Het zijn de CO2-criminelen bij Porsche nog steeds niet gelukt het gemiddelde verbruik van alle modellen naar de 5,7 liter per 100 km te krijgen in de VS. Hoewel ze hard bezig zijn om dat voor elkaar te spelen, lijkt het er niet op dat ze deze target halen voor 2016. Dan wordt deze regel ingevoerd in de Verenigde Staten en kan Porsche wel eens flink geraakt worden in de portemonnee.
Want voor elk model dat Porsche verkoopt en niet voldoet aan de CO2-wetgeving aldaar, worden ze financieel gestraft. Nu, anno 2010, lukt het ze al niet om te voldoen aan belachelijke uitstoot-wetgevingen, aangezien Porsche nog wel sportauto’s bouwt die er toe doen.
Het gaat nu nog om een paar honderd dollar per Porsche. Dat wordt gewoon doorgerekend aan de klant en niemand die het merkt of erover zeurt. Maar vanaf 2016 loopt de hoogste boete per voertuig op tot $37.500. Iets wat ze miljarden per jaar gaat kosten, en dat strookt niet helemaal met het businessplan van de Duitsers. Zelfs met de introductie van de geplande hybrides gaat het waarschijnlijk niet lukken de CO2-target te halen, aldus de FTD. Voor de periode 2012-2015 hebben ze al een uitzondering gekregen van de Obama administration. De kans is gering dat ze door veel te lobbyen wederom vrijgesteld worden, dus zullen ze het uitstootprobleem anders moeten gaan neersabelen in de VS.
Met dank aan PCCB voor de tip!
LH zegt
Hoe zo de VS is een best goeie auto wereld..
MrJones zegt
Dan maar geen porsches meer in amerika verkopen, bouwen etc..?
– Nee, dan lopen we veel inkomsten mis
Tja.. daar kan ik ook niets aan doen.. het is beter dan ‘absurde’ bedragen te gaan betalen.
STI377 zegt
ieder auto land doet vanalles om zijn eigen merk te beschermen tegen import. maar ja we hebben nu Spyker/Saab,… dus zullen alle auto´s duurder worden in Nederland. Wel of geen kilometerheffing, net zoals de brandstofprijs, just Politics
B /\/\ \/\/ zegt
Ik hoop die boeteregeling het einde van het tijdperk ‘platgeslagen kevers’ inluid!! Hop, opdoeken die club, ze zijn zo saai als maar kan, al tientallen jaren, en als ze niet saai zijn, zijn ze niet om aan te zien!
911GT2 zegt
@B // //: Nee BMW maak spannende modellen… Die hebben ook al 30 jaar niets aan hun 3 of 5 serie veranderd… en over de X6 maar niet te spreken, wanstaltig gedrocht!
Megakix zegt
Obama gaat nèt zo failen (eigenlijk is het al een fail…) als de ‘wetenschappers’ van het IPCC…hahaha, die mongolen die vergeten waren ‘de Noordpool’!!!! mee te wegen in hun ‘opwarmingsrapportje’….hahahaha !
Kortom, ná Obama en de zachtsnik Balkenende gaat de wereld er weer een stuk ‘zonniger’ uitzien (ondanks af en toe wat smogvorming van rondkarrende Porsches…)
super zegt
@Megakix:
“mongolen van het ipcc”
en vertel me jouw IQ, opleiding en wetenschappelijke ervaring etc. dan eens? omdat er wat tik en interpretatie fouten in het ipcc rapport zaten is geen enkele reden om de wetenschap te betwisten. Ik wil jou wel eens een wetenschappelijk document van 2500 paginas samen zien stellen zonder dat je daarbij een foutje her en der maakt.
pomoek zegt
Altijd al een beetje raar gevonden die uitzonderingspositie voor sportieve merken als Ferrari en Porsche. Onzin dat ze niet aan de emisienormen kunnen voldoen. als Renault dat kan, dan kan Porsche dat ook. En nu ophouden met zeuren!
cardesigner@USA zegt
De gedachte dat dit gedaan wordt om de eigen industrie te beschermen, is natuurlijk flauwekul. Als je kijkt naar het gemiddelde gebruik van de grote drie, dan zie je dat daar ook nog het nodige aan moet worden gedaan.
Raptor zegt
Kunnen ze niet Porsche (op papier) laten samensmelten met Volkswagen? Het moet dan mogelijk zijn om aan de gestelde eisen te voldoen. Wanneer er nog gewoon een eigen dealernetwerk wordt gehouden kraait er geen haan naar.
