Aan ambities ontbreekt het ze niet, bij de Duitsers. Porsche wil een Model 3 concurrent.
De Tesla Model 3 is een van de grootste succesverhalen van de afgelopen paar jaar in de automotive sector. De meeste fabrikanten hebben enorme opstartproblemen met EV’s, terwijl de modellen met verbrandingsmotor in populariteit afnemen.
Eigenlijk is het best vreemd dat de Tesla Model 3 nog geen directe concurrent heeft. De automerken zetten massaal in op medium elektrische crossover-dinges gevallen. Gezien de verkoopcijfers van de Tesla Model 3, laten de tegenstrevers toch een kans onbenut. We weten dat de BMW i4 eraan komt, maar nu komt er een tegenstander uit onverwachte hoek: Porsche.
Porsche wil Model 3 concurrent
De nieuwe kleine Porsche moet een ‘regelrechte’ Model 3 concurrent worden. Het wordt een fastback-achtige sedan in het D-segment. Porsche gaat het nieuwe model onder de Taycan positioneren. Dat meldt het doorgaans uitstekend geïnformeerde Autocar. De naam voor de auto is nog niet definitief. De Britten gaan ervan uit dat het Cajun gaat worden. Die naam dopeneerde Porsche al in 2011. Destijds ging de ronde dat de Macan die die naam zou krijgen.
De Porsche Cajun zal gebruik maken van Porsches PPE-platform. De meeste hardware zal dan ook gedeeld worden met de volgende generatie Porsche Macan, die geheel elektrisch zal zijn. Uiteraard komt er ook een Audi-derivaat van: de A4 e-tron. Over die auto konden we vorige week al de nodige noviteiten melden.
Vijfde deur
Net als de Audi A4 e-tron komt de Porsche Cajun er met achterwielaandrijving voor de instapversies en vierwielaandrijving (met een extra motor) voor de duurdere modelvarianten. Een groot voordeel ten opzichte van de Tesla Model 3, is dat de Porsche voorzien zal zijn van een vijfde deur.
De Porsche Cajun gaat gebouwd worden in de fabriek in Leipzig, waar de Macan nu ook in elkaar geschroefd wordt. Een groot verschil met de Model 3 wordt overigens de prijs. De instapversie van de Porsche Cajun gaat minimaal 60.000 euro gaan kosten, nog voor dat je opties aan hebt gevinkt. De Tesla Model 3 kost minder dan 50 mille.
Wanneer we de nieuwe Porsche Cajun kunnen verwelkomen, is nog niet bekend.
rogerzz zegt
Fantastisch nieuws. Kan wel eens een flinke knaller worden. Er zijn niet zoveel Porsche modellen (als je kijkt hoeveel types Mercedes er zijn, bijna het halve alphabet) dus er kan nog flink wat opgevuld worden door Porsche. En niet alleen commercieel leuk, maar ook voor de mensheid.
Ik ben wel benieuwd of ze het Porsche DNA in het Audi-platform kunnen bouwen, of andersom. Onderliggend zullen ze voor 90% hetzelfde zijn lijkt mij. Who cares, mooi dat het komt 😏
sportabgasanlage zegt
Porsche heeft toch aardig wat te kiezen?
718 Boxster in 6 uitvoeringen
718 Cayman in 6 uitvoeringen
911 in 15 uitvoeringen
Macan in 8 uitvoeringen
Cayenne in 13 uitvoeringen
Cayenne Coupé in 6 uitvoeringen
Panamera in 10 uitvoeringen
Panamera ST in 7 uitvoeringen
Taycan in 4 uitvoeringen
Taycan CT in 4 uitvoeringen
thjvanvlerken zegt
Ik dacht dat de tajcan een concurrent was voor de model 3 als ik naar de achterbank kijk 😂
rutgerg zegt
@thjvanvlerken: dan is de model 3 een concurrent van de Dacia Logan als ik naar t interieur kijk
marinepower zegt
@rutgerg: geen Hyundai Pony?
lars zegt
Zal waarschijnlijk dubbel de prijs worden. Mijn verwachtingen zijn laag. Model 3 is gewoon een fantastische koop.
wimof zegt
Normaal gaat het spreekwoord als volgt “wiens brood je eet wins woord men spreekt” tenzij je natuurlijk ergens in de US werkt.
