Dit zegt de autofabrikant er zelf over.
Auto’s met verbrandingsmotoren zijn nu nog zeer onderscheidend. Het ene blok is het andere niet. Je hebt in-lijn motoren, boxers, motoren in V-vorm en ga zo maar door. Met elektrische auto’s is het op het eerste oog wat eenvoudiger. Je hebt accu’s en een daarbij horende aandrijflijn. Autofabrikanten van met name sportieve auto’s moeten hard aan de bak om hier een onderscheid in te gaan maken.
Porsche doet dit met de Taycan bijvoorbeeld door het gevoel van een verbrandingsmotor te simuleren. De elektrische auto heeft een eigen geluid en simuleert versnellingen. Natuurlijk is het synthetisch en komt het gevoel niet in de buurt van een auto met een verbrandingsmotor. Aan de andere kant is de rijbeleving gewoon totaal anders: het is razendsnel en nog steeds leuk om te rijden.
De Duitse autofabrikant gaat naast de Taycan uiteraard nog meer elektrische auto’s op de markt brengen. Om onderscheidend te zijn doet Porsche onderzoek naar de technologie rondom EV’s en het merk geeft hierbij een kijkje in de keuken.
Ulf Hintze van Porsche Engineering zegt dat het merk tests heeft ondernomen met een SUV in de sneeuw die over vier elektromotoren beschikt. Omdat sneeuw een extreem gladde ondergrond kan zijn ligt hier ook meteen een enorme uitdaging. Hoe verdeel je de krachten over die vier wielen op een nauwkeurige manier en voorkom je dat de systemen van de auto het niet meer snappen?
Hintze stelt dat Porsche software heeft ontwikkeld die direct reageert op dit soort omstandigheden. De computer verstrekt koppel aan het wiel dat het op dat moment nodig heeft. Dit alles zonder extra sensoren, maar enkel en alleen door slimme software.
Volgens Porsche technologie die voorheen enkel op Mars-auto’s is gebruikt en dus uniek voor een personenauto. Als de autofabrikant in de toekomst met een krachtige elektrische Cayenne of Macan gaat komen hoef je dus niet bang te zijn om vast te komen staan in de sneeuw door het enorme koppel van een EV.
barendbotje zegt
Volgende maand: porsche zet een nieuw BEV SUV record op de Nürburgring, Musk zal volgende week antwoorden met de model X plaid. And so the soap continues…
tjorque zegt
@barendbotje: liever zulke “auto-soap” dan wat sommige wijven (m/v/x) dagelijks op tv volgen…
flutterby zegt
@tjorque: die duren alleen langer, de drama is gelijk.
fanboy zegt
Weer een hoop marketing gel*l.
“Oeeh elektromotoren hebben veel koppel! Maar wij kunnen dat goed regelen!”
Sowieso, bij een elektromotor kun je, in tegenstelling tot een brandstofmotor, EXACT bepalen hoeveel koppel en hoeveel toeren je wil, dus volgens mij is het alleen maar makkelijker.
En zonder extra sensoren, tja, men doet toch al jaren ESP en TCS op basis van de ABS ringen die wiel rotatie aangeven?
ukbob zegt
@fanboy: dacht bij het lezen hetzelfde…
een e-motor kun je precies zo aansturen dat ie het koppel levert zoals gewenst. Knappe jongen die dan nog eens een sensor nodig heeft om datzelfde te meten.
laptom zegt
@fanboy: Goh, zitten er bij die abs ringen geen sensoren…
fanboy zegt
@laptom: Ja, bestaande sensoren ja. Porsche heeft het over “geen nieuwe sensoren nodig”. Wat me logisch lijkt.
robert110 zegt
@fanboy: Maak van dat exact maar ongeveer. Met een elektromotor heb je nog steeds te maken met een optimaal toeren bereik. Normaal heb je daar met een auto maar weinig last van, maar als je bepakt een besneeuwde bergweg oprijdt ga je dat zeker merken, dan heeft het zeker zin als dit per wiel gestuurd kan worden.
Persoonlijk zou ik, als ik bepakt een besneeuwde bergweg op moet rijden met een elektro kar nog steeds de voorkeur geven aan een mechanische transfercase met minimaal twee versnellingen, puur omdat die computer gestuurde meuk nooit 100% werkt in niet optimale omstandigheden.
fanboy zegt
@robert110: Het gaat niet om over optimaal toerenbereik (wat sowieso een heel groot gebied is), maar het afregelen.
