• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Power up for Pikes Peak

Auteur: Alwood, gepost 17 juli 2009 om 21:58 – 60 Reacties

Pikes Peak powerrr


Het is bijna tijd voor een stevig gevecht op Pikes Peak. Lekker een stukje omhoog rijden, in de bergen, in Amerika. Verschillende merken hebben monsters klaar staan om de snelste tijd op deze legendarische klim neer te zetten. Niet van dat laffe WRC-gedoe, nee denk meer aan 800+ peekaas.

Het huidige record staat op 10:01,408. In die tijd heeft in 2007 een Suzuki 12 mijl en 156 bochten bedwongen. Het vorige record stond op naam van Rod Millen, en stamt uit 1994. De verschillen zijn bizar klein want Rod deed dertien jaar eerder maar drie seconden langer over de klim.

Verschillende merken staan klaar om Pikes Peak te bedwingen. Sommigen pakken groter uit dan anderen. Suzuki heeft de zwaarste klus. Samen met recordhouder, Nobuhiro ‘Monster’ Tajima, zijn ze van plan het eigen record te verbreken.

Suzuki Pikes Peak

Nummer twee in de strijd is Rhys Millen, zoon van oud recordhouder Rod, wil in een Hyundai Genesis coupe de 10min grens doorbreken.

Hyundai Genesis coupe

De volgende deelnemer die een nieuw record neer wil gaan zetten doet het in stijl. In een Ford RS200 met maarliefst 1150pk wil Mark Rennison de 10 minuten grens doorbreken.

Ford RS200

Vervolgens wil Ford het ook zelf nog eens proberen. Ze nemen een 800pk Fiesta’tje mee, met awd…

Ford Fiesta 800pk

UPDATE: voor de vierde keer heeft Nobuhiro ‘Monster’ Tajima met zijn Suzuki de Pikes Peak heuvelklim gewonnen. Suzuki versloeg Ford (met WRC-kampioen Marcus Grönholm) en pakte de winst in een flink verbouwde SX4.

Ook interessant!

  • Video: Tesla Model S bijzonder snel op Pikes Peak
  • Motorfietsen nu definitief uitgesloten op Pikes Peak Hill Climb
  • Extreme Bentley Continental is klaar om Pikes Peak te bestormen
  • Getunede Plaid
    Getunede Plaid gaat Pikes Peak onveilig maken

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

escort, fiesta, Ford, genesis, Hyundai, nobuhiro-tajima, pikes-peak, rally, rhys-millen, Suzuki, sx4

Vorig bericht: « Volg de productie van je nieuwe BMW
Volgend bericht: Lancia Delta is te heet om vast te houden! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Fiskmas zegt

    17 juli 2009 om 22:02

    Gaaf die suzuki!

    Login om te reageren
  2. jappelflap zegt

    17 juli 2009 om 22:03

    Is de techniek dan echt zo stil blijven liggen de afgelopen 15 jaar?

    Login om te reageren
  3. KamerOlifant zegt

    17 juli 2009 om 22:03

    Zou je eens met een caravan moeten doen!

    Login om te reageren
  4. Gideon zegt

    17 juli 2009 om 22:04

    Wordt weer spannend!

    Wordt het ook op TV uitgezonden (Eurosport)?

    Login om te reageren
  5. bozewolf zegt

    17 juli 2009 om 22:05

    Tajima is de man. Ouwe grijsaard die harder rijdt dan één van ons ooit zal doen.

    Ouwe filmpje Climb Dance, met de legendarische Ari Vatanen die de Peak bedwingt, blijft ook magistraal.

    http://www.youtube.com/watch?v=edLnXzAwHVc

    Login om te reageren
  6. SWRT zegt

    17 juli 2009 om 22:05

    En toch heb ik meer met WRC :)

    Login om te reageren
  7. schnitzerken zegt

    17 juli 2009 om 22:06

    Van die Suzuki lijken sommige onderdelen wel nogal heeel groot uitgevallen oor..
    Ik kijk vooral niet naar de spoiler en de voorbumperspoilerding

    Login om te reageren
  8. 924gtr zegt

    17 juli 2009 om 22:06

    super die RS200, het zijn trouwens allemaal wel pittige autotjes, m.u.v. de fiesta hij ziet er te lief uit.

    Login om te reageren
  9. bozewolf zegt

    17 juli 2009 om 22:09

    Heb t filmpje zo vaak gezien maar je hart slaat nog steeds over @ 3:36. Jezus christus, te eng gewoon.