Charles Taycan 4S zegt
Prima uitbreiding van het Porsche modellengamma naar onderen toe! Eerst de Taycan daarna de Cross Turismo dan de Sport Turismo , de Macan en dan nog de Cajun eronder, mooi EV aanbod van Porsche. Vooruitstrevende techniek in fraaie en fijn sturende auto’s met uitstekende service en dealerorganisatie. Succes wordt voortgezet!👌
flutterby zegt
De Model 3 is ruimer en praktischer dan de Taycan. Hoe gaat een model daaronder met de Model 3 concurreren en niet met name met de Taycan?
Uiteraard is de Taycan veel meer auto dan de Model 3 en bedienen beide een totaal andere markt.
Charles Taycan 4S zegt
Taycan is 4,96m , net zo groot als een model S en ruimte genoeg kan ik uit ervaring zeggen!😉👍
Pascal zegt
Nou, de Model S heeft een kofferbak van 654 liter vs. de Taycan met 366 liter. Ohja, de frunk van de Model S is ook nog eens 2x zo groot. Dus “net zo groot als een Model S” hangt er maar vanaf waar je op let…. Zelfs de achterbak van een Model 3 is met 425 liter een aardig stuk groter dan de Taycan.
Klopt dus gewoon wat Flutterby zegt.
Trouwens, voordat je hetzelfde optie-niveau hebt, tik je met de Cajun zomaar 20k in aanschaf meer aan dan voor een Model 3. En dat is ook goed, want een Porsche hoort helemaal niet te concurreren met een Model 3. Dat doen ze maar lekker met Volkswagen of evt. Audi als ze klanten willen verleiden met een meer ‘premium’ gevoel. Laat Porsche maar gewoon in hun eigen high-end categorie zitten. Ik vind het wel leuk dat ie er komt, zou ‘m zeker overwegen t.z.t.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, ik schrijf, Taycan is 4,96….. Tesla S is 4,97…1 cm langer. 😉 Verder is de Tesla vanbinnen groter en ruimer idd, de Taycan is een sportauto de Tesla S is een sedan, voor mij persoonlijk ook veel te groot maar dat terzijde ik koop toch geen Tesla… Voor mij is de Taycan ruim genoeg en met kofferbak en trunk 401 liter meer dan genoeg. Heb liever andere kwaliteiten zoals een perfecte wegligging en stuurgedrag dan nog meer ruimte die ik toch niet benut…😉 Maar ieder zoekt de auto die het best bij hem/ haar past… ook qua budget.
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: leuk dat je verhaal continue wilt delen, maar ik had het duidelijk over praktischer en ruimer…
cazzo046 zegt
Je vergeet de uitstekende service- en dealerorganisatie.
Die je blijkbaar hard nodig hebt met zon ding.
procyon zegt
https://youtu.be/Rnv_z6kJTDE
procyon zegt
Je hebt gelijk, de model3 is toegankelijker en efficiënter. (En een leuk scheurijzer dat super strak stuurt). De model S is een familie sedan zoals de Panamera.
Straks mag de Taycan zich gaan meten met de sportwagen (Roadster) van Tesla, ik kijk ernaar uit.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, kofferbak van een 4S is zelfs nog groter 407 liter plus 81 liter van de Trunk, totaal 488 liter…👌 De Turbo en Turbo S hebben 366 liter en 81 liter trunk.
fabian159 zegt
Ik denk dat er maar weinig mensen een porsche gaan kopen en op zoek zijn naar de ruimte om de halve gamma in op te bergen.
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: zelfs voor jou liefde? In een Model 3 gaan 5 personen, 550 liter en was te krijgen met 1000 kg trekgewicht. Kan jou Taycan dat ook? Dat het voor jou voldoet snap ik wel, maar dat maakt het nog lang geen ruime en/of praktisch auto..
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, voor mij is het een ruime en praktische auto, zeker komende vanuit een 911. En vele Tesla rijders vinden hem ook groot en praktisch genoeg gezien het grote aantal Teslarijders die switchen. Nu ook naar de Cross Turismo vanuit de model X…. Taycan is dus net zolang en breed als een Tesla S en lager vanwege het sportieve design.
hehe zegt
@Charles Taycan 4S: maar om een Model S nou ‘veel te groot’ te noemen, terwijl die 1 cm. langer is, dat gaat wel ver toch?
Zelf vind ik het fijn dat de Cayenne het merk gered heeft van de ondergang, maar ze moeten nu niet doorslaan in de drang naar grote verkoopaantallen met kleinere, goedkopere auto’s.
Porsche mag wel een beetje exclusief blijven.
