Ontzettend lame nieuws.
De communicatie omtrent motorenupdates van Renault was al om te brullen, maar Cyril Abiteboul heeft nu aan alle speculatie een einde gemaakt. De baas van Renault Sport heeft namelijk aangekondigd dat er géén grote update komt voor de GP van Azerbeidzjan in Baku.
Er komt ook geen major overhaul in Hongarije, België, Japan of freakin’ Abu Dhabi, want Renault zal pas in 2018 met een grote update van hun hybride aandrijflijn komen. Uiteraard zullen de Fransen tussen het staken en klagen door gedurende het seizoen nog wel aan de motor blijven werken. Verwacht echter geen dikke powerboosts zoals vorig jaar in Monaco het geval was.
Voor Red Bull moet dit nieuws ook een flinke domper zijn, want de ontwikkeling van de motor ligt simpelweg niet in hun handen. Max en Daniel komen nog steeds vermogen tekort op de Ferrari’s en Mercedessen en ook de betrouwbaarheid is nog niet top.
Geen wonder dus dat Max onlangs te kennen gaf op Ziggo Sport dat hij zich zorgen maakt over 2018 en dat heeft alles te maken met het gebrek aan motorvermogen. Bovendien had Renault beloofd met de nodige updates te komen, maar vooralsnog komen die er niet en lopen de Fransen met hun krachtbron achter de feiten aan.
sracert zegt
Renault gaat WM worden met Hulk en Alonso. Renault is niet gek: Red Bull veel te grote muil. Die nieuwe teambaas Abiteboel van Renault F1 is een baas!. Take that Helmut!.
berlinetta zegt
Dit nieuws betekent vooral dat Red Bull dit jaar nog meerdere malen schreeuwt uit de F1 te stappen. Ergens ook wel begrijpelijk, maar dan moeten ze maar zelf een motor bouwen. Het geld hebben ze en kennis is te koop.
estoque zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pomoek zegt
Ik vraag me af hoe de communicatie tussen Red Bull en Renault nou werkelijk verloopt. Het is natuurlijk niet onwaarschijnlijk dat Red Bull hard in de media gaat roepen dat Renault heeft gezegd dat ze met een grote update komen. Alleen maar om de motorenbouwer onder druk te zetten.
Dat gezegd hebbende. Mercedes schoot een bok in Monaco. Volgens Toto hebben de engineers daarop 10 dagen lang 24 uurs diensten gedraaid om de problemen te onderzoeken op te lossen en de auto sneller te maken. Met als resultaat een een-twee in Canada. Als Mercedes dat kan, waarom kan Renault dat dan niet?
racerx zegt
@pomoek: Dat is Duitse mentaliteit… Als je dat Frans personeel verplicht, beginnen ze:
1: Met de witte vlag te zwaaien
2: Te staken
3: Auto’s in de fik te steken, al dan niet van eigen makelij
bassx zegt
@racerx: Je bedoeld Engelse mentaliteit natuurlijk ;)
cpp1 zegt
@pomoek: omdat het luie sodemieters zijn daar in Frankrijk met hun 35u werkweek.
hplh zegt
@cpp1: zoveel nog?
rufctr01 zegt
@cpp1: omdat meer uren werken totaal geen nut heeft….
Edge zegt
@pomoek: Los van het mentaliteitsverschil zit er natuurlijk een verschil tussen binnen weken non-stop werken aan de perfecte afstelling en het toevoegen/verwijderen van winglets en het ontwikkelen van een krachtigere motor. Zelfs als Renault 24/7 zou werken, zou je niet binnen twee weken een grote stap kunnen maken.
pomoek zegt
@edge: Nee natuurlijk. Maar ik vind het opvallend. Ik begin eigenlijk wel wat te voelen voor wat Ross Brawn zegt. De auto industrie en de Formule 1 gaan 2 verschillende richtingen uit. Waar de auto voor alle dag steeds duurzamer en autonomer wordt moet de F1 spannend, goedkoper en uitdagend worden. Geen complexe hybride systemen meer maar krachtige, eenvoudige, benzine motoren en auto’s die alleen door specialisten te besturen zijn. De kosten moeten simpelweg omlaag als zelfs giganten als Honda en Renault niet in staat zijn om een goed werkende motor te ontwikkelen.
rijbewijzer zegt
Ergens wel grappig en tegelijkertijd zeer pijnlijk voor Renault dat de vooroordelen over inferieure Franse techniek wederom wordt bevestigd. Geen goede reclame.