Zo’n elektromotor wordt meestal met 3 fases aangestuurd (of verdubbeling ervan), met amplitude bepaal je de kracht, met de frequentie de snelheid.
Met een brandstofmotor moet je hem door middel van brandstof en lucht toevoer regelen. Werkt ook wel, maar trager en minder accuraat.
En omdat je rpm kan bepalen kan je dat dus ook voor en achter synchroniseren. Alsof je die ouderwetse transfercase hebt, die gelockt kan worden. Want met een open (visco) diff is sowieso al slechter dan 2 motoren.
Ik ken het, een besneeuwde stijle bergweg naar beneden rijden met een oude Landcruiser, dat wil je motorremmend doen.
Dat kan ook prima met een EV als je dat wil. Bij elektromotoren kun je ook nog eens kiezen hoeveel je wil afremmen op de motor ipv gebonden te zijn aan de interne weerstand van je brandstofmotor.
Er rijden al eventjes 4wd EV’s door winters heen, en daarvan zijn de ervaringen best positief (nou ja, op het verminderde rijbereik na dan)
robert110 zegt
@fanboy: Ik begrijp hoe het werkt, en in theorie heb je gelijk dat je het exact kan bepalen. Alleen in de praktijk loop je altijd tegen de beperkingen van de techniek aan en verandert dat exact in dat wat het dichtst in de buurt ligt van wat je eigenlijk zou willen.
fanboy zegt
@robert110: Ik zou ook het liefst een “e-rempedaal” zien, in een serieuze elektrische 4×4. Gewoon remmen, maar dan alleen met de motor.
Of het instelbaar maken in een menuutje, zoals sommige auto’s of motoren toe laten.
En ze dan qua snelheid synchroniseren.
Maar dat zal in de praktijk wel tegen vallen bij wat er beschikbaar is op de markt, dat ben ik met je eens.
flutterby zegt
@fanboy: wat is er mis met pedaal los maximaal remmen en pedaal helemaal ingedrukt maximaal vermogen? Oftewel; onepedaldriving.
fanboy zegt
@flutterby: Als je maximaal remt met een elektromotor dan blokkeren je wielen gewoon.
Maar in de praktijk werkt one pedal driving wel mooi.
Dit ging echter over een helling afrijden met 4×4. Als je dan een ouderwetse 4×4 hebt dan lock je het liefst de tussenbak en ga je heel langzaam (eventueel in low gearing) naar beneden. Zo behoudt je grip en blijft de boel rijden. Remmen is glijden.
In een elektrische auto heb je niet al die versnellingen maar zou je prima kunnen werken met instelbaar motorremmen.
Maar ik geloof niet dat dit echt een groot issue is, met one pedal driving werkt het al heel fijn.
flutterby zegt
@fanboy: die instelbare motorrem is dan toch gewoon het acceleratie pedaal? Vervolgens kan de tractiecontrol ervoor zorgen dat de wielen grip houden, al zal je voor dit doeleinde liever vier motoren willen zoals de Rivian (die bij zachte ondergrond als een tank kan keren).
moveyourmind zegt
De Duitsers hebben zich jarenlang met software op glad ijs begeven…
Dus dit systeem zal vast heel goed werken, dat kan niet anders.
dare2think zegt
Er zullen dus in de toekomst (steeds meer) auto’s gaan komen waarvan de wielen op geen enkele manier met elkaar verbonden zijn. Dat zal iets veranderen aan de gelijkmatigheid van de slijtage van banden en remmen. Als de band linksachter 2 mm minder profiel heeft dan linksvoor en rechtsachter, terwijl rechtsvoor 1 mm meer heeft, dan moet dat wel meeberekend kunnen worden in het systeem.
mashell zegt
@dare2think: waarom denk je dat dit een effect heeft op de gelijkmatigheid van slijtage?
dare2think zegt
@mashell: Als alle 4 de banden onafhankelijk input krijgen van een elektromotor, draaien ze dus niet altijd op dezelfde snelheid. Als dat ook nog eens een actief systeem is dat koppel stuurt naar de wielen met de meeste grip dan hoeft gedurende een klein poosje de draaisnelheid van alle banden niet gelijk te zijn. Als je dat vaak hebt (in gladde omstandigheden waarbij delen van de weg wel/niet bevroren zijn) dan kan dat leiden tot onregelmatige slijtage. Een conventionele 4WD auto heeft differentiëlen waardoor de draaisnelheden van de wielen als het ware aan elkaar gekoppeld zijn. Daarbij slijten de linker en rechterwielen gelijkmatiger af.
