Dat Porsche plannen heeft om het modellengamma uit te breiden is geen geheim, maar een gesprek met CEO Matthias Müller geeft ons weer wat meer duidelijkheid over de plannen voor de komende jaren. We kunnen de komende zes jaar volgens hem minstens vier nieuwe modellen verwachten.
Om te beginnen is de veelbesproken sub-Boxster “551” geen optie meer volgens Müller. Niet omdat het te duur zou zijn deze te ontwikkelen maar omdat het het imago van Porsche als luxe sportwagenmerk zou kunnen schaden. Daar is iets voor te zeggen maar jammer is het wel voor de minder vermogende liefhebbers van het merk. Maar wat komt er dan allemaal wel op de markt?
Laten we eerst de overduidelijke en bevestigde modellen behandelen. De 918 Spyder is bijna klaar en moet komend jaar op de markt komen. Deze auto moet de concurrentie aangaan met de F12berlinetta’s en Aventadors van deze wereld. Een aantal genodigde oud papier journalisten hebben inmiddels met de 918 mee mogen rijden en zijn onder de indruk. We zullen zien hoe het uitpakt met deze hybride supersporter.
De andere zekerheid in het verhaal is de Macan. De junior-Cayenne op basis van de Audi Q5 is zo goed als klaar en we zien steeds vaker vrijwel ongecamoufleerde modellen op spyshots voorbij komen. Het is waarschijnlijk eerder een kwestie van weken dan van maanden dat we de eerste officiële foto’s te zien krijgen.
Een nieuw mogelijk (en redelijk waarschijnlijk) model is de Pajun (PAnamera JUNior). Deze baby-Panamera gaat het de luxer uitgevoerde modellen van de BMW 5 Serie, Audi A6 en Mercedes E Klasse moeilijk maken. Jep, alleen de luxer uitgevoerde modellen, reken er niet op dat Porsche een 150 pk instappertje gaat leveren. Want luxe sportmerk, enzo. Reken wel op concurrenten voor Audi (R)S modellen, BMW M (Performance) modellen en Mercedes AMG’s en andere dik uitgevoerde modellen. Uiteraard komen er diesels, maar wij gokken erop dat die niet veel kariger worden dan de huidige Panamera instapdiesel met 250 pk. De geruchten over deze auto gaan al heel lang en het lijkt een logische uitbreiding op het gamma. De beslissing over deze auto is echter nog niet definitief genomen volgens Müller en hij zegt ook nog niet te weten wanneer dat wel gaat gebeuren.
De andere auto die veel genoemd is “Project 960”. Over deze auto gaan de wildste geruchten maar de laatste berichten duiden erop dat het een sportwagen wordt tussen de 911 en de Porsche 918 Spyder. Deze zou gebouwd moeten worden op het middenmotor, achterwiel aangedreven MMB platform waarop ook de opvolgers van de Audi R8 en de Lamborghini Gallardo komen te staan. Porsche staat aan het hoofd van de ontwikkeling van dit platform binnen de Volkswagen Group en het lijkt dus voor de hand te liggen dat zij het ook gaan gebruiken. Een concurrent voor de eerder genoemde modellen uit de eigen stal, de Ferrari 458 Italia en de McLaren MP4-12C lijkt dus in aantocht. Porsche onderzoekt de mogelijkheden, maar een beslissing over deze auto wordt pas eind volgend jaar genomen volgens Müller.
Müller laat verder nog weten dat er een aantal carrosserievarianten op basis van de Panamera komen, waaronder een coupé. De Sport Turismo is (nog?) niet goedgekeurd voor productie. Volgend jaar wordt de Panamera echter flink opgefrist dus het zou maar zo kunnen dat we véél, heel veel van die concept terugzien in de nieuwe Panamera.
Het kost 1 miljard per jaar voor Porsche om al deze ontwikkelingen in goede banen te leiden, dus laten we hopen dat de resultaten niet te lang op zich laten wachten.
Update – Volgens steeds hardnekkiger wordende geruchten komt Porsche op de IAA in Frankfurt (september 2013) met een viercilinder turbo-uitvoering van de nieuwe Cayman. Deze Cayman Turbo zou uit een ca. 2,5 liter-blok zo’n 350 pk kunnen toveren. Hiermee zou het vermogen 25 pk hoger uitkomen dan dat van de Cayman S.
