Porsche kiest in de strijd voor actieradius voor dezelfde approach als ondergetekende met tenniswedstrijden. Als je niet kan winnen, dan maar net doen alsof ‘het mooiste punt’ maken belangrijker is.
Het was en is wel een beetje een dingetje bij die Taycan, die actieradius. Voorafgaand aan de introductie van de auto hadden Porsche-mensen immers hele grote woorden. Dat Tesla, dat was eigenlijk maar kut met peren. Het zou nog even duren, maar met de toen nog te introduceren ‘Mission E’ die later de Taycan zou worden gingen de Duitsers die Amerikanen volledig wegblazen.
Vindaloo
Maar ja, toen dat productiemodel dan eindelijk gelanceerd werd, vielen de specs sommigen een beetje tegen. Met name de actieradius blies ons helemaal niet zo weg. Vanaf een bootje in Harderwijk haalde @autoblogger tijdens een AB borrelavond destijds nog zijn laptop van stal, om eens even zijn gal te spuwen over Stuttgarts super-EV. Inmiddels heeft de voormalig Audi fanb0i zijn boksbeugels aan de kant geschoven voor een Tesla. Niemand is perfect. Overigens top tip: de madras bij het lokale restaurant in de haven is best wel vindaloo.
Porsche gaat voor het betere rijden
Enfin, Porsche’s ontwikkelingschef Michael Steiner heeft nu gereageerd op Porsche’s aanvliegroute voor EV’s. Volgens hem is actieradius weliswaar belangrijk, maar niet per se het belangrijkste aspect van een EV, in ieder geval niet voor Porsche. Bij de Duitse media laat Steiner het volgende optekenen:
Natuurlijk is de actieradius relevant. Maar de vraag is, hóe relevant in vergelijking met andere eigenschappen van de auto? We hebben met de Taycan nooit geprobeerd om wereldkampioen actieradius te worden. We willen wel de benchmark zijn qua rijdynamiek.
Michael Steiner, Herr Doktor Spin
korte laadtijden
Volgens Steiner heeft het überhaupt geen zin om een ‘actieradiusoorlog’ te starten met andere fabrikanten. In zijn ogen is het veel belangrijker om snelle laadtijden te verwezenlijken:
Volgens mij heeft het geen zin een oorlog te beginnen om de grootste actieradius. Ongeveer 400 kilometer is volgens ons prima. Als lange stukken gereden worden, wat niet elke dag zo is, zijn korte laadtijden belangrijker.
Michael Steiner, maakt zijn eigen regels
Kan jij meegaan in het verhaal van Steiner? Of denk je dat Porsche die Taycan echt wel 600 kilometer actieradius had gegeven als dat relatief makkelijk was? Laat het weten, in de comments!
Pascal zegt
De actieradius is heus niet het enige wat telt, tot zo ver heeft ie gelijk. Maar zolang de actieradius (in real world gebruik met een beetje doorrijden) hooguit 300km is, is het gewoon nog een issue. Zodra ze in de buurt komen van het dubbele zouden ze van mij pas mogen zeggen dat actieradius niet meer van het grootste belang is.
993carrera4s zegt
@Pascal: U heeft geen EV zo te lezen. 600 km is onzin. Zou de auto ook 300 kg minder accu’s kunnen hebben, daar wordt het wel een betere auto van. En dat is nu net het punt van de Taycan, ding weegt bijna 2200 kg. Tesla haalt met 75kW accu meer range dan de Taycan met 98kW.
Pascal zegt
Jammer verkeerd gezien, ik rijd een Model 3 (LR AWD).
riel zegt
@Pascal: met alle respect, daar haal je 400 km mee óf elke 300 km 25min aan de lader. Het ís geen issue
mnmg71 zegt
@Pascal: dat is dan nu want met mijn Taycan reed ik afgelopen week 560km op een lading :))
Pascal zegt
Dat is uitgesloten (zeker in ‘real world gebruik met een beetje doorrijden’ wat ik hierboven als uitgangspunt neem). Kletspraatjes zit hier niemand op te wachten.
mnmg71 zegt
@Pascal: nou, nee dus. Dat is je aan de snelheid houden op de range stand in een 4s met grote batterij. Ik was zelf ook lichtelijk verbaasd maar ben van Porsche gewent dat ze de opgegeven prestaties overtreffen. Blijkbaar bij de range dus ook. Verder een beetje netjes blijven hè, een serieuze comment kletspraatjes noemen is niet echt nodig.
