Porsche vergrootte eerder dit jaar zijn belang in Volkswagen van 29,9 procent naar 31 procent. Porsche deed dit uit angst dat Volkswagen AG mogelijk zou worden overgenomen door een investeringsmaatschappij die het bedrijf vervolgens opdeelt en als losse onderdelen doorverkoopt. Dat ziet Porsche liever niet gebeuren, want Volkswagen is te belangrijk voor de sportwagenfabrikant.
Een eerder bod destijds op de resterende Volkswagen aandelen mislukte doordat het bod ver beneden de actuele koers lag. Ondanks dat een verdere uitbreiding van het belang in Volkswagen volgens Wiedeking niet op de agenda stond, heeft Porsche toch in totaal een slordige 10 miljard euro geleend bij 37 verschillende partijen om de resterende aandelen alsnog in bezit te krijgen. Nu maar even afwachten hoe de koers op dit bericht reageert en of de 10 miljard dit keer voldoende is.
hanz zegt
dus 1.1% = 10 miljard?
dan kost de VAG groep dus: 909 miljard (-:
pittige prijzen iig..
erik zegt
Over een paar jaar: K heb een Porsche Golf GTI
Blackdrive zegt
Die 10 miljard is toch voor àlle resterende aandelen?
Die 30% hebben ze al.
Dennis zegt
@Hanz: Je hebt het bericht niet goed begrepen. Ze hebben al 31 procent.
@Blackdrive: Ik weet niet of die 10 miljard voor alle resterende aandelen is. Mijn bron is daar niet heel duidelijk in. Het lijkt mij dat in totaal 51 procent van de aandelen voldoende is voor een absolute meerderheid.
autoblogger zegt
Ik snap er geen fuck meer van!
M Freak zegt
Maar ik zie nog altijd geen snelle sportauto met mooie lijnen en een 6-cillinder boxer en dan een VW logo er op…. :P
MrSelected zegt
Lijkt mij 10 miljard voor de overige 20% voor de 51%, dus 0.5 miljard per procent..
hanz zegt
@dennis : je hebt gelijk ik zat niet op te letten
@autoblogger: ik ook niet meer?
51 % is een heel krapper meerderheid en geen 100%?
wanneer weten we of deze ‘overname’ slaagt?
strax zien we golfjes met een porsche logo erop oid
JPM zegt
Zoals ik het hier lees is het dus gewoon zo dat Porsche als suikeroompje fungeert voor Volkswagen die zichzelf neit kan beschermen tegen investeerders. Maar Porsche wil Volkswagen verder niet serieus overnemen…?
Luchtloper zegt
Ehm, en zien jullie ook Audi ringetjes op een Lambo?
nee…. zou ik zeker geen zorgen maken over golfjes met een Porsche embleem
citrofiel evil twin zegt
Als porsche die aandelen koopt hoop ik dat er veel meer sportievere modellen komen want de golf,passat,sharan,… zijn echt saai.
Porsche rules.
Rick zegt
Porsche is toch al van VAG? of heb ik het nou mis!
En ik snap er inderdaad ook geen F*ck meer van!
Julian zegt
het is heel simpel, porsche had bedacht een meerderheidsbelang in VAG te nemen, daarna hadden ze zich bedacht. en nu bedenken ze zich weer! hoeveel geld hun dat nu gaat kosten doet er niet echt toe…
MGT zegt
@Rick Porsche (auto’s) is gewoon een zelfstandig bedrijf, hoewel de oude CEO van VAG, Piech de op 1 na grootste particuliere aandeelhouder is en ook nog es de kleinzoon van Porsche.
@Dennis Er is (nu nog) zoiets als een Volkswagen-wet in Duitsland en het komt er op neer dat geen aandeelhouder meer dan 20% stemrecht heeft ongeacht of deze aandeelhouder een groter deel van de aandelen heeft (zoals Porsche nu), dus ik denk dat volledige zeggenschap alleen haalbaar is door alle aandelen op te kopen. Lijkt me sterk dat die wet dan nog steeds geldt.
sacha zegt
Volkrsch of PorscheWagen.
emiel zegt
Porsche Passat 4S
smoke zegt
@MGT
Porsche is volledig zelfstandig inderdaad. Alle stam-aandelen zijn in handen van verschillende leden van de families Porsche en Piëch (Ferdinand Piëch heeft 13,16 % van de aandelen in handen).
