Bij Volkswagen willen ze namelijk afscheid nemen van vele duizenden werknemers, terwijl de sportwagenfabrikant juist op zoek is naar extra rechterhanden.
Grappig genoeg zijn zowel de extra banen bij Porsche als de inkrimping van het arbeidersbestand bij Volkswagen een gevolg van elektrisering. Volkswagen zegt dermate te moeten investeren in het elektrificeren van het modelaanbod dat er extra geld nodig is, wat ze middels bezuinigingen op arbeid bijeen willen sprokkelen. Dat er nogal wat miljardenboetes boven het hoofd van Volkswagen AG hangen vanwege een zeker schandaaltje met dieselmotoren zal eveneens hebben meegespeeld. In totaal gaat Volkswagen afscheid nemen van 30.000 mensen, waarvan 23.000 in Duitsland.
Porsche is juist op zoek naar nieuwe mensen, met name voor de productie van de schitterende Mission E. Porsche heeft hoge verwachtingen van hun eerste volledig elektrische model en mikt op een jaaroplage van 20.000 stuks. Daar waar bij Volkswagen elektrische auto’s een deel van de verkopen van conventionele modellen zullen wegsnoepen, ziet Porsche dat minder snel gebeuren. En dus verwachten ze dat de totale jaarverkoop zal stijgen en zijn er dus meer handjes nodig in de fabrieken.
Uwe Hück, voorzitter van de ondernemingsraad van Porsche, laat in een interview aan de Stuttgarter Zeitung weten dat ze in Zuffenhaussen best wat mensen van VW kunnen gebruiken. Sterker nog, ‘we (VAG, red.) zijn één grote familie en helpen elkaar waar mogelijk’, aldus de topman van Porsche. Overigens is het nog de vraag hoe deze overname van werknemers precies plaats zal vinden, aangezien Volkswagen ontslagen zo veel mogelijk wil voorkomen en dankzij natuurlijk verloop het aantal banen wil inkrimpen. Wie weet kan Porsche mensen met goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals epische bonussen, over de streep trekken.
In dat zelfde interview laat Hück nog weten dat Porsche momenteel een deal heeft met LG voor de accu’s voor de Mission E, maar dat hij liever ziet dat het Duitse IG Metall deze gaat produceren en leveren. ‘Porsche moet onafhankelijk zijn van Aziatische leveranciers,’ aldus Hück.
Met dank aan Frank voor de tip!
peug206 zegt
Zou natuurlijk mooi zijn voor de duitse werknemers, maar zodra ze onafhankelijk zijn van LG dan vallen die ontslagen ergens anders.
viezefreddyw zegt
@peug206: Ik vind het nogal een vage opmerking over wie de accu’s gaat leveren, jij niet? Wel een deal hebben met LG en achteraf in het openbaar gaan roepen dat je liever wilt dat een Duits bedrijf het gaat leveren. Dat komt bij mij niet al te netjes over…
peug206 zegt
@viezefreddyw: momenteel is LG de leverancier van de accu’s. Het concern wil graag onafhankelijk zijn, en dat is toegestaan conform de wetgeving volgens mij. Echter: als ze inderdaad een contract hebben lopen met LG dan is het niet netjes om het te verbreken voor de einddatum/quota wat oorspronkelijk het plan was.
Kijkend naar de productie van de accus moet aan veel regels voldaan worden, dit is dus ook niet een van de ene op de andere dag klaar. Ga er maar van uit dat de quota al gehaald wordt voordat de andere fabriek klaar is om te produceren.
Dan is de einddatum/quota al geweest en is het wel vrij netjes gegaan, al had ik liever rechtstreeks van porsche gehoord dat ze het niet verlengden was ik LG.
Esprit_de_Flandre zegt
@peug206: Contracten zijn altijd heronderhandelbaar. En Porsche zal vast binnenkort beginnen produceren in China, wss in een bestaande VW fabriek daar. Dus dan kunnen die accu’s daarheen, want dichter. In de Duitse modellen dan Duitse accu’s…
moveyourmind zegt
Zuffenhausen ligt ruim 500 kilometer van Wolfsburg vandaan. Dat wordt dus een hele volksverhuizing als al die medewerkers bij Porsche kunnen gaan werken. Daarnaast zal de productielijn in Zuffenhausen flink uitgebreid moeten worden…
Kans is groot dat ze straks gewoon Porsches in Wolfsburg van de band laten rollen.
mashell zegt
@moveyourmind: van 1 van de meeste autovriendelijke steden, Wolfsburg, zelfs het (spuuglelijke) stadscentrum is niet autovrij naar 1 van de meest auto onvriendelijke steden, Stuttgar met al z’n flitspalen, fijnstof rijverboden etc, verhuizen moet je maar net willen. Porsche produceert ook in Leipzig dus het is zeker niet ondenkbaar dat een “werk” in Wolfsburg of Emden naar Porsche overgaat.
granlusso zegt
Doe het niet, ze sjoemelen!!
Lezen ze geen nieuws ofzo, sjongejonge
dijan zegt
@granlusso: Erg origineel je commentaar . Maar ik vind het zielig dat je niets anders weet te bedenken om gevat over te komen!!
Dutchdriftking zegt
Kijk, zo kan ontslag een mooie promotie worden!
woudloper zegt
http://www.thedrive.com/news/6229/this-single-seat-porsche-911-cabriolet-is-on-sale-in-georgia-right-now
Wou dit even tonen aan de admins.
Grappig
Dizono zegt
@woudloper: dank! Je mag je tips voortaan even sturen naar tips-apenstaartje-autoblog-punt-nl. Weet je zeker dat we het lezen ;)
Alfarobert zegt
Zullen maar een paar mensen zijn die een nieuwe baan krijgen bij Porsche. Voorzie een “fijne”toekomst voor de rest.
rob5nismo zegt
Andere overall aangeven?
Het is sneu genoeg dat er door dieselgate de mensen op de werkvloer slachtoffer zijn geworden
Edge zegt
@rob5nismo: Nah, naar goed Duits gebruik krijgen ze een logootje dat ze zelf op hun overall mogen vastnaaien.
schreute01 zegt
‘We zijn één grote familie en helpen elkaar waar mogelijk”. De families Porsche en Pischetsrieder vormen samen één grote slangenkuil. Ik moet alleen maar lachen om die opmerking.
mashell zegt
@schreute01: Pischetsrieder is de voormalig BMW chef die bij VW hopeloos gefaald is. Je bedoelt de familie Piech.
schreute01 zegt
@schreute01: dank @mashell. Ik bedoel de familie Piech ipv Pischetsrieder.
rob636 zegt
Klinkt als een prima oplossing toch..
kilum zegt
Wel lekker hoor. Eerst een oprot premie krijgen uitgekeerd als gouden handdruk om daarna door een andere tak van het zelfde bedrijf een aangeboden te krijgen. Prima regeling.