Pascal zegt
Dat is dus niet met ‘een beetje doorrijden’ wat ik zei (en wat de gemiddelde Porsche rijder heus best af en toe even wil doen) maar wanneer je aan het ‘hypermilen’ bent; met 100 op de snelweg. De verhalen online bevestigen dat je uitsluitend met zulk rijgedrag in de buurt van de 550 a 600km komt. Dat is nog steeds heel netjes van Porsche, maar dus niet het ‘real world usage’ waar mijn comment over ging.
Dan heb je ook nog het probleem dat je je accu helemaal niet elke dag tot 100% wilt opladen maar eerder tot 80% a 90% én niet steeds helemaal wilt leegrijden (als de levensduur je tenminste een beetje lief is); met eveneens een lagere range tot gevolg. Ik laad m’n Model 3 altijd maar tot 90% op en heb dan 427km range. Aangezien ik wel af en toe iets steviger doorrijd, haal ik dan ruim 350km in het echt. Voor mij is dat overigens meer dan genoeg.
mnmg71 zegt
@Pascal: als je lekker door rijdt is de range in de taycan hetzelfde dus. Alleen met wat meer fun.
wildbeest zegt
@Pascal: voor een ondernemer is die 300 km niks
riel zegt
@wildbeest: ik ben ondernemer. Ik heb er ruim voldoende aan. NL is niet zo groot.
Pascal zegt
Heeft weinig met ondernemer zijn te maken, ik ben zelf ook ondernemer maar m’n kantoor is hier maar 20km vandaan en ik hoef met mijn werk weinig bij klanten op bezoek. Als gevolg laad ik de Model 3 gemiddeld maar eens in de 3 a 4 dagen bij. In m’n tijd dat ik consultant was reed ik veel meer; dan had ik regelmatig opdrachten waarvoor ik 100km+ enkele reis per dag moest rijden. (erg blij dat dat niet meer hoeft trouwens)
Remkus zegt
Ergens kan ik me wel vinden in deze benadering. Maar, in mijn persoonlijk situatie is dit bullshit logica. Een ritje het land in, ik woon in het Noorden van het land, gaat als retourtje snel over de 400km en dat betekent dat ik tussentijds laden móet. En dat is simpelweg nog lang niet altijd een optie.
Ik heb echt 500+km range nodig wil ik in de dit klein kut landje heen en weer kunnen cruisen zonder de verplichting te hebben om op te laden. Laat staan dat ik Duitsland in moet. Of een in een lekker tempo – uiteraard na 19:00 ’s avonds ? – heen en weer wil.
reactief zegt
Wie gaat daar dan ook wonen!? ;)
Bullshit logica is het als je jouw situatie als leidend beschouwd. Er zullen net zoveel mensen zijn die aan 100km actieradius genoeg hebben.
Dus jouw eerste zin is denk ik wel logica! :)
goodvibrations zegt
@reactief: hij zegt letterlijk: ” in mijn persoonlijk situatie is dit bullshit logica”
Noorden is verder heerlijk wonen hoor ?. Woon zelf in Utrecht maar mis de rust ruimte en “waar voor je geld” best af en toe.. ?
fabian159 zegt
Ja maar die mensen rijden in een twingo uit 2005.
maarteno zegt
Rij je dan direct heen en terug of ga je ergens heen? Zijn toch relatief weinig plekken waar je terwijl je je andere business doet geen laadpaal in de buurt is.
EJS zegt
Ik woon niet in het noorden van het land, maar in de buurt van Nijmegen en kan ook echt niet af met een praktijk actieradius van 300km. Het zou gemiddeld toch twee keer in de week betekenen dat ik ergens geforceerd koffie moet gaan drinken omdat m’n auto opgeladen moet worden halverwege de dag.
mnmg71 zegt
@Remkus: die 500+ km rijdt ik met mijn taycan. En als je de snel lader gebruikt gaat het bizar snel.
harrie zegt
Oh range niet belangrijk, ik dacht bijna een decennium geleden ergens in een arrogant interview te hebben gelezen te hebben dat ze die amateurs van Tesla wel even op alle fronten weg zouden blazen.
superfunky zegt
@harrie: misschien moet je ff de verkopen erbij zoeken. Kijk vooral ff voor grap naar Europa, maar in NL zie je precies hetzelfde.
Conclusie: Tesla is hoog segment (S en X) al kwijt aan Porsche en Audi. Verkopen geen auto meer.
ty5500 zegt
Goh, ik snap ze ergens wel. Porsche blijft een sportief merk. Sportieve banden en dergelijke helpen niet echt bij de actieradius. Het belangrijkste voor hun was prestaties en daar zijn ze in geslaagd.
