Rara hoe gaan ze dat bewerkstelligen.
Met de komst van de Bentayga (rijtest) knalde Bentley er meteen een keiharde claim in: DIT is de snelste SUV ter wereld die je kunt kopen als productieauto. De 608 pk sterke W12 knalt in 4,1 tellen naar de honderd met een top van 301 km/u. Voor Bentayga-eigenaren natuurlijk een sappig feitje om te delen tijdens een verjaardag.
Porsche liefhebbers kunnen binnenkort in discussie gaan met de Bentayga-rijders, want vermoedelijk gaat het niet meer lang duren voordat de Cayenne deze titel gaat overnemen. De Duitse autofabrikant heeft tegenover Motoring bevestigd dat de volgende generatie Cayenne dezelfde ‘Turbo S E-Hybrid’-aanpak gaat krijgen zoals bij de Panamera (rijtest).
Dit betekent een elektromotor, gekoppeld aan een 4.0 twin-turbo V8. In de Panamera Turbo S E-Hybrid goed voor een systeemvermogen van 680 pk en 850 Nm aan koppel. Een sprint naar de 100 is gedaan in 3,4 seconden en de top bedraagt 310 km/u. Als Porsche deze cijfers naar de Cayenne weet te brengen kunnen ze de claim van Bentley overnemen.
Voorlopig zijn het alleen de Panamera en Cayenne die in aanmerking komen voor deze hybride aandrijflijn. Hybride technologie zal uiteindelijk ook naar de 911 komen, maar niet op de korte termijn. De extra kilo’s zijn voor de al zwaarlijvige Panamera en Cayenne geen probleem. Voor de 911 is dit een ander verhaal.
Foto: rode Cayenne GTS via @dutchstylez op Autojunk
Edge zegt
En de Lamborghini Urus dan? Het lijkt mij toch aannemelijk dat die ook een top van tegen de 310 aan zal krijgen.
kilum zegt
@edge: Die is er nog niet. Maar het zou mij niet verbazen als die nog sneller gaat worden.
kroverbeek zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
banaan7 zegt
@kroverbeek: Dat komt dan in de buurt van de porsche 918 allroad.
SimonMc zegt
@kroverbeek: lol inderdaad. Het gecombineerd vermogen is 500 kW. De electromotor is goed voor 100 kW.
E34M5Touring zegt
Ik vind de Turbo S al snel zat. Voelt eigenlijk wat te extreem voor zo’n enorm ding. Maar goed, dat had ik met de X5M ook. Die klapt er zo hard vandoor, je verwacht dat niet bij zo’n ding.
fijnkonijn zegt
Super. Ideaal voor de PC-HoofdstraatKut in haar tijger-leggings en te grote zonnebril…
viezefreddyw zegt
@fijnkonijn: Vergeet de blonde haarextensions en de opgeblazen tieten en lippen niet. Plus een chihuahua met een duurder jasje aan dan wij allemaal bij elkaar.
jobberns zegt
@viezefreddyw: die rijden liever een foute GTS met véél te opvallend kleurtje en/of velgen dan een ‘groene’ hybrid (ook al is het een beest van een hybrid, haha!)
mashell zegt
@jobberns: wat is nou weer een te opvallend kleurtje? Een rode zoals op de foto is veel mooier dan de typische begrafenis stoet van grijze en zwarte wagens.
berlinetta zegt
Toch apart dat je met de grootste en zwaarste auto van Porsche de meeste sportwagens van hetzelfde merk eruit rijdt naar de 100.
banaan7 zegt
Dikke VAG topsnelheid battle..
Hup skoda!
bisazza zegt
Is de Stelvio Quadrifoglio niet sneller? (lees 3.9sec)
berlinetta zegt
@bisazza: De Stelvio QV zit inderdaad het snelste op de 100, maar heeft volgens mij geen top van 301.
stfu zegt
@bisazza: De Model X P100D doet het in 3,1 seconden, al is die begrensd op 250.
KEV9 zegt
Wow 50kw electromotor….die gaat van 0 naar 200 in 1 seconde
BmwMPower zegt
Heel leuk, maar van de Cayenne zie je er zo veel rijden dat het geen bijzonder ding meer is.
En met een SUV ga je toch geen 300 km/h rijden?
rolov zegt
@BmwMPower: met geen enkele auto . Op een keer aantikken aan misschien. Maar het is een leuk feitje
mrrallycross zegt
Dan schroeven ze toch gewoon een Porsche carossorie op een benteyga
bilscobar zegt
@mrrallycross: jajoh gewoon zoo hoppa heeee
mercedesclk350 zegt
Mag ik dan nog een keer de vraag stellen of deze aandrijving ook voor de Panamera Sport Turismo komt? Die combinatie heeft namelijk een hoog hebb0n-gehalte.
Fritskee zegt
Volgens mij is de Tesla Model X p100D toch wel echt de snelste productie SUV ter wereld. Niet lullen over range enz. zijn 0-100 is gewoonweg sneller dan de Bentayga.
yipikaye zegt
@fritskee: Dat is bijlange na geen SUV
Fritskee zegt
@yipikaye: waarom niet? Als het gaat over offroad houdt je argument zeker niet, Audi Q5/7 BMW X3/4/5/6 en Porsche Cayenne kunnen ook helemaal niks in de modder. Enige wat SUV’s maakt in dat opzicht is Range Rover
mashell zegt
@fritskee: en dat is dus nonsens. Met de juiste banden kunnen die wagens echt wel wat.
Fritskee zegt
@mashell: de Model X ook.
stfu zegt
@fritskee: Plus de X doet het geweldig in de sneeuw vanwege zijn zwaartepunt en ideale gewichtsverdeling en elektronische aandrijving.
davido89 zegt
Ik zal de lat maar flink hoog leggen, wetende dat het een koud kunstje is voor FCA om een hellcat grand cherokee te maken ;)
680pk is waarschijnlijk niet genoeg
Dutchdriftking zegt
Tja, het blijft het zelfde concern. Maakt Audi met de SQ7 de snelste diesel SUV? Zo is er altijd een niche te bedenken.
iphonistvongates zegt
Neem een (ingerede) Cayenne Turbo S en boek wat geld over naar je Paypal account. Stuur een email naar mijn vrienden van TechArt of Gemballa om een afspraak te maken. Vraag om de TechArt Magnum of Gemballa Tornado behandeling. Laat je Porsche achter en boek 2 nachtjes in een geriefelijk hotel. Terwijl je wacht op het telefoontje om je (motorisch) aangepaste Porsche op te komen halen neem je contact op met Nationale Nederlanden of andere levensverzekeringmaatschappij om een polis af te sluiten of een bestaande aan te laten passen. Veel rijplezier toegewenst. PS. vergeet al de aangeboden optische aanpassingen of je móét willen opvallen.
Gulli zegt
Wacht maar tot die D12 Peking-to-Paris komt! Die zal het segment wel ff opschudden!
cossiekiller zegt
Ze gaan concurreren in hetzelfde concern. Sterk bezig daar.
Gulli zegt
@cossiekiller: als mensen vechten om product A en B en die maak jij allebei, kopen ze iig niet product C van de concurrent. Dat zal de gedachte wel zijn
ttuygh zegt
Hou eens op met die hybrides.
hartman zegt
Er is een Brabus GLK V12 die 322 km/h haalt. Is die dan de snelste?