Kampioenuh, olé olé, kampioenuh, olé olé, kampioenuh, kampioenu…wait, what?
De F1 carrière van Max Verstappen verloopt tot nu toe voorspoedig. Sinds zijn debuut bij Toro Rosso in 2015 zijn de resultaten alleen maar beter geworden. Max Emilian scoorde één zege in 2016, twee zeges in 2017 en had afgelopen seizoen drie zeges gepakt als Esteban Ocon zijn ego in bedwang had kunnen houden. Het zijn resultaten om trots op te zijn, maar een mens en vooral fans willen altijd meer. Het zou wel fijn zijn als Max Emilian eens écht mee kan doen om de titel.
De afgelopen jaren werd het vooral geweten aan de Renault-motor in het achteronder van de Red Bull Racing bolides dat het zover niet kwam. De hoop is zodoende gevestigd op Honda om een anabolenbom te maken in Japan. De hoop is daarmee feitelijk tevens gevestigd op de notie dat ze bij McLaren een stel onvervalste prutsers zijn. De Britse renstal probeerde het namelijk drie jaar met Honda, doch dat werd een onvervalste flop.
Na Honda wat te laten vrij zwemmen bij Toro Rosso vorig jaar, was Red Bull er kennelijk desalniettemin van overtuigd dat zij Honda wél op het pad naar nieuwe glorie kunnen dwingen en schoof het Renault onceremonieel aan de kant. Terwijl er deze winter echter zeer positieve geluiden komen uit Viry-Châtillon over de ontwikkeling van een nieuwe motor, is het volgens Autobild binnen de gelederen van Honda wederom huilen met de pet op.
Het gaat hierbij om de samenwerking tussen Honda en twee aan Red Bull gelieerde partijen, te weten AVL en Mario Illien. AVL, gevestigd in het Oostenrijkse Graz, is ’s werelds grootste onafhankelijke ontwikkelings-, simulatie- en testengineeringbedrijf voor aandrijfsystemen. Honda werkte samen met AVL om de F1-motor verder te ontwikkelen, maar deze samenwerking is nu tot een einde gekomen vanwege ‘verschillen van inzicht’. Misschien ligt het niet helemaal aan Honda; met Ferrari gebeurde voorheen precies hetzelfde.
Maar de breuk met AVL is niet het enige slechte nieuws voor Honda (en Red Bull). Ook de samenwerking moet Mario Illien is inmiddels namelijk op een laag pitje gezet, omdat de voormalig motorgoeroe van Ilmor (Mercedes) er niet in is geslaagd het vibratie-probleem van de Honda-PU op te lossen. Dit is vanaf het begin misschien wel het grootste probleem van de Honda-PU geweest, die dankzij slechte vibraties op het circuit niet de performance kan leveren die de testbank belooft (zonder daarbij plof te gaan).
Helmut Marko zweert dat er inmiddels de nodige maatregelen getroffen zijn om de Honda-motor alsnog een succes te maken, maar het is duidelijk dat deze twee verbroken samenwerkingen niet op de planning stonden. In hoeverre dat betekent dat Max geen enkele kans maakt op de titel dit jaar (en potentieel volgend jaar), valt te bezien, maar goed nieuws kunnen we het in ieder geval niet noemen.
brave zegt
Helaas kan ik zelfs met oranje bril geen positief voorgevoel hebben voor het komend jaar. De PR-machine bejubelt natuurlijk de kansen, maar realistisch gezien zie ik het niet in 1 of 2 seizoenen rechtgetrokken worden. Benieuwd of Max en Redbull zo’n lange adem hebben. En dan….? Inmiddels zijn de meeste ruiten bij leveranciers wel ingegooid geloof ik (tenzij je flink de portemonnee trekt, dan is iedereen weer je vriend)
Erik zegt
@brave:
Autobild……… het blad dat sjoemelde met ‘Das Goldenen Lenkrad’, waarbij altijd een Duits merk met de prijs ervandoor ging.
Ook bij de ‘Werkstatt-test’ werd volop gesjoemeld om de Duitsers aan kop te krijgen.
Beetje hoog Telegraaf gehalte dit bericht…..