Daarnaast zou het mij niet verbazen dat op de autobahn tegen iets hogere snelheden de taycan zuiniger is dan de meeste tesla’s met zijn twee versnellingen.
flutterby zegt
Uiteindelijk moeten de Taycan verkopen ook niet teveel hun eigen merk kannibaliseren. Brandstofmotoren verdienen ze meer aan.
balboni zegt
Actieradius is belangrijk maar belangrijker is dat er veel gelegenheid is om te (snel) te laden
sirdrinksalotofpetrol zegt
Ik snap het wel, hoever kom je met een volle tank van een 911 turbo?
Ja, ik weer! zegt
I.d.d. Was actieradius bij Porsche ooit wel een USP dan?!
spidermann zegt
Grappig afgelopen week een bekende uit Duitsland met Tayman gesproken. Bleifuss betekent 260 km actieradius, met zijn vrouw erbij 360 km.
karhengst zegt
Zorgt zij voor zoveel spanning tijdens het rijden?
maarteno zegt
das de AERS, Auditieve Energy Recovery System….die blijft maar kletsen
bohica zegt
@karhengst: gewicht
donstorm zegt
Porsche probeert een optimum te vinden tussen alle parameters die een Porsche definiëren. Range is daarbij niet alles, het draait ook om rijdynamiek, stuurgedrag, laterale dynamica, rijcomfort etc. Als je alleen om range geeft dan bouw je zoiets als de Lightyear One: super aerodynamisch met een efficiënte aandrijflijn resulterend in een verbruik van circa 8.0-9.0 kWh/100 km. Dit is de helft van wat de huidige EVs doorgaans weten te presteren maar performance en rijdynamiek moet je dan vergeten. Porsche is gelukkig niet begonnen met achterhaalde 400 volt techniek maar direct van start gegaan met een hoog 800 volt systeemvoltage. Om range te verbeteren kan Porsche overwegen om geen IGBT techniek meer toe te passen maar Si MOSFET’s in hun omvormers. Hiermee is de efficiency weer wat te verbeteren, de motoren zijn al verdomd goed en daar valt weinig te halen. Hoe je er ook tegenaan kijkt, Porsche is goed bezig.
rs999 zegt
Het komt er op neer dat een Tesla niet in te halen valt.
Vraag me af of zo een taiqo ceramische schijfen heeft ?
Tesl model S 0-100 in 2,5sec stalen basic schijfen
Ik denk dat het afgelopen is with german cars
SimonMc zegt
Wat hebben het soort remschijVen te maken met 0-100 tijd?
911targa zegt
@rs999: geen enkele Tesla doet at in 2,5 s. Sjoemel cijfers.
riel zegt
@911targa: tuurlijk wel.
flutterby zegt
@rs999: Porsche ziet Tesla net als Nissan niet als concurrent, hoeveel beter ze op papier ook zijn..
banderas zegt
Actieradius zit tussen de oren. Mijn benzine haalt bv 450km en moet 1x per week tanken. Lange trippen doe ik nauwelijks en dan is na apar uur rijden even 20/40min laden echt geen ramp. Dan eet of chill je wat. Zit allemaal tussen de oren.
EJS zegt
Mijn auto rijdt 650 km op een tank en ik tank momenteel gemiddeld 2 keer per week. Pre corona was dat 3 tot 4 keer..
airditude zegt
Als ze alleen bij Tesla nou eens een designer inhuren voor de looks. Ohw en het interieur kan ook wel wat sfeer en mooie materialen gebruiken, zo’n karige bedoeling.
frederik zegt
Een klassieke 911 komt ook niet verder dan 300-400 km op een tank. Zolang het opladen snel gaat lijkt me het geen probleem.
thjvanvlerken zegt
Volgensmij is de actie radius in praktijk helemaal niet zo verkeerd. Ik heb begrepen dat het verschil tussen een model s en een taycan niet zo groot is als dat de wltp en dergelijke doet blijken. De range die is opgegeven haalt de taycan in praktijk met gemak, de tesla niet.
pramm zegt
Dat kwam uit een whatcars onderzoek. Uit dat onderzoek had zelfs de etron bijna even grote range als de model 3 long range.
goodvibrations zegt
Kan me er best wel in vinden eigenlijk.. De keren dat ik veel verder rijdt.. Keertje Parijs, paar keer Duitsland, een keertje wintersport paar keer per maand nar FRL vallen best mee.. Snelladen zou op zich voldoende moeten zijn.. Maar toch is het wel ff wennen qua gevoel denk ik..
goodvibrations zegt
@goodvibrations: rijd ?
vondick zegt
Maak nie uit
SimonMc zegt
Jawel!!!
robert110 zegt
De actieradius moet in mijn ogen minimaal genoeg zijn voor een volledige dag. Alles daarboven is mooi meegenomen. De laadtijd maakt dan ook weinig meer uit.
maarteno zegt
Dan nog kan jouw gemiddelde dag 500km zijn of 100km, is wel een wereld van verschil.
flutterby zegt
@robert110: de actieradius moet voldoende zijn dat je niet structureel hoeft te snelladen (meer dan 2x per maand). Je wilt uiteindelijk ook niet elke dag na elk ritje moeten laden.
koeberg zegt
Bereik vergroten kan makkelijk door een grotere batterij te plaatsen. Maar die zijn zwaar. Dan wordt de auto een stuk zwaarder en dat gaat ten koste van de rijeigenschappen.