    Login om te reageren
  10. The_12oach zegt

    17 juli 2009 om 22:10

    Die spoilert op die fiesta klopt echt niet gewoon :P

    Login om te reageren
  11. bozewolf zegt

    17 juli 2009 om 22:10

    @ schnitzerken:

    Ach, met 800pk is elk beetje downforce wat je bijeen kan schrapen mooi meegenomen, hoor…

    Login om te reageren
  12. #Lennard zegt

    17 juli 2009 om 22:12

    Die Genesis coupe lijkt meer een driftauto dan een Pikes Peak deelnemer

    Login om te reageren
  13. Simpson zegt

    17 juli 2009 om 22:12

    zohee, dat filmpje van vatanen, daar krijg je het toch koud van.
    zo hard zonder de optie “you failed, retry? Y/N”

    en daar dan nog 3 seconden af?

    Login om te reageren
  14. Rob USA zegt

    17 juli 2009 om 22:14

    @Bozewolf:Echt COOL filmpje en wat een lef. Die vleugel komt wel van pas als je eraf vliegt hoop ik voor ze.

    Login om te reageren
  15. HDM zegt

    17 juli 2009 om 22:21

    Heerlijke auto’s, met zo’n schep waar je met gemak een woonkamer iets van kan maken. Die RS200 en Zoefzoekie zijn mijn favorieten.

    Login om te reageren
  16. Fre zegt

    17 juli 2009 om 22:24

    walter röhrl ownt toch nog steeds!

    Login om te reageren
  17. Iwan zegt

    17 juli 2009 om 22:33

    Vet! :D
    Een Suzuki Schep! :D

    Login om te reageren
  18. Gideon zegt

    17 juli 2009 om 22:36

    Even wat extra info:

    De race is zondag a.s. en is via internet te beluisteren.

    Hier de officiële website: http://www.ppihc.com/

    En nog een aardig fotootje van de Fiesta die op de kop de greppel is ingedoken:

    Login om te reageren
  19. robbie zegt

    17 juli 2009 om 22:40

    Robbie steunt de Ford RS200 :D

    Login om te reageren
  20. lincoln zegt

    17 juli 2009 om 22:44

    tis nogal een hoop gedoe om die 10 minutes of fame ..

    Login om te reageren
  21. Sven zegt

    17 juli 2009 om 22:52

    Die suzuki escudo, GRAN TURISMO 3!

    Login om te reageren
  22. Colin zegt

    17 juli 2009 om 23:08

    Ik vraag me toch echt af waarom die hatchback’s zulke grote spoilers en bumpers aan boord hebben. Volgens mij ben je toch echt beter af zonder dat gedoe. Ze zoeken nu wel erg veel downforce op.

    Login om te reageren
  23. g40freak zegt

    17 juli 2009 om 23:16

    @sven: zit ook in gt4 hoor!!!
    Gewoon ff yosemite rally 1 op hard niveau winnen in the special conditions sectie.

    Login om te reageren
  24. Jez zegt

    17 juli 2009 om 23:28

    @Colin:

    Haha, dus jij veronderstelt het beter te weten dan de huidige recordhouder? Lekker bezig :P

    Ik vind het wel leuk, lekker bouwen wat je wilt, zo veel pk’s en spoilers als je wilt… Da’s pas rallyen! :D

    Login om te reageren
  25. AMG Powerrr zegt

    17 juli 2009 om 23:41

    HUP RS200!!!! Dat is zeker de dikste wagen van allemaal!

    Login om te reageren
  26. Benjamin1 zegt

    17 juli 2009 om 23:43

    Mijn oma heeft ook een Fiesta….

    Login om te reageren
  27. Benjamin1 zegt

    17 juli 2009 om 23:45

    Weten jullie waar ik kan zo’n spoiler kan kopen?

    Kan m niet vinden op de optielijst van de Fiesta……

    Login om te reageren
  28. Headhunterz zegt

    17 juli 2009 om 23:54

    waarvoor dienen die zandhappers? :o

    Login om te reageren
  29. EnzoR zegt

    18 juli 2009 om 00:07

    Denk dat van die 4 de Suzuki de meeste kansen heeft. Maar I Vote for Genesis!

    Login om te reageren
  30. Foramen zegt

    18 juli 2009 om 00:28

    Pikes Peak :) altijd al geniaal geweest, veel vermogen, giga spoilers en ontzettend hard rijden op een weg waar dat eigenlijk helemaal niet zou moeten kunnen.

    @Colin
    Je snapt het niet helemaal he?
    Hoe denk je dat ze dat enorme vermogen op een onverharde weg aan de grond zouden moeten houden zonder enige vorm van downforce?

