Een verbrandingsmotor en een versnellingsbak nabootsen in een EV? Dat is je reinste flauwekul volgens Porsche.
Een van de grootste problemen van sportieve EV’s is het gebrek aan beleving. Een elektrische aandrijflijn mist de sensatie van het motorgeluid en het schakelen. De grote vraag is: moet je daar wat aan doen?
Sommige fabrikanten, zoals Hyundai, vinden van wel. In de IONIQ 5 N kun je daarom een nep motorgeluid aanzetten en er zijn zelfs neppe schakelmomenten, inclusief schokken. Levert dit meer beleving op? Ja. Aan de andere kant: het is een beetje alsof Carl Benz zijn eerste auto het geluid van paardenhoeven liet maken, omdat mensen dat nu eenmaal gewend waren.
Een merk wat in ieder geval niet voor deze strategie kiest is Porsche. Testrijder Lars Kern (die meerdere ‘Ringrecords op zijn naam heeft staan) heeft hierover een duidelijke mening in een interview. “Een elektromotor is beter dan een verbrandingsmotor, dus er is geen reden om te simuleren wat er in het verleden is geweest.” Hij stelt daarbij de retorische vraag: “Waarom zou je iets slechter maken?” Dat is een hele Duitse kijk op de zaak.
Porsche kijkt natuurlijk wel wat de concurrentie doet, maar om de bovenstaande redenen hebben ze ervoor gekozen om zelf geen neppe fratsen toe te voegen. Bovendien hoeft Porsche helemaal geen verbrandingsmotor na te bootsen, aldus Lars Kern, om de eenvoudige reden dat ze die ook nog gewoon leveren.
De boodschap is dus helder: als je geluid en een versnellingsbak wil, dan koop je maar lekker een Porsche met een verbrandingsmotor.
Via: Drive
kennone zegt
Helemaal eens!
banderas zegt
Is ook onzin, net als geluidjes uit de speakers. Het heerlijke van EV is nu eenmaal de constante trekkracht en de stilte aan boord.
Flutterbear zegt
Met genoeg stroom door de motor hoor je hem wel hoor. Stroom is niet geluidsloos, al valt dat pas op bij een stroomstoring.
lpgbarrel zegt
Plausibel
sanderkomnogeensergens zegt
Zelfde als een vegetarische gehaktbal.
dracae zegt
Die moet je dan ook niet kopen.. maar op zich kan vegetarisch best lekker zijn, menig vegetarische bitterbal of nugget is lekkerder dan de sh!t die je bij allerlij frituurmerken krijgt.
Dat is net zo met auto’s, gebruik electrisch war het logisch is en een brandstofmotor waar niet.. en voor de lol.
Dit is ook een beetje als bij al die rare SUV’s van Bentley, Lamborgini en dergelijke.. die onzin zorgt er wel voor dat ze nog leuke auto’s kunnnen maken. Succesvolle Porsche EV’s zorgen dat de leuke versies ook nog een tijdje blijven.
Robert zegt
Deze reactie mag w.m.b. wel worden ingelijst.
julian06 zegt
Een versnellingsbak nabootsen in een ev? Stop er gewoon eentje in! (Taycan)
pietertje123 zegt
Het regenereren gaat bij wat ik gereden heb ook schoksgewijs, erg jammer vind ik dat. Maak er een draaiknop van, of regel het via het rempedaal (dus regenereren tot max en dan pas de blokken tegen de schijf).
Ook zoiets onzinnigs: kruipgedrag in D en dan apart Auto Hold via de remmen installeren. Dat slaat helemaal nergens op: de D N P zijn allang geen stok meer die aan de andere kant in de bak steekt en een electromotor kruipt niet als je geen stroom geeft, de benodigde weerstand om stil te blijven staan kun je meten met diezelfde motor en met regeneratietechniek kun je afremmen dus gebruik dat en bespaar een boel andere onderdelen.
En al die irritantie geluidjes en dingdongetjes heeft een EV ook niet nodig, ICE’s ook niet maar toen het (PH)EV werd gingen die flauwekul pas echt los.
Motorgeluid heeft een EV trouwens wel, soms net een straaljager, kun je ook wat nuttigs mee doen ipv proberen te overstemmen met vergane V8 glorie.
faalhaas zegt
Kruipfunctie vind ik dan wel weer fijn bij heel krap parkeren. Je hebt geen koppeling om fijn te doseren, dus dan de rem.
gdjnl zegt
Zonder dit of weer een aparte parkeerfunctie het bij snellere EV’s idd al snel schade bij het (zeer) krap in parkeren denk ik. Tikje tegen het gas en je bent weg. Doseren tot kruipsnelheid is soms best moeilijk. Dan is kunnen rollen/kruipen in D best handig.
DeWitteCondor zegt
Dingdongetjes is het woord van de dag. Vooral ook omdat iedereen daar een mooi beeld bij heeft.
En eens verder. Overigens niet mijn ervaring met regeneratie maar ik heb alleen ervaring met Lexus en Tesla op dat vlak.
