Nadat Porsche ons een weekje geleden lekker maakte door mee te delen dat ze met een wereldprimeur met middenmotor zouden komen, is het doek er nu af: het is een extra vlotte Cayman geworden, die de logische lettertoevoeging ‘R’ heeft gekregen.
Deze coupé met middenmotor is 55 kilogram lichter, en levert 10 pk meer dan de Cayman S. Door een aangepast sportonderstel is de besturing nog een tandje scherper geworden dan die van de Cayman S. Onder de kap ligt een 3,4-liter zescilinder-boxer, die 330 pk aan de achterwielen levert, standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dit staat garant voor 0 tot 100 in 5 seconden en een top van 282 km/u. Kies je voor de optionele PDK-bak, dan gaat de sprint in 4,9 seconden (topsnelheid: 280 km/u), en met het optionele Sport Chrono-pakket zelfs in 4,7 seconden.
Het totaalgewicht van de Cayman R ligt op een nette 1.295 kg, en deze lichtgewicht is in staat gemiddeld minder dan 10 liter per 100 km te verbruiken. De carrosserie is ten opzichte van de Cayman S met 20 millimeter verlaagd en heeft een vaste achterspoiler. De velgen zijn zilverkleurig en voor de carrossierie koos Porsche voor een opvallend kleurtje, dat ze Peridot noemen.
Door gebruik te maken van zwarte frames en specifieke striping geeft Porsche de Cayman R een retrolook mee, die doet denken aan de klassieke raceauto’s van Porsche. Met deze exacte belettering werd namelijk de eerste Porsche R, de 911 R uit 1967, geïntroduceerd. Overigens woog deze 911 R beduidend minder, hij legde slechts 830 kg op de schaal.
Vanaf februari 2011 is de Cayman R in Nederland te koop, voor 95.800 euro (handbak) of 97.500 euro (PDK). Bewegend beeld van Porsches nieuweling vind je HIERRR.
CSL zegt
Erg leuk. Maar erg duur. Ik ken een gezinsauto die betere prestaties heeft maar even duur is! jullie ook?
Megakix zegt
@CSL: yep, dacht direkt aan een M3 sedan of een 335(s)i…
RWD zegt
@CSL: maar die gaat echt minder snel en minder scherp door de bochtjes vriend:-)
bpc zegt
@CSL: quatroporte
JamesBond007 zegt
@bpc: sinds wanneer is een quattroporte onder de €100.000,-???????
bpc zegt
@JamesBond007: niet te veel denken :D als je er 90 000 kan betalen zal 110 k okk wel gaan in belgie he en anders een occasie he
bpc zegt
@JamesBond007: niet te veel denken :D als je er 90 000 kan betalen zal 110 k okk wel gaan in belgie he en anders een occasie he
CSL zegt
@bpc:
lol
NLBUURMAN zegt
@CSL: laat me raden; er zit EVO in? of WRX? of toch RS500?
bpc zegt
@NLBUURMAN: de evo en de sti zijn echt wel sneller dan dezei
NLBUURMAN zegt
@bpc: EVO en wrx sti zijn ongeveer even snel dacht ik. iig hebben ze ongeveer hetzelfde vermogen, kosten ze minder. en bovendien: CSL zei ook: snellere en goedkopere.
JanJansen zegt
@NLBUURMAN:
Caterham R500?
Als je “gezin” nog uit het daten van uitsluitend slanke vrouwen bestaat (trust me, die kuipjes zijn smal, I own one)
NLBUURMAN zegt
@JanJansen: ford focus RS500, caterham wordt idd best lastig om je gezin mee te nemen.