    Login om te reageren
  31. Larrs zegt

    18 juli 2009 om 00:37

    De groep B Ford RS200 was al een beest, maar dan moet met 1150pk dat nog wel erger zijn.

    Login om te reageren
  32. Timmy zegt

    18 juli 2009 om 00:53

    Geef ze die bakken ook niet zoveel pk’s omdat er tegen dat ze halverwege zijn al enkele paardjes gesneuveld zijn door de ijler wordende lucht.
    Jongens klimmen namelijk wel ettelijke metertjes eer ze boven zijn.
    Zou dat ook niet 1 van de redenen zijn dat ze zoveel downforce proberen te krijgen? belachelijk veel pk’s en bakken koppel, onverharde weg en steeds ijler wordende lucht. Dat ergens ooit gehoord te hebben dat ze tegen dat ze boven waren nog maar de helft van hun pk’s hadden. Motor werkt niet meer optimaal doordat er niet genoeg zuurstof in de lucht zit.

    Login om te reageren
  33. RenJie zegt

    18 juli 2009 om 01:18

    @Timmy

    Ja, zoiets kan ik mij ook herinneren:
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/07/25/suzuki-wint-86e-pikes-peak-international-hill-climb

    of zoek anders even op Google.

    Login om te reageren
  34. mckroket zegt

    18 juli 2009 om 06:08

    niet alleen dat, maar mij lijkt het ook dat je toch nooit 300 km/u kan rijden op dat bochtige weggetje. daarom stop je 1000 pk in je waggie, en met zon belachelijk grote spoiler dat je enorm veel downforce krijgt maar de drag compenseer je dus met het vermogen van de motor. waardoor je omgerekend toch sneller bent dan bijv. met 600 pk en normale spoilers

    Login om te reageren
  35. b0z4 zegt

    18 juli 2009 om 07:47

    HAHHAHAHA @ 2:51 FLATS ! vlieg op de camera

    Login om te reageren
  36. de sjonnies zegt

    18 juli 2009 om 09:27

    @ bozewolf – bedankt voor het posten, wat waren die peuzen 20 jaar geleden al snel zeg, wat dat aan gaat is er relatief weinig veranderd op PIkes Peak !

    Login om te reageren
  37. Jeroen zegt

    18 juli 2009 om 09:43

    Wat? Suzuki die iets wint?

    Dit is wel een verassing, ik dacht dat ford of Subaru dit al lang op naam hadden…Suzuki is nou niet echt een merk waarbij je denkt aan snelle auto’s.

    Login om te reageren
  38. Kevski-Style zegt

    18 juli 2009 om 10:53

    @ Colin:

    Die grip ga je echt nodig hebben. Die 800 of meer pk is niet om een top van 350 te halen, want de meesten komen niet veel verder dan 250KM per uur. Maar dan praten we niet over asfalt, maar over zandpaden, want meer is er niet. Die 800PK is nodig om de luchtweerstand te overwinnen die de extra downforce creeert. Met 800 Pk hou je dan de acceleratie over van een auto met 500 Pk zonder downforce. Maar je hebt vele malen meer grip. Het zou me niks verbazen als het zelfs zoveel is dat je met 100Km al tegen het plafond aan kunt rijden….

    Login om te reageren
  39. markieanta zegt

    18 juli 2009 om 11:45

    RS200, wauw.
    Het angstaanjagendste beest ooit gemaakt.
    IK weet nog dat Lincolns faboriet, Jeremy Clarkson in dat ding reed, en hem dus niet meer onder controle kon houden. Kan helaas het filmpje zo gauw niet meer vinden, maar het apparaat was vrij indrukwekkend.

    Login om te reageren
  40. RenJie zegt

    18 juli 2009 om 11:50

    @Kevski-Style

    “niet veel verder dan 250KM per uur”

    *slik*… 250 op die berg lijkt me meer dan hard genoeg.. =O

    Login om te reageren
  41. johan zegt

    18 juli 2009 om 12:32

    kan me nog wel een saab herinneren met 880 pk op basis van de viggen destijds!

    Login om te reageren
  42. M-lover zegt

    18 juli 2009 om 12:57

    dat noem ik nog eens mooie evenementen :D
    jammer dat het niet om de hoek is, anders zeker de moeite om eens langs te gaan kijken!

    Login om te reageren
  43. Iceman zegt

    18 juli 2009 om 13:11

    Audi had dit jaar weer mee moeten doen tijdens hun 100 jarig bestaan.

    Login om te reageren
  44. Der Ghopmeister zegt

    18 juli 2009 om 13:43

    Pikes peak is een van de mooiste hillclimbings vind ik!

