Of het nou komt door de coronacrisis, of omdat we gewoon lui zijn en de deur niet uit willen; Porsche verkoopt in elk geval steeds meer nieuwe auto’s online.
Een ronkend persbericht van Porsche werd vanmorgen in onze digitale brievenbus gedeponeerd. We kopen namelijk steeds vaker online een nieuwe Porsche en dat moet de wereld weten. Het online dealernetwerk wordt wereldwijd steeds verder uitgerold, met goede resultaten.
Inmiddels kun je in 26 landen online een nieuwe Porsche bestellen en dat aantal groeit nog steeds. In 100 landen is het nu al mogelijk om online je nieuwe Porsche uit te zoeken. Je moet daar alleen nog wel langs de dealer om hem te bestellen. Vorig jaar werden 5800 auto’s online aangeschaft, een drievoud van het jaar ervoor.
Porsche is blij met Nederland, Canada en Noorwegen
Porsche benoemt in eerder genoemd persbericht specifiek drie landen; Noorwegen, Canada en ons eigen Nederland. Maar wat zeggen ze dan over die landen? Laten we beginnen met Canada. Daar kun je een voorraadmodel niet eens meer bij de dealer uitzoeken, dat kan puur en alleen online.
Nederland wordt genoemd als land dat heel erg ‘internet-savvy’ is. Ik moest even opzoeken wat dat betekent, maar het houdt in dat wij Hollanders erg veel weten van internet en het ook erg veel gebruiken. Dus de online verkoop is hier ook hoog, voor alle modellen.
In Noorwegen wordt vooral de Taycan veel online besteld. In het olierijke land zijn elektrische auto’s immers erg populair en de kopers van zulke wagens zijn meestal ook geen onbekenden op het wereldwijde web.
Online verkoop Porsche zal nog flink groeien
Porsche is nog niet zo heel lang bezig met het online verkopen van auto’s. Pas in 2019 werd dat mogelijk in Duitsland. Sindsdien is het dus hard gegaan met die mogelijkheid, maar het aantal online verkochte auto’s gaat 100% zeker binnenkort nog flink stijgen.
De twee grootste markten ter wereld zijn namelijk pas net begonnen met deze service; China en Amerika. Als de mogelijkheid daar wijd bekend wordt om een nieuwe Porsche te kunnen kopen zonder je luie stoel te verlaten, zal die dienst gegarandeerd een vlucht nemen.
Rest alleen de vraag; welke Porsche ga jij straks online bestellen?
wimof zegt
Een degelijke toegewijde “klantenadviseur” kan een belangrijke meerwaarde bieden bij het kiezen / samenstellen van een “voertuig”.
mashell zegt
Zo’n klantenadviseur kan er natuurlijk ook voor zorgen dat je richting online configurator gaat. Als zo iemand zijn eigen voorkeuren of die van de massa teveel naar voren brengt dan wordt ik ofwel boos of recalcitrant. Ik heb ooit een VW verkoper meegemaakt die zei “Weet je wat jij moet doen, gewoon een zwarte golf nemen!”. Nee, geen zwarte en ook geen Golf! Of een ober in een Grieks restaurant “twee maal de mixed grill?”. Dan wordt het last minute alsnog de Souvlaki. Of bij de McDonalds, cola en frietjes? Nee, aardappelpartjes en Sprite. De klant moet wel het gevoel krijgen zelf te kiezen.
Of je online zelf wilt configureren hangt erg van de kwaliteit van de configurator af. Je moet bij Porsche wel begrijpen wat het verschil is tussen: “Led-koplampen inclusief PDLS Plus” en “LED Matrix koplampen Glacier Iceblue inclusief Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus)”.(nee, dat heb ik niet zelf verzonnen).
DeWitteCondor zegt
@mashell: hetzelfde gevoel bekruipt mij bij een zekere winkel waar men pakken verkoopt. De verkoper wil koste wat kost mijn pantalon pijpen zo kort maken dat ik er ook mee kan wadlopen. En als ik dan aangeef dat ik dat niet wil en dat dat in het zakelijk verkeer waar ik mee te maken heb ook niet echt de standaard is wordt je eigenlijk niet serieus genomen. Het zijn ook allemaal van die festival hipsters met broeken die eindigen boven de sok en de hele dag druk lopen te doen met meetlintjes.
Nee, ik koop er meestal 4 tegelijk dan hoef ik voorlopig weer niet.
sportabgasanlage zegt
@dewittecondor
Tip: ga eens langs bij Rick Moorman in Amsterdam. Daar snappen ze nog hoe het hoort.
DeWitteCondor zegt
@sportabgasanlage: danku!