Edge zegt
@rijbewijzer: Ergens toch wel opmerkelijk. In de V8 periode wist Renault in vijf van de acht jaar de winnende motor af te leveren. Bovendien hebben ze ook genoeg ervaring met het de elektrische kant van het verhaal. Met de Leaf was Renault-Nissan er vroeg bij op de consumentenmarkt en in de autosport zijn ze nauw betrokken bij de Formule E. Toch lukt het Renault niet om die kennis en ervaring te combineren tot een sterke en betrouwbare F1-krachtbron.
pjjmv zegt
Merde. Kunnen ze niet bij BMW aankloppen ofzo?
berlinetta zegt
@pjjmv: En dan een lekkere smeuiige zesinlijn erin. Ik ben voor.
viezefreddyw zegt
Ach, dit jaar was sowieso al een moeilijk jaar gebleven. Het gat naar Mercedes en Ferrari is zo groot dat je die niet zomaar kan dichten.
Nu is het hopen dat Renault in 2018 een beul van een motor weet neer te zetten en dat Red Bull de huidige auto zo weet te perfectioneren dat de coureurs mooie dingen kunnen doen. En ach, wat is nou leuker? Een Verstappen die constant op kop rijdt en dus niet in beeld komt of een Verstappen die vanaf P5 begint en plaatsen weet te winnen? Moet de auto de race wel kunnen uitrijden, maar goed…
rijbewijzer zegt
@viezefreddyw: Het is inderdaad wel leuk om Verstappen te zien inhalen en te vechten, maar als die dan 2 maal op rij al snel uit de race is door slechte techniek is dat wel triest. Haast net zo triest als de arrogantie van bepaalde fans van dat bedrijf uit 020, inmiddels op weg naar hun vierde (?) tussenjaar :P
Edge zegt
@rijbewijzer: Als je 020 gebruikt omdat je Amsterdam niet je
strot uit kunt krijgenkunt typen ben je wat mij betreft ook hard op weg om net zo triest te worden als het arrogante gedeelte van de Ajacieden ;-)En voordat ik de Feyenoorders hier over mij heen krijg; ik vind het ook triest als een Ajacied spreekt van 010. Typ of zeg gewoon Rotterdam, daar ga je echt niet dood van
viezefreddyw zegt
@edge: Great minds think alike.
rijbewijzer zegt
@moderator, jammer dat ik hier zoveel gezeik krijg voor het schrijven van 020 ipv Amsterdam, mezelf wil verdedigen, zelfs met deels on topic te blijven en vervolgens gecensureerd wordt waar Kim Jong-II himself nog wat van kan leren. Chapeau hoor.. zeker Ajacied ;)
pomoek zegt
@rijbewijzer: wie censureert jou in dit geval? Ik zie geen verwijderde berichten?
rijbewijzer zegt
@pomoek: Vraag ik me ook af, bericht is totaal verdwenen ook echt
pomoek zegt
@rijbewijzer: bedoel je dit bericht of een ander?
“Het is inderdaad wel leuk om Verstappen te zien inhalen en te vechten, maar als die dan 2 maal op rij al snel uit de race is door slechte techniek is dat wel triest. Haast net zo triest als de arrogantie van bepaalde fans van dat bedrijf uit 020, inmiddels op weg naar hun vierde (?) tussenjaar :P”
rijbewijzer zegt
@pomoek: Nee, ik ben niet blind ;)
viezefreddyw zegt
@rijbewijzer: Ik weet niet wat triester is. De slechte techniek van Renault op dit moment of een voetbalclub en/of stad niet bij hun naam kunnen noemen.
gregorius zegt
@rijbewijzer: 3 tussenjaren op het randje (dus wel spanning) of 17 jaar in de middenmoot. Ach.
Al begrijp ik de haat totaal niet van Rotterdammers richting Amsterdam. Díe Amsterdammers houden van zelfspot een beetje bluf en hebben een beetje trots. En volgens mij hebben de Rotterdammers ook een beetje bluf en trots. Dus wat is het probleem? Zowel Fey en Ajax spelen al jaren aanvallend en verzorgd voetbal. Beide clubs weten het voor elkaar te krijgen om spelers te halen die liever voor 50000 mensen spelen (en wanneer ze uit spelen, vaak maar minder dan 2 uur hoeven te reizen) dan dat ze het 4 dubbele verdienen ergens anders. Als je dan zonodig haat moet hebben naar een club, heb het dan naar PSV… met hun 1-0 afbraak voetbal.
En de terugkoppeling naar F1. Als er 1 team is waar je eigenlijk een hekel aan kan hebben, dan is het wel Red Bull. Altijd janken op een ander. Bij Ferrari ging het ook niet goed en hebben ze vele dingen geprobeerd; veel faalden, maar nu zitten ze weer op het goede spoor. Da’s ten minste mooi.
En denk je dat ze t niet proberen bij Renault? Denk je dat ze express de motor e.d. slecht houden? Als ze iets hadden gevonden wat makkelijk op het 2017 blok past, hadden ze het er al lang opgeschoefd!