    Login om te reageren
  45. bruine zegt

    18 juli 2009 om 13:54

    Is een deel van het originele parcours tegenwoordig niet in asfalt gegoten?
    (In CM Dirt zit Pikes Peak er in als ik mij niet vergis, en daar zit er een flink stuk asfalt tussen)

    jammer dat de climb nergens op tv getoond wordt :(

    Login om te reageren
  46. dennis21 zegt

    18 juli 2009 om 13:55

    toch hebben die mannen geen schrik…1verkeerde beweging en je valt zo naar beneden….

    Login om te reageren
  47. Dinkel zegt

    18 juli 2009 om 14:17

    How cool is this:

    Login om te reageren
  48. klootzak1 zegt

    18 juli 2009 om 14:19

    respect voor alle deelnemers

    Login om te reageren
  49. lemster zegt

    18 juli 2009 om 15:27

    @Markianta:
    http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=4519558 deze?

    Die enorme vleugels zijn omdat er niet zoveel lucht boven is om downforce te maken. Op zeeniveau is die druk hoger en zijn dus kleinere vleugels nodig. Zelfde geldt voor de motor, voor verbranding is een ontsteking, een brandstof en zuurstof nodig. Hoe hoger je komt hoe minder zuurstof en hoe minder goed je verbranding.

    Login om te reageren
  50. Blitz zegt

    18 juli 2009 om 15:52

    Ford RS200 FTW!!!

    Login om te reageren
  51. Sgt. Stevil zegt

    18 juli 2009 om 18:37

    @jappelflap:

    ik denk niet dat dat het echt is. volgens mij lopen ze niet zozeer tegen de grenzen van aerodynamica en vermogen e.d. aan, maar meer tegen de pure onhandelbaarheid van het terrein, zo’n stoffig paadje kan je gewoon heel weinig mee… vermoed ik :)

    Login om te reageren
  52. Kevski Style zegt

    18 juli 2009 om 20:16

    @ RenJIe:

    Wat je zegt ja!

    Login om te reageren
  53. _Eend_ zegt

    19 juli 2009 om 01:16

    Die Vitara doet me denken aan de eerste Gran Turismo. Daar had je een soortgelijke bak, die voor minstens een miljoen credits gekocht kon worden. Dat was ook met afstand de snelste en sterkste auto van de hele game. 600 tot 800 pk had dat ding.. En een topsnelheid van 380 km/u. Al reed je als een dweil dan won je nog :D

    Login om te reageren
  54. _Eend_ zegt

    19 juli 2009 om 01:25

    Ik wilde het eerst niet geloven, maar een RS2000 met 1150 pk? Op Pikes Peak? Dat ding vliegt toch bij de eerste de beste haarspeldbocht rechtdoor, om dan als een papiertje naar beneden te dwarrelen.

    Of die vent het record verbreekt of niet, van mij mag hij tot “Man of the Year” worden gekozen :D

    Login om te reageren
  55. Kevski-Style zegt

    19 juli 2009 om 22:11

    @ Eend:

    Dit is de evolutie van diezelfde auto die in Gran Turismo zat/zit….

    Login om te reageren
  56. BananaFlip zegt

    20 juli 2009 om 10:55

    Daar houd ik nou van!
    Veel te veel peekaa’s in eigenlijk veel te klein autootjes, lekker AWD, miljoenen vleugeltjes en dergelijke en natuurlijk die belachelijk grote achterspoiler.
    Mjammie.

    Login om te reageren
  57. autoblogger zegt

    20 juli 2009 om 19:30

    UPDATE: voor de vierde keer heeft Nobuhiro ‘Monster’ Tajima met zijn Suzuki SX4 de Pikes Peak heuvelklim gewonnen. Hij versloeg Ford (met WRC-kampioen Marcus Grönholm) en pakte wederom de winst!

    Login om te reageren
  58. w0o0dy zegt

    21 juli 2009 om 12:45

    De tijden (door minder goed weer bij lange na geen record):
    Nobuhiro ‘Monster’ Tajima (Suzuki SX4 (ooit)) 10 min 15.368 seconden
    Paul Dallenbach (Chevrolet…?) 10 min 52.097 seconden,
    Grönholm (Ford Fiësta) derde in 11:928.963.

    Login om te reageren
  59. audilemans zegt

    3 augustus 2009 om 10:59

    had toch wel meer verwacht van die fiesta…

    Login om te reageren
  60. nick zegt

    10 oktober 2009 om 17:00

    @eend je hebt idd gelijk dat is de escudo pikes peak version

    met zin dubbele 4 cylinder (1 tje voorin 1 tje achterin) dat ding is echt retesnel sneller dan die bugatti(die lacht als een boer met kiespijn)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North