DeWitteCondor zegt
@wimof: ongetwijfeld. Maar ik ben die dus nog nooit tegen gekomen. Witte raven zijn het.
wimof zegt
Dan heb je mij dus nog nooit ontmoet, maar nu is het te laat, ik heb mijn zaak moeten opgeven omdat men vond dat ik te sterk begaan was met mijn klanten, ik moest meer manager worden
krikke240z zegt
De enige Porsche ( of eender welke auto ook) die ik online zou bestellen is een trapauto voor mijn zoontje.
adyton zegt
@krikke240z: maar wat dan met het testritje en de dealerelatie voor als je op onderhoud moet gaan ermee? 🙂
krikke240z zegt
@adyton:
krikke240z zegt
@adyton: testritjes zijn bij zo’n plastieken bakjes overbodig. Ik wil geen relatie met mijn dealer, hoogstens met zijn dochter, maar dat wilt mijn vriendin dan weer niet… En een (distributie)ketting vervangen na 120 000 km gaat hij niet meemaken denk ik. Komt goed! 👍
DeWitteCondor zegt
Dit zal de toekomst wel zijn denk ik. Enkel her en der een flagshipstore / experience centre waar je kan kijken en kan proefrijden, maar geen dealers met voorraden meer maar gewoon online bestellen en aflevering door de fabrikant zelf. Zeker bij een merk als Porsche, waar de gemiddelde klant vermoedelijk al precies weet wat ie wil voordat ie de showroom in stapt, werkt dat goed denk ik.
Ik geloof ook wel in langdurige onderhoudscontracten bij de fabrikant. Auto kopen + abo voor 10 jaar regulier onderhoud erbij (incl. thuis halen en brengen en vervangend vervoer). Paar studenten inhuren die autootjes heen en weer rijden naar locaties waar de grond goedkoop is en er een groot onderhoudscentrum kan worden gebouwd.
Praeses zegt
Steeds meer? Aantal gegroeid van 0 naar 1?
adyton zegt
Voor een Tesla met minimale opties kan ik dat nog begrijpen maar het samenstellen van een Porsche is toch wel wat complexer en een uniekere ervaring lijkt me. Maar dat is dan ook de opinie van liefhebbers, niet mensen doe het gewoon als een voertuig beschouwen en ook akkoord zijn met een dealer samenstelling of stockwagen, dus het nieuws verbaast me dan ook niet.
alloallo zegt
Volgens mij is het aantal verkooppunten voor Porsche alleen maar gegroeid! en worden de panden ook steeds groter.
Er is een verschil tussen de order online doorgeven en het adviseren en overtuigen.
Mijn Tesla is ook online besteld door de leasemaatschappij, maar de keuze heb ik gemaakt nav testrit.
Dutchdriftking zegt
Als je de nieuwe 911 wilt in een saaie samenstelling welke goed is voor de restwaarde zie ik dan ook geen meerwaarde van kopen bij de dealer. Komen ze hem ook thuis afleveren?
aschja zegt
Wellicht niet bij Porsche het geval. Maar het zoeken naar een nieuwe auto is ons zwaar gevallen. Dealers/verkopers zijn wat ons betreft horken van mensen. Onze portemonnee van 40K werd niet serieus genomen, want bij diverse partijen vonden ze het belangrijker om eerst te vloer te dweilen ipv ons helpen met advies.
Ik zie een toekomst met eenvoudige optiepakketten van Tesla/Polestar bijv dan ook als de toekomst. Waardoor niemand meer naar die draken van dealers moet.
kniesoor zegt
Ik vraag me af hoe dat dan gaat en waarom u niet beter/vlotter behandeld wordt.
Ik ga altijd in ouwe kleren naar een dealer. En zet de oto waarmee ik kom uit het zicht. Op de één of andere manier kijken ze dwars door dat soort (gebrek aan) uiterlijk vertoon heen, ik word altijd keurig behandeld. Ben er nog niet achter hoe dat mechanisme werkt.
mashell zegt
Ik herken dat, bij dealers van modale merken (Renault, VW) wordt ik erg argwanend of zelfs onaangenaam behandeld maar bij de premium merken (Volvo, BMW en Audi) weer alsof ik al jaren klant ben. Blijkbaar zie ik er ook in mijn vaak sjofele kleding uit als iemand die niet voor een goedkope auto gaat.
DeWitteCondor zegt
@aschja: true. Het sneue is ook dat ze vrij hautain doen over jouw financien terwijl ze die auto met hun verkoperssalaris waarschijnlijk zelf niet kunnen betalen.
Uiteindelijk gooien ze hun eigen glazen in.
sportabgasanlage zegt
Ik heb die ervaring helemaal niet. Ik loop niet in sjofele kleding, maar ook niet dagelijks in een maatpak. Gewoon lekker casual. Ben bij VW, Volvo, BMW en Porsche gewoon keurig behandeld. Koffie, gebakje, glaasje fris tijdens de onderhandelingen… En een bloemetje en flesje wijn bij levering. Zal wel met je eigen houding te maken hebben denk ik, of je had steeds gewoon pech.