StijnB zegt
Geen sub-Boxster, hoe jammer. Iets klein radicaals zoals de Elise zou het imago van Porsche net een boost kunnen geven!
kaasboerin zegt
@StijnB: Radicaal?
Kan je vergeten bij Porsche..
Er moet sowieso minimaal een navigatiesysteem in.
StijnB zegt
@kaasboerin:
Een Elise weegt ook bijna 200 kg meer dan in 1996. Comfortitems hoeven echter niet steeds veel te wegen, en het kon nog steeds een leuk circuitspeeltje worden (want dat kunnen ze wel bij Porsche). Jammer…
kaasboerin zegt
@StijnB: Hangt er van af wat jij leuk vind..
Met een af-fabriek Boxster kan je ook zat plezier hebben op het circuit.
Als je je niet snel vermaakt zullen ze wel een speciale GT3.01RS2.3,5 maken, maar dan vrees ik dat het geen ‘goedkope’ Porsche meer is. :)
StijnB zegt
@kaasboerin:
Klopt een basis-Boxster is ook leuk genoeg. Maar had iets met minder compromissen, met viercilinder tegen een ‘zacht’ prijsje verwacht…
xiran zegt
@kaasboerin: het circuit op met een boxster is een slecht plan. Dat gaat stuk, heb al enkele eigenaren verbaasd zien kijken dat hun porsche stuk ging omdat ze een dagje circuit wouden doen.
kaasboerin zegt
@xiran: Oke, en ligt dat dan aan het asfalt ofzo??..
Trek die Boxster S van moederlief nl. prima uit elkaar op de openbare weg.
imdoctorbob zegt
@kaasboerin: Uit ervaring zijn er drie redenen: 1. Slechte voorbereiding van de mensen die naar de trackday gaan. (olie, remblokken, banden controleren VOORDAT je weg gaat)
2. Weinig ervaring van de bestuurder. Slechte rijtechniek van een bestuurder zorgt voor onnodig slijtage. De auto niet rustig laten opwarmen/afkoelen. Temperatuur meters niet in de gaten houden.
3. Een boxter nu eennmaal niet is gemaakt voor het circuit. Tuurlijk je kunt er wel een paar rondjes lol mee hebben, maar echt meerdere rondjes achter elkaar pushen vind een straat auto gewoon niet fijn. (Met ‘standaard’ E60 M5 bijvoorbeeld kun je echt geen 3 rondjes zandvoort doen)
xiran zegt
@kaasboerin: op de openbare weg is geen probleem. Het circuit is anders dan krijgt de motor niet genoeg smering, dit komt door het carter ontwerp.
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Waarom zou er een satnav in elke Porsche moeten?
Kunnen die lui anders de weg niet meer vinden?
kaasboerin zegt
@jrk68: Waarom? Tsja, om dat te snappen moet je een beetje ‘ondernemer’ in je hebben. :)
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Laat ik nu net ondernemer zijn lieve schat….
Kijk dat jij verblindt door merk liefde alles slikt is niet mijn probleem.
Mijn probleem met he huidige Porsche is dat ze al hun waarden bij het grofvuil zetten om Herr Piech te plezieren.
Ik vindt het gewoon triest om te zien hoe Porsche afglijdt een duurder alternatief voor Nissan.
370Z/Boxter Caymnan, GTR/911 of een Infiniti FX/Cayenne.
Die eerste 2 trek ik nog wel maar straks heb je zelfs een Porsche Quasqai en dat is voor mij echt een brug te ver.
Dan zie ik liever een Porsche Elise….
kaasboerin zegt
@jrk68: Uh dude, nogmaals, ik ben helemaal geen fanboy, kom is een keer met bewijs ofzo..
Jij bent degene die hier telkens al het Duits kansloos afzeikt of heb je dat niet eens in de gaten, je zoon(s) zullen vast naar je opkijken, kijk is naar je eigen reactielijst en je zult een ‘verband’ zien op z’n zachts gezegd..
.. Laat ook maar, mongooltjes denken ook dat de rest vd wereld juist mongool zijn i.p.v. henzelf.
Je vrouw en kinders zullen je kale kop vast waarderen met je pessimistische gejank 24/7..
kaasboerin zegt
@jrk68: Wat onderneem jij dan? Zal ik is even mijn gal over jouw manier van werken spuwen zoals jij dat telkens bij andere doet.