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: met die oogkleppen van jou is elke auto ruim zo lang je maar de badge kan zien.
De Taycan is een heel mooie en fijne auto maar ruim is die niet. Dat hoeft ook niet want hier is ook vraag naar (en niet z’n beetje ook). Echt is er binnen dezelfde buitenmaat en/of prijs segment veel ruimere alternatieven te vinden.
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, voor een sportauto is hij ruim met 488 liter kofferruimte,4S!😉En oogkleppen zeg jij???😜
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: ik sta open voor bijna alle merken hoor. Als het meezit rijd ik deze zomer zelfs Chinees (Lynk & Co). Het liefst elk half jaar een andere auto.
lars zegt
Die taycan is maar 3 cm lager en 1 cm korter maar toch heeft hij bijna de helft van de kofferbakruimte van de model s? Ik snap dat dat jou niks uit maakt maar ik vindt het toch raar. Zoiezo is de taycan dus ongeveer dezelfde grote als een model S. De taycan is trouwens geen sportauto, maar een sportsedan. Sportauto is andere carrosserie.
petroldrinker zegt
De taycan is toch al een model 3 concurent? Zo groot is de taycan immers niet…
fabian159 zegt
Mijn verwachting is hoog, ik moet mijn A4 binnen +-3 jaar inruilen dus ik hoop dat er tegen die tijd een A4 Etron is. Waarschijnlijk zal de A5 dan terug geabsorbeerd worden door de A4 serie dus het wordt een beetje duimen voor de prijs. Jammere is echter wel het vermogensbeleid van VAG dus instappertje zal wel 170pk worden met een top van 160. Mijn huidige auto is ook een instappertje maar bij de chipboer halen ze er toch 240pk uit. Helaas kan dit niet bij elektrische auto’s
fanboy zegt
Ja tot op zekere hoogte wel, alleen weten ze niet hoe dat moet.
Je kan ook motor of controller vervangen en er meer uit halen. Maar je moet er verstand van hebben en ze zijn vaak al erg vlot en alles is geïntegreerd met elkaar.
Dakhaas zegt
Pardon redactie, Tesla 3 heeft geen directe concurrentie in de vorm van een elektrische sedan? Euh: “Polestar!” roepen autoliefhebber in koor. Ook een sedan, zelfde prijsklasse, vergelijkbaar formaat, veel betere afwerking. Uiterlijk is een smaak kwestie, ik zou t wel weten. Polestar. Maar als die Porsche er komt, sorry Polestar 😊
vondick zegt
Haha polestar een sedan. Is zo’n raar opgehoogd hok. Daarnaast valt ie natuurlijk sowieso af want Chinees.
Pascal zegt
De Model 3 mag dan geen schoonheid zijn, de Polestar is dat helaas ook niet. Raar opgehoogd ding, gewoon niet mooi. Een mooier interieur dat wel, maar verder zijn er nog genoeg redenen om voor de Model 3 te gaan, zeker na de opknapbeurt van de recente refresh. (autopilot en het briljante supercharger netwerk being 2 of them)
flutterby zegt
@Pascal: dat jij en ik de Model 3 beter vinden betekent natuurlijk niet dat de Polestar geen directe concurrent is. Zelfs Sandy Munro is erover te spreken.
Pascal zegt
@flutterby klopt, ik spreek slechts voor mezelf. De Polestar is wel zodanig goed, dat ik goed begrijp dat de balans voor veel mensen wel die richting op valt.
fabian159 zegt
In de test van Carwow zat de model 3 rond 22Kw per 100km en de polerstar op 36 geloof ik.
flutterby zegt
@fabian159: 49 pk, lekker hoor
porker zegt
@flutterby: mennn Gaat om het continu verbruik. Polestar komt dus gewoon minder ver op een lading.
flutterby zegt
@porker: dan moet er een tijdseenheid bij. KW is vermogen.
mashell zegt
@fabian159: hoe hard vroor het? Dat zijn absurd hoge getallen voor allebei. Afgelopen vrijdag naar Limburg gereden, 261km met een gemiddelde snelheid van 88 km/h en daarbij een verbruik van 21,4 kWh/100 km, in een Audi e-tron, wat geen zuinigheidskampioen is. Een Model 3 moet onder de 20 rijden, altijd.
Jelle jska zegt
@mashell: Fabian vergat te vermelden dat dit de gebruikscijfers per 100 mijl waren, niet per 100 km
FB_1369568797 zegt
Tja, in hoeverre kun je nog van een concurrent spreken als de auto met wat opties aanvinken 2x zo veel geld kost..?
towi1989 zegt
Een ‘concurrent’ voor meer dan 10k extra kan ik geen concurrent noemen!