Peidur zegt
Uiteraard de Cayman was nog het enige model van Porsche dat nog niet helemaal was uitgemelkt met allerlei uitvoeringen. Ik verwacht nog wel een RS, RSR, Turbo, Turbo S, etc, etc.
caip zegt
@Peidur: en misschien nog een Targa, Clubsport en 4S model?
salberts93 zegt
@caip: wat dacht je van een Cayman Roadster xD want de boxster is dat natuurlijk niet
lambo4all zegt
@salberts93: +1 (!), moet je eigenlijk een keer bij een dealer vragen. kijken wat ie zegt.
jip zegt
@Peidur: uitgemolken
jer-ome zegt
ik vind de cayman nog steeds niet mooi
en van de prijs wordt je ook niet bepaald vrolijk
primramessar zegt
Suf.
bpc zegt
zoals al eerder gezegt porsche is weer aan het uitmelken :-(
CSL zegt
Ik sta trouwens nu naast een 911 GT2 RS..Hij is wel leuk in het echt…Wel prijzig..
Jokkebrok zegt
weegt is 55 kilogram lichter?
klinkt niet logisch
DeSjaak zegt
Ik ben Porsche MOE! Dit wordt het eerste automerk wat dood gaat aan overmarketing en specialeditioning. Is het Pors CHE of cliCHE. Boycote Porsche uit media, teken de petitie vandaag nog..
Kjeld zegt
Wat een mooie auto. Vond hem vanaf het begin al super mooi.
Goed uitgebalanceerd, jammer dat Porsche niet het beste uit de auto haalt omdat de 911 altijd het top model moet bijven terwijl deze layout veel meer potentie heeft.
Een Cayman S kopen en die bij een tuner afleveren dan krijg je wat je wilt.
GT-R zegt
Wowww, dus we worden weer blij gemaakt met een dooie mus door Porsche. 55KG lichter, 10PK extra en aangepast onderstel. Sorry hoor, maar volgens mij hadden velen toch wel iets meer spectaculairs verwacht.
Maar goed, laat het uitmelken van de Cayman ook maar beginnen net als bij de 911. De volgende is dus de Cayman GTS, Cayman GT, Cayman GTR, Cayman GT3, Cayman GT3 RS, Cayman GT2 etc etc.. Oh nee, want de Cayman mag natuurlijk niet sneller worden dan een 911! Nou ja, het wordt hoe dan ook weer spannend.. N-O-T!
bpc zegt
@GT-R: volgens mij komt het goedkoper uit als je een gewone koopt naar de chipboer gaat een lichtere uitlaat en lichtere velgjes het resultaat zal hetzelfde zijn :p
Atenza zegt
Tja imo blijft een Cayman een lelijk ding. Daar verandert zo’n R-uitvoering niets aan
911GT2 zegt
Zo is dit even een tegenvaller. Zelfs ik met een groot Porschehart vind dit een beetje jammer. Nieuwe auto ‘my ass’!
Gemiste kans!
K. zegt
Veel mensen kijken altijd alleen maar naar de droge cijfers. Hoeveel pk erbij, hoeveel kg eraf? Misschien, ik weet het niet dus ik zeg misschien, is het onderstel wel drastisch veranderd! Dat is in mijn ogen veel belangrijker als het aantal pks!
custom-concepts.nl zegt
En…zit er deze keer wel een sper onder?
Jochempie zegt
@custom-concepts.nl: Dat zit op iedere cayman van na de facelift.
custom-concepts.nl zegt
Ja, wel leverbaar, maar niet standaard!@Jochempie:
caip zegt
Twitterquote van Chris Harris:
‘So Porsche uses the R designation for the first time since ’67. THE most special model name available. First and last used on a sub-900kg SWB 911 running a Carrera 6 motor. Now it uses it on a parts-bin Cayman which, i’m sure will be a great drive. Someone in Zuffenhausen ..badly needs a history lesson. R is even more special than RS. This should have been a CS. Geekery, but this shit matters to saddos like me.’
Niet speciaal genoeg dus, zo denk ik er ook wel over…misschien maar wachten op de RS dan ;-)
Den zegt
Nou. Ik ben geschokt. Dit project moet een hele aardverschuiving hebben veroorzaakt bij VAG, 10 pk meer, wat kilo’s eraf, ander kleurtje… ’t Is allemaal wat daar bij Porsche.
koekepan zegt
mooi, die kleur staat ‘em goed!