Succesvolle marketing is blijkbaar not-done in jouw ogen.
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Ach gut, wat een kansloze reacties weer, wordt eens volwassen en leer eens lezen….
Ik was een groot liefhebber van Porsche toen ze nog sportwagens bouwden.
Nu bouwen ze helaas op een enkel model na louter nog auto’s voor proleten.
Ik vind dat dus gewoon jammer.
Maar als je geslaagd was voor die cursus begrijpend lezen dan had je geweten dat ik alleen een pleuris hekel heb aan VAG.
En dat die Porsche hebben in gelijft daar kan Porsche
helaas niks aan doen.
Ik ben trouwens een freelance consultant, en ja ik doe ook het een en het ander in marketing.
Maar daarom hoef ik deze ontwikkelingen nog niet toe te juichen.
Korte termijn winsten zijn leuk voor de aandeelhouders maar de pest voor je imago….
kaasboerin zegt
@jrk68: Ben je dan ook zo arrogant tegenover je klantjes?
Denk ‘ut niet ouwe bok…..
Nee, pessimistische kortzichtige ‘conclusies’ op een blog smijten, smachtend naar negatieve aandacht.. En dat op zo’n leeftijd..
Succes met jezelf opwinden om een.. bedrijf..
..
Oh, Porsche korte-termijn??
Trololol……….
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Als ik arrogant had geweest dan had ik Audi gereden….
Maar goed met je 22 jaar zal je vast genoeg levenservaring hebben opgedaan om mijn psyche via het web te kunnen analyseren….
Misschien had je dan toch iets beter je best moeten doen na het BLO….
kaasboerin zegt
@jrk68: Is niet zoveel voor nodig hoor, pubers willen ook altijd negatieve aandacht, simple as that.
Zit je zoon hier nooit? Die zal wel denken.. LOL!
voytekbe zegt
@jrk68: Alsof je je smart roadster niet zou inruilen voor een nieuwe boxster moest je hem kunnen betalen. Ga nog maar wat ‘freelancen’ , mss spaar je er wel eentje bij elkaar!
Dat jij niet snapt dat de markt evolueert en dat merken zoals Porsche er moeten op inspelen, is ons probleem niet. Duidelijk nog niet met de nieuwe generaties Porsche gereden. De nieuwe Boxster en 991 maken het heel duidelijk dat je een pure sportwagen kan hebben zonder in te boeten aan comfort. Dit is niet meer 1968… (See what I did there?)
jrk68 zegt
@voytekbe:
Ik doel ook niet op de Boxster, Cayman en 911 belg….
Ik doel op de in mijn ogen ongewenste rommel die ze verder over de markt uitkotsen.
Nu rij ik wel eens met een Boxster maar voor mij is die niet hardcore genoeg. Ik zou hem niet willen ruilen met de Elise.
Die Smart Roadster is een hobbyprojekt, gewoon om lekker te sleutelen. Helaas staat die al 1,5 week bij de dealer op een computertje te wachten. Maarja, van service hebben ze nog niet veel kaas gegeten.
redbeams zegt
@jrk68:
Tja…bmw > check, maakt rijden geweldig > check, negatief schadevrije jaren > dit moet een kansloos geval zijn ;)
kaasboerin zegt
@redbeams: maak je over mij geen zorgen centenneuker, mn BMW heb ik op m’n 19e lachend cash afgetikt, zo ook mijn premie..
Ik geniet alleen maar, kan jij nog wat van leren.
Bovendien heb ik een baan+huis waar jij alleen maar van kan dromen met je zure babyface…
redbeams zegt
@kaasboerin:
Hap hap zegt er weer 1 wat.
Die kartonnen doos van je daar droom ik niet over ;)
kaasboerin zegt
@redbeams: Hap hap…………… :)
redbeams zegt
@kaasboerin:
Krokodil…
kaasboerin zegt
De Panamera facelift mag er van mijn part uitzien als deze Sport Turismo. In ieder geval de achterkant.
roberto zegt
@kaasboerin: Ik kan je vertellen dat hij er heel veel van weg heeft..
voytekbe zegt
@kaasboerin: Maakt me zelfs niet uit maar ze mogen hem alleszinds wel in productie brengen wat mij betreft, ik vind hem persoonlijk fantastisch.
norge zegt
Of het worden negenelfjes met vier nieuwe kleuren…
flippert zegt
@norge: Elfjes? Negen? Vier toch?
