Porsche heeft in 2020 minder auto’s verkocht. Maar dat is niet heel erg, want ze maken alsnog blubberdikke winst.
Onlangs reflecteerden @wouter en zijn matties van The Collectables eens op hun leven. Daarbij stelden zij zichzelf harde vragen. Welke auto hadden ze moeten kopen die ze uiteindelijk niet gekocht hebben? In alledrie de gevallen betrof dat een Porsche. Dit lijkt ons in ieder geval ruim voldoende data om een algemene regel uit te extrapoleren. Koop je geen Porsche, dan krijg je daar later spijt van.
Helaas zijn er in 2020 op basis van deze wetmatigheid iets meer mensen die later spijt zullen hebben dan in 2019. Porsche verkocht in 2019 namelijk nog een dikke 280.000 auto’s. In 2020 waren dat er circa 272.000. Jaja, de welgestelden der aarde zijn dus ook hard getroffen door het coronavirus. Of wellicht is de line up gewoon wat sleets geworden, wie het weet mag het zeggen.
Hoe dan ook is de lichte daling in verkopen geen reden voor enorme Stuttgartse somberheid. Porsche’s omzet steeg ondanks de verkoopsmin van zo’n 8.000 auto’s namelijk met 0,6 procent, naar 28,7 miljard Euro. De nettowinst steeg zelfs met dertien procent, naar 3,2 miljard Euro. Dat laatste is echter geen eerlijk vergelijk. Porsche moest in 2019 namelijk nog een dikke boete van 535 miljoen aftikken, omdat Audi ze wat sjoemeldiesels in de Duitse maag gesplitst had.
Met een operationeel winstpercentage van 14,6 procent bereikt Porsche bijna het nagestreefde doel van vijftien procent. Goed nieuws dus voor het voormalige sportwagenmerk. En er is nog meer goed nieuws. Topman Oliver Blume verwacht namelijk dat Porsche dit jaar voor het eerst meer dan 300.000 auto’s kan verkopen. Op zich best bizar, als je nagaat dat er van de 944 in bijna tien jaar in totaal zo’n 150.000 stuks gemaakt zijn en die auto toen gold als de productieknaller van het merk. Koop jij dit jaar ook een nieuwe Porsche? Laat het weten, in de comments!
Lars zegt
Fijn dat ze zoveel winst hebben gemaakt. Ook knap dat ze zoveel Taycans hebben verkocht (Bijvoorbeeld een witte Taycan 4s uit de franse campagne)
geen1234 zegt
Alleen maar fijn voor Porsche aandeelhouders. Voor de porsche kopers betekend het gewoon minder waar voor je geld.
sportabgasanlage zegt
Voor een nieuwe heb ik voorlopig geen budget, en iemand anders mag best voor mij de eerste 25-50K afschrijven. Hopelijk dit jaar wel mijn eerste Porsche op de oprit. Twijfel nog sterk tussen de 981 Cayman S of 911 (997.2) Carrera coupé. Interieur en handling van de 981 zijn natuurlijk superieur, maaar ja… Geen 911 he 😉
dwfc zegt
Ga dan voor de Cayman S … je zal er geen spijt van hebben.
En wat nu niet kan, komt later nog wel. Alles op zen tijd.
Veel succes !
The Stig NL zegt
@sportabgasanlage: Ik zou me vooral niets aantrekken van het ‘niet hebben van een 991’. Als de Cayman je meer aanspreekt, neem je toch lekker die?!
Natuurlijk kan het zijn dat jij nog andere dingen overweegt die in het voordeel van de 997 zijn, maar dat is natuurlijk heel iets anders :)
sportabgasanlage zegt
Enige wat echt voordelen van de 911 zijn is 1) een achterbank voor mensen zonder onderlichaam en 2) restwaarde is stabieler.
frederik zegt
@sportabgasanlage: Tja in mijn 911 passen een surfplank en mijn kinderen (toegegeven niet tegelijk) en dat is toch wel behoorlijk handig!
sportabgasanlage zegt
Gelukkig heb ik geen surfplank én geen kinderen.
geen1234 zegt
Wel heel klein plankje dan.
gt4porsche981 zegt
@sportabgasanlage: restwaarde hangt helemaal van het type af, een 911 is wel een grotere doelgroep dus hij zal wel sneller verkopen.
dwfc zegt
14.6 % …. ik ken een Zuid Afrikaan die van zulke marges droomt … denk dat het bij dromen blijft.