Bob zegt
Gaap .. niet alleen echt Porsche valt onder die nieuwe regeling hoor .. ALLE auto’s vallen daar onder (plus het is al een beetje oud nieuws):
http://www.autoblog.com/2009/09/15/epa-and-dot-announce-new-fuel-economy-greenhouse-gas-plan-co2/
Laurens zegt
Als het een eerlijk toegepaste regel is, dan is het waarschijnlijk alleen maar gunstig voor een al relatief zuinige Porsche.
marek zegt
Wordt tijd misschien dat ze dan ook eindelijk met een spannend design komen ;) voor de auto’s die minder moet gaan verbruiken
CarAddict zegt
Hoe gaat GM dit voor elkaar krijgen….als er ergens grote k*t auto’s worden gemaakt dan is het in de US zelf.
Laat Porsche maar lekker doen waar ze goed in zijn, vet hippe stoere en snelle auto’s maken.
RobinS zegt
Let maar op porsche zal voor iedere modellijn met een full hybrid komen.
Yanktank zegt
@ sti377 binnen de EU hebben we geen importheffingen.
En ondanks dat ik een voorkeur heb voor dit merk heb ik geen medelijden met ze. zie de reactie van Pomoek.
en hoe zit het eigenlijk met de domestic car industry?
xilver zegt
Ik vind het spijtig dat ze al die normen opleggen… ze leggen echt de sportwagens aan banden en dit leidt ertoe dat die eigenlijk niet meer deftig gemaakt kunnen worden… Is dit dan het einde van hardcore merken zoals porsche, ferrari en lamborghini (en vele andere…)?
NovaStar zegt
HAHAHA en al die 7 liter v8’tjes dan? 5,7 liter per 100 km? Dat is 1:17,5 en dat haalt een transporter 1.9 tdi niet eens.
omg zegt
kut amerikan rijden minimum met en V6 en dan komen ze lullen met verbruik . klootzakken.
Ahura zegt
Em hoe zit dit met de andere sportwagens/sportwagenmerken dan? Neem aan dat dit niet alleen voor Porsche zal gelden
Timmie zegt
Nou, bij Porsche staan ze eindelijk voor het blok. Gaan ze inbinden en al hun heilige huisjes slopen, of verlaten ze de Amerikaanse markt?
KUYL zegt
@ahura, denk vooral eens aan ferrari. Porsche heeft nog de boxster en de cayman. Ferrari heeft alleen maar benzineslurpers. Snap daarom dit artikel ook niet dat het alleen over porsche gaat.
Megakix zegt
@KUYL: Ferrari valt onder de Fiat Groep…en deelt in de emissie van de Fiat 500
BaRa zegt
Bij elke Porsche een Polo bluemotion meegeven. Probleem opgelost. Als AM het kan, waarom Porsche dan niet?
dw zegt
Vandaar dat GM hier al die chevrolet matizjes dumpt, die V8’ten doen echt geen 5,7L doen, sowieso nogal een optimistisch treven ik haal dat net met mijn 1.9 diesel
dw zegt
ookal is de inhoud van die V8 vaak wel 5,7L, zouden ze daarmee in de war zijn ?
HDM zegt
Hoe doet Mercedes dat dan? Die hebben veel auto’s die aan de schonere kant zijn, maar er zitten genoeg AMG-representatieven aan de andere kant van de kaart.
Ferrari is er nog, Lamborghini is er nog, Bugatti is er nog (of vallen die laatste twee onder de VW paraplu hierbij?).
C6_R zegt
@HDM: Mercedes doet dat door gewoon de grootste superieure-premium-superzuinige-hight-tech boete af te tikken:
When we reported about last year’s fines, we reported that Mercedes’ $28.9 million fine was the second largest fine ever paid – second only to Daimler Chrysler from the year before at $30.3 million. Of course, Mercedes made up a great deal of that fine as well.
Now, Mercedes is still taking the top spot for the largest fine, albeit a significantly lower number coming in at $6.8 million for the year. Mercedes is only one of six automakers to pay fines for not meeting government mandated fuel efficiency requirements – generating a total of more than $13 million in fines paid this year.
http://www.leftlanenews.com/mercedes-leads-automakers-with-highest-fuel-efficiency-fine.html
@CarAddict: Hoe kom jij bij GM? Volgens mij ging dit bericht over Porsche? Of is er weer een complot waar ik overheen kijk?
maartenooms zegt
@pomoek
Wat voor vergelijking is dat nou weer?
Renault verkoopt 2 autos per jaar met een V6, de rest is zijn allemaal 1.6 dieseltjes en vergelijkbare motoriseringen. Ik vind het van goede wil getuigen dat Porsche denkt aan het milieu met hun boxster viercilinder en hybrides, maar die mensen moeten ook inzien dat Porsche niet zomaar even groen als toyota kan worden
Doekse zegt
@ B M W…
en jij rijdt een sjonniebak??
Doekse zegt
@ B W W
Sorry vergeten, ‘platgeslagen kever’ is wel 1 van de meest goedkope manieren om een Porsche aan te duiden!!!
