Men is een waar groen offensief aan het aankeilen in Stuttgart, zo lijkt het.
Gister berichtten we nog op zustersite Groen7 dat Porsche een supergroen nieuw kantoor in gebruik had genomen. Vandaag gaat men nog een stapje verder met de vergroenificatie van het merk.
Het zou maar zo kunnen dat we op dit moment te maken hebben met de laatste generatie dieselmotoren van Porsche, aldus eindbaas Oliver Blume. Er is nog geen definitieve beslissing over genomen, maar het zou maar zo kunnen dat besloten wordt dat diesel geen plaats meer heeft bij het sportwagenmerk. De reden lijkt voor de hand liggend: Dieselgate. Blume geeft aan dat het een optie is om diesel eruit te gooien en zich alleen nog te richten op de ontwikkeling van elektrische auto’s, naast auto’s met benzinemotoren en plug-in hybride auto’s uiteraard.
Eind dit decennium (ofwel: binnen drie jaar) neemt Porsche een beslissing over haar motorenstrategie voor daarop volgende tien tot vijftien jaar. Wat betreft de elektrische Porsches wordt er nauw samengewerkt met Audi. Samen werkt men aan het platform PPE voor elektrische voertuigen. De Mission-E van Porsche zal de eerste auto zijn die van dat platform gebruik gaat maken.
Gulli zegt
Ze hadden er überhaupt niet mee moeten beginnen!
r525 zegt
@Gulli: jaa want dan hadden ze veeel minder geld verdiend en nu geen euro te besteden om auto’s groener/elektrisch te maken…. Dat is nog eens toekomstvisie.
jorden zegt
@r525: ach dat handje vol Europeanen, met hun vreemde gewoonte om vrachtwagen brandstof in hun auto te gooien.
stuko zegt
@jorden: onzin.. zonder Cayenne en Panamera diesel had Porsche de groei van de afgelopen jaren nooit kunnen realiseren. Diesel is awesome ;-)
fanboy zegt
@stuko: Hij heeft een punt. Ga eens buiten Europa en diesel is gewoon een brandstof voor vrachtwagens.
En dan nog zijn de Cayenne’s en dergelijke best vaak een dikke benzine uitvoering.
stuko zegt
@fanboy: eens, buiten Europa ziet men diesel veelal als ‘brandstof’ voor treinen/schepen/vrachtwagens. Doet overigens niks af aan mijn punt dat Porsche gigantisch meer verkocht heeft door een (Audi) diesel aan te bieden ;)
fanboy zegt
@r525: Dit is eigenlijk wat China bewust aan het doen. Nog even door blijven gaan met de kolencentrales en mijnen, wetende dat het ranzig is. Ondertussen het financiele voordeel gebruiken om de zonnepanelen industrie ‘kapot’ te subsidieren, met als enige doel: prijsdaling van zonnepanelen om zo zonne-energie in eigen land en wereldwijd in de benen te helpen. Missie is al geslaagd.
bugboy zegt
@Gulli: De Panamera Diesel is anders wel de fijnste uit de serie.
trolle zegt
Maak gewoon die mission-E, flikker die ruf V8 erin en stop met die 911 uitmelkerij
banaan7 zegt
@trolle: ja! Laten we een V8 in een EV stoppen! Goed plan!
Nope
trolle zegt
@banaan7: geen idee of je nu serieus bent of niet… Het EV gedeelte eruit halen en V8 erin? Desnoods een ruf boxer ofzo
rhellema zegt
@trolle: ben je zelf wel serieus dan?
flutterby zegt
@trolle: ik hoop dat Porsche zo slim is om het als EV te designen vanaf stap 1. Een ICE aandrijflijn is dan onmogelijk.
ko4n zegt
@trolle: de 911 vervangen door een modernere sportwagen met V8 hebben ze al eens geprobeerd. Dat was niet echt een heel groot succes
Dutchdriftking zegt
Nooit gedacht, maar ik vind dit oprecht jammer!
fuxhound zegt
Panic buy de Panamera en/of Cayenne Diesel S!1!1!!!1!
Over 20 jaar de prijs x10 want de laatste Porsche diesel oid!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@fuxhound: over 20 jaar zijn diesels allang verboden! Als het niet eerder is…
406_v6 zegt
@fuxhound: over 20jr kom je -letterlijk- op de publieke brandstapel als je nog een diesel hebt…
p993 zegt
Maakt Volvo nu iets los met dit soort uitspraken?
daniel1975 zegt
Als ze in Europa zo graag van diesel afwillen moeten ze de accijns gelijkstellen aan benzine. En ter compensatie voor vrachtwagens iets anders verzinnen, Europese MRB bijvoorbeeld.
bmwfreak038 zegt
Diesel gaat stoppen met Porsche.