dat is bijna het dubbele van S65 AMG van een paar jaar terug.
Je bent met deze auto sneller dan ongeveer al het andere met een kentekenplaat. Ook getunede M5’s je Nissan GT-R’s kun je pesten. Van 0-100 km/u sprinten duurt slechts 1,89 seconden! Als je dat vermogen aanspreekt, haal je de range van 687 km niet. Gelukkig kun je tot 300 kW snelladen.
In Nederland is de Lucid Air Sapphire nog niet leverbaar. In de Verenigde Staten kost deze 250.000 dollar. Dus met wat importkosten en marge zul je op zo’n drie ton uitkomen. Maar ja, dan ben je dus sneller dan al het andere verkeer dat je tegenkomt.
Jurgen zegt
Blijft een elektrisch hok, is niks en wordt niks
Jozo zegt
Haters gonna hate
Zet maar voor de deur hier
anthwan zegt
Inderdaad die opgevoerde dyson gaat het niet winnen van AMG qua geluid en beleving.
Itso zegt
Geluid is gewoon lawaai, daar wordt een auto niet beter van.
Wat zou “beleving” dan wel concreet mogen betekenen? Tragere acceleratie? De geur van gemorste benzine misschien?
iphonistvongates zegt
Er zal toch vast nog een Lucid Air Sapphire Fẽnix 7X Pro in een extra hoog aantal super gelimiteerde versies via affiliate verkoopkanalen komen? Garmin stelt hopelijk z’n hoogrendement zonnecellen materiaal beschikbaar voor het Lucid Air dak. Hoef je ‘m nog maar 1x per 19 dagen op te laden aan de super trage thuislader.
kennone zegt
Ben benieuwd wat dit op de groene held doet. Als hij dan ook echt alle M’s, AMG’s en RE-en te kakken zet..
lpgbarrel zegt
Poaaahh krijg je 1234pk en 3000kg verzekerd?! Wel een ‘dickschiff’ , doe ermaar 1 :-)
hennyhuisman zegt
“In Nederland is de Lucid Air nog niet leverbaar.” Ik heb hem al een paar keer in en rond Rdam gespot, ik dacht hij zal wel gewoon te koop zijn?
2scan zegt
is gewoon een Lucid dealer in Hilversum en zie ze regelmatig rijden in Amsterdam. Staat er gewoon 1 om de hoek geparkeerd bij mn buren verderop
machielvdd zegt
Dat moest zijn “de Lucid Air Sapphire is nog niet leverbaar in Nederland”. De normale versies zijn inderdaad wel gewoon leverbaar hier.
cdlop01 zegt
Ik wil graag 2500pk en 1 sec naar de 100 en 3500kg leeggewicht voor mijn nieuwe lease bakkie, kan dat?
Wolflow zegt
Je hebt inderdaad meer dan genoeg tijd om te kakken met zo’n elektrisch vehikel, iedere keer als je aan het wachten bent tot hok weer is opgeladen
petroldrinker zegt
Blijft een elektrisch hok, is niks word niks, en ik ga nog liever in een Aygo van 2007 met automaat rijden dan dat ik in een duracell konijn rijdt, 250,000 usd voor dit, dan ben je echt goed ge-greenwashed
nicolasr zegt
@petroldrinker
Zo grappig hoe hoog het je zit (Jawel dat zit het je wel, anders zou je niet zo reageren, met sneertjes als ‘Duracell konijn’ en ‘hok’) dat de voortschrijdende techniek ervoor zorgt dat een ev op bijna alle fronten beter is dan een ICE.
Ik rijd met plezier in een ev, maar heb ook een benzine-auto in de garage staan. Het kan allebei dus. En ik ben boos op geen van deze aadrijflijnen…
En wat maakt het je verder uit dat er ev’s bestaan? Heb je er last van? Lijkt me niet. (Nee, ze doen je geen kwaad, antwoord ik ook op voorhand alvast maar even) Waarom ben je dan zo boos knul? Niet doen joh. Is slecht voor je hart.
petroldrinker zegt
@nicolasr Dat ze bestaan prima, maar dat ze ons koste wat het kost door de strot geramd worden ten kosten van alles, (maar vliegen moet betaalbaar blijven, want henk en annie moeten wel verre vakanties kunnen maken ondanks dat dat enorm vervuilend is) is wat mij zo enorm tegenstaat aan de hele transitie. Wij hebben sinds januari dit jaar helaas ook een EV als lease auto, maar zowel mn vriendin (van wie de leaseauto is) als ik vinden het een ramp om ermee te moeten rijden, (ik probeer zelfs zo min mogelijk erin te rijden, als we ergens samen heen gaan laat ik haar rijden, is immers haar auto zeg k dan) en gebruiken hem ook niet voor lange ritten meer ivm het vele lange laden op lange stukken. Ja wij maken veel lange ritten met onze families die over de 2 uiterste van west en oost NL wonen, en daar is een EV gewoon echt niet voor.
En zeker dat ik er last van ga hebben in de toekomst, hoe meer mensen die duracell hokken kopen nu, hoe minder leuke autos er straks zijn voor mij (en anderen) om straks gebruikt te kunnen kopen (nieuw kopen is op en top geld verspilling in mijn ogen als dat uberhaupt nog kan tegen die tijd)
WBT mn hart, dat is voor mij een zorg, en niet voor jou ;)
gregorius zegt
Vroeger had je supercars met dikke V12, achterlichten uit de Halfords en spiegels van een CX. Geweldige stats en 50% kans dat het bedrijf falliet is voordat er 1 auto wordt geproduceerd. Dat was leuk. Auto’s zagen er soms niet uit, maar je kon dromen over 600 pk!
Nu heb je een Lucid Air. Een bedrijf dat het geweldig vindt wat Tesla kan en precies dat nog extremer wil doen. Sterke motor, grotere batterij, beter stats.
Ik heb helemaal niks me Tesla, maar: het is indrukwekkend hoe hard ze die dingen laten rijden en met de range zit het over het algemeen goed. Het is alleen jammer dat die dingen zo oer en oer lelijk zijn.
En nu een Model S plaid van Lucid; die alles net iets sneller doet, voor 2x zoveel geld…. maar nog lelijker.
Dus ja, het is sneller bij een stoplicht (een S Plaid ook); maar je ziet er niet cool uit terwijl je het doet. Het is niet het gevoel van luxe als je in die M/RS/AMG zit. En laten we het over het geluid niet eens hebben.