De Taycan-verkopen gaan naar beneden. Maar hoe staat het met de rest van de Porsche verkopen? Nou, er zijn een paar leuke verrassingen!
Porsche is een beetje apart merk. Voor een luxe sportwagenmerk doen ze het heel erg goed, als luxe volumemerk zijn ze weer vrij klein. Het maakt ze in Zuffenhausen niet uit we erover denken, ze verdienen geld. Bakken met geld.
De Duitsers zijn een paar dagen aan het tellen geweest zodat wij weten hoeveel Porsches er zijn verkocht in de eerste helft van het jaar. Het antwoord zal u verbazen! Of niet natuurlijk, dat kan ook. In totaal verkocht Porsche 155.945 auto’s in de eerste zes maanden van 2024. Dat is 7 minder dan dezelfde periode vorig jaar, toen Porsche 167.354 auto’s verkocht.
Bestverkochte Porsche tot nu toe in 2024
Welke Porsche het meest populair? Dat is natuurlijk de Cayenne. Lekker man, op basis van een Audi een crossover ontwikkelen, die in Slowakije in elkaar schroeven en dan vervolgens er dik aan verdienen. Heerlijk. De Cayenne verkopen gingen met 16% omhoog.
Het lijkt erop dat de Macan keihard onderuit is gegaan, maar niets is minder waar. Ja, de verkopen gingen met 18% onderuit, maar we hebben wel te maken met een gloednieuw model waarvan de leveringen nog een beetje op gang moeten komen. De orderboeken schijnen goed gevuld te zijn, dus volgend jaar zal de Macan wellicht op nummer 1 kunnen staan.
En de 911 dan?
Heel erg knap is dat Porsche een sloot 911‘jes weet te verkopen. Ondanks een flinke facelift verkocht 8% meer dan dezelfde periode vorig jaar. In totaal gingen er 28.212 superkevers over de toonbank. Welke modellen daarvan het beste scoren, is niet bekend.
De Panamera gaat ook flink onderuit, maar ook hier is er sprake van de overgang van een oud naar nieuw model. Of nou ja, nieuw model: grondige facelift. Deze zullen de verkopen wil iets doen opvijzelen, hopelijk.
718: Goed! Taycan: slecht!
Bijzonder is de Porsche 718, die willen mensen dus toch kopen. De verkopen stegen. Wellicht dat er links en rechts mensen aan het wakker worden zijn en realiseren dat het niet veel beter gaat worden. De komende generatie – die binnenkort onthuld zal worden – is geheel elektrisch. Dus scoor nu een atmosferische zespitter (in het geval van de GTS, Spyder RS en Cayman GT4 RS) nu het nog kan.
Tenslotte de grote uitglijder, de Porsche Taycan. De verkoop van elektrische auto’s staat al een tijdje onder druk. In dit geval kan het ook komen doordat de Taycan alweer een paar jaartjes oud is. Ook dit model is zeer recent nog vernieuwd, dus we verwachten dat de verkoopcijfers ietsje omhoog zullen gaan. Maar het mag duidelijk zijn waarom automerken niet alle modellen elektrisch maken.
Model | Units in 2024 | Verschil |
Cayenne | 55.587 | +16% |
Macan | 39.167 | -18% |
911 | 28.212 | +8 |
Panamera | 13.255 | -25% |
718 | 11.886 | +8% |
Taycan | 8.838 | -51% |
Populairste markten:
Dan nog eventjes de landen. Want waar gaan al die Porsches heen? Porsche verkoopt op de thuismarkt 20.811 exemplaren, 22% meer dan vorig jaar. Noord-Amerika zakt met 6% ietsje, maar 39.558 stuks is je niets om voor te schamen.
De grootste klappert maakte Porsche in China, waar de verkopen met 33% onderuit gingen. Nu was de Taycan daar erg populair, dus dat verklaart het gedeeltelijk. In China hebben ze te maken met flinke importtaksen en toenemende concurrenten uit eigen land.
ronnys zegt
In totaal verkocht Porsche 155.945 auto’s in de eerste zes maanden van 2024. Dat is 7 minder dan dezelfde periode vorig jaar, toen Porsche 167.354 auto’s verkocht.
167354-155945 = 7??
Of bedoel je 6,8%?
Stefje zegt
Ik hou mijn hart vast voor de toekomst van Porsche. De Macan en de 718 zijn naast de Cayenne toch echt de bread and butter voor Porsche, waarmee ze de 911 in leven kunnen houden. Maar meer en meer verkoopcijfers laten zien dat niemand in dit segment zijn geld wilt uitgeven aan elektro zolang er nog benzine elders te koop is.
En als de verkopen van de Macan en de 718 opvolger dadelijk instorten dan heeft Porsche ineens een miljardenstrop.
Het enige positieve wat er dan uitgehaald kan worden is dat de Cayenne opvolger alsnog benzine blijft. En daarmee ook de Urus, Bentayga, Touareg etc.
rollingstoned zegt
“De Macan en de 718 zijn naast de Cayenne toch echt de bread and butter voor Porsche, waarmee ze de 911 in leven kunnen houden”
Dat loopt wel los denk ik. In 2023 was de 911 – na de Cayenne – de best verkopende Porsche, gevolgd door de Panamera, de Macan en de Taycan. De 718 stond niet eens in de top 5 van de best verkopende Porsches. ;-)
Stefje zegt
Ja heel leuk, in het jaar dat die auto’s eruit liepen. Kijk maar eens naar de cijfers van 21. Macan nummer 1 verkoper. 718 loopt idd achter op de 911, maar blijft een cashcow.