Beetje goedkoop van je!
Mao zegt
Ze moeten gewoon met een kleine licht gewicht roadster of iets derglijks komen.
Zoiets
Alleen dan een mooier design :) , laag gewicht en een kleine turbo motor met KERS. Niet te veel toeters en bellen, maar gewoon een super strak sturende basic sportwagen. En niet te veel 911 design, zou ook mooi zijn.(bewaar dat maar voor de 911 :) )
O ja en die grote cayenne eruit, dat schiet ook aardig op. Of ze dan ook nog genoeg winst maken is een ander verhaal. Dat moet dan maar met de nieuwe zuinige roadster ;)
maartenooms zegt
@ Mao
hmmmm licht gewicht roadster?
wacht eens die hebben ze al! De Boxster, en vooral de Spyder
Mao zegt
@maartenooms:
Iets kleiner, dus of de boxter kleiner of een kleiner model eronder, maar vooral lichter. Ik dacht eerder aan iets in de richting van de lotus elise en mx5, dat is meer licht gewicht, geen 1300 KG zoals de spyder.
De blue sport is bvb ook kleiner en lichter, en die heeft bvb nog een stalen chassis.
xilver zegt
@Mao: Die VW is niet slecht… maar het is en blijft een VW. Porsche heeft een geschiedenis met de 911 (Turbo’s, Carrera, noem maar op… ) het zou meer dan zonde zijn moest Porsche genoodzaakt zijn om die stop te zetten
SRM zegt
De groot-verbruikende SUV’s worden in Amerika niet als personenwagen maar als truck gekwalificeerd en ontspringen zo de dans. Deze strenge emissie eisen gelden vooralsnog alleen voor personenauto’s. Dat redt de Big 3.
RA999 zegt
@HDM:
Ik neem aan dat ze ook kijken naar wat er wordt verkocht. Mercedes verkoopt veel meer zuinige wagentjes dan AMG’s waardoor hun uitstoot lager uitvalt. Mercedes heeft natuurlijk ook nog de zuinige Smartjes.
Ferrari zal wel onder Fiat gaan vallen, die verkopen nu nog niet echt in de US volgens mij maar in 2016 vast wel (zeker met Chrysler erbij).
Lamborghini en Bugatti vallen idd onder VW en ik zou toch denken dat Porsche dat op termijn ook mag…
Dimglor zegt
Belachelijke regeling…
Net of Ferrari aan die standaard komt… (om maar een voorbeeld te noemen…)
SummerSky zegt
37.500 dollar erbij per wagen? Is that all? Lekker belangrijk allemaal. Dan zijn die Porsches NOG GOEDKOPER dan hier in NL, en hier worden ze ook gewoon verkocht, dus wat zeuren we eigenlijk?
En bovendien, in 2016 is 37.500 dollar op basis van het huidige monetaire beleid van de VS waarschijnlijk omgerekend twee euro vijftig
Hupke zegt
tja valt te verwachten
als ze nu een 924 achtig goedkoop laaggewicht (met kers ???) sportwagentje nog snel op de markt zouden gooien halen ze het mischien nog wel maar daar zit eigenlijk niemand (behalve ik) dan echt op te wachten
tja eerlijk is eerlijk
P8301 zegt
Dat KERS systeem maakt het niet echt ”groener”. KERS wekt energie op als je hard remt. En laat uitrollen nou net een stuk ”groener” zijn.
floryn zegt
gelukkig zijn ze al druk bezig met 4 cilinders en is er ook al een e-RUF dus ik maak me geen zorgen. het zal allemaal wel een stuk minder naar lekkere benzine gaan stinken, maarja zo gaat dat.
De Europese wetgeving wat betreft de uitstoot en het verbruik van auto’s lijkt echter wel te werken. Auto’s worden echt steeds zuiniger en er worden interessante technieken toegepast op de moderne auto’s.
Bob zegt
In Amerika worden ook veel gewonen sedans verkocht door de grote bedrijven .. niet alle autos hebben een v8 hier, maar goed .. de meeste 12 jarige lezers van Autoblog weten niet beter.
Ahura zegt
@ricardo: hoe zit dit met andere sportmerken?
TWJ zegt
He?! De VS die ecologische sancties hanteren!?
Sneeuwt het ook in de hel of wat?
muazam zegt
ferarri heeft dan ook een probleem en de lambo dan ook
of ni maar nee zij moeten de moeite toch niet doen!!
Vincenzo zegt
leer eerst het merk eens te schrijven voordat je er iets over zegt @ hierboven.
Ik vind het geen verrassing, duitsers lopen nu eenmaal achter met techniek.
