Ook volgend jaar hebben ze weer een dikke 911 voor ons in petto om ons een spetterend voorprogramma voor te schotelen bij menig F1-race.
De Formule 1 en de Porsche Supercup vieren volgend jaar hun zilveren huwelijk. Voor het 25ste jaar op rij zullen de kopers van zo’n duur F1-kaartje kunnen genieten van close racing tussen snelle Porkers voor het ‘main event’ van de dag van start gaat. Tenminste dit zal het geval zijn bij acht Europese races en één race buiten Europa.
De raceserie waarbij een mix van jong talent de strijd aangaat met oude veteranen kende in het verleden ook veel Nederlands succes. Patrick Huisman is nog steeds ‘Rekordmeister’ met vier titels en Jeroen Bleekemolen pakte twee keer de kroon.
Elk jaar wordt de auto ook weer een beetje geupdate en dit jaar is daarop geen uitzondering. In Parijs trok Porsche het doek af van de nieuwe Porsche 911 GT3 Cup. De 991.2 GT3 Cup heeft een nieuwe 4.0-liter zespitter onder de kap met directe inspuiting en 485 pk en weegt 1,200kg. Het nieuwe front en de achterzijde reflecteren de veranderingen die Porsche heeft uitgevoerd met de facelift van de 991. Dankzij de nieuwe motor en wat aero-tweaks moet de nieuwe auto gemiddeld zo’n twee seconden per rondje sneller zijn dan zijn voorganger.
Je kan de race-911 trouwens ook bestellen bij Porsche Motorsport in Weissach mocht je zelf willen racen. Neem dan 189.900 Euro mee, exclusief belastingen.
Bedankt Sweder voor de tip!
jackass266 zegt
Zeer geslaagde neus in mijn ogen.
fordfreak zegt
Porsche superkut uh.. Cup
gregorius zegt
Ik ben even vergeten wie het nou zei (iemand hier in de comment, of ergens in een filmpje); maar het was in de strekking: “Ga alleen racen als je stinkend rijk bent of als iemand het voor je betaalt”.
Als je naar een Clio cup kijkt, dat rijden daar voornamelijk liefhebbers van het racen die professioneel vaak bezig zijn in de auto / racewereld. Prima, leuk voor ze toch? Het geld voor het spelen op Zandvoort komt ook vaak uit die wereld.
In een F3 or F-Renault rijden talenten. Hier wordt betaald door partijen die er baat bij hebben als het talent verder komt dan deze klasse zelf. Dat maakt het interessant om naar te kijken. WK onder 21 bij voetbal. Best leuk.
Maar wie betaalt er in deze cup?
Ik kan me niet voorstellen dat je als top-team hier van het prijzengeld deze 9 races kan bekostigen; verbeter me als ik het fout heb, maar ik denk dat je zo 5 ton verder bent voor een jaartje.
En laat het me even weten als er daadwerkelijk talenten in deze cup hebben gereden die vervolgens een succesvolle professionele race-carriere hebben opgebouwd.
Wat dan overblijft is een klasse voor enthousiastelingen met erg veel geld of een sponsoor met te veel geld.
Dat is een beetje hetzelfde als naar een benefiet voetbal wedstrijd kijken waar Youssouf Hersi en Dean Gorree voor komen opdraven, maar waar Andy van der Meide zich nog te goed voor voelt.
wpgt zegt
@gregorius: Collard, won porsche supercup in 1995 en bv in 2005 de 24 uur van daytona en 2 jaar op rij kampioen in de Le Mans series. Ortelli, supercup 2002, presteert ook redelijk in de Le Mans en Blancpain series. Zit natuurlijk ook een wezenlijk verschil in het open of closed wheel rijden. Volgens mij maken mensen zelfde de switch van closed naar open wheel racing.
marinepower zegt
Afgelopen race in Singapore, was de Porsche Asia cup spannender om te zien dan de F1.
atrak zegt
@marinepower: Cupracen is eigenlijk altijd spannend. Als ik dan knaken zou hebben zou ik het liever hier in steken dan een GT3 RS.