Dat is al een stuk beter dan zo’n miezerige Golf, niet?
De Chevrolet Corvette wordt niet echt gezien als een auto die korte metten kan maken met Europese of Japanse supercars, maar als ZR1 kan het model toch zeer goed meespelen. De ZR1 is een klein wonder in uitdagende bochten en wil op de rechte stukken, dankzij zijn ruim 750 pk sterke 6,2-liter V8, wegschieten als een kanonskogel. Vermogen komt hij dus geenszins tekort. Hennessey denkt daar uiteraard anders over.
Het Amerikaanse bedrijf, dat met hart en ziel houdt van angstaanjagend snelle wagens, heeft de Corvette ZR1 recentelijk onderworpen aan de wonderen van zijn HPE1200-pakket. Zoals de naam doet vermoeden schroeft dit pakket het vermogen van de auto op naar, precies, 1.200 pk. Sterker: het is zelfs meer, aangezien de Amerikanen BHP hebben aangehouden, in plaats van de Nederlandse Paardenkracht. Het koppel kan eveneens niet worden overzien. In plaats van 970 Nm produceert de achtcilinder bijna 1.450 Nm, waarden die de betere Bugatti Veyron nog terug doen deinzen.
Als vanzelfsprekend gaat een dergelijke upgrade gepaard met de nodige aanpassingen. Hennessey heeft zich niet ingehouden om dergelijke cijfers mogelijk te maken. Hieronder vind je een gedeelte van de lijst die in de brochure wordt genoemd:
– Ported Factory Supercharger
– Billet High-Flow Throttle Body
– Hennessey Upper Pulley Upgrade
– Hennessey Lower Pulley Upgrade
– High-Flow Air Induction System
– Custom HPE Camshaft
– Ported Cylinder Heads
– Upgraded Valve Springs and Retainers
– Upgraded Intake valves & Exhaust Valves
– Upgraded Lifters and Pushrods
– Long-tube Stainless Steel Headers
– Stainless Steel Midpipes
– High-Flow Catalytic Converters
– 8-Speed Automatic Upgraded Transmission*
– HPE Engine Management Calibration
– Pennzoil Ultra Platinum synthetic oil & filter change
Let wel: die ruim 1.200 pk krijg je volgens Hennessey alleen tot je beschikking wanneer je de tank vult met racebenzine. Wie geen zin heeft telkens een station op te zoeken dat zulke peut aanbiedt, kan ook brandstof met een lager octaangetal tanken zonder daarbij al teveel vermogen te verliezen. Als we de Amerikanen mogen geloven, dan levert de V8 met Euro 98 nog altijd meer dan 1.100 pk. Niet slecht.
acakoning zegt
En in Amerika kost dit waarschijnlijk USD 1200,- ?
okdoei zegt
@acakoning: $1212,64.
baklava zegt
Je banden binnen 100 meter kapot. Leuk man.
lincoln zegt
@baklava:
Als je te achterlijk ben om een gaspedaal te doseren kan je altijd nog NL ambtenaar worden ..
baklava zegt
@lincoln: haters gonna hate
camber24 zegt
@lincoln: Hee, je bent er weer! Leuk!!
dsdh zegt
@lincoln: willempieee ze blijven erin trappen he
elemento zegt
@baklava: heb supercharger in Miami gereden … 250 dollar huur per dag. Super auto. Rijdt comfortabel lekker geluid. Alleen nederland niet te betalen. Heb van miami naar key west geredem en terug. Geloof me banden neem je voor lief
ghost zegt
Sletjes aan de Hennessy!
setz zegt
Ergens knap dat ze een dergelijke sprong in vermogen voor elkaar krijgen zonder een hele nieuwe supercharger te plaatsen. Zat, zelfs met 750pk stock, nog wel wat rek in!
iphonistvongates zegt
Ben benieuwd wat hun creatie van de nieuwe Ford Shelby Mustang GT500 gaat worden. Een Corvette ZR-1 is in Europa op 4 vingers te tellen, 3 in Deutschland en 1 in Italia.
flyerbunch zegt
Hier de video van het beest op de dyno:
https://youtu.be/8Z4yP0pqgEg
Dutchdriftking zegt
Doet u mij er maar een.