StijnB zegt
@norge:
Binnen 6 jaar is er zelfs al de opvolger van de 991…
solmatje zegt
@norge: Nog steeds beter dan een Hyundai..
xiran zegt
@solmatje: gelukkig kan je 8 hyundai’s kopen van het geld van een porsche.
solmatje zegt
@xiran: Als ik 8 auto’s wil, koop ik niet 8 dezelfde..
norge zegt
@solmatje: Laat ze maar eens 5 jaar garantie geven dan…
eklasse zegt
@norge: Trap je nog steeds in de vijf jaar garantie grap? Dat is om de restwaarde te waarborgen. Anders zit je na drie jaar met een onverkoopbaar blik dat niemand wil hebben.
kaasboerin zegt
@eklasse: Ach ja, sommige mensen willen nou graag eenmaal overal intrappen en bestuurd worden. :)
eklasse zegt
@kaasboerin: klopt… de vrije denkers toch?
bram89 zegt
@norge: Meer dan 2/3 van alle ooit gebouwde Porsches rijden nog rond. Ik denk niet dat ze dat bij Hyundai ook kunnen zeggen?
norge zegt
@bram89: Als ze net zo duur waren geweest waarschijnlijk wel.
solmatje zegt
@norge: ja precies..
eklasse zegt
@norge: een Hyundai is ook duur….. In de afschrijving
norge zegt
@eklasse: Afschrijving is minder dan bij een E klasse in ieder geval.
jrk68 zegt
@norge:
Ja duh, een I30 kost hier nieuw minder dan de afschrijving op een E in het eerste jaar….
eklasse zegt
@jrk68: De E-klasse heeft procentueel de minste afschrijving ion zijn segement. (geen fanboy gelul.. feiten)
Doe er je voordeel mee mocht je nog mensen serieus willen consulteren.
jrk68 zegt
@eklasse:
Ik weet niet hoe dat bij jouw zit maar ik stuur mijn rekeningen in Euro’s, niet in procenten….
Van procenten koop je in elk geval nog geen brood laat staan een auto….
kaasboerin zegt
@jrk68: niet naar procenten kijken als ‘consultant’..
Oh god……
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Leer nu eens lezen, ik laat mij niet BETALEN in PROCENTEN!!!!
eklasse zegt
@jrk68: Als dat brood 50% van je inkomsten kost piep je wel anders dan als datzelfde brood 1% van je inkomsten kost.
jrk68 zegt
@eklasse:
Als het 1% zou kosten vind ik het nog veel….
Broodprijs naar draagkracht vind ik niet echt een goed plan.
Zo nu ff verder met de Cayman in elkaar puzzelen….
E34M5Touring zegt
@eklasse: Geld dat voor de huidige E of voor alle E klasses? Kan het me met de vorige 2 generaties niet echt voorstellen namelijk.
eklasse zegt
@norge: Maar procentueel doet Hyundai het nog steeds niet goed. Lees de statistieken er op na.
Kia doet het in het algemeen ong 10% beter dan Hyundai. Mercedes blijft gem rond 40% zitten.
Hyundai Sonata € 27.900 Km. 85.400 € 11.700 60,0 %
Kia Megentis € 26.100 Km. 77.100 € 10.800 58,6 %
Kia Opirus € 47.000 Km. 47.700 € 22.800 51,5 %
Mercedes Benz E € 58.500 Km. 114.800 € 34.200 41,5 %
jrk68 zegt
@eklasse:
Dus, de Benz schrijft 200 euro meer af dan een onverkoopbare Hyundai…. Best knap….
Met de rest van de Koreaanse rommel ben je dus financieel nog beter af….
Ja, rekenen kan je als de beste….
Taxichauffeur zeker?
kaasboerin zegt
@jrk68: Fietsen is nog goedkoper! :)
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Volgens mij mis jij het punt volledig, zoals gewoonlijk….
eklasse zegt
@jrk68: Nee, ook ’n soort consultant. Ik adviseer je toch met klem een MB. Helaas zijn mijn adviezen niet bindend.
