De compacte elektrische bedrijfswagen genaamd Brightdrop EV410 is ideaal voor bezorgers in de stad.
Juist voor het bezorgen van pakketjes, waar veel korte stops gemaakt moeten worden, is een elektrische auto handig. Je hebt niet die uitstoot van het constant optrekken óf het irritante ronken van een dieselmotor voor je deur als de bezorger komt. General Motors zet in op deze ontwikkelingen. Dat deden ze eerder met de Brightdrop EV600 en nu is de EV410 aangekondigd.
Het is de tweede elektrische bedrijfswagen van het Amerikaanse autoconcern in de reeks. De productie van het compacte ding moet plaatsvinden vanaf 2023 in Ontario, Canada. In dezelfde fabriek als waar de EV600 wordt gebouwd. GM is naar eigen zeggen zo’n 20 maanden zoet geweest met het ontwikkelen van de Brightdrop EV410.
Nog even terug naar die EV600. De bezorgers van Fedex in Amerika gaan nog dit najaar rijden met de eerste exemplaren van dit model. De EV10 is in feite een kleinere variant op de EV600. Met onder andere een kortere wielbasis. De actieradius van de compacte elektrische EV410 komt neer op zo’n 400 kilometer volgens GM. Dat is nog best fors. Telecommunicatieconcern Verizon heeft alvast een grote order uitstaan om de Brightdrop EV410 te gaan rijden.
barchettadriver zegt
Ideaal, EVs voor stadsdistributie. Geen stinkende en dreunende diesels meer voor je deur en in je straat, maar gewoon stil en schoon. Daar wordt iedereen beter van.
mashell zegt
Klein nadeel, pakketbezorgers met een Max Verstappen complex in fluisterstille auto’s door het centrum laten rijden vormt toch wel een risico.
w0o0dy zegt
Misschien kunnen ze de acceleratie flink afknijpen? Anders continue piepende bandjes na iedere bocht of drempel.
rolov zegt
@mashell: dat is echt onzin. Mensen moeten om zich heen kijke ipv de telefoon . Daar kan je elektrisch vervoer niet de schuld van geven.
gekketurbo zegt
Dit mag wat mij betreft meer geproduceerd worden dan de zoveelste SUV, impact is naar mijn idee groter en maatschappelijk bespaart het de hele keten veel geld…
mashell zegt
Als het in de keten geld bespaard dan is de transitie zo gemaakt.
lecomte zegt
@gekketurbo: Ik denk niet dat de gemiddelde lease rijder zoiets gaat rijden en Ik ken geen bezorgers die in een SUV pakketten bezorgen.
marcomanta zegt
Misschien wel beter ook, soms staat hier in de straat zo een stink diesel een half uur te draaien.
weetikveel zegt
Heel vaak ook nog met de uitlaatgas behandelingen eruit geprogrammeerd zoals roetfilters en dergelijken. Geen wonder dat deze stedelijke zelf gesaboteerde sjoemel distributiediesels problemen veroorzaken. Van bijvoorbeeld de picnic wagentjes heb ik nooit last.
rolov zegt
Het zou tijd worden. Die busjes rijden overal de hele dag door elke straat in Nederland . Het zou een hoop schelen . Alleen merendeel is zzp vlg mij.