Porsche lijkt zelfverzekerd over haar nieuwste model. Er gaat al een voorzichtige voorspelling van Porsche uit dat dit de de meest succesvolle Porsche 911 ooit zal zijn. Dat terwijl er voorlopig alleen een 3.4 en 3.8 (Carrera S) boxer achterin ligt.
Misschien zit de sleutel wel in de motor. Al 10 jaar ligt er minimaal een 3,6 boxer achterin Porsche’s icoon, de nieuwe generatie (991) doet qua inhoud weer een stapje terug. Dat zien we maar met mate terug in de nieuwprijs, het scheelt 4k euro met de nu uitgaande 997. Verder kan ook Porsche haar markt natuurlijk nog uitbreiden. Inmiddels voorzien van Lamborghini’s kunnen ze die Chinezen nog best wat Porsches slijten.
De eerste voorspelling deed Porsche CEO Matthias Mueller dit voorjaar. Ze mikten op gemiddeld 30.000 911 verkopen voor de nieuwe generatie. Inmiddels ziet het merk ruimte voor meer. In 2010 verkocht Porsche van de 997 nog ‘maar’ 20.000 exemplaren.
In september beginnen de verkopen officieel. Wij krijgen hem in december in de showroom. Amerika en China moeten tot 2012 wachten. Amerika is nog steeds de grootste markt voor Porsche, verantwoordelijk voor ruim een kwart (25k) van alle verkopen (95k). Een efficiënte PDK, coast-modus en over een tijdje hybride/kers gaan daar natuurlijk als warme broodjes over de toonbank. (bron: autonews.com)
Frissegast zegt
Hoe Porsche er in slaagt om na de mislukking van de 996 opnieuw aan te knopen met een fantastische lijn 911’s (997 / 997 fase 2/ 991)… kan niet wachten om hem in het echt op de weg te zien…
lemster zegt
Tsjah ik moet bekennen dat ie er wel heel erg goed uit ziet op die foto. Terwijl ik op de eerste foto’s het idee had dat hij éxact hetzelfde was als het vorige model ;)
dennisr zegt
@lemster: inderdaad! deze foto doet hem goed :)
Jochempie zegt
Ik irriteer me mateloos aan het rare knipperlichtje aan de voorkant. Maar goed, lelijkheid moet je expres inbouwen tegenwoordig… Dan is er nog wat te winnen bij de facelift.
Esprit_de_Flandre zegt
@Jochempie: Is dat geen LED-dagrijspul?
dennisr zegt
ik ben benieuwd of ze het gaan halen, vind hem langzaamaan toch wel heel mooi worden, wat lemster al aangaf.. deze foto staat ie mooi op :)
zijn die verkoop cijfers alleen van de gewone versie ? of ook de GT3 enz. ?
Burdy zegt
Nou dan wordt het echt de golf onder de snelle jongens. Ow wacht, porsche is vw en andersom :?
rechercheur zegt
@Burdy:
Als je perse wat exclusievers wil, dan heeft VAG ook nog Lamborghini en Bugatti, dus voldoende smaakjes in de aanbieding …
Waarschijnlijk worden de extra aantallen afgezet in landen waar er nog enorm veel marktpotentieel is. In China en Amerika valt het echt niet op als er 10.000 exemplaren extra rondrijden ….
MAB zegt
@rechercheur: Don’t for get Bentley!
topless zegt
@rechercheur: “..wil, dan heeft VAG…”
Waarom zou hij iets exclusiefs van VAG willen?
integralechubasco zegt
@topless: de vraag is niet waarom maar hoe zou je iets van VAG…
Burdy zegt
@rechercheur:
‘Vroeger’ was porsche, in mijn ogen, nog iets exclusiefs. De naam had/heeft iets. Voor mij stond het in het rijdje met ferrari en lambo, dat is nu niet echt meer zo.
Het gaat er niet zozeer om dat ik ook een andere auto kan kopen, maar het gaat om de naam porsche.
super zegt
wanneer komt er een 911 tdi?
