Fijne geruchten vanuit Stuttgart: Porsche zou een 911 aan het ontwikkelen zijn die de focus heeft op puur rijplezier op de openbare weg.
En de aanleiding lijkt voor de hand te liggen: Porsche verwachtte maximaal 2000 Porsche Cayman GT4’s te verkopen, maar heeft ondertussen al zo’n 3500 orders geschreven. Men schijnt die orders niet eens allemaal te kunnen voldoen omdat er te weinig productiecapaciteit is. En dus zou Porsche achter de schermen keihard werken aan een goedmakertje voor de liefhebbers van puur rijplezier.
Volgens Autocar zou Porsche werken aan een 911 die de focus heeft op rijplezier op de openbare weg. Een soort “911 GT” die niet ontwikkeld is voor maximale snelheid en optimale grip. Nee, de 911 GT moet een handbak krijgen, een chassis dat gericht is op maximaal gevoel en een optimale interactie met de bestuurder. Niet de (semi-)racefocus van een GT3 (RS) maar een optimale funfactor voor op de openbare weg. Waarschijnlijk zal deze voorzien worden van een smalle body en niet al te brede banden, in een setup die moet zorgen dat de auto op de limiet een fijne balans heeft, zonder dat die limiet onmogelijk ver weg ligt. Qua motorisering wordt gedacht aan de 3.8 uit de 991 GT3 in vrijwel gelijke specs.
De onlangs vastgelegde “GT5”-badge zal het waarschijnlijk niet worden, aangezien dat een 911 onder de Cayman GT4 zou plaatsen. Het genoemde concept doet wellicht meer denken aan een 911 Club Sport, maar ook dat is meer een track-focus dus waarschijnlijk komt er een andere titel.
Het blijft nog even afwachten of de geruchten waarheid blijken, de verwachting is dat het nog tot volgend jaar zal duren tot we voor het eerst zullen kennismaken met dit nieuwe smaakje 911. Kunnen wij tot die tijd nadenken over de naam. Wordt er een oude modelnaam afgestoft voor deze lijn? Wellicht wordt het 911T of 911R? Of hebben jullie betere ideeën?
lekbak zegt
Oeps, die hebben zich flink vergist in wat hun klanten willen. Wel een goede ontwikkeling opzich maar jammer dat ze de 911 als basis pakken. Ze hadden beter bij de cayman kunnen blijven, dat is immers een betere basis.
gtwillem zegt
Hahaha, dat is toevallig. Dit is bijna precies wat ik al gezegd (en gehoopt) had bij het ‘GT5’ artikel. Een 911 Club Sport achtige. Standaard motor, vrij van allerlei nonsens, met wat kleine tweaks om hem zowel voor een circuitdag als zondagsritje te gebruiken zonder dat je meteen met een racewagen zit met kentekenplaten.
911 T zal het niet worden, dat waren volgens mij wat luxere 911’s. De 911 R was een hele kale racer, de Carrara R was een speciaal 996 model van Pon 12 jaar geleden. Dus ik denk gewoon aan Carrera Club Sport. Of dus toch GT5.
De standaard 911 heeft al 350pk, dat is meer dan voldoende om er lol mee te hebben. In plaats van allerlei (dure) superlichthewicht haal je voornamelijk alles eruit. Denk aan de 964 RS of de 964 Carrera 4 Leichtbau. Geen navi, airco, elektrische stoelen, achterbank, stereo en andere ongein. Ik kan niet wachten. Een GT3 RS is waanzinnig gaaf, maar is wel een monster met 500pk. En erg duur. Dus een rijdersversie hieronder is zeker ruimte voor.
clarkson zegt
@gtwillem: Het zou inderdaad leuk zijn! En het zal ook niet de eerste keer zijn dat je gelijk heb dus ik zeg doen!
MARS zegt
@gtwillem: je vergeet de comfortabele ‘E’ model of de sportieve ‘S’ . De ‘T’ die jij bestempeld als luxe, waren in feite de basis instappers.
gtwillem zegt
@mars: volgens mij heb je nog gelijk ook…. Ik had het verkeerd om onthouden, dat de ‘E’ modellen de instappers waren en de ‘T’ de luxe versies!
desjonnies zegt
Ik ben altijd van mening geweest dat die Cayman meer 911 was dan de echte 911, minder vet, betaalbaar(der) en meer lol qua rijden.
Zelfs met een oude 170pk 911 kun je veel lol hebben, zeker als je gas durft te geven
Arnoud zegt
Ze kunnen ook meer verschil introduceren tussen de GT3 en de GT3 RS.
gtwillem zegt
@Original_Arnoud: dat is altijd best dun geweest, maar het verschil is groter dan ooit. Bij de 996 was het een straffer chassis, andere spoiler en lichtgewicht onderdelen.
Bij de 991 heb je bij de RS de brede ‘Turbo’ koets, een 4.0 motor ipv 3.8, DIE spoiler, tostigrille in de voorste spatborden, grotere spoorbreedte voor, meer vermogen en een lager maximum toerental.