E34M5Touring zegt
@eklasse: Ga je hier uit van verkoopprijs 2ehands? En wat zijn de bouwjaren van deze voorbeelden?
eklasse zegt
@E34M5Touring:
Nieuwprijs 2004
KM. stand 2009
Vraagprijs 2009
Afschr. in %
E34M5Touring zegt
@eklasse: Ok, maar vraagprijs en inkoopprijs (dus daadwerkelijke afschrijving voor degene die hem inruilt en dus ook nieuw betaald heeft) is nogal een verschil. Die 34k heeft hij niet gekregen en wat het voor mij iets ongeloofwaardiger maakt is het bouwjaar, niet bepaald Merc’s beste E klasse zeker niet qua restwaarde. Sowieso Merc’s van die bouwjaren zijn niet echt waardevast. En wat ik zeg, inkoopprijs zal rond de 26/27k zijn (zeker gezien de marge die Merc 2ehands hanteert). Dus de daadwerkelijke afschrijving is hoger.
xiran zegt
@eklasse: ik ben zeer blij dat jij er zo over denkt. Ren nu maar snel naar de mercedes dealer om een nieuwe te halen en onthoud goed als je het onderhoud doet dat je goedkoper uit bent.
eklasse zegt
@xiran: vooral met dat laatste ben ik het eens.
xiran zegt
@eklasse: ? ik snap je niet helemaal, hou jij van hoge rekeningen redelijke arrogantie van de dealer en nog een schop na.
E34M5Touring zegt
Jammer dat ze niet met een 914/6 opvolger komen. Die auto’s winnen op dit moment enorm aan populariteit en stijgen enorm in prijs. Had toch een leuke basic instapper kunnen zijn. Soort ‘my first Porsche’ . En VW had nog een middenmotorconcept staan van een paar jaar geleden. Weliswaar met een Dieselmotor maar daar moet wel wat aan te schaven zijn.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: De 914 was deze week nog te zijn bij Wheeler Dealers. Inderdaad een grappig wagentje, maar ik vind hem ook nogal oubollig.
E34M5Touring zegt
@berlinetta: True, het is niet de meest begeerlijke Porsche, maar ze schijnen wel erg goed te rijden. En je ziet de prijzen echt enorm stijgen. En zoals ik al zei, VW heeft een platform voor middenmotor staan in een Concept. Daar zouden ze zo op door kunnen gaan. Denk dat het een hele nieuwe klantenkring aantrekt, maar ook onder de Porsche rijders die nu een gebruikte halen of een simpele Boxster.
berlinetta zegt
@E34M5Touring: Het zou zeker een goed idee zijn om dit te ontwikkelen. Ook niet te duur lijkt me. Het uiterlijk zou dan wel anders moeten dan de 914. En wat zou de concurrent dan moeten worden? GT-86 waarschijnlijk?
E34M5Touring zegt
@berlinetta: De wat duurdere Lotussen zoals een wat sterkere Elise of in hardtop versie de Exige. Iets geprijsd boven een MX-5 etc. En wellicht inderdaad die GT-86!
Hupke zegt
@E34M5Touring:
Sinds need for speed porsche had ik een oogje op die wagentjes (leek me een leuke eerste wagen) en een van de geburen heeft er 3 maar nadat ik eens mocht meerijden was de liefde over. Body roll, traag,… kan je niet vergelijken met een huidige wagen.
E34M5Touring zegt
@Hupke: Moet je een 914/6 proberen, die hebben een 6 pitter en iets meer vermogen. Met wat onderstel tweaks moet er aan die body roll wel wat te doen zijn. En het blijft een targa dus zal altijd wel iets torderen. Ik geloof dat ze best vaak gebruikt worden bij die precisierijden, kort om pylonnen en snel inparkeren etc.
911GT2 zegt
@Hupke: Pffft wan een onzin. Ja tuurlijk vergeleken met de huidige standaard wellicht. Maar traag, nee echt niet. Trouwens een 914 is niet voor dagelijks gebruik. Daar issie te roestgevoelig voor!
911GT2 zegt
@E34M5Touring: 914/6… kijk daar nou eens goed naar en kijk dan eens naar de boxster. Ik bedoel maar. Ik denk dat je de 914/4 bedoelt of de 912.
E34M5Touring zegt
@911GT2: Vast, ben niet zo thuis in die modellen. Er is toch een 6pitter variant van dat type? En je kan hem dan toch onder de Boxster positioneren. Simpeler interieur, basic techniek en een laag gewicht.
