De Volkswagen ID.3 opereert in een momenteel redelijk uniek segment. Daar gaat verandering in komen in 2023.
Volkswagen is er eindelijk aan toe om potente elektrische auto’s te verkopen. Hun eerste wapenfeiten zijn de ID.3 en ID.4. De ID.4 is een kleine crossover die nog wel te vergelijken is met bijvoorbeeld de Tesla Model Y of Volvo XC40 Recharge. De ID.3 is iets unieker. Naast de Nissan Leaf is het de enige auto boven het B-segment die ‘gewoon’ een hatchback is.
Rivaal
De ID.3 is na een lastige start wel een succes. Je gaat je afvragen waarom het ‘reguliere’ C-segment niet drukker is. Eén merk, of concern, is bezig met langzaamaan weerstand bieden tegen de ID.3. Dat is het merk wat nu hard bezig is een elektrisch arsenaal te bouwen: Peugeot.
Elektrische 308
Recent werd namelijk de nieuwe Peugeot 308 onthuld en het ging toen om de benzinevariant. Wel komt er een versie die benzine combineert met elektriciteit (PHEV), maar een volledig elektrische versie is er nog niet. Peugeot bevestigt dat ze daar mee bezig zijn. Een volledig elektrische Peugeot 308 is onderweg. Dat meldt iemand van Peugeot aan Automotive News Europe.
2023
Er is nog weinig bekend over de elektrische Peugeot 308, maar er is al wel een jaar waarin deze op de markt moet komen. 2023, over twee jaar dus. Tegen die tijd gaat Opel op basis van de nieuwe 308 ook met een elektrische versie van de Astra komen. De nieuwe generatie Astra, de eerste die op een PSA-platform komt te staan, gaat sowieso 308-trekjes krijgen qua bouw. Deze krijgen we ook binnenkort te zien.
Platform
Het zou voor Peugeot makkelijk zijn om de elektrische 308 op hetzelfde platform te zetten als de Citroën e-C4. Het CMP-platform waar deze op staat is een prima basis, maar meer bedoeld voor kleine auto’s zoals de Peugeot e-208. Peugeot is voor de elektrische 3008, die ook in 2023 komt, bezig met een nieuw elektrisch platform genaamd e-VMP. Het is waarschijnlijker dat de elektrische Peugeot 308 en Opel Astra op dat platform komen.
Nog een paar jaar geduld voordat Peugeot de Volkswagen ID.3 een poepie gaat laten ruiken. Voor zover dat nog op tijd is.
JanJansen zegt
Het diesel schandaal lijkt het beste wat de VW groep heeft kunnen overkomen. Hierdoor hebben ze in hoog tempo de koers naar elektrisch gemaakt. Daar plukken ze nu al de vruchten van.
lekkerlinksrijden zegt
@JanJansen: vooral op het gebied van software
enelis zegt
De nieuwe 308 is naar mijn mening een fraaie auto. Ook is het mooi dat een merk als Peugeot het aandurft om met een elektrische C-segmenter te komen; je zou anno 2021 bijna denken dat alleen de SUV kans van slagen heeft. Zelf ben ik wel heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Volkswagen heeft de nodige problemen gehad met de opstart van de ID-lijn, maar met de juiste acties moet dat in 2023 toch allemaal wel opgelost zijn. Althans, dat zou je zeggen. Is een elektrische variant van de 308 dan genoeg? Of wint een merk als Volkswagen de strijd, omdat zij een uniek platform voor elektrische auto’s hebben ontwikkeld?
lekkerlinksrijden zegt
@enelis: ik denk dat de grootste concurrentie vanuit Korea, VS en binnen een paar jaar uit China komt
Stellantis rules the sky zegt
2023 is zeker op tijd, en beter twee jaar later en goed dan een slechte ID auto.
Tesla is het voorbeeld maar vergeet niet dat de meeste verkopen ICE auto’s betreft, by far. Voor een gevestigd merk kan je niet de strategie van Tesla volgen, kunst is echter niet te laat over te stappen.
Stellantis is actief in Formule E, heeft al een behoorlijk aantal EV’s, weliswaar niet op een BEV platform waardoor de efficiëntie minder is maar daardoor zijn de ontwikkelkosten ook veel lager. En laten we wel zijn, zonder de subsidies zou de EV verkoop momenteel in elkaar storten want die auto’s zijn nu nog schrikbarend duur.
fanboy zegt
Wat is er uniek aan de ID3 wat een Nissan Leaf of Opel Ampera-e niet biedt? Of een Kona of Niro.
schreute01 zegt
@fanboy: het unieke aan de ID3 is dat ie in bovenstaand artikel tot succes wordt gebombardeerd terwijl er dit jaar nog maar 33 op kenteken zijn gezet.
fanboy zegt
@schreute01: haha inderdaad
Verddr ben ik blij met ID3 hoor, EVs worden serieus genomen en er komt meer concurrentie.
jeroen90 zegt
Er zijn er voor 2020 enorm veel door VW op kenteken gezet overal, om te ontkomen aan de emissie-norm boete. Dat is ze voor een groot deel gelukt, dus in de eerste maanden van dit jaar wordt er vanuit voorraad geleverd. Dat neemt niet weg dat de ID.3 wel een enorm succes is in Nederland.
Nu zijn er een hoop overeenkomsten met andere elektrische EV’s zoals de Niro, Kona, Ampera. Maar toch zie ik VW met hun platform wel met een andere insteek erin zitten. Ze volgen eigenlijk precies het model wat Tesla doet, met een OTA software platform (idd, opstartproblemen zijn er, maar zijn merendeels opgelost nu) en met serieuze investeringen in batterijfabrieken (zie VW Power Day).