En juist die gaan compleet wegvallen. Zal vast nog wel wat van die Macan verkocht worden, maar niet de 80.000 die ze voorheen per jaar deden.
En die 718 zakt van 20.000 dadelijk naar 5-6k per jaar.
mashell zegt
Porsche kijk naar Tesla, die verlagen rücksichtslos de prijzen als de verkopen een klein beetje inzakken. Dus je weet wat je te doen staat: de prijzen van de Taycan flink verlagen. En misschien past die dan wel in mijn leasebudget…
JelmerS zegt
Gebruikt beginnen de prijzen ook eindelijk te dalen, er staan er toch best wel een aantal te koop. Een Cross Turismo zou ik zeker overwegen
bimmerpost zegt
Als ze dat gaan doen wordt de leaseprijs alleen maar hoger want potentieel meer afschrijving. Model S is duurder in de lease dan Taycan hierdoor. Is voor mij vorig een van de redenen geweest om Audi E-tron GT te bestellen (vind ik persoonlijk mooier dan Taycan). Was in de lease >200 per maand goedkoper als even dure Model S.
ghost zegt
Snap alleen nog steeds die 2 gaten (bekerhouders) op de plek van je middenarmsteun niet. Taycan heeft dat gelukkig niet 😂👍🏼
Rudy zegt
Deze praktijk botst nogal met het vorige bericht, dat Porsche juist meer in wil zetten op EV’s. Vraag me af of de globale markt hierop zit te wachten.
Vraag me heel erg af hoe de elektrische 718 het gaat doen. Die auto zal ongetwijfeld geweldig rijden en sneller zijn dan nodig maar er zitten wel echt een aantal forse nadelen aan verwacht ik.
panam1 zegt
Niemand gaat 200k voor een electrisch wagentje betalen – wat een model van 30k uit China ook kan…….ik zeg t al
jaren – sportwagen fabrikanten zijn ten dode opgeschreven door de elektrificatie. Aan de borrel tafel heb je nu ‘ik rij een Porsche’ – waarbij anderen zeggen ‘top man, heerlijk die beleving / geluid / etc’ ……over 10 jaar ‘ik heb een Porsche’ waarbij anderen zeggen ‘dus je betaald 200k voor iets wat mijn BYD/Tesla/NIO ook kan voor 20% van de prijs…..als je echt zo graag van je geld af wil geef ik je mijn bankrekeningnummer wel’.
Niemand die ik uit m’n netwerk ken gaat 150k plus uitgeven aan een electrisch wagentje met dezelfde capaciteiten eerder genoemde voorbeelden.
mashell zegt
Daar is ie weer, de beleving…. Maar de Porsche Cayenne bewijst je ongelijk, die Cayenne heeft Porsche van de ondergang gered. Maar het is gewoon een VW Touareg/Audi Q7 afgeleide met een Audi motor. Beidt dezelfde beleving als de goedkopere basis. Kan ook niet wezenlijk meer dan een Golf GTI, is veel duurder en verkoopt geweldig vanwege het design en vooral het logo. En precies zo gaat het met elektrische aandrijving zo verder. Merken als Ferrari en Lamborghini gaan wel in de problemen komen, die verkochten vanwege het “kijk mij eens” geluid en snelheidspotentieel. Een Model 3 is al net zo snel en dat “kijk mij eens” geluid gaat verdwijnen en zal steeds meer als asociaal gezien worden.
panam1 zegt
Die Porsche klinkt anders een stuk leuker dan die andere wagens die je noemt, maar lees vooral het artikel wat net is geplaatst op AB ‘niemand wil dure EV’s – wat mijn punt voor de zoveelste maal onderstreept – alle ‘dure / sportwagen’ fabrikanten zijn gedoemd om te vallen bij 100% elektrificatie .
Friez zegt
Ik denk dat het voor sommige merken best een toevoeging kan zijn. Elektrisch past prima bij een Range Rover of een Rolls Royce. De Spectre verkoopt als (relatief) zoete broodjes en is niet bepaald goedkoop te noemen.
De echte belevingsmerken gaan het wel moeilijk krijgen: Ferrari, Lamborghini, Aston Martin etc.
i3bestuurder zegt
Dit is natuurlijk een onzin verhaal. Stel nou dat we het alleen maar over de verbrandingsmotor zouden hebben in auto’s dan kunnen Porsches ook hetzelfde als andere merken maar ook tegen een veel hogere prijs. En ook dan worden die auto’s gewoon verkocht. Dat het elektrisch is heeft daar werkelijk niets mee te maken. Een lada kan hetzelfde als een Rolls Royce, er zitten alleen wat verschillen tussen hier en daar.
panam1 zegt
Zoals welke merken dan…..heb je het puur over de uiteindelijke snelheid (ongeacht hoeveel seconden het duurt), mensen kopen sportwagens voor beleving. Electrisch rijden geeft 0 beleving. Verder is er net een nieuw artikel op AB geplaatst ‘niemand wil dure EV’s …….wat wederom mijn punt van hierboven onderstreept.
William zegt
Door het wegvallen van de BPM is de nieuwe Macan in Nederland relatief een koopje. Maar bijvoorbeeld in Duitsland was de basis ICE Macan te koop vanaf 70.000 euro, en die vanafprijs stijgt voor de elektrische naar 84.000 euro.
20% meer, wellicht geen probleem voor kopers of zal een percentage afhaken?
Indien China daadwerkelijke forse extra import tarieven gaat hanteren zal Porsche daar wel degelijk meer last van ondervinden.
marh zegt
De cayenne vergelijken met een Audi is natuurlijk de reinste onzin, een cayenne rijdt véél beter dan een Audi.