PS.: “speculatie aan”, het zou zomaar kunnen dat de test installatie van AVL zorgt voor de trillingen in het Honda blok. “speculatie uit”
mashell zegt
@erik2907: Autobild is inderdaad het blad van het Goldenes Lenkrad maar daarmee houdt het wel op met de feiten in je betoog. Dat sjoemelen met stemmen was in 2014 door de ADAC bij de verkiezing van de Gelber Engel. Het aantal ontvangen stemmen werd verhoogt om de verkiezing zelf wat gewicht te geven. Overigens heeft de autosport verslaggeving van Autobild juist een goede reputatie.
mashell zegt
EDIT: man man man! wake the sleep from my eyes.
Het vertrek van de guru’s lijkt me een slecht teken, als zij het niet goed krijgen is het misschien wel de basis die niet deugt.
tttijn zegt
Onverwacht
desjonnies zegt
Na #sorryjohan #ontslajackplooi straks #sorryMax
fmgarcia zegt
@desjonnies: Waar slaat dat #ontslajackplooij op? Kan leukere dingen verzinnen om er vanaf te komen.
VeniVidiVici zegt
@fmgarcia: Vraag dat maar aan @Rick-dos die kan jou dat wel uitleggen…
rhellema zegt
@venividivici: maar #Rick-dosiseenbeetjegay
qubus zegt
@rhellema: maar #eenbeetjegayisbestoke
rhellema zegt
@qubus: #éénvingermaaktooknoggeenhomo
Edge zegt
Hoewel Jaap gewoon naar waarheid schrijft dat er positieve geluiden komen vanuit Viry-Chatillion, wil ik iedereen er wel aan herinneren dat Renault de fabrikant van de niet-waargemaakte beloften is. Hoe vaak hebben ze nou wel niet geroepen dat ze enorme sprongen hebben gemaakt, om vervolgens met een nog steeds te langzame of onbetrouwbare motor op de proppen te komen? Ik word pas optimistisch op het moment dat ik Renault of McLaren met een snelle en betrouwbare motor achterin stappen naar de voorkant van de grid zie maken.
Het lastige van Honda is dat ze vrijwel niet of nooit met concrete uitspraken komen over hetgeen er bij hun in de pijplijn zit. Dat maakt het ook lastig om in te schatten hoe erg de breuk met Illien en AVL is, want we weten simpelweg niet hoe betrokken die twee partijen waren. Ook voor Honda geldt dus dat we het vanzelf wel zullen zien.
mashell zegt
@edge: Mercedes en Ferrari doen net als Honda ook geen concrete uitspraken over waar ze mee gaan komen. En ik denk Renault na de seizoenstart van 2019 ook niet meer. Strategisch levert het je alleen maar nadeel op iedereen en dus ook je concurrenten te vertellen waar je mee bezig bent. De meeste uitspraken van Renault waren gewoon een reactie op het geklaag van Red Bull.
willeme zegt
Zolang Max maar een NSX als auto van de zaak krijgt, vind ik alles best.
rovadepo zegt
@willeme: dan vind ik die AM toch beter. Al is die NSX ook leuk
fmgarcia zegt
@willeme: Dikke grasmaaier van de zaak!
lekkaah zegt
@willeme: ding heeft toch 4wd? dat wordt dan een barnfindje in belgie over 30 jaar?
lekkaah zegt
@lekkaah: *monaco uiteraard
rijnounsdoor zegt
Wel tof dat Ricciardo komend seizoen eindelijk voor de wereldtitel kan strijden!
VeniVidiVici zegt
@rijnounsdoor: En Max laatst in een van de laatste RBR filmpjes “Max, how do you feel that Daniel is gone?” Max: “O Daniël is not gone, he is only much further behind me”. Uhmm… waarschijnlijk gaat het helaas andersom worden Maxie…
neleev zegt
We zullen zien zei de blinde
alcantara zegt
Kunnen ze er niet gewoon een blok uit de Honda S2k inleggen?
Misschien beetje tunen en je trekt iedereen de moeder + het gaat niet kapot.
VeniVidiVici zegt
@alcantara: Was het teveel moeite om 3 nullen te typen? Honda S2000
rhellema zegt
@venividivici: dat is hip…snap dat dan!