Dus het verschil is er wel, maat er is nog zeker ruimte voor een 991 GT3 RS-R. Ofzo. Want waar de 996 RS een plankharde auto was, bijna een raceauto, zijn de huidige RS’en ook nog eens prima straatauto’s.
berlinetta zegt
Eindelijk een fabrikant die een auto bouwt die gericht is op maximaal rijplezier en de prestaties van ondergeschikt belang zijn. Dit is een welkome variant. Ik heb nooit echt iets gehad met de 911, maar Porsche is erg goed bezig zeg. Kunnen de overige sportwagenfabrikanten nog wat van leren.
jordip zegt
@berlinetta: caterham en lotus doen dit ook als ik je goed interpreteer
lambo4all zegt
@jordip: alleen wil je daar voor geen goud mee naar je werk rijden elke ochtend. In een 911 is dat een heel ander verhaal.
w0o0dy zegt
@lambo4all: een Lotus Elise V6 S lijkt me prima te doen als daily.
motoragent zegt
@berlinetta: Meer dan genoeg autofabrikanten die zich puur richten op rijplezier, maar die krijgen helaas niet zo veel aandacht. Zijn meestal echte liefhebbersauto’s, love it or hate it. Denk aan de Noble’s, Donkervoorts en Morgans van deze wereld.
w0o0dy zegt
@berlinetta: Caterham, Donkervoort, Lotus, Toyota, Ariel…. Laten we niet doen alsof Porsche iets nieuws heef uitgevonden…
w0o0dy zegt
@w0o0dy: Foei.. De Mx5 vergeten…
berlinetta zegt
@w0o0dy: @jordip @motoragent: Klopt, jullie hebben gelijk. Heb deze merken helemaal over het hoofd gezien.
jpoers zegt
@berlinetta: iemand toevallig ook gedacht aan de toybaru’s? Of de alfa 4c?
bsxc2 zegt
Dus deze Kevers hebben nooit echt rijplezier gegeven?
phaeton zegt
Tel daarbij op dat er van de 991 geen GT2 schijnt te komen en je hebt creatief personeel dat het oldskool over een andere boeg wil gooien. Ik ben benieuwd wat uit de koker komt.
Dutchdriftking zegt
Mooie ontwikkeling! Ik zeg doen.
rufctr01 zegt
SportClub?
bosje zegt
Lees ik het artikel verkeerd of wordt deze versie express ontwikkeld om minder grip te hebben om eerder op de grens te kunnen rijden (dus wordt het in principe een ‘minder goede auto’)? Overigens lijkt het me dan niet waarschijnlijk dat ze de GT3 aandrijving gaan gebruiken. Op de weg heb je juist niet zo veel vermogen nodig aangezien de limiet lager ligt en de snelheden over het algemeen ook lager liggen. Net zoals een MX5 leuk schijnt te zijn, ookal heeft die niet zo veel vermogen; je kunt de limiet opzoeken.
trolle zegt
Oei, iedereen fabrikant die een wagen heeft met gt in de naam zullen ook hun naam mogen veranderen
Onehp zegt
Goed idee. Maar Porsche kennende gaan ze er veel teveel voor vragen. Koop gewoon een gebruikte 996 die motorisch in orde is en je bent er al. Of als je nieuw(er) wilt, een GT86 of BRZ, die zijn gewoon gebenchmarked op de Cayman (zwaartepunt even laag, gelijkaardige rijhouding) en gemaakt voor rijplezier, zeker als je weet hoe je moet schakelen en hem in de toeren kan, en mag, houden.
Onehp zegt
@Onehp: vergat te vermoemen, 86/BRZ gebenchmarked op de Cayman, maar praktische bruikbaarheid minstens even goed als een 911 dus. Wordt vaak vergeten…
baasbas zegt
@Onehp: ik moet bekennen: de eierkoplampen beginnen te wennen! Zolang je niet de basic/standaard bumpers hebt vind ik de 996 al bijna mooi! Denk dat ik dus die optie zou kiezen. Wel met Mezger blok natuurlijk
philipf zegt
Helaas heb ik er toch geen geld voor…
norge zegt
Afgekeken van Toyota…
moondustfocus zegt
Heb wel eens met een 997 mk2 mogen sturen, was toch wel erg plezierig rijden. De focus op rijplezier is dus overbodig. Laat ze gewoon weer een Sports Classic bouwen.
gtwillem zegt
@moondustfocus: dat was een heel erg dure special edition. In feite was het een 911 Carrera S met alle opties, ducktail, striping en dat bubbeldak. Voor de prijs van 2 911’s….
mrrallycross zegt
Slecht! Maak gewoon meer gt4s. Nog een 911 word je helemaal gek van.
jolig zegt
Wat de GTS had moeten zijn dus eigenlijk. Dat was van oudsher ook een liefhebbersvariant, maar nu meer een Carrera S met de juiste opties.
petrolpower zegt
Ik snap het niet dat ze met nog een variant komen, terwijl de 911 er al in alle mogelijke soorten en maten is
ter zegt
Je bent tegenwoordig een pauper als je een vanilla 911 hebt.