RutgerK zegt
Compleet onzinnig. Die concurrent voor de Model 3 bouw je als VW of Skoda model. Met Audi gooi je er nog meer premium tegenaan maar als Porsche slaat het de plank mis als ‘concurrent’. Of we worden massaal voorgelogen over de bouwkosten van een EV en de lagere marges op de verkoop, maar een D segment EV Porsche bouwen met de verkoopaantallen die je dan realiseert lijkt voor nu een onmogelijkheid. Wat moet een Skoda D segment EV gaan kosten als een Porsche D segment EV met de Model 3 moet gaan concurreren.
mashell zegt
Mee eens, zoiets zou een enorme deflatie van het merk Porsche zijn.
fabian159 zegt
Tja mensen kiezen eerder een volledig kale 3 serie ten opzichte van een volledig uitgeruste talisman dus ik verwacht dat die porsche een ongelofelijk succes wordt. En eerlijk gezegd heb ik liever die 3 dan een talisman.
r3fl3x zegt
Je bent bang dat ie niet duur genoeg wordt? De ‘mythe’ van Porsche zit ‘m voor mij toch meer in de engineering en de puurheid van de rijbeleving. Weinig poespas, geen gelul maar gaan. Mooiste vind ik een oude 964 met 3 ton op de teller die onder de troep van het rijden zit.
Wat dat betreft vind ik een pure goedkopere auto beter passen dan een super dure SUV container. Maar goed, het is een Porsche dus zo goedkoop zal ie wel niet worden.
frederik zegt
Ik weet het niet zo met die modelnamen. De laatste goede naam van Porsche was de Boxster. Misschien gewoon weer terug naar nummers? Ik stel voor: de Porsche 365.
Shaw zegt
Hou a.u.b. een keer op jullie hebben Audi al. En ook Volkswagen, Skoda, Seat. Ga a.u.b. eens werken aan goedkope krachtige motoren waarmee snel gereden kan worden en/of hoge actieradius bereikt kan worden. Dáár zou je Tesla het eens moeilijk mee moeten maken, niet weer één of ander nieuw model met Porsche-badge.
fanboy zegt
Punt is dat de Model 3 alleen maar naar beneden gaat in prijs. Zal uiteindelijk ook de prijs onder de 40K komen, met productie in EU en meer concurrentie.
Dan hebben we dus niks aan die 60K auto’s zoals deze Porsche of de Polestar. Zijn vast klanten voor maar het moet juist richting Jan Modaal.
mashell zegt
@fanboy: lijkt me onmogelijk om een Model 3 onder de 40k te krijgen. De productie is in Duitsland en dat is niet echt een lage lonenland. Zo goedkoop gaan heeft ook geen voordelen voor Tesla dus waarom zouden ze dat doen?
r3fl3x zegt
Vind het vooral goed nieuws dat er ook leuke EV’s gebouwd gaan worden. Tenminste, daar hoop je dan op bij een kleine Porsche.
flutterby zegt
@r3fl3x: wel een beetje de merknaam ter grabbel gooien hoor. Aangezien die flink zal concurreren met de Taycan als sportive en luxe auto zal het aanbod wel tegenvallen.
r3fl3x zegt
Zal me verbazen als ie echt goedkoop zou worden, maar wie weet. Ik ben wel benieuwd. En hoe meer echt leuke EV’s hoe beter
thomaz zegt
Dus Porsche gaat in licentie de Polestar 2 bouwen?
vacano zegt
Met een degelijk model van VW of Audi, dat even goed rijd als de Model 3 maat beter afgewerkt, met een hogere actieradius en voor ong. dezelfde prijs zou een goede concurrent zijn maar dat zelfde bereiken met een Porsche is zowat de exclusiviteit van het merk om zeep helpen.
Tenzij ze bij VAG denken ; een VW die beter is voor dezelfde prijs zou toppie zijn maar als we er een Porschebadge op kleven ( hebben we vroeger nog gedaan met de Porsche 914) dan is het nog beter.
Uiteindelijk is de Bentley ook maar een VW Phaeton, de Bentayga onderhuids een Q7 en de Lambo Urus een Cayenne.
Dus de ID5 word de Porsche Cajun.
Niet verschieten als de Renault Zoe gebruikt word als basis voor de Porsche Curcuma