VeniVidiVici zegt
@rhellema: Net als die mega domme Mokroachtige straattaal zeker…
rhellema zegt
@venividivici: oh is dat een taal? Ik dacht dat Mocro’s zo gingen ouwehoeren na het nuttigen van varkensvlees in combinatie met alcohol, ik begreep het al niet echt!
verplicht zegt
Project Manager bij AVL kan dus niet door een deur met Honda Engineers en Ferrari Engineers.
Ferrari heeft van 2014 tot en met 2017 bij AVL gezeten. In 2018 hebben ze flinke stappen gezet met de motor.
Zonder Mario Illien kunnen er ook winnende motoren worden gebouwd.
Het hóéft dus geen probleem te zijn voor Honda.
Hoop ik …
Silverarrow zegt
@verplicht: Exact, dit dus. Het stopzetten van de samenwerking kan net zo goed een positief als een negatief signaal zijn. Misschien is Honda er inmiddels zelf uit en hebben ze de ondersteuning van AVL en Mario Illien niet meer nodig. Om dit meteen te interpreteren als een negatief teken aan de wand is op z’n zachtst gezegd voorbarig.
HZW zegt
@verplicht: Het kan juist ook voordelig uitpakken om afscheid te nemen van AVL en Illien.
Als Honda een ander idee heeft om de motor beter te maken dan dat deze 2 in gedachten hebben, kan het bevrijdend werken om van deze 2 af te zijn.
Mario Illien zou zomaar vast kunnen houden aan zijn ideeën en niet willen luisteren naar de ideeën van Honda.
En dan heb je al een onoplosbaar probleem, AVL zou misschien niet de testen willen uitvoeren die Honda graag gedaan wil hebben en je hebt een 2de onoplosbaar probleem, en in de tussen tijd wordt je motor niet beter.
niex zegt
Het moet gek lopen wil rb/honda het 1e jaar wk worden. Wat BrawnGP deed komt niet vaak voor. Als je lang F1 kijkt weet je dat je lage verwachtingen moet hebben voor 2019. Als ze best of the rest blijven dan zie ik dat als een positieve ontwikkeling. Realisme.
mashell zegt
@niex: wil je bij een discussie over een Honda motor nooit en te nimmer meer Brawn GP aanhalen? Brawn GP was de doorstart immers het mislukte F1 team van Honda. Toen ze voor 2009 de Honda motor door een Mercedes motor vervangen hadden werden ze meteen kampioen. Op die manier verliezen de oranje brillen er alle hoop in dat Honda het kan redden.
toniominestrone zegt
Hoog Telegraaf gehalte, hangt van aannames aan elkaar, misschien is het juist positief om met partijen te breken wanneer deze niet zorgen voor de juiste visie cq vooruitgang.
lincoln zegt
De underdog uithangen ..
Red bull snapt marketing iig ..
cossiekiller zegt
Wachtmaartotmaxzijnvtecinkicktyo! Het gaat lijken of Hamilton met een dieseltje rijdt.
En toen werden we wakker…
Rick-dos zegt
Ik was positief omdat Illien zich er mee bemoeide. Nu dat dat niet meer het geval is ben ik niet meer zo positief….
Max nummer 2 in het kampioenschap!
#ontslaJackPlooij
harrie zegt
@rick-dos:
Illien heeft zich ook met Renault bezig gehouden, had ook niet heel veel resultaat.
Rick-dos zegt
@harrie: ? Volgens mij heeft Illien er juist voir gezorgd dat Renault niet meer de aanfluuting was in the paddock. Na de rampjaren 2014 en 2015 is Illien er bij betrokken geweest en heeft er voor gezorgd dat de motor betrouwbaar werd en in de buurt kwam van de Ferrari en Mercedes motor. Mede daardoor kon RBR als tweede eindigen in 2016.
Toen Renault de samenwerking met Illien verbrak in 2017 was het weer niks met Renault. Stomste fout van Renault om die samenwerking te verbreken. Wellicht dat trots hun in de weg zat.
mashell zegt
@rick-dos: weer niks is wel wat cru gesteld. Je kunt er races mee winnen en dat is voor de coureurs wel de lol van het spelletje. Teams gaan meer voor de punten.
