Die viercilinder in de 718 Boxster en Cayman was helemaal geen stom idee, aldus Porsche.
Het wordt gezien als het grootste minpunt van de 718 Boxster en Cayman: de viercilinder motor. Hoe potent die motor ook is, het geluid is gewoon een stuk minder dan bij de zescilinder boxer van de vorige generatie. En volgens de meeste autoliefhebbers is het geluid van je (cabrio) sportauto een vrij belangrijk onderdeel van de ervaring. Inmiddels heeft Porsche dat probleem natuurlijk opgelost, door een nieuwe zescilinder in de GTS en de GT4 en Spyder te proppen. Je had dus kunnen concluderen dat Porsche die viercilinder zelf ook als een fout erkent, maar niets blijkt minder waar te zijn.
Tegenover het Australische Which Car zegt 718-baas Frank-Steffen Walliser namelijk dat die viercilinder alles behalve een fout was. Door die viercilinder zou deze generatie Boxster en Cayman de best verkochte generatie ooit zijn. Wegens belastingredenen werd de 718 door die viercilinder namelijk ineens beschikbaar voor de Chinese markt, die kennelijk als een gek voor de 2.0-liter viercilinder zijn gegaan.
Alhoewel, niet alle Chinezen. Volgens Walliser zijn het voornamelijk dertigjarige Chinese vrouwen die voor de Boxster gingen. Deze doelgroep ziet de Boxster schijnbaar als ‘cool’ aan, waardoor de cabrio daar een soort modeaccessoire is geworden. Een handtas met vier wielen. Dus als je een Chinese vrouw wil verleiden, moet je haar kennelijk een viercilinder Porsche Boxster in een kek kleurtje cadeau doen.
Schijnbaar waren die Chinese verkopen zo goed, dat ze konden compenseren voor de rest van de wereld. Elders ging het immers niet zo goed met die 718, juist door die viercilinder. Maar dat maakt voor Walliser niet uit. Hij blijft die motor verdedigen en claimt dat het de auto heeft helpen overleven. ‘Het waren goede zaken en er is geen vraag of dat wij hiermee verder moeten gaan’. Verwacht dus geen instap-718 met viercilinder: die dertigjarige Chinese vrouwen blijven belangrijk voor Porsche.
Tegelijkertijd beseft de topman bij Porsche dat de viercilinder bij de rest van de wereld niet zo denderend aansloeg. Daarom dat ze in de hogere modellen een zescilinder gebruiken. Kennelijk hoeft een dertigjarige Chinese vrouw dus niet per se een supersportieve Porsche Boxster te hebben. Walliser ziet nu dat die hogere modellen beter scoren in de rest van de wereld. Daarnaast hoopt hij dat die interesse nóg verder terugkomt.
De topman gaat tot slot ook kort in over de toekomst van de elektrisch aangedreven Porsche. Hij denkt dat Porsche een hele goede elektrische sportauto kan maken, maar dat hij (nog) niet een elektrische 911 gaat maken. Wat zou het dan wél kunnen zijn…?
spence zegt
Graag een zuinigere 3L turbo aub. Is ook fiscaal en stuk draaglijker.
none zegt
“Porsche vindt * belangrijker dan petrolheads” Dat is al zo sinds de introductie van de Cayenne.
christian85 zegt
@none: Porsche vindt de grootste potentiële afzetmarkt het meest interessant, niet meer dan logisch toch?
fejjie zegt
De cayenne zorgt er voor dat Porsche leuke dingen kan blijven maken zoals de 911R, de 935, …
dracae zegt
Ik bekijk het zo: Fabrikanten als Porsche hebben een grote omzet nodig om ook de leuke snoepjes te kunnen maken.
De Boxter kan overigens ook een snoepje zijn, maar wat mij betreft niet met een 2 liter 4 cilinder.
Dus auto’s als de Cayenne , Bentayga of de wat mij betreft meestal niet Mercedes-waardige A klasse zijn allemaal OK. Het is goed dat ze er zijn, tenminste zolang de fabrikanten ook de echt leuke auto’s blijven maken.
Kijk ook naar het recente bericht over de geweldige Alpine.. die misschien gaat verdwijnen omdat Renault het zich niet meer kan veroorloven..
dirkv zegt
Vandaag kwam ik bij het tankstation een zestiger tegen op een zelf gerestaureerde jaren 80 Puch, dat was pas een echte petrolhead.
lekkerlinksrijden zegt
@dirkv: hoog stuur?
arhanso zegt
De Boxter is natuurlijk ook de Girl-car van Porsche.
dracae zegt
In de juiste uitvoering is her misschien wel Porsches beste…
arhanso zegt
Zou kunnen. Je bedoelt leuke accentjes en kleurtjes dito tasje… Beste chick-car ever.
https://youtu.be/BDvPeBGFVZw
louise zegt
@arhanso: Haha dat is echt onzin! ;)
ericd zegt
Het is überhaupt geen slecht idee, de 2.0 4 cil. boxer. Dat gezeur ook van journalisten die mekaar napapegaaien, maar dat ding zelf nooit nieuw zullen kunnen veroorloven. Tuurlijk het geluid van de 6 cil. is onovertroffen, maar voor een bult minder geld toch de dynamic abilities kunnen hebben van de Cayman / Boxster, is zonder meer lekker te noemen.
lincoln zegt
Chinese meisjes staan dan ook snel een treetje of 7 boven petrolheads op de maatschappelijke ladder ..
ttr6 zegt
@lincoln: zo groot zijn ze niet hoor. Nooit 1 gezien??
mark997gt3 zegt
https://youtu.be/sYDS6P6rRiY
Die 4 cilinder 718 GTS doet het zo slecht nog niet!
bout zegt
@mark997gt3: GTS is toch een 6 cilinder?
mark997gt3 zegt
@bout: De 718 GTS was een viercilinder 2.5L. Sinds dit model jaar weer een 6 cilinder met inhoud van 4.0L.
onlyporscheman zegt
@mark997gt3: ja enkel in handbak helaas, had graag pdk.
SummerSky zegt
Porsche moet natuurlijk globaal denken. We hebben met de Cayman/Boxster gewoon pech gehad en verloren van de Chinese belastingregels. Maar toch ellendig.
cossiekiller zegt
Zolang de Europese vrouwen nu maar geen Chinese cabrio’s beginnen te kopen.