BlauweVolvoS40 zegt
In de Opel ampera-e, enige EV waar ik in heb gereden, kan je de regeneratie moduleren zoals jij zei: met het rempedaal. Werkt erg soepel
ponnie zegt
Alles dat nep is is ongewenst
Fruitcake zegt
“Turbo” op een elektrische auto is pas onzin Porsche
THSD zegt
Die is strak en right in the face van porsche 😂
DeWitteCondor zegt
+1
En zo is het.
heckblende zegt
“Een beetje een underdog, deze unieke naam van Latijnse oorsprong is bestemd voor een munchkin met eindeloze energie. Turbo betekent “een krans” of “draaiend object” en verwijst naar een turbinemotor of turbopropeller. “
moveyourmind zegt
Zolang de electromotoren in een Porsche maar luchtgekoeld zijn.
vaakbenjetebang zegt
Bij de rationale ‘waarom zou je iets slechter maken?’ moest ik wel even glimlachen. Is dat niet precies wat Porsche in wezen altijd gedaan heeft met het Boxster/Cayman-platform, om te zorgen dat het niet de 911 van de apenrots zou stoten…?
Buiten dat ben ik het wel met hem eens. Aan de Porsches, Lotussen, Alpines en dergelijke van deze wereld de uitdaging om een EV ook zodanig leuk te maken dat je als enthousiaste rijder op zondagmorgen speciaal opstaat om er even een lekker rondje te kunnen sturen. Zulke auto’s met verbrandingsmotor zijn er al tientallen jaren, dus die hoef je niet te emuleren.
DeWitteCondor zegt
Ja qua chassispotentieel. Nee qua positionering. De boxster is nu eenmaal een instapmodel.
dracae zegt
Eigenlijk waren de oude Porsches met de motor voorin, op de 924 na misschien, ook al beter dan de toenmalige 911’s.
Ik vind het ergens nog altijd jammer dat ik geen 944 Turbo heb gekocht , toen dat een optie was. Al was de ur-quattro die er toen wel kwm ook leuk.
petroldrinker zegt
Ik denk dat het merendeel vd mensen die dat nu doen met een mooie V8 of wat dan ook in hun hobby auto, nou niet echt zullen schakelen naar een EV daarin, ik weet dat ik in een EV nooit voor mn plezier een rondje in zal rijden zoals ik dat nu wel doe met verbrandingsmotoren….
HZW zegt
Ook geluiden uit de speakers bij brandstof auto’s is grote onzin, en ook buitengewoon irritant.
En de flauwekul die Abarth bedenkt met een sound generator onder de achterbumper, is ook complete onzin.
De Alpine A290 lijkt mijn een interessante compacte EV.
Verder is het Purple Sky Metallic op de Taycan Turbo GT wel gaaf.
audirs3 zegt
Veel ICE worden ook slechter gemaakt (want iets zwaarder) door klepjes in de uitlaat toe te voegen voor extra harde vroem vroem.
ghost zegt
Is ook onzin, maar men wil dit. Alle haters roepen de hele tijd, geen emotie, hoor niks, Blablabla. Niemand wilde idd de paarden hoeven horen bij de patentwagen van Karl, maar wilde wel snellere paarden…
Nu haalt men die strapatsen uit om (met druk vanuit de EU) je over te halen toch EV te gaan rijden.
cdlop01 zegt
Toyota en Lexus zijn volop bezig een versnellingsbak te ontwikkelen voor EV’S, hebben al rijdende prototypes. Vorig jaar zelfs journalisten mee laten rijden die zeer onder de indruk waren…. .
Zelfs een Porsche EV is een compleet zaaddodende rijervaring, snel ja, beleving, 0,0..
mattr zegt
Huh? Elektrische Porsches hebben speakers die het geluid van een brandstofmotor nabootsen. Vooral het nepgeluid van een Taycan ‘Turbo’ slaat nergens op
mashell zegt
Klopt. Rijdt er een Taycan voorbij klinkt het alsof er een ouderwetse V8 in ligt.
William zegt
De video van Redline Reviews op YT van de Ioniq 5 N was erg enthousiast, ik had niet verwacht dat de geluid en schakel gimmicks zo goed zouden uitpakken.
ty5500 zegt
Iedereen kan wel heel hard roepen dat het zever is. Maar de massa zegt toch echt het tegendeel. Mercedes heeft zijn EQ lijn vanaf een blanco blad getekend zodat er maximaal gebruik gemaakt kon worden van de voordelen van een EV. Ondertussen koopt iedereen gewoon doodleuk de BMW’s waar een verbrandingsmotor is uitgehaald en een elektrische motor is ingestoken want het ziet er gewoon normaal uit. Car magazine heeft onlangs de beste sport ev willen bepalen uit allerhande ev’s. Ze gaven hierbij aan dat alle testers veel meer met de Ioniq 5N reden en veel meer lol hadden omdat die broem broem deed en schakelde zoals een turbo hot hatch.
Mensen zijn gewoon gewoontedieren en als dit de soep makkelijker eetbaar maakt, waarom niet? Niet iedereen heeft zin om de gigantische bedragen neer te leggen voor een vervuilende zware sportauto met een verbrandingsmotor als bepaalde ev’s dit ook kunnen voor een fractie van de prijs maar willen toch plezier kunnen beleven aan hun auto.