Eric zegt
Ik vind dat alle exclusive autobouwers moeten vrijgestelt worden. Hun aantal geproduceerde wagens en het lage aantal km’s dat de eigenaren ermee doen is te verwaarlozen. Het aantal vrachtwagens, oceaanschepen, dieseltreinen,vliegtuigen stoten veel meer uit en deze worden niet aan banden gelegt.
Sorcerer zegt
37.500 euro is nog steeds lager dan de bpm die hier bij de gemiddelde 911 wordt opgeteld.
Bovendien, hoe moet het straks wel niet met SUV’s in Amerika? Of worden die ontzien omdat ze groter zijn? (zoals met energielabels in NL ook het geval is)
schumi zegt
@ omg (ergens bijna boven)
Ruik ik jaloezie?
schumi zegt
@super
Overigens over het IPCC. Het is bekend dat bij het IPCC stiekem gesjoemeld wordt met cijfers. Of misschien niet het IPCC zelf, maar dan wel de politici die erachter zitten. Tot enkele jaren geleden werden alle meetstations in de wereld gebruikt om zo tot een gemiddelde temperatuur te komen. Echter, op een gegeven moment is er besloten alleen de temperaturen ONDER een bepaalde hoogte van ik dacht 500 meter te gebruiken. Je kunt je voorstellen dat het boven de 500 meter kouder is dan daaronder. Op 2km gemiddeld genomen zelfs al 12 graden. Als men die stations dus ineens uitsluit, komt de gemiddelde temperatuur dus warmer uit.
Daarbij komt nog dat er steeds meer weerstations bijkomen. Maar niet zo zeer in Nederland of andere landen in het westen, meer op armere plaatsen in de wereld, zoals Afrika. Deze landen liggen zuidelijker dan de gematigde breedtes, waar het ook warmer is. En uiteraard: dat drijft de gemiddelde temperatuur ook weer omhoog.
Conclusie mag je zelf trekken…
super zegt
@schumi:
en jij gelooft de klimaatsceptici, die vaak geen enkele relevante wetenschappelijke achtergrond en ervaring hebben, op hun blauwe ogen?
“Het is bekend dat bij het IPCC stiekem gesjoemeld wordt met cijfers” Heb je daar bewijzen voor dan? behalve een ongefundeerde aantijgening? Heb je het IPCC rapport wel eens gelezen, of misschien alleen de inleiding of samenvatting? Heb je de achtergrond om het op z’n merites te kunnen beoordelen? Geloof jij nou werkelijk dat er zo’n globale samenzwering onder honderden wetenschappers bestaat door te kloten met zoiets als het verkeerd rapporteren of verdisconteren van hoogten? En denk je nou werkelijk dat dat niet op zou vallen? Het doet mij vermoeden dat je geen enkele ervaring hebt met de wereld van wetenschap.
Rob zegt
Op zich is er niets belachelijk aan om autofabrikanten te dwingen om schonere auto’s te bouwen, anders doen ze het simpelweg niet. Porsche had de laatste jaren niet moeten gaan speculeren met hun winsten maar dit geld in innovatie moeten steken!
p_fanatic zegt
@bmw
leer eerst eens zonder fouten schrijven voor je je idiote mening verkondigt. En waarschijnlijk heb ik 20 van jouw bakkies (ben je eigenlijk al oud genoeg op met de fiets te mogen rijden?), voor mijn P…? Alle merken staan voor dat probleem, niet alleen porsche… en tegen 2016 wordt Porsche samengeteld bij de emissienormen van VW :-d, problem solved.
Anderzijds behoorlijk irritant om steeds weer te lezen dat het steeds weer de auto’s zijn die betalen… ik heb nog geen brommers/moto’s gezien met een katalysator, of in hybridevorm (lees maar eens wat ze vervuilen in india bijv.) Om nog maar te zwijgen van alle schepen, treinen, vliegtuigen, verbrandingsovens, verwarmingen, enz…. In het totale aandeel staat de auto niet op nummer 1…
Cantago zegt
Dan maar iets meer betalen, aan een Porsche ga je gewoon niet vervelend zitten doen JA!
Benz.. zegt
@C6_R: Tja, wie het breed heeft laat het breed hangen..
@Vincenzo: Jij als fanboy weet net zo goed als ik dat weet dat de Duitsers gewoon voor lopen als het aankomt op techniek, innovatie and so on..
Het zal wel aan je leeftijd liggen. :roll:
F612S zegt
Wacht even. . . Een porsche kan niet aan de eisen voldoen met zijn relatief kleine 6 cilinder terwijl zo’n Amerikaanse zuipschuit met vaak 6+ liter motoren dit wel kan? Enne, Ferrari dan?? Voldoet die dan ook al aan de eisen. Kan het me niet voorstellen.
lincoln zegt
@F612S:
brandstof consumptie heeft nix met het aantal cilinders te maken ..
zelfs niet met de kamer inhoud ..