Jesper zegt
@super: Als de Kerstman en de Paashaas op één dag jarig zijn ;)
dennisr zegt
@Jesper: als ze het samen vieren, geld dat ook ? :)
super zegt
@Jesper:
een bmw 6 serie kun je ook met diesel kopen, waarom dan een 911 niet
Svensson zegt
@super:
Omdat de 6-serie een grand tourer is en de 911 een sportauto. Simple as that.
super zegt
@Svensson:
de meeste 911s worden niet als sportauto maar grand tourer gebruikt, vergelijkbaar met het terreingebruik van veel suvs. daarom zou een dieselmotor best een aardige keus kunnen zijn.
Tommy2 zegt
@super: Een lichte sportwagen vergelijken met een grote luxe GT, goed bezig! (Al zou het me trouwens niet verbazen mocht er een diesel beschikbaar komen in de 911)
Megakix zegt
@Jesper: gezamenlijk vieren…komt nooit goed ! :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=VsqrFRNXdfg
Esprit_de_Flandre zegt
@Jesper: Haha, maar jongen toch. Denk je echt? Ik voorspel dat we in de volgende generatie 911 diesel krijgen. Niet in deze, dat zeker niet. Eerst gaan ze een kleiner model brengen, samen met VW, en daarin komt een diesel. Daarna de volgende 911…
KaCh1ng zegt
@super: een 3.0TDI 313pk zou toch nice zijn? miss te zwaar vanachter wel…
PCCB zegt
@super: Lijkt me ook vrij onmogelijk omdat VAG geen TDI boxermotor commercialiseert op dit ogenblik. Voor het overige sluit ik me aan bij wat Svensson zegt.
mashell zegt
@PCCB: maar waarom zou het een boxer moeten zijn? Gezien het feit dat een boxer motor vanwege de cilinderstand een hoger verbruik geeft zal deze op den duur toch gaan verdwijnen (heilige huisjes doen ze bij Porsche echt niet aan, tradities wel maar dat is wat anders). En kijk eens naar de achterkant van de nieuwe 911, deze is erg hoog daar kan nu al een gewone V6 in. De meeste 911s worden gebruikt als snelweg cruiser, een dikke diesel is dan eigenlijk de optimale motor. En LeMans bewijst dat diesel ook heel sportief kan zijn dus daar ligt het ook al niet aan. CO2 uitstoot wordt steeds belangrijker, de 911 diesel gaat komen, niet in 2011 maar wel voor 2021.
mout zegt
@mashell: Omdat Porsche een paar keer harde billenkoek kreeg van klanten, als er aan het concept van de 911 werd gepeuterd. Vooral sinds de 928, maar ook na de 924, zijn ze heel nerveus geworden. Een paar mantra’s komen ze niet meer los van:
– boxer
– achter de achteras (zelfs niet middenmotor zoals Boxster)
– 6 cilinder
– ronde koplampen met chroomrand
– Fuchs-achtige velgen leverbar
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: Het is niet omdat er een niet-boxer diesel zou kunnen komen, dat de gewone boxer daarom verdwijnt hé. Voor elk wat wils.
En anders kloppen ze maar eens aan bij Subaru…
alcantara zegt
Waarom zoveel Amerikaanse verkopen? Als Amerikaan dien je in een Corvette te rijden en niet in een 911.
dennisr zegt
@alcantara: Als Amerikaan dien je te rijden in wat je wilt rijden ;)
dennisr zegt
@alcantara: zou niet best zijn als we als Nederlanders allemaal saab zouden rijden..
Jochempie zegt
@dennisr: Zou voor het bedrijf eigenlijk wel best zijn, denk je niet?
dennisr zegt
@Jochempie: jaa als Alcantara het voor het zeggen had zou Saab nooit failliet gaan.. :P
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dennisr: Het bizarre is dat Porsche momenteel dus veel meer verkoopt dan Saab…
mashell zegt
@dennisr: waarom Saab? Omdat een Nederlandse bestuurder heeft? Een beursnotering in Nederland? Saab is net zo Nederlands als VW, wat immers ook een Amsterdamse postbus firma is.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: “VW, wat immers ook een Amsterdamse postbus firma is.”
???
Ruben00 zegt
@alcantara: In Amerika is het chique om in een Europese auto te rijden.
Stefje zegt
Eerste 911 die met 20″ geleverd kan worden fabriekaf!