E34M5Touring zegt
@911GT2: De 914/6 bestaat gewoon heur, of begrijp ik je reactie niet?
911GT2 zegt
@E34M5Touring: Dat klopt de 914/6 een 2 persoon sportwagen met 6 cilinder middenmotor, cabriodak, en bagageruimte zowel voor als achterin. Zou dat niet de geestelijk vader van de boxster zijn denk je? De 914/4 was een instapmodel een 914/6 was ook in die tijd te duur. (bijna net zo duur als een 911)
De 4 was de instapper, de 6 duidelijk niet.
Later werde de 1.7 – 4 cilinder vervangen voor de 1.8 en de 6 cilinder voor de 2.0 injectie omdat het succes van de 914/6 tegenviel omdat hij te dicht tegen de 911 aan zat. Door de 4 cilindermotoren werd hij goedkoper. Je zou dat kunnen vergelijken met het dagelijkse verschil tussen de gewone en de ‘S’ uitvoering.
E34M5Touring zegt
@911GT2: Oh zo, jawel, daar heb je wel een punt. Maar aan de andere kant, de Boxster is niet echt een instapper Porsche meer (qua positionering wel maar qua prijs/prestaties niet echt) en een flink opgespecte Boxster/Cayman komt qua prijs al gevaarlijk dicht bij de basic 911 in de buurt. Dr zou best een simpele low costs 914achtige onder kunnen. Een beetje een baby GT3. Licht, weinig tierelantijnen, simpele NA motor en goede handling. En goed geprijsd. Vind ik persoonlijk dichter bij je core business blijven dan een Mini Cayenne. Daarom vind ik het argument van teveel bij de leest weg echt onzin. Dat hebben ze zelf ingezet met de Cayenne en Panamera. Een low cost sportscar zou best in de filosofie passen, helemaal na de 924/44.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Geinig hé
E34M5Touring zegt
@jrk68: Tja, niet de mooiste Porsche maar wel een beetje up your street denk ik? Licht, klein en middenmotor.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Ik heb er weleens een uit Duitsland willen halen ja, een jaar of 6 geleden.
Niet gedaan wegens tijdgebrek, toen kocht je voor 4k al een leuk projektje.
Dat is nu wel ff meer…
E34M5Touring zegt
@jrk68: Een wrak zonder motor doet bijna het dubbele nu.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Yep, wrijf het er nog maar ff in, ik had het toen gewoon moeten doen.
Maarja toen moest ik nog rekening houden met moeders de vrouw en een schoolgaand kind.
Dat probleem heb ik nu dus duidelijk niet meer hahaha….
911GT2 zegt
@jrk68: same here…
berlinetta zegt
“Niet omdat het te duur zou zijn deze te ontwikkelen maar omdat het het imago van Porsche als luxe sportwagenmerk zou kunnen schaden.” In mijn ogen draagt een goedkope, maar sportieve roadster meer bij aan het imago dan tractors en bultruglimo’s, hoe goed deze ook moge zijn.
ericc zegt
@berlinetta: groot gelijk.
Een kleinere SUV en kleiner 4-deurs model zijn veel “schadelijker” voor je imago dan een baby-boxster.
Van deze “551” hadden ze een mooie cup-klasse kunnen maken voor op het circuit. In deze tijden van crisis is een GT3-cup duur aan het worden.
eklasse zegt
@ericc: Fout. Het imago van Porsche wordt passend gemaakt voor de doelgroep die die auto’s koopt. Niet wat een willekeurig persoon zou willen.
eklasse zegt
@berlinetta: Het gaat erom wat de eigenaren van de door jouw genoemde Porsche’s van het imago van het merk vinden.
Die kopen die modellen namelijk omdat het een exclusief sportief merk is.
kaasboerin zegt
@eklasse: Exact.
berlinetta zegt
@eklasse: Maar dan moet Porsche ook gewoon zeggen dat ze zich als dat soort automerk willen profileren en niet maar constant blijven roepen dat ze een sportwagenmerk willen blijven. Ik heb er geen probleem mee dat zij Cayenne’s en Panamera’s bouwen, het zijn goede wagens namelijk.
eklasse zegt
@berlinetta: Dan snap je het nog steeds niet: Porsche zegt dat zij een sportwagen merk zijn tegen de mensen die een Cayenne of Panamera willen kopen. Dat werkt blijkbaar en heet marketing.