Dutchdriftking zegt
registratie zonder sensoren maar puur software? Onzin. De software moet reageren op input, en deze komt uit sensoren….
fanboy zegt
@dutchdriftking: Maar je weet al wielrotatie door de ABS ringen. Wat meer wil je nog weten?
Daarom snap ik ook niet zo goed wat dit systeem beter gaat doen dan bestaande ESP / TC etc.
nietcreatief zegt
@dutchdriftking: zonder extra sensoren staat er volgens mij.
En dan heb je aan de toerental meting van de motoren volgens mij al genoeg.
Rpm-lock wanneer de ASR, ESP of traction control computers slip of gladde omstandigheden registreren. Zoiets? Sper diff of limited slip diff simuleren zonder dat er daadwerkelijk een diff onder hangt
O plaat zegt
Weinig mensen die mij zo kunnen irriteren als mensen waarbuh hun auto een suv moet zijn om dat ze één keer per jaar wintersporten. Zeker om dat ik in de Alpen rond rij met een T3 met de volle 55pk zelfs op onverharde stukken, nooit problemen gehad.
tjorque zegt
@shiva: kom onder je steen (of je T3) uit man! De overmoot wilt niet meer kunnen sturen. Daar is elektrozooi voor.
Wat echt belangrijk is, is wat je volgers op instagram van je vinden. En een suv doet daarvoor nog steeds wonderen zeker als dat een pseudo Porsche is. ?
Ofzo. ?? (ik vind dat je helemaal gelijk hebt)
paulvtec zegt
In de toekomst heb je nog maar een paar merken in de automobielindustrie. Je hebt er niet meer nodig met dit soort EV’s. Ze zijn allemaal even snel op de honderd en design maakt niet meer uit, dat zie je maar aan de Cybertruck. Allemaal emotieloos en zonder ziel, jammer…….
rutgerg zegt
Ik lees wintersport-proof ik denk ha een elektrische auto die op 1 accu lading vanuit NL naar Oostenrijk kan rijden…. helaas.
rutgerg zegt
@rutgerg: en nu ga ik geduldig wachten op de eerste tesla fans die reageren met: je rijdt toch nooit 8 uur zonder te rusten.
billymobiel zegt
@rutgerg: Je snapt het al. Dank je.
martijn_vangammeren zegt
@rutgerg: En toch is dat waar ;) En ook hoeveel van die tijd sta je stil in files in Duitsland. Maar op dit moment laden onder de 20 minuten van 10-80% is al een leuke stop na een uurtje of 4-5 sturen. Bakkie koffie( thee/chocomel in mijn geval want ik drink geen koffie) even rondkijken in het winkeltje en verder rijden. Werkt heerlijk rustgevend. Nu rijdt ik toch niet gehaast gewoon aan de maximum snelheid op cruise control. Leuk rijden / racen doen we op het circuit in een oude Mini/alfa guilia race uitvoering. Dat gaat niet snel maar is oh zo leuk :)
flutterby zegt
@rutgerg: Cybertruck, fuck yea!
flutterby zegt
@rutgerg: en op locatie laden? Echt niet ik wil retour zonder te stoppen, zelfs niet voor een verkeerslicht.
rutgerg zegt
@flutterby: en ook de piste op en af met de auto niet te vergeten he! Ging de heren Jeremy Richard en James prima af… ;-)
crepito zegt
Ze zijn niet de enige..
https://youtu.be/iXP7UWxkZkQ
kroon zegt
“…hoef je dus niet bang te zijn om vast te komen staan in de sneeuw door het enorme koppel van een EV…”
Behalve als de batterij alweer leeg is doordat de range toch al slecht was (zoals bij alle VAG EV producten tot nu toe) en door lage temperatuur echt geen range meer over is.
tjorque zegt
@kroon: als je naar de wintersport gaat met een Porsche dan parkeer je daar toch netjes in de parkeergarage van het ******* hotel en zet je je auto aan de lader?
En van uit het hotel ga je zo naar de skilift of de heli.
In alle andere scenario’s heb je beneden je stand geboekt.
martijn_vangammeren zegt
@kroon: In Noorwegen zijn er anders vele ev bezitters en daar is het nog wel winter ;)
spylegion zegt
VIER!!! Elektromotoren, ieder wiel zijn eigen motor dus.. Moahhh.