Benjamin1 zegt
@Stefje: en met 2.0 TDI. vandaar de verwachte sales
SimonMc zegt
@Stefje: Vind ik geen goede vooruitgang. Als ik kijk naar bovenstaande foto, oogt dat voor mij al te groot.
Zou liever terug af-fabrieks Fuchs velgen zien bv.
Mijn 406 coupe bv ( zéker geen kleine wagen ), heeft af-fabrieks 15 inch velgen ( later 16 inch geworden ), en dat oogt voor mij zeker niet te klein. Komt natuurlijk omdat er een band opligt van 60 mm hoog ( later 55 mm ).
Zo’n 20 inch velg van Porsche, met wat voor band komt dat tegenwoordig? 35 mm? Lijkt me leuk als je vol op een borduur rijdt, kan je maandelijks naar de velgenboer om je velg te laten uitdeuken.
agera zegt
Jarenlang ben ik Porsche 911 liefhebber, maar ben ook fan van de Nissan GT-R. Ik zal proberen mijn Porsche gevoel aan de kant te schuiven en een objectieve beeld te schetsen.
De Porsche 911 (991) is naar mijn mening ook de mooiste 911 ooit. De nieuwe 911 is strakker en sportiever tov zijn voorganger de 997. Vooral bij foto’s van de zijkant zijn de verschillen tussen een Porsche 991 en een 997 goed waar te nemen.
Of de verkoopaantallen bij Porsche zullen verdubbelen is nog maar de vraag. Kopers kunnen immers kiezen tussen een vernieuwde Porsche 911 en een vernieuwde Nissan GT-R.
De prijs van de nieuwe Porsche 911 Turbo zal rond de 200.000 liggen en de Nissan GT-R is ongeveer te verkrijgen voor een slordige 120.000. Een behoorlijk prijsverschil en verder nog de GT-R is een ongeloofelijk goed rijdende machine. De GT-R is technisch zeer goed, betrouwbaar, goed afgewerkt en snel. Dus makkelijk wordt het zeker niet voor de Porsche.
Beiden auto’s hebben zo zijn charmes en zijn beiden succesvol.
Het wordt wederom een nek aan nek race tussen die 2 en de strijd kan opnieuw gaan beginnen.
MAB zegt
@agera: als ik echt moest kiezen tussen deze twee.. zou ik nooit van me leve kunne kiezen:P
maxx1 zegt
@agera: GT-R is alleen met een Turbo te vergelijken om zijn prestaties. qua uiterlijk en interieur hebben ze het in mijn ogen lang niet bereikt tot een Porsche niveau. GT-R is saai en kil terwijl de Porsche juist luxe afwerking heeft en toch een echte Porsche sfeer heeft in de auto, als een echte sportauto.
d15b2 zegt
Die 3.4 liter motor is in mijn ogen puur marketing strategie, de pre-facelift 996 had ook een 3.4 liter – die na de een facelift een 3.6 werd. Facelift model over paar jaar zal wel ook 3.6-3.8 krijgen.
SimonMc zegt
@d15b2: Ja, maar deze 3.4 heeft wel dezelfde specificaties als de 3.6, terwijl het verbruik ook weer naar beneden is gegaan.
mout zegt
@SimonMc: Dat was bij de introductie van de 996 ook zo, tov zijn voorganger.
maxx1 zegt
nou, als er 2x zoveel verkocht gaat worden. heb ik totaal geen respect meer voor de 911. lijkt wel een volkswagen golf… ziet ze overal.
jammerjammer dat ze de exclusiviteit niet willen behouden
agera zegt
@maxx1: Het verbaast me niet dat de Porsche meer wil verkopen, want ze willen in de komende jaren nieuwe modellen op de markt brengen. Met onder ander de Cajun (kleiner model van de Cayenne), Pajun (kleiner model van de Panamera) en een heel nieuwe sportauto.
Er moet geld vrij komen om te kunnen investeren in nieuwe modellen.
maxx1 zegt
@agera: om ziek van te worden. pajun lijkt qua naam op pajero (mitsubishi)… zeker weer zo’n mooie japanse look. heerlijk :|
Esprit_de_Flandre zegt
@maxx1: Nope. Chinese looks. Daar is de toekomst, zeker voor SUV’s…
maxx1 zegt
@Esprit_de_Flandre: ik zie het verschil niet tussen japans en chinees? allebei net zo lelijk
Esprit_de_Flandre zegt
@maxx1: Cultuurbarbaar…
maxx1 zegt
@Esprit_de_Flandre: kun jij me de verschillen uitleggen?