Jochempie zegt
Nou mensen, vertel maar. Wat is de fijnere Porsche?
– De Cayman R
of
– De 911 Carrera 2
Benjamin1 zegt
@Jochempie:
De VW Golf 2.0 TDI is de beste Porsche, DUH!
Jochempie zegt
@Benjamin1: Dan vraag ik de volgende keer wel wat de beste Porsche is, beetje lezen graag.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Jochempie: De Cayman graag. Is beduidend mooier, en de 911 heeft iedereen al…
joske zegt
het is eens iets anders
ook een goed kleur
goed gedaan!
custom-concepts.nl zegt
Een paar mooie 19 inch gesmeede Fuchs velgen eronder had dan beter gestaan….dan is het pas een echte R.
Hupke zegt
Dat is geen wereldprimeur, een cayman die zich met een porsche 911 kan meten (wat het chasis aan zou kunnen!) dat zou een wereldprimeur zijn. Dit is gewoon een iets vinniger onderdeurtje, ik ben zeker dat hij geweldig veel plezier zijn zal. Hij zal echter nooit zo plezierig zijn dat hij zo’n prijs rechtvaardigd.
Nijntje_ zegt
+ 10 PK
– 55 KG
______=
BLABLABLA
+ 50 PK
– 50 KG
______=
NIEUW MODEL WAARDIG
Schimanski zegt
Wat een slappe zakken daar bij Porsche. Wereldprimeur mij ass, dit is inderdaad blij maken met een dooie mus.
BaySideBlueBoy zegt
Kies maar | Nissan 370Z NISMO / Porsche Cayman R
Jochempie zegt
@BaySideBlueBoy: *rilt* de Porsche, duidelijk! The fast and the furious is geweest hoor…
BaySideBlueBoy zegt
@Jochempie: Ziet er in ieder geval beter uit als de S-Tune toch? Om je quote te verwoorden: ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2009/04/08/nissan-370z-nismo#comment-2115186
Jochempie zegt
@BaySideBlueBoy: Lol! Ja daar sta ik nog steeds achter.
BaySideBlueBoy zegt
@Jochempie: Ik vind de voorbumper overigens ook een hele verbetering t.o.v. het origineel en de S-Tune. Die lelijke “hoektanden in de onderkaak” zijn hierbij verdwenen. :D
K. zegt
@BaySideBlueBoy:
Heb ze beide nog nooit gereden, maar mijn gevoel zegt toch Porsche
CSL zegt
@BaySideBlueBoy:
Doe maar toch de M3 sedan hoor :)
Osca zegt
@BaySideBlueBoy: daar dacht ik dus ook aan :p maar doe maar de standaard 370z
bpc zegt
@BaySideBlueBoy: nissan !!!
Volvo940polar zegt
@BaySideBlueBoy: dat is niet zo moeilijk : Porsche he!
OT: wel een raar kleurtje ,zou niet mij keuze zijn
DannyHoff zegt
@BaySideBlueBoy: De 370Z natuurlijk altijd beter dan dat uitmelken bij Porsche! :)
Jochempie zegt
Overigens vind ik het knap hoe Nismo een auto van 70 mille de uitstraling van een auto van 25 mille mee kan geven…
rider zegt
boe, wat een wereldprimeur zeg. gewoon een zoveelste cayman met wat extraatjes. goh, wat een tamatam voor zoiets onbenulligs. als ze nou iets compleet nieuws hadden gelanceerd wasdeze mediarommel nog ergens goed voor geweest, maar voor dit??? kom op man. dat is net alsof een fabrikant zegt:”we hebben een wereld primeur want onze auto heeft voortaan 17inch ipv 16inch wielen.”
supasweet zegt
ze weten blijkbaar geen versie meer voor de 911 en beginnen ze maar aan de cayman
relakz zegt
Over het uiterlijk heb ik niets op aan te merken.. De pk’s konden in mijn ogen toch een pak meer!! Zwak dus ;/
Directeur zegt
De Nissan is wel 30k goedkoper dan de Porsche..dus ik weet t zo goed nog niet..
