Volkswagen wil dat alle automerken straks met één elektrisch platform aan de slag gaan, maar daar heeft Porsche geen zin in.
Alle elektrische Volkswagens rijden nu op het MEB-platform, maar Volkswagen kijkt nu al naar de toekomst. Over een paar jaar start de ontwikkeling van het Scalable Systems Platform, eind dit decennium moeten we de eerste auto’s op dit platform zien. Alle auto’s in alle segmenten moeten op dit platform kunnen werken, zegt Volkswagen-baas Herbert Diess. “En rond 2035 zal SSP de ruggengraat vormen van de hele groep”, aldus de topman.
Alhoewel, de hele groep? Porsche heeft minder zin in Volkswagens elektrisch platform. Volgens Automotive News Europe heeft Porsche-R&D-baas Michael Steiner gezegd dat Porsche bij het eigen PPE-platform zal blijven, in plaats van dat ze SSP gaan gebruiken. Porsche ontwikkelt PPE samen met Audi, waarbij de focus ligt op snelle acceleratie, een langere actieradius en kortere laadtijden. Precies wat je verwacht in een premium bak, dus.
We hebben nog geen PPE-auto’s gezien, de massaproductie begint pas halverwege volgend jaar. Dan gaat Porsche de volledig elektrische Macan maken, schrijft ANE. Audi volgt later met de Q6 e-tron. In tegenstelling tot wat Diess zei, wordt SSP volgens Steiner dus een mainstreamplatform en blijft PPE premium. De SSP wordt dus feitelijk gewoon de vervanger van MEB, in plaats van een vervanger voor alle elektrische platforms.
Waarom? Dit heeft alles te maken met de kosten, stelt Steiner. Het zou namelijk veel te duur zijn om één platform te maken dat voor alle marktsegmenten werkt. Porsche stelt immers hogere eisen aan een platform dan Volkswagen.
Overigens betekent dit niet dat Porsche helemaal niks gaat doen met het Volkswagen-platform. SSP is namelijk niet alleen een stukje hardware, maar ook een stukje software. Volkswagen werkt namelijk aan nieuwe VW.OS-software voor auto’s, die tegelijk met SSP geïntroduceerd gaat worden. Dit moet bijvoorbeeld meer autonome functies mogelijk maken. Het stukje software wil Porsche wel meenemen voor PPE. Op die manier heeft Diess dus toch een beetje gelijk met zijn ruggengraat-opmerking, maar voor een groot deel eigenlijk niet.
Charles Taycan 4S zegt
Porsche heeft een naam hoog te houden qua innovatie en technologische ontwikkeling. Goed dat ze hun eigen technische voortrekkersrol blijven vervullen binnen de Groep zoals ze ook met de Taycan gedaan hebben (800V architectuur, 2- versnellingsbak, 3- kamerluchtvering etc.) wat nu ook gedeeltelijk na 1,5 jaar overgenomen is door de Audi E-Tron GT. Dit biedt schaalvoordelen voor de hele groep. Op EV gebied staat de VW Groep goed voorgesorteerd. De familie Porsche en Piech zullen blij zijn.👌
dwfc zegt
Kijk Charles, educatief artikel in autovisie.
Ik heb hier totaal geen voeling mee ( geen techneut ) misschien is het voor jou leuke lectuur.
https://www.autovisie.nl/nieuws/elektro-abc-elektromotor/
Charles Taycan 4S zegt
@dwfc, merci! Interessant stuk van Autovisie!👍
moveyourmind zegt
Jammer voor Volkswagen dat ze zo’n mooi platform hebben en Porsche er niets Macan, maar dan verhogen ze toch gewoon de prijzen van de ongelooflijk populaire en niet aan te slepen Taycan.
En anders snijden ze gewoon net als Stellantis in de kosten en zorgen ze dat er niemand meer naar een schone plee kan.
birdnerd84 zegt
Tja de marketingafbeelding van de VW Groep doet weer z’n best. Alle merken vallen onder één beheer. Zoals in de tekst staat zijn er straks twee platforms voor EV waarvan de ene dus voor Audi en Porsche. Niks “weigeren” van het andere platform want dat klinkt alsof VW wel wilt dat Porsche het gebruikt maar dat is gewoon niet zo.
monsieurleloure zegt
De software is juist het zorgenkindje bij VW, ik snap er niet zoveel van dat Porsche juist daar in geïnteresseerd is.
erikabarth zegt
@monsieurleloure stemmingsmakerij vanuit je onderbuikje is dat vooral.
