De positie van ViaPlay is heel erg wankel, maar in Nederland zijn we er nog niet vanaf.
Met veel bombarie kwam ViaPlay op de markt. Een nieuwe streamingdienst. Ze pakten meteen heel erg groots uit met naast films en series ook sport. Een combinatie die we Amazon, Netflix of HBO nog moeten zien maken. Het zijn ook niet de minste sporten, want naast Premier League en Bundesliga hebben ze de uitzendrechten voor de Formule 1 in Nederland.
Dat betekent dat wij moeten kijken via ViaPlay, of je nu wil of niet. Zelfs de luisterrechten hebben ze gekocht, om zo F1-icoon Olav Mol dwars te kunnen zitten. Deze rigoreuze en ietwat arrogante methode heeft niet gewerkt. Het aanbod films en series is matig in vergelijking met de concurrentie. F1 kijken kan ook legaal op veel andere manieren en niemand kijkt naar darts (toch?).
Positie Viaplay bijzonder wankel
Dit betekent dat de financiële positie van ViaPlay heel erg wankel is. Dat blijkt uit de presentatie van de kwartaalcijfers van Q2 van 2023. De situatie is bovengemiddeld nijpend te noemen. Dermate erg dat ze aankondigen te gaan vertrekken uit diverse landen, zoals Canada, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
Men heeft alleen vertrouwen in de Scandinavische markt en Nederland. Wat dat betreft mogen ze bij ViaPlay Max Verstappen heel erg dankbaar zijn, want de enige reden dat mensen 15,99 euro per maand betalen voor een uiterst middelmatige streamingdienst, is dat je Formule 1 kunt kijken.
Formule 1
In Nederland zijn er 1.200.000 abonnee’s en die kijken hoogstwaarschijnlijk enkel en alleen voor onze in België geboren Monegask in dienst van een Brits team met Oostenrijks en Thaise eigenaren (wij Nederlanders zijn zo heerlijk chauvinistisch).
Het aantal tegenslagen begint zo flink op te lopen. Nu de abonnementsgroei uitblijft, heeft ViaPlay te kampen met hoge uitgaven en weinig inkomsten. Naast het terugtrekken uit diverse landen, moet de streamingdienst op zoek naar een partij die ze wil overnemen. Ook worden bankgaranties ingetrokken. Zo erg is het op dit moment gesteld. Overname zou zeker interessant zijn, want de sublicenties zijn daar dan bij inbegrepen.
kniesoor zegt
Het VanMoof onder de streamingdiensten.
Robert zegt
Stop maar. Jij wint vandaag het internet.
dawwg zegt
Behalve dat er voor VanMoof onder tussen gratis alternatieve apps bestaan …
Polo Fun zegt
Peace! Upon: Overfinch and Donald Duck.
Fruitcake zegt
Je hoeft helemaal niet verplicht Viaplay te kijken, F1TV is ook beschikbaar in NL voor 64 euro per jaar. Soms nog minder met een kortingcode.
nofxke zegt
Hoe komt eigenlijk dat de artikels in de app altijd 2 tot 3 uur vertraging hebben ten opzichte vd website?
Edge zegt
Zou dit niks voor Ziggo zijn, Viaplay Nederland lekker voor pennies on the dollar overnemen? Dan hebben de Premier League en Bundesliga rechten voor weinig en hebben ze een concurrent minder voor de F1 rechten. Voor Viaplay zelf ook lekker, want je kunt nu wel voorspellen dat ook de Nederlandse tak op de fles gaat als Ziggo er met de F1-rechten vandoor zou gaan. Kun je dat beter maar voor zijn en nu nog wat geld aan de toko overhouden voordat het straks via de curator moet.
mashell zegt
Heeft Viaplay niet de F1 streaming rechten voor heel Europa? Dan kunnen ze de boedel voor alleen Nederland niet zomaar aan Ziggo verkopen. Overigens is de Viaplay boedel natuurlijk ook interessant voor RTL, DPG of de NPO.
Fruitcake zegt
Nee, alleen Nederland en wat Scandinavische landen. Sky heeft bijvoorbeeld Engeland, Italië, Duitsland etc
erik64 zegt
Hoezo 15,99 per maand? Ik betaal nog steeds 10,49 per maand.
motorhead zegt
Wat zouden ze ook uit het medicijnkastje gepakt hebben toen ze dachten dat dit een goed idee was?
Iets heel duur inkopen, zonder enige passie en inzet een poep-product van maken, en dan voor te veel geld vermarkten. Goh, het werkt niet…. Zo snel mogelijk vertrekken uit alle landen lijkt me een wijs besluit.
mashell zegt
“zonder enige passie en inzet een poep-product van maken, en dan voor te veel geld vermarkten” is precies wat McDonalds doet, maar Gucci en Lexus net zo goed. Maar die merken kopen wel goedkoop in!
rismo zegt
Exact, alleen die GUI al, niet te doen wat een gedoe.
Viaplay is best wel voorbij gegaan aan de klant beleving.
stribo zegt
Het is toch prachtig om te lezen dit. Misselijkmakende investering cowboys met maar één doel: 📈📈🤑🤑
Arrogant en rücksichtslos de markt opslokken, alles achter slot en grendel gooien en dan met een hoop stront als aanbod die makke lammetjes willen uitmelken.
Mag hopen dat al die investeerders zich niet alleen in de vingers hebben gesneden.. doe de aorta maar erbij.
Dat het Albert Heijn, Verisure, Ticketswab en al die griezelige bedrijven maar verschrikkelijk slecht mag gaan en de consument 2 middelvingers, blijvend, naar ze opsteekt door zelf moeite te doen zo min mogelijk aan rendement te leveren aan die klojo’s.