Jochempie zegt
@Directeur: Een tweedehands Cayman is ook uitstekend…
Directeur zegt
@Jochempie:
Een tweedehands Nissan GTR is ook prima dan.. ;)
Zo kan je wel lang doorgaan..
relakz zegt
“die 330 pk aan de achterwielen levert” Dat is trouwens gemeten aan de krukas.. Niet de achterwielen. Want als we over wiel pk’s spreken is dit wel enorm veel..
Jochempie zegt
@relakz: probeer jij maar iets te meten aan de krukas. Het is altijd teruggerekend.
relakz zegt
@Jochempie: Ja natuurlijk. Maar daar spreekt Porsche wel over, en niet over achterwiel pk’s. Groot verschil..
Jochempie zegt
@relakz: dat klopt.
Jochempie zegt
Zoals Jeremy Clarkson al een keer omschreef. Dit is geen auto die ontworpen is om zo goed te zijn als hij kan zijn. Dit is een auto die ontworpen is om een gat in de markt op te vullen. Om je maag van om te keren zo’n instelling maar strikt genomen is het een fantastische wagen.
jip zegt
@Jochempie: Was het niet James May die toen schreef dat de Cayman expres weinig pk had, zodat ze lekker door konden gaan met upgraden?
Laurens zegt
De beste tunert is toch Porsche zelf. Maar de opvolger staat klaar.
Freewarefreak zegt
55 KG lichter… makkelijk verdiend.. gewoon alles weg laten… kijk dat grote gat in het dash boven de airco.. voortaan mag je zelf zingen.. dus rij je naar de Hifi boer voor een radiootje, versterktje, speakers.. en hop 10 kg er weer bij… zeg nou zelf.. ik kan echt niet zonder muziek..
jorden zegt
@iedereen die vind dat porsche uitmelkt.
jij bent dus teleur gesteld dat er zojuist een betere variant van jouw cayman S op de markt is gekomen???
nee niet?
waar heb je het dan over?!?!?
Jochempie zegt
@jorden: Ik denk dat iedereen vindt dat Porsche de Cayman probleemloos véél beter hadden kunnen maken maar dit niet doet omdat de 911 dan niet meer te rechtvaardigen is.
Stijn zegt
@Jochempie:
Elke hedendaagse wagen is zorgvuldig ontworpen om netjes in het gamma te passen. SLK 55 AMG had ook geen compressor, de C63 AMG heeft ook minder peper als zijn grotere broertjes. Een M3 mag ook niet teveel pk’s leveren om de M5 zijn eer en status te laten behouden. Idem voor de 458 Italia en de 599, Gallardo vs Murciélago,…
Stijn zegt
@Jochempie:
En de discussie tussen motor centraal en achteraan is telkens terug gekomen bij nieuws over de Boxster of Cayman. En zoals ik steeds zeg, de über-middenmotor van Porsche (Carrera GT) waar koste nog moeite is gespaard heeft moeite om krachtige elfjes (die een schijntje kosten) van zich af te schudden. Zelfs Chris Harris gaf onlangs toe, bij een test met de GT2 RS, dat met een hoog aantal pk’s de motor achterin nog niet zo gek is. Alleen zo heb je genoeg tractie om die pk’s ook werkelijk te gebruiken.
Jochempie zegt
@Stijn: Tenzij je de tractie verdeelt over vier wielen, zoals bij de Veyron.
w0o0dy zegt
@Stijn: vergeet vooral even de 7 jaar verschil qua ontwikkeling in banden voor het gemak even…. Op gelijk rubber maakt de Carrera GT het op de meeste circuits de GT2 RS moeilijk en dat terwijl de CGT verhoudingsgewijs weinig koppel en een lastig bak/koppeling heeft… Kijk eens naar de tijden op Hockenheim…. CGT 1:08.6 vs 1:08.4 GT2RS… De voorsprong van de GT2 RS op de Nordschleife lijkt groot, maar dat is vooral omdat de CGT weinig grip heeft (ivt) en omdat de GT2 RS veel voordeel heeft bij het uit acceleren vanuit bochten door het hogere koppel…
Stijn zegt
@w0o0dy:
Iemand heeft een filmpje van Porsche bekeken :).