Dat sommige mensen dat verwarrend vinden omdat een Cayenne natuurlijk geen echte sportwagen is maar een sublieme SUV vindt porsche niet erg. Door afentoe een über sportwagen concept te bouwen is “iedereen” weer tevreden.
jrk68 zegt
@eklasse:
Exlusief????
Laat me niet lachen, als iets exclusief is kom je er geen 10 per dag van tegen….
kaasboerin zegt
@jrk68: http://www.ik-kan-niet-relativeren.nl
E34M5Touring zegt
@jrk68: Niet iedereen woont in Dealercity ;)
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Die kom ik gewoon tegen onderweg naar klanten hoor, of die hebben er een paar.
Vandaag nog 1 bezocht met een Panamara en een Cayman.
Tel daar de talloze 911jes Cayenne’s en Pnamera’s bij op die ik zo dagelijks tegen kom en die 10 haal je makkelijk.
Een Cayman is zo’n beetje het meest excusieve wat ze leveren. En de beste trouwens maar dat is mijn bescheiden mening.
E34M5Touring zegt
@jrk68: Dan zou ik uit Suisse blijven :) Daar is het echt belachelijk. Mijn vader woont in regio Lausanne, daar zie je ze meer dan een grijze Golf hier.
Esprit_de_Flandre zegt
@berlinetta: Het moge duidelijk zijn dat Porsche met z’n imago de nadruk wil leggen op luxe (en dus duur), en niet op sport. Anders zouden ze makkelijk een betaalbaar klein racertje kunnen maken
kaasboerin zegt
@Esprit_de_Flandre: Wat dacht je van allebei? Net als bijv. BMW..
Tot een bepaald niveau, uiteraard.
Esprit_de_Flandre zegt
@kaasboerin: Sowieso moet je met prioriteiten werken. Nummer 1 op de lijst: luxe/duur. Sport volgt pas later…
eklasse zegt
@Esprit_de_Flandre: VAG heeft voor “alleen Luxe” al Bentley. Porsche is marketing technisch gewoon sportief.
Net als een kostuum van Hugo of Armani. Maar daar ga je ook niet meer voetballen.
kaasboerin zegt
@eklasse: Hoe zit dat eigenlijk met Merc? (uiteindelijk word het natuurlijk allemaal luxe > sportief)
eklasse zegt
@kaasboerin: Bij Mercedes zijn de uitvoeringen al jaren lang veel meer uitgesproken en bekender dan bij andere merken. Niet toegeven aan hippe namen zoals bij de Adam maar grotendeels blijven bij Classic, Elegance en Avantgarde. AMG is tegenwoordig ook alom bekend als een serieuze sportieve uitvoering (al dan niet motorisch).
eklasse zegt
@kaasboerin: Plus veel Mercedes rijders zitten niet te wachten op een sportief rijdende auto maar willen echt comfort. Die modellen leggen het vervolgens af in test bij bv Autoweek tegen een sportievere Audi, BMW of Lexus. Terwijl de doelgroep ze juist omarmd. Aan dergelijke kortzichtigheid van autojournalisten ik me soms ook irriteren.
kaasboerin zegt
@eklasse: Sportievere Audi? (proest, oke de R8 misschien).
Tsja tegenwoordig kan je bijna alles instellen met knopjes, al zal een auto natuurlijk nooit het beste van beide hebben.
eklasse zegt
@kaasboerin: Het is niet alleen het rijgedrag (vind ik). ook materiaal gebruik, kleur v/h interieur, velgen, stoelen etc dragen bij aan de beleving aan boord.
Esprit_de_Flandre zegt
@eklasse: Ik zeg niet dat Porsche kiest voor “alleen luxe”, maar luxe, of liever, duur, heeft de topprioriteit.
Maar dat is zelfs nog niet de hoofdreden. Porsche kan zo’n kleintje niet maken. Als ze hem goed en licht en snel maken gaat iedereen zich afvragen waarom ze het driedubbele zouden betalen voor een 911. En als ze hem traag maken, trager dan een Boxster dus, dan gaat iedereen het een miskleun vinden, en geen echte Porsche…
eklasse zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik hoop voor jou dat je niet heel serieus bent. De kopers van een 911 zijn een apart publiek. Je kunt bij Porsche je zoon een spaarplan geven zodat hij op z’n 18e een Porsche krijgt (maar dat terzijde)
Bij alle andere merken heb je toch modellen onder een topmodel die minstens zo goed zijn. Wat is er anders bij Ferrari? Elk model heeft (met overlap) zijn eigen doelgroep / kopers.