Nu met de 2.1 update zijn alle issues verholpen, en daarvoor was het al een prima auto.
monsieurleloure zegt
@erikabarth
Heeft niets met stemmingsmakerij te maken dat is een vaststaand feit.
Stop eens met alles met stemmingsmakerij te noemen, wordt nogal vermoeiend.
En nee het almachtige VW is niet feilloos.
erikabarth zegt
@monsieurleloure welke feiten ten eerste??? die je zelf terplekke verzint?? VW is zeker niet feilloos maar stop eens met het verspreiden van desinformatie omdat het toevallig niet je favo merkje is.
De tekortkomingen van de ID3 waren direct al bekend bij introductie en die zijn nu opgelost met de 2.1 update.
monsieurleloure zegt
@erikabarth
Mooi dat je het zelf toe geeft.
Die tekortkomingen hadden er nooit mogen zijn , zeker niet de tekortkomingen waar de ID-serie mee kampte.
En het is zeker allemaal nog niet onder controle,bij een aantal ID3’s die nu de update 2.1 krijgen crashen bepaalde modules die dan vervangen moeten worden, dat verzin je toch niet?!
Dan slinger je voor de zoveelste keer een model op de markt waarbij de consument een testrijder wordt, onacceptabel.
Er zijn merken die dat vele malen beter doen, ik weet dat dat je pijn doet maar het is gewoon niet anders.
Fijn weekend, kus.
potver7 zegt
Kortom: dit soort platforms wordt ontwikkeld om kosten te besparen, maar nu blijkt het te duur? Bijzonder…
mashell zegt
Nee, dat platform wordt te duur voor de gewone VW’s als ze het ook voor Porsche geschikt maken.
realhustler zegt
Ik begrijp het heel goed. Vergelijk het met banden. Je hebt zomerbanden, winterbanden en all-seasons, en dan heb je a merken, b merken etc.
Een beetje goede zomerband voor een gewone auto zit zo richting de 100 euro. Een beetje goede winterband idem dito. Een 100 euro all-season band is slechter dan een 100 euro zomerbanden en slechter dan een 100 euro winterband. Misschien, als je 200 of meer uitgeeft, dan lukt het om een all-season band te vinden die net zo goed is als de 100 euro winter en zomerbanden, tegelijk. Gaat hij dan 2x zo lang mee, ik denk het niet. Dus je bent duurder uit.
Daarom is het voordeliger om een platform voor een gezinsauto te ontwikkelen, waarbij je geen rekening hoeft te houden met circuit gebruik, hoge snelheden, hoge vermogens. En een ander platform te ontwikkelen voor sportwagens, waarbij ruimte besparing minder spannend is, en misschien andere zaken weggelaten kunnen worden die minder nodig zijn voor een sportwagen.
marcomanta zegt
Druk hem onder de pers en ze krijgen een “platte vorm”. Alle gekheid op een stokje, ze hebben de mond vol over TCO, het Total Cost of Ownership, en dan toch weer, net als met laadpalen, een eigen koers varen. Waarom!
Louter zegt
Dan nu de werkelijkheid, Porsche heeft zijn PPE-platform en zal dit doorontwikkelen met de nieuwe software, die zij samen met Volkswagen uitontwikkelen, wel met ieder zijn eigen doel. Want de huidige software is natuurlijk er niet voor niets, iets totaal nieuws ontwikkelen is een doodzonde.
Volkswagen gaat haar nieuwe platform ontwikkelen op basis van haar MEB en het huidige Porsche-platform PPE, dit samen met de doorontwikkeling van de software en de gezamelijke doorontwikkeling van de platforms, zal Volkswagen haar SSP geven, de kosten zullen overzichtelijk zijn voor beide partijen en de winstmarges aanzienlijk voor beide partijen. Iedereen heeft hier de voordelen van, zowel voor toch zijn eigen platform, als eigen identiteit, die behouden blijft voor ieder zijn eigen doelgroep en strategie.
dwfc zegt
Efficiëntie zit in de Duitsers hun genen.
fanboy zegt
@dwfc: Mwah, zo efficiënt is VW niet hoor. Te veel varianten en te veel werknemers. Toyota maakt net zoveel auto’s en is veel efficiënter wat zich vertaalt in hogere marge per auto. Dat maken ze in Duitsland alleen maar foed met opties.
Jantje_555 zegt
ik vraag me af hoe ze nog een verschil gaan maken in rijgevoel bij elektrische wagens uit de VAG stal.nu is er al zoveel hetzelfde onder de merken…
jvthof zegt
Niemand die het ziet? Alle platformen worden aangeduid met de afkorting… het MQB platform enz…
Volkswagen AG…. SS platfom…