En om eerlijk te zijn: laat er maar 3 of 5 per race uitvallen omdat die auto kapot gaat. Dan heb je tenminste nog het idee dat ze op het randje van het kunnen van de auto racen.
c3po zegt
@rijbewijzer: Beetje slappe vergelijking.. Het heeft niets met voetbal of (jouw vooroordelen over) arrogante fans te maken..
goodolddays zegt
Ipv dat ze de hele middag wijn lopen te zuipen en stokbrood naar binnen te schuiven moeten ze is doorwerken. Misschien dat je dan wint?
wreck zegt
Wellicht biedt dit stiekem een kans voor Max om eens om zich heen te kijken?
Volgens mij heeft hij wel iets(ontbindende voorwaarden) in zijn huidige contract staan m.b.t. competiviteit….?
Edge zegt
@wreck: Voor zover bekend heeft hij die niet. Tenminste, dat zei Helmut Marko een tijdje terug. Over Ricciardo hield hij heel wijs zijn lippen stijf op elkaar, maar wat Max betreft was hij stelling: die heeft géén vertrekclausule.
Uiteraard blijft het altijd even afwachten in hoeverre dat bluf is, en contracten kunnen ook altijd afgekocht worden, maar de intentie van Red Bull is dat ze Max niet zonder slag of stoot laten gaan.
mashell zegt
Ferrari heeft het ook jaren gekost om de aansluiting bij Mercedes weer te vinden. Red Bull loopt het risico dat als als Renault straks de motoren op orde hebben die vooral in Renault auto’s tot hun recht komen. Red Bull moet dus rustig aan doen met hun geklaag.
Voor Max Verstappen maakt het allemaal niet veel uit, die is nog maar 19. Die kan nog wel een paar wachten voordat hij kampioen wordt.
Dutchdriftking zegt
Max als vervanger van Kimi in 2018?
viezefreddyw zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
c3po zegt
Nu is het smerig hard hopen dat Renault een competitieve motor maakt maarja dat roepen we al een poos met z’n allen. Ik ben bang dat geen andere motorleverancier met RB in zee wil..
bassx zegt
Wat vreemd, dit zei Renault in 2016 al en waarom blijven we dit steeds herhalen? Toen zei Renault al dat de motor in 2018 helemaal op de schop gaat maar de focus voor 2017 niet de motor is. Of denkt Red Bull door steeds te roepen dat er grote updates komen dat het Renault overhaalt om hun eigen planning helemaal om te gooien?
Daarentegen heeft de motor update van Mercedes voor de klanten afgelopen weekend wel aangetoond behoorlijk groot te zijn. De motor kan langer in een hoger power modus draaien en beide Force India’s waren dichter bij Red Bull als ooit tevoren. Met Baku, Spa en Monza op komst kan het nog wel eens zwaar worden voor Red Bull.
Rick-dos zegt
Er wordt gesteld dat ze niet zo’n grote update als vorig jaar zullen introduceren. Dat zegt helemaal niet dat ze niet aan het updaten zijn.
Naar mijn mening zie je dat ook want ondanks dat Canada een power circuit behoort te zijn deden ze goed mee. Topsnelheid van de Merc was 331 en van RBR 328. Ook Max die Bottas makkelijk achter zich kon houden is daar een voorbeeld van. Ook de herstart na de safety car waarbij Verstappen bijna Hamilton pakte is een teken. Ik zeg niet dat ze op het niveau van Merc en Ferrari zitten maar het is ook niet zo dat de Merc met twee vingers in de neus de RBR voorbijgaat. Denk dat we nog wel leuke races gaan zien met Max.
FelixF zegt
Misschien kunnen ze beter bij Tag Heuer aankloppen voor updates ?
c3po zegt
@felixf: Dan gaan ze automaat rijden ;)
chrisvis zegt
Tja in het V8 tijdperk waren de motoren zo betrouwbaar dat er sporadisch uitvallers waren en dan al helemaal niet door motorfalen.
Versta Renault wel, de PU blijft nu nog niet heel dus elke verandering is een risico. Kijk maar naar Honda, eind vorig seizoen had je verwacht dat ze de goede weg aan het opgaan waren tot ze dit jaar alles radicaal omgooiden met alle gevolgen van dien.
Ferrari mag dan wel op de goede weg zijn maar beide piloten zitten wel al aan het max aantal turboladers die ze dit seizoen mogen gebruiken. Om een lang verhaal kort te maken: wat ben je met een snelle motor als hij niet heel blijft…
Gulli zegt
Maar hoe moet Max dan dit jaar nog de jongste wereldkampioen ooit worden?
ericd zegt
Meer mensen die gewoon de F1 niet uitkijken als Verstappen strandt? Ik baal hardstikke mee met Max. Als Red Bull niet z’n act together heeft, moet Max maar kunnen overstappen. Maar goed, gaat het bij RB matig… bij het glorie merk van weleer McLaren-Honda gaat het helemaal dramatisch. Man-man, wat zal Alonso hebben gebaald van z’n overstap van Ferrari naar McLaren.