Een van de grote dealerholdings van Nederland, de Pouw-groep, is zojuist failliet verklaard. Voor 10 Peugeotdealers is surseance aangevraagd, de VW- en Audi-activiteiten van Pouw blijven buiten schot.
Pouw, eind 2012 nog goed voor 23 verkoopvestigingen met een gemiddelde afzet van 570 voertuigen per vestiging*, verkeerde al geruime tijd in zeer zwaar weer.
Eind vorig jaar vroegen we ons nog af of de holding de storm zou kunnen doorstaan. Het antwoord hierop werd vanochtend gegeven, toen de groep failliet werd verklaard, zo meldt het FD. Volgens de krant is voor tien Peugeot-dealerbedrijven surseance aangevraagd.
Voor de lease- en verhuurmaatschappijen Lease Unlimited, Auto Lease Zwolle en Pouw Rental en de Volkswagen- en Audi-dealers van Pouw heeft het faillissement geen gevolgen. Deze onderdelen laten gezonde financiële resultaten zien en de activiteiten worden met de steun van de importeur en financiers voortgezet.
Stern
De Stern groep nam in november 2013 al de Mercedesactiviteiten van Pouw over, en ook de failliete boedel van Pouw Noord viel in handen van het conglomeraat.
Of er meer honger is bij Stern om stukjes Pouw over te nemen is nog niet bekend, de komende weken zal duidelijk worden in hoeverre de Pouw-activiteiten die in surseance zitten kunnen doorstarten danwel overgenomen worden door andere partijen. De kans op een doorstart wordt echter aanzienlijk geacht, en daarom blijven de betroffen Peugeot-bedrijven in de tussentijd ook open.
Met dank aan Charlotte voor de tip!
*Bron: DSN Dealerholding Top-50 2012/2013
UPDATE 14:15: in eerste instantie werd ten onrechte de suggestie gewekt dat alle dealerbedrijven in de problemen kwamen, later werd duidelijk dat onder anderen VW en Audi buiten schot blijven. De tekst is met deze nieuwe informatie aangepast.
JvT zegt
And another one bites the dust.
utr1984 zegt
Kleine dealers verdwijnen maar ook grote groepen. Gaat lekker zo.
Wel vraag ik mij altijd af waarom het bij een doorstart/overname ineens wel gaat lukken. Iemand?
SpiderIV zegt
@utr1984: zonder de enorme zware rugzak (lees oude schulden) is het iets makkelijker zakendoen. Blijft dat die autohandel erg moeilijk is, kennelijk zelfs bij een succesvol product zoals die VAG auto’s.
SpiderIV zegt
@SpiderIV: oeps, op verkeerde been gezet door die 4 keer 0 ;-). Dit gaat hier over de Peugeot dealers en dat merk heeft het natuurlijk niet makkelijk. Daar verandert die “auto van het jaar” niet meteen veel aan.
stamp zegt
Niet geheel onverwacht, maar toch: De resterende merken onder de Pouw vlag zijn niet de merken die het afgelopen jaar fikse verkoop toppers had: Peugeot met de 107 aan ’t eind van z’n latijn (en wegenbelastingvrijheid) was al geen marge-topper.. en Volkswagen (hoe sterk ook) is nu (2014) pas écht aan het instappen in de plug-in markt met leuke modellen.
De panden van Pouw zijn ook niet de goedkoopsten,..
Is er een lijst beschikbaar waar naast de aantallen verkochte auto’s, ook de daadwerkelijke modellen bij vermeld staan?
berlinetta zegt
Surseance van betaling schiet ook niet op. Die Peugeotdealers gaan het niet redden denk ik.
stevenpoal zegt
Vervelend nieuws voor het personeel en directie. In de huidige markt waarin de marges dermate klein zijn en de glazen paleizen dermate groot, zullen er nog velen volgen. Tijden veranderen, alleen hebben vele autobedrijven dit genegeerd en hun kop in het zand gestoken. Succes aan eenieder die werkzaam is in de Automotive branche, we zullen het de komende jaren hard nodig hebben.
Hubert zegt
@stevenpoal:
Helaas niet genegeerd, maar hebben vele dealers heel dure panden door hun strot geduwd gekregen door de importeur.
stevenpoal zegt
@Hubert: Gedeeltelijk met je eens, zij zetten toch zelf met hun volle verstand de handtekening onder dergelijke “wurgcontracten”. Ken ook vele ex-dealers die dit niet hebben gedaan, en zij zijn nog iedere blij dat ze het niet gedaan hebben.
sydney zegt
Dit zat er al een tijdje aan te komen maar is toch weer slecht nieuws wat het vertrouwen in de Automotive er zeker niet groter op gaat maken.
Het wordt er allemaal niet leuker op zo.
schellekens006 zegt
Slecht beleid dus..
celicatwincam zegt
Vervelend voor alle medewerkers, wanneer zij nu op zoek moeten zal het moeilijk worden om allemaal het werk te kunnen blijven doen wat ze (neem ik aan) graag deden.
jaapiyo zegt
Tsja het is een vrij grillige markt natuurlijk en dat wordt er niet beter op door de roverheid. Het ene jaar heb je in Nederland als merk een 14% bijteller in je gamma en stapt iedere leasert in een Megane bijvoorbeeld…het jaar erna is de V40 opeens dankzij deze marktverstorende belastingen de populairste leasebak.
Tegelijkertijd zijn normale auto’s waar nog wat marge opzit inmiddels voor Jan Modaal al lang niet meer prive betaalbaar; die wordt in een B of liefst A segmenter geduwd of koopt noodgedwongen tweedehands (mss zelfs import uit Duitsland).
Hoe het zit met de inkomsten uit onderhoud weet ik niet precies…weet wel dat het altijd een zo niet de bron van inkomsten was van een dealert maar met de leasevloten zal onderhoud wel in een package deal onderhandeld worden…
eelco74 zegt
Logisch, grote zichtpaleizen, torenhoge werplaatstarievem, slechte service en importeurs die nog in 1998 leven en denken dat de bomen tot in de hemel groeien. Daar is de crisis kennelijk nog niet diep genoeg doorgedrongen.
Er is nog steeds een hele ongezonde relatie tussen dealers en importeurs. Er zijn genoeg gevallen bekend waar de importeur een dubieuze rol had. Een mooi voorbeeld was de oudste Alfa dealer in nederland Maasland. Mocht exclusief dealer voor de regio worden, maar moest dan wel de historische vertrouwde locatie in Voorburg opgeven. Daar had ie uiteraard geen zin in en prompt kwam was ie een 8 maanden later falliet, vooral wegens een confilct over de verkoopbonus met de importeur. Er gaan er echt nog wel veel meer volgen de komende maanden het vet is tot het bot op.
Hubert zegt
@eelco74:
En dan krijg je ook nog van die bandentrappers in de showroom die dan ook nog het bot van je willen hebben…
awesome zegt
Het faillisement van Pouw Noord zag ik al van verre aan komen… Toen het nog van der Molen was ging het al mis.
Met een vreemd excuus verhuizen van een A-locatie naar een pand in een hoekje van het industrieterrein voorspelt niet veel goeds…..
skid zegt
Ik zeg: Bye Bye Jan! Bye Bye.
Bertje Kors had er beter kunnen blijven zitten, dan was het wel goed gekomen.
Endlezz zegt
brb, ff de hond uitlaten
Endlezz zegt
gvd… post ik die grap bij het verkeerde artikel
nvm!