Even een vergelijking uit hetzelfde jaar. 996 GT3 RS tegenover Carrera GT. Geen verschil in bandenleeftijd. Wel in prijs (in België) 126.000 euro voor de GT3 RS en 485.000 euro voor de CGT. De CGT is nu wel ruim in het voordeel op het vlak van koppel en ook ruim op het vlak van pk’s 381 vs 612. Tijden zijn 7:28 vs 7:43. Voor dit verschil ik pk’s vind ik het verschil in tijd meevallen. Een 911 met evenveel vermogen en koppel als de CGT gaat altijd gehakt maken van deze carbonmiddenmotor.
w0o0dy zegt
@Stijn: Op de Nordschleife spelen er andere factoren mee… zoals je kunt zien aan de tijden op Hockenheim.. zelfde vermogen, ouderwetse banden en veel minder koppel en toch nauwelijks verschil in tijd. De CGT maakt op gelijk rubber eerder gehakt van de meeste 911 varianten zelfs met gelijk vermogen per ton. De gt2 rs scoort door uitstekende remmen, downforce en koppel.
jorden zegt
je hebt nog altijd een gat van 20 mile tussen de Cayman R (de dikste cayman dus) en een basis 911 om het bestaan van de cayman te rechtvaardigen.
caraddict zegt
Ik heb het super druk om vijf uur deadline
spykerboy zegt
hij is wel gaaf! die wil ik wel :D elke cayman trouwens wel, wat manneljker dan een boxter :P
porsche_fan zegt
niceee niceee..
dus er komt geen Cayman RS/ClubSport?
rob1 zegt
@porsche_fan: die zullen er oke wel komen . maar eerst het succes van dezen bekijken
Stijn zegt
@rob1:
Nope, dit is de CS. Ze hebben voor de naam ‘R’ gekozen omwille van ‘heritage’ en omdat bij de 968 CS, en zijn beperkt succes, bleek dat de naam CS ook niet zaligmakend is…
Een RS zal er van de Cayman 987 wellicht nooit komen.
veedub zegt
De ‘R’ is zoooooooo volkswagen!! ;)
Rob zegt
Kleurtje is wel kek. Met de rest doe je mij geen plezier. Ik hou niet zo van (te?) dure race frutseltjes
friso zegt
wereldprimeur? ja tuurlijk laat me niet lachen gewoon een beetje slechte marketing op zn Porsches
Citrofiel zegt
Bijna een ton voor de budget-Porsche. Voor iets meer dan de helft van de prijs heb je een 370Z die niet heel veel onder doet voor de Porsche. :|
Stijn zegt
@Citrofiel:
De 370Z is véél te zwaar, dit fnuikt niet alleen de prestaties maar ook het weggedrag. De 370Z valt niet te vergelijken met een Cayman S en zeker niet met deze R.
Citrofiel zegt
@Stijn: Maar toch, de helft van het geld… ;)
Ach, ik heb er ook geen verstand van. Voor geen van beide zou ik ooit serieus gaan.
bpc zegt
@Stijn: weegt 100 kg meer voor het prijsverschil kun je er al wat kilo’s afhalen en hij ligt echt wel beter op de weg !
Stijn zegt
@bpc:
121 kg meer (1471kg voor de 370Z tegenover 1350 kg voor de Cayman S), tegenover deze Cayman R zelfs 176 kg. Een verschil dat je niet zo snel wegwerkt hoor, je zal meer moeten doen dan een radio weglaten. En op vlak van weggedrag is het verschil ook hemel en aarde…
bpc zegt
@Stijn: onderschat de nissan niet ik heb een (2dehands) 350z dus niet de nieuwe 370 endie stuurt echt fantastisch , over de nieuwe kan ik niet oordelen,mijn is eerlijkheidshalve ook niet 100% orgineel heeft een andere shroefkit van de vorige eigenaar
racethesun88 zegt
spannend *kuch*
midasracer zegt
Leuk, maar doe maar een 993 met aerobumpers. Al die aktiemodelletjes van Porsche zijn voor de trendgevoelige mensen, ik val daar buiten.