2016: 468 punten, 2 overwinningen, 2 DNF;
2017: 368 punten, 3 overwinningen, 13 DNF;
2018: 419 punten, 4 overwinningen, 11 DNF;
Met deze statistiek stonden de sterren juist heel goed voor RBR met Renault voor 2019. Maar het mocht niet zo zijn.
HZW zegt
Mario Illien is ook betrokken bij Mercedes AMG High Performance Powertrains, dus wie zegt dat hij wel zijn best doet om de Honda motor beter te maken.
loutervanplezier zegt
@hzw: Juist, dat dacht ik ook.
Wat ik ook begrepen heb, is dat Honda veel meer wilde testen, op drie plaatsen over de wereld, de gehele dag door. Alleen maar motoren laten draaien tijdens simulatortest, origineel met AVL, maar dat AVL niet constant ondersteuning kon bieden, terwijl het over Red Bull’s en Honda’s eigen simulatoren gaat. Dat was te veel voor AVL en daardoor zijn de partners uit elkaar. Hoogstwaarschijnlijk heeft Red Bull Honda zelf een goed alternatief gevonden hierop en is er eigenlijk geen probleem. Maar houdt men het onder de pet, een underdog positie voor aankomend seizoen is wel zo prettig.
Mario Illien is waarschijnlijk een gevalletje, meerdere petten. Meerdere teams ondersteunen zou wel eens het pijnpunt geweest kunnen zijn, dan wil je als Honda ook niet, dat jouw informatie en oplossingen bij andere teams terecht komt. Dus ook hier waarschijnlijk de betere beslissing, al is het maar om de zelfstandigheid te vergroten en geen informatie kwijt te raken aan derden.
Hoe dit alles uitpakt zien wij wel. Voor Honda en Red Bull hoop ik goed. Misschien dat Aston Martin nog een helpende hand kan bieden, of partners van hen.
Al met al, kan het negatief, als positief uitpakken. Ik ben benieuwd.
mashell zegt
@loutervanplezier: “Mario Illien is waarschijnlijk een gevalletje, meerdere petten. Meerdere teams ondersteunen zou wel eens het pijnpunt geweest kunnen zijn, dan wil je als Honda ook niet, dat jouw informatie en oplossingen bij andere teams terecht komt.”.
Prachtige zin maar natuurlijk volslagen nonsens, ze hebben juist Illien ingehuurd om de oplossingen van de andere fabrikanten ook te verkrijgen. Honda heeft geen voorsprong die ze bang zijn kwijt te raken, ze doen er juist alles aan om de achterstand die ze hebben in te lopen.
utregcity zegt
Tja, Japanners werken nu eenmaal niet graag met anderen samen. Vraag maar nu maar eens aan Ghosn hoe ‘t is bevallen.
560pk zegt
@utregcity: plusje!
drdrift zegt
Pas als Hamilton stopt, pas als Max zijn zitje overneemt, dan pas. Nooit eerder.
ramshoek zegt
Volgens mij hoeven we hier geen al te zware conclusies aan te verbinden.
Zoals het artikel zelf al zegt, heeft ook Ferrari een samenwerking met AVL gehad. Aan die samenwerking is een einde gekomen. ‘Gewoon’ een einde gekomen, zou je kunnen zeggen. AVL is een onafhankelijk bedrijf met specifieke know how. Wanneer die kennis gedeeld is, kan zo’n samenwerking ten einde komen.
Betreffende Mario Illien. Ooit was hij de grote man achter Ilmor en daarmee achter het motorenprogramma van Mercedes in de nineties. Overigens ook een tijd waarin er nog wel eens een Mercedesje sneuvelde in de strijd…
Mercedes doet het al weer jaren zonder Illien en doen het volgens mij best redelijk, toch?
Illien is daarna nog een poosje aan de slag geweest voor Renault – door Red Bull gepushed. Ook die samenwerking is ten einde gekomen nadat Renault zijn voorstellen voor verbrandingskamer vormen niet had overgenomen. Ik kan me niet voorstellen dat een multinational als Renault uit eigenwijsheid voor de eigen oplossing heeft gekozen. Volgens mij mag je gerust concluderen dat Illien daar geen top werk geleverd heeft.
Zo’n Adrien Newey aannemen voor je chassis biedt een redelijke succesgarantie. Zou het kunnen zijn dat iets dergelijks NIET geldt voor Mario Illien als motorenman?