Dit zijn de enige aandelen met stemrecht.
De aandelen die op de beurs verkrijgbaar zijn, zijn allemaal preferente aandelen zonder stemrecht.
De ‘Volkswagen-wet’ waar je het over hebt steekt iets anders in elkaar. Er zijn zeker aandeelhouders met meer dan 20% stemrecht, Porsche heeft namelijk 25,1% stemrecht.
Wat je waarschijnlijk bedoelt is de zgn ‘Sperrminorität’, dwz: de mogelijkheid van een minderheid om een veto uit te spreken over genomen besluiten. Dit bedraagt bij VW 20%, in plaats van de gebruikelijke 25%. Hierdoor is een besluit van de aandeelhoudersvergadering momenteel door zowel Porsche, als door de bondsstaat Nedersaksen (20,1% van de aandelen) te blokkeren.
Er wordt echter verwacht dat de Europese commissie zich hier dit jaar nog over uitspreekt, aangezien de wet behoorlijk omstreden is.
smoke zegt
Ter info: de totale beurswaarde van Volkswagen bedraagt bij de huidige koers (123 euro) zo’n 46,1 miljard Euro.
Hieruit kan je berekenen dat 10 miljard goed is voor 21-22 % van de aandelen, precies genoeg voor een meerderheidsbelang, er van uitgaande dat de koers nog een stukje zal stijgen na dit nieuws. Voilà!
Klassiekerrally zegt
Van mij mag ’t! :)
MGT zegt
@Sir Smokalot Ah ok ik wist niet dat Porsche 25,1% stemrecht had. Een van de officiele redenen van de EU om deze wet ‘onder de loep te nemen’ is dat geen enkele aandeelhouder meer dan 20% stemrecht kan verkrijgen. Wellicht dat de press releases van de EU die ik krijg te zien niet geheel uitputtend zijn…
De Sperrminoritat is idd ook een punt waar de EU tegen ageert, net als het feit dat zowel N-Saksen en de Bundesregering te allen tijde een commissaris mogen/moeten leveren.
Hoe dan ook het is maar een vreemde constructie
de sjonnies zegt
@ sirsmokalot –
Dus als ik alles goed heb begrepen wil de familie Porsche z’n invloed (aandelenbelang) in VAG vergroten omdat de Europese Comissie die
Sperrminorität gaat verbieden en kunnen ze door het vergroten van hun aandelenbelang in VAG zichzelf uiteindelijk wapenen tegen een vijandige overname, want normaal gesproken heb je met zo’n 30 – 35% als grootaandeelhouder wel een meerderheid. hiet op papier natuurlijk maar de meeste kleinere aandeelhouders volgen je dan in je beslissingen – correct?
sir smokalot zegt
@desjonnies
Niet echt. De Sperrminorität geldt in de reguliere wetgeving vanaf een belang van 25%. Porsche zit hier met zijn 30,9% al ruim boven, dus dit voorrecht zullen ze behouden.
Waarom ze ogenschijnlijk voor de volledige meerderheid gaan is omdat de ‘magische’ 30%-barrière al is doorbroken. Op zich zit er veel potentieel in Volkswagen (ook aangezien het bedrijf al zeer actief is in groeimarkten als China) en het bedrijf draait erg goed.
Dit is echter mijn eigen inschatting, ik weet dat er binnen de grote families die in zowel Porsche als BMW een grote invloed hebben een behoorlijke angst bestaat voor de private-equity-funds. Bij een meerderheidsbelang in een beursgenoteerd bedrijf kan je dan iets efficienter van je afslaan. Maar nogmaals, over de gedachtengang van Porsche mbt VW is het koffiedik kijken.
Markus zegt
Doe mij maar een Porsche 911 3L, lekker zuinig. Mooi logo trouwens Dennis :)
de sjonnies zegt
@ sir smokalot (me too) dus die families doen het om die zgn hedge-funds geen kans te geven om een vijandige overname te doen – zie ABN Amro –
Chrizzzie zegt
Porsche leent het geld van 37 verschillende partijen waarvan er vele weer een link hebben met Volkswagen, op deze manier is de circel dus weer rond en blijft het geld als ware binnen Volkswagen.