Hupke zegt
@midasracer:
Hey mag ik eens iets vragen?
Ooit heeft iemand me hier op AB (en ik geloof dat jij het was) iets verteld van Midas cars en dat er iemand was die de mallen van midas … had en er nieuwe zou kunnen maken maar dat die drukker bezig was met (of meer geld zag in) een ander project, een soort Ariel Atom “kloon”. Weet je waarover ik het heb? En misschien wat de naam/merk van die “kloon” is?
midasracer zegt
@Hupke: Ja dat is de Deronda. Ik geloof dat ze in Engeland voornamelijk met Audi motoren de weg op gaan, maar het originele Amerikaanse concept ging uit van een Corvette V8. Op de site van Jay Leno kun je van dit ding nog wel een test terug vinden. Ik vind het een rommelig ontwerp met o.a. de shark nose van Ferrari, maar het is wel een supersnel ding
Hupke zegt
@midasracer:
Ok thnx
W1ck3D78 zegt
Hebben jullie al ooit eens een rondje gereden op de Nürburgring met een Cayman S? Wellicht niet want dan zouden jullie weten hoe fantastisch deze wagen rijdt.
Persoonlijk vind ik dat deze zich beter gedraagt dan een negenelfje.
Yuki_is_Love zegt
Dit is dus in feite gewoon de coupe versie van de Boxster Spyder, precies dezelfde aanpassingen. Teleurstellend
Onehp zegt
Tja, zo hadden ze hem van het begin moeten maken. Zal best wel goed rijden, maar misschien toch liever deze voor dezelfde moeite?:
Jochempie zegt
@Onehp: Dát is sexy.
Saya zegt
55 kilo lichter?
o.k. *schopt zusje uit auto.
tadaa weer 20.000 euro uitgespaard.
Jochempie zegt
@Saya: Jij laat je zusje toe in je auto? Respect.
ron zegt
een woord WAUW!
leip zegt
TT RS is nog wel een leuke tegenhanger. Met s-tronic in 4.4 -> 100 en 20,000 goedkoper. Een getunede RS doet het al ruim binnen de 4 seconden.
De 1300 kilo van deze Cayman maakt echter een heel hoop goed.
Flamingo zegt
Heerlijke auto + kleur!
porsche911turbo2 zegt
@Flamingo: helemaal mee eens!
w0o0dy zegt
OT GTFO! Wat is dit een laffe marketing-versie zeg, mijn god… iedere tuner maakt voor dat budget van een Cayman S een echte 997 gt3 killer, maar nee… we moeten natuurlijk respect houden voor de 911 (en voor het prijsverschil van 70k, maar dat is natuurlijk bijzaak…)
Hoe goed de auto feitenlijk ook is.. voor dit geld (of tot 120 mille) had dit een GT3 uitvoering moeten zijn met 360/370pk en 80kg minder+aero package
bpc zegt
porsche is gewoon te voorspelbaar ik weet porsches volgende wereldprimeur al de nieuwe generatie 911 kijk mijn spyshots
Euphoric77 zegt
Nou, niets bijzonders dus, leuk als je dan door een RS3 voorbijgereden wordt.
Recentelijk nog op de Autobahn gevechtje nipt verloren met een Cayman S, de man zal ook wel gedacht hebben huh. Hij zat er in zijn eentje in en ik met 3 man + baggage in een S3 met chipje. Daar spreek je dus daadwerkelijk van de helft van het geld. Natuurlijk zijn het wel andere auto’s bijvoorbeeld op het circuit zullen de verschillen groter zijn, laat ik daar nou niet zo vaak komen…