Porsche kwam zojuist met een voortgangsrapport van zijn Le Mans (LMP1) racer, met de mededeling dat Mark Webber zijn eerste meters heeft gereden, en dat er een viercilinder onder de kap ligt. Maar is het een diesel of een benzinemotor?
Branchegenoot Audi doet het al jaren op diesel, en in een van Porsches teasevideo’s kwam de term ‘TDFI’ in beeld, waardoor het niet geheel ondenkbaar lijkt dat ook Porsche in 2014 op het Satanssap gaat racen. Dieselhaters kunnen echter gerust ademhalen: Porsche’s LMP1 rijdt op benzine, geassisteerd door twee systemen die energie terugwinnen. Een elektromotor zal de voorwielen met deze gewonnen energie van aandrijving voorzien.
In Portimão (Portugal) werden onlangs de laatste testkilometers van dit jaar verreden, als gezegd voor het eerst met Mark Webber in de gelederen. Nadere informatie zal Porsche voor het begin van de seizoensstart in april 2014 (Silverstone) geven, tot die tijd hebben we testfoto’s vanaf Portimao, Paul Ricard en Monza in de gallery.
Oh, en over vierpitters gesproken, de Macan krijgt er vanaf eind 2014/begin 2015 ook eentje, dat wordt de eerste Porsche vierpitter in meer dan 20 jaar (de 968 was de laatste).
6cylinder zegt
Och LMP1s waren toch allang niet meer van het geluid.
Zou het een 2-liter worden? Of zelfs zo’n hippe 1.6..
carmasterr zegt
@6cylinder:
De Toyota is dan wel de fijne uitzondering op de regel.
Oh, en viercilinder turbo´s klinken ook nog wel eens lekker af en toe:
http://www.youtube.com/watch?v=6ko5BvTOoog
(2:56 voor buitengeluidjes)
Lancia Delta S4
http://www.youtube.com/watch?v=BTmJ_y5vHZQ
BMW 320 Turbo Gruppe 5
http://www.youtube.com/watch?v=ppxdpzrH088
Vincegail zegt
@6cylinder: De Toyota’s klinken gewoon goed. De Audi’s daarentegen….
boxster zegt
Leuk, een rijdend reclamebord. Nou nog een leuke Sloggi reclame op dat lange rechte gedeelte en het is een echte billboard.
Vincegail zegt
Gelukkig staat TDFI voor ‘Turbo Direct Fuel Injection’, maar mijn hart sloeg ook wel een keertje over toen ik deze foto zag!
Vincegail zegt
Beetje meer info en wat PR-blabla aan het eind van het artikel:
http://www.endurance-info.com/en/lmp1-test-programme-concludes-for-2013-debut-for-mark-webber/
Ram-G-maN zegt
@Vincegail: Geen aanvulling op je reactie echter constateer ik het volgende uit jouw still. Liever started from the bottom dan zogenaamde (Porsche) heritage. Alleen resultaat geld. Nuff said.
Ongetwijfeld dat ze in het filmpje over iets anders hebben. xD
Ram-G-maN zegt
@AutomotiveDesigner: *
geld= teltDamn you autocorrect!
trigger565 zegt
En zo lijkt ‘ie te gaan klinken.
http://www.youtube.com/watch?v=0Cir4T3DHQY
michelinman zegt
Zie ik daar 2 turbo openingen naast de koplampen?
ramshoek zegt
@michelinman:
Ik vermoed dat dat de inlaten voor de remkoeling zijn.
Op het dak zit de luchthapper voor de motor (voor een 4-cilinder n.a.w. 1 turbo).
HZW zegt
Gaat het hier over een nieuwe 4 cilinder boxer turbo, die ook in de Cayman zou gaan komen.
ramshoek zegt
@HZW:
De marketing mannen van Porsche zullen wel graag een boxermotor willen. De race engineers schijnen voor een V4 gekozen te hebben.
Die is compacter (in de breedte) en heeft – hoe vreemd het ook klinkt – een lager zwaartepunt.
Een V4 heeft de krukas – het zwaarste onderdeel van een motor – op de laagste plek en biedt links en rechts genoeg ruimte voor een uitlaat spruitstuk. Een boxer moet altijd nog een klein stukje de lucht in (met krukas en al) om ruimte te maken voor een uitlaat systeem.
Vroegah had de koppeling een veel grotere diameter dan de multiplaats koppelingen van tegenwoordig, dus toen zorgde de koppeling al voor voldoende ruimte onder het boxerblok en was de boxer opstelling wel een voordeel.
Arnoud zegt
@ramshoek:
Misschien is het een V4 met een blokhoek van 180°? De befaamde 917 had immers ook een 180° V12.
HZW zegt
@ramshoek:
THX. ;)
gearhead zegt
Volgens mij gaat een V4 met 180 gr blokhoek niet werken qua balans. Je komt dan altijd uit op een 4 cilinder boxer. Lijkt mij, hoor graag als het anders is.