Esprit_de_Flandre zegt
@maxx1: Simpel. Uit Japan zijn al diverse mooie creaties gekomen. Uit China (nog) niet…
maxx1 zegt
@Esprit_de_Flandre: Ssangyong is dus chinees :P
Esprit_de_Flandre zegt
@maxx1: Dan is BMW dat ook… :P
NielsGP zegt
Misschien wat meer verschillende versies van de 911?
maxx1 zegt
@NielsGP: wees maar niet bang:
4s
gt3
gt3 rs
gt2
gt2 rs
turbo
turbo s
gts
dit rijtje kun je sowieso nog verwachten.
SimonMc zegt
@maxx1: je bent zeker de helft nog vergeten !
lincoln zegt
de enige die verdubbeling waar kunnen maken zijn Saab en Spyker ..
MAB zegt
@lincoln: ja ze hoeven maar 2 auto’s te verkopen en dan is het al viervoudig
bigcar zegt
porsche mag die cijfers op z’n buik schrijven…
fconderkantlat zegt
@bigcar: vergeet china niet ….
@lincoln, eerder als ze em voor 2 euro verkopen?
bigcar zegt
@arashrsf: idd, gelijk heb je…
bij chinezen draait alles om prestige. of er een beetje moter onder ligt of niet, uiterlijk telt voor hun ook niet dus het gaat hun om de prijs, hoe duurder, hoe meer ze zullen verkopen…
mout zegt
@bigcar: Ja, en als de motor en het uiterlijk niet telt, dan kom je bij een Porsche 911, nietwaar?
Vooral vanwege de beenruimte achterin – want die is beslissend daar.
fconderkantlat zegt
911C2, C4, C2S, C4S, Turbo, Turbo S, Targa, Targa S, GT3, GT3RS, GT2, GT2RS, GTS, Sportclassic, Speedster, Sportclassic S? Speedster S?
maxx1 zegt
@arashrsf: nah geen speedster & sportclassis s. als ze slim zijn bouwen ze in de volgende generaties geen sportclassic’s & speedster meer. zullen de oude later extreem in waarden gaan stijgen
mashell zegt
@maxx1: op welke wijze is dat goed voor Porsche als firma? Ik vermoed dat er naast het lijstje van arashsf ook nog wel wat nieuwe varianten en klassiekers als RSR kunnen komen.
maxx1 zegt
@mashell: voor Porsche zelf niet, maar ik denk toch dat ze de rijken klanten te vriend willen houden. als jij een speedster koopt voor een extreem hoog bedrag is het toch fijn om te weten dat hij volgend jaar niet 50 000 waard is door nieuwe modellen.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Porsche moet ook denken aan z’n exclusiviteit. Velen klagen er al over, door de Cayenne, als ze niet opletten, wordt het een grote fabrikant maar met een veel kleinere naam. En dan wordt de Nissan GT-R pas echt gevaarlijk…
maxx1 zegt
@Esprit_de_Flandre: nou, Nissan zal met de GT-R niet het imago van Porsche overtreffen. zeker niet met deze generatie. GT-R is een auto voor een jongentje van 18 met rijke papa… en de look zijn ook de meningen over verschilt. Interieur en uiterlijk halen het nog niet bij Porsche. zal me niets verbazen als in de toekomst de GT-R in alle opzichten beter is als de 911
Hupke zegt
Ik ben eens benieuwd, z’n heupen zien er leuker uit maar die lengte maakt hem toch een stuk minder leuk overall dan de 997.
Dat ze hiervan meer gaan verkopen zal toch echt niet aan design of schoonheid liggen maar puur aan prijs en marketing.
AlwinH zegt
@Hupke: En misschien aan hoe ie rijdt?
Ook best belangrijk bij een auto…
Hupke zegt
@AlwinH:
Het is een porsche, ondanks dat het een 911 is zal die sowieso subliem rijden.
norge zegt
Die aantallen gaan vast wel lukken met een VAG dieseltje achterin.
kimi100 zegt
Er zijn er al zo veel…