Waar extra bereik ten koste gaat van rijdynamiek, kiest Porsche ervoor dat niet te doen. Lijkt me uitstekend dat Porsche één aspect boven een ander stelt. Kan een ander merk een andere afweging maken.
pivavar zegt
Actieradius moet genoeg zijn voor een volledige dag? Ben ik bang dat er heel weinig keuze is voor jou. Nu en in de toekomst. Zelfs 70 liter diesel ben ik soms in 6 uurtjes kwijt.
nemreh zegt
De uitkomsten van het onderzoek van Whatcar.
Auto’s en verbruik middels praktijktest.
Interessant is het verschil tussen opgegeven KM en daadwerkelijk.
Als dit onderzoek echt representatief is dan wel verbazend dat een merk als Tesla welke al jaren ervaring heeft opgebouwd de opgegeven range bij lange na niet behaald. Hetzelfde geldt voor batterij management.
Hierin is de Porsche in het voordeel en wat betreft de auto als geheel volgens mijn subjectieve mening niet terecht om deze continue met de Tesla te vergelijken. Ze zijn beiden elektrisch… daar houdt het wat mij betreft ook wel bij op ;-)
9. Audi e-tron: Officieel bereik: 385 kilometer . Praktijkbereik; 315 kilometer (18 procent minder)
8. Nissan Leaf: Officieel bereik: 385 kilometer. Praktijkbereik: 349 kilometer (9 procent minder)
7. Mercedes-Benz EQC: 400 Officieel bereik: 417 kilometer. Praktijkbereik: 334 kilometer (20 procent minder)
6. Hyundai Kona Electric 64 kWh: Officieel bereik: 449 kilometer. Praktijk: 416 kilometer (7 procent minder)
5. Kia e-Niro 64 kWh: Officieel bereik: 455 kilometer. Praktijkbereik: 407 kilometer (10 procent minder)
4. Jaguar I-Pace: Officieel bereik: 470 kilometer. Praktijkbereik: 407 kilometer (13 procent minder)
3. Tesla Model X 100D: Officieel bereik: 505 kilometer. Praktijkbereik: 375 kilometer (26 procent minder)
2. Tesla Model 3 Long Range: Officieel bereik: 560 kilometer. Praktijkbereik: 340 kilometer (40 procent minder)
1. Tesla Model S Long Range: Officieel bereik: 610 kilometer. Praktijkbereik: nog niet getest
Pascal zegt
Ach stel dat Porsche toevallig wel koploper was geweest met range? Dan gok ik dat ze het van de daken hadden geschreeuwd en zichzelf de voorloper in EV land hadden gekroond. Nu lukt het ze nog niet, dus dan is ‘t ineens toevallig toch niet de prio. Zo praat iedereen lekker in z’n eigen straatje, marketing en image zijn ook belangrijk.
superhans zegt
Keek gisteren een review door Autotrader van de Mini electric die in de praktijk 150km haalde. Is actieradius niet vooral een dingetje voor grotere auto’s? Niet iedereen wil een grote auto.
pinto zegt
Ik ben al met mijn Taycan op de Nordschleife geweest en de weg er naar toe hebben we juist de rustige limietloze autosnelwegen genomen (en hij haalt de 269 km op de teller ook bergop dus hij kan veel harder als hij niet afgeregeld was) en geen stress gehad over actieradius. Voldoende snelladers overal en dan ga je echt in 21 min van 10% naar 80%. Wat een gave auto is dit (ik heb ook nog een e46 M3 dus heb wel wat vergelijkingsmateriaal.)
rolov zegt
@pinto: aan zulke opmerkingen heb je tenminste wat .
jag1960 zegt
Ik rijd nu 3 jaar een Tesla S 100D en zou dit vooralsnog wederom verkiezen boven de Taycan ivm de range. De wltp van 580 km komt in praktijk neer op zo’n 350 tot max 400 km. 2 autovakanties per jaar met gezin maakt dat de Tesla range echt nodig is om niet meermaals met billenknijp momenten te zitten. Taycan range alsook gebrek aan snellader netwerk dus showstopper. Echter als Taycan 2e auto is voor zondagritje is range niet zo belangrijk.
pinto zegt
@jag1960: dat haal je met Taycan ook makkelijk