Daarbij, ik zou een kleine Porsche ook toejuichen maar zoals als gezegd: Porsche kijkt pas naar wat ik wil als ik een 911, Cayenne of Panamera koopt. Dat zijn hun gouden eitjes namelijk: Porsche is een bedrijf (geworden) een geen auto emotie efteling.
Hupke zegt
@berlinetta:
Jij ziet porsche als een merk met een sportief imago. De russen en arabieren zien het als een duur luxe merk en dan is een goedkope wagen echt wel een bummer.
En wie koopt er het meeste porsches tegenwoordig?
Onze Oliviers (tandartsen), Tom’s (aannmers) en Jean-Jacques (u weet wel wie) of Vladimir, Olek en “Abdul ben ol’ie Bronn”?
fejjie zegt
Die kleine panamera wordt dus een concurrent voor de M5 en de RS6? Laat maar komen!
3246cm252kw zegt
@fejjie: de panamera zelf is al de concurrent voor de 5 en A6 en E… Dus ze zullen wel van de 3-serie bedoelen…. En dus de m3
E34M5Touring zegt
@3246cm252kw: Panamera is 7serie, A8, S klasse concurrent.
solmatje zegt
@3246cm252kw: Uhm nee.. een Panamera is duurder, langer, breder en lager. de goedkoopste Panamera (diesel) is net zo duur als de dikste diesel in een 5 serie (550D).. De Audi A6 komt niet eens in de buurt qua prijs en de A7 ook niet.
jrk68 zegt
@solmatje:
Met andere woorden de mini Panamera wordt dus een omgekatte A5 sportback….
Mooi dan zijn we daar ook uit.
964rs zegt
Me like!
KEV9 zegt
dan toch maar eens bij porsche gaan shoppen volgend jaar. Vind de panamera een mooie auto en met een diesel te krijgen wat wil een man nog meer, bleren en roeten…
xiran zegt
@Soulmaster: schroef wel ff je koplampen vast ;)
hoonigan247 zegt
En ik weet al hoe ze er allemaal uit zien……. zoals ze er al 60 jaar uitzien XD
petrolhead777 zegt
Joepiii.. kunnen we alleen maar toejuigen!
De beste autobouwer brengt nog meer moois op de baan.
Wel jammer dat de meeste onder ons er nooit mee zullen rijden,toch niet meteen wanneer ze uitkomen.. ;)
Porsche is en blijft in z’n totaliteit onovertrefbaar!
Vooral prijs/kwaliteit inverhouding met z’n concurentie.
Doe zo voort Muller..
urtarget1992 zegt
ik zou zegge, geen macan & pajun, wel een leuke instapper met 4 cilinder en motor achterin zoals de 356 en die 960 laat maar komen! Wel ongeblazen liefst maar dat zal waarschijnlijk niet gebeuren. Met het uiterlijk zowat gebaseerd op de 904
Freewarefreak zegt
Toch jammer dat de Porsche instapper er niet komt. Die VW Blue sport was ook al zo’n gaaf ding. Beide hadden er van mij zonder meer mogen komen.
jrk68 zegt
@Freewarefreak:
Zeker jammer, dan zou het zijn naam als sportwagen bouwer eer aan doen.
Nu is het een mainstream autobouwer met 2 sportwagens in zijn gamma. Ee soort Nissan dus maar dan duur….
smokin zegt
4 nieuwe modellen van Porsche?
Ik gok op de volgende 4:
een nieuwe 911
een nieuwe 4 deurs 911
een nieuwe 911 suv
en een nieuwe poor man’s 911
Volgend jaar rond deze tijd eens kijken of ik gelijk had.
Den zegt
Nee dit gaat fout. Ik pleit voor een nieuwe 928! Ik eis t zelfs!
jrk68 zegt
@Den:
Dat mag wat mij betreft best een 2 deurs Panamera ST worden dan.
Simpel voor hun te doen ook dus waarom niet….
kickass zegt
Vooral de Ferrari-killer ben ik benieuwd naar. Tijd geleden dat Porsche zoiets gemaakt heeft.