Enkel Ferrari doet nog beter in het wereldje.
nissanfairladyz zegt
Die Zuid Afrikaan haalt 1 van de hoogste marges per auto in de auto industrie. :)
Alleen gaat dat per direct weer in de uitbreiding van de productie faciliteiten.
Om het even bij de feiten te houden.
Verder top van Porsche super stabiel merk.
mashell zegt
Als het direct weer geïnvesteerd moet worden is het dus geen marge. Porsche doet precies het zelfde qua investeringen maar houdt onderaan de streep ook nog winst over.
jelmer zegt
Schaalt Porsche net zo snel op, of staat hun productieinfrastructuur al?
mashell zegt
Porsche gaat natuurlijk sneller, die hebben zelf ervaring en kunnen die ook nog van VW betrekken. Tesla heeft twee fabrieken wereldwijd en een hobby schuur in Tilburg. Porsche heeft natuurlijk ook veel meer modellen en varianten op de markt. Tesla heeft twee modellen in twee carrosserie varianten met een handvol aandrijvingen, een paar uitvoeringen en met zeer beperkte optie mogelijkheden. Die zijn gewoon nog niet zo ver.
jarnobakker zegt
Met zo’n grote winstmarge vraag ik mij af of het niet echt een veredelde volkswagen is
geen1234 zegt
Winst marge op die tesla’s is velen malen hoger, daarom is die beursnotering zo hoog. EV is nu eenmaal makkelijker in elkaar te schroeven.
kareljansen zegt
@geen1234: ehh, weet niet of je een troll bent, maar Tesla deed net aan 2% ebitda vs 15% bij Porsche over 2020
dwfc zegt
Tja … denk dat ” Geen ” geen economie lessen heeft gevolgd !
Ebit 6.35 % .. inclusief emissie commissies !
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/TSLA/tesla/ebit-margin
geen1234 zegt
Welke investeerders gaan miljarden investeren in iets dat 2% levert??? Ik kan niet eens investeerders vinden voor iets als 20%.
Denk je echt dat een Model S, 98k aan productie kosten heeft? Heb je hem wel eens naast een 7 serie van 100k gezet? Dan begrijp je toch wel dat er een significant verschil is.
Ik moest ebitda even opzoeken. Dus wellicht is het iets als: Models 50% winst, 45% besteed aan giga factories.
Charles Taycan 4S zegt
Ondanks Corona in 2020 slechts 8.000 stuks minder en toch meer winst, knap gedaan Porsche! Ik heb in januari 2021 ook een kleine bijdrage geleverd idd @Lars.!😉👍 Avec Plaisir!
dwfc zegt
Afgerond 12.000 € winst per geleverde auto ….
Ferrari is en blijft in deze sector toch wel de wereldkampioen.
Mooi verdienmodel :-)
https://topgear.nl/autonieuws/winst-per-auto-bij-ferrari-is-best-fors/#:~:text=Car%20Industry%20Analysis%20onderzocht%20wat,dit%20bij%20lange%20na%20niet.
vacano zegt
Ondanks dat de Porschefanatici ( diegene die zich nooit een Porsche kunnen veroorloven) de Cayman geen echte Porsche vinden, vind ik het een leuk rijdende kar voor een redelijk acceptabele prijs.
Panamera, Macan en Cayenne zouden nooit op mijn oprit staan, laat staan in mijn garage.
Tesla is overpriced, troep met een goede marketing. Uiteindelijk is snelladen duurder dan korttanken.
Voor de prijs van een Tesla S heb je hier een Mustang en een Camaro of Challenger.
dwfc zegt
De Cayman is op circuit beter dan een 911 … maar dat kunnen ze helaas niet promoten :-)
911 is en blijft het icoon
Alfarobert zegt
Hebben ze toch wel staatsteun gehad hoop ik om het personeel te kunnen blijven betalen? Zoals DAF,Adecco,etc.
dwfc zegt
Je moet de inlassing van Mashell eens begrijpend lezen.
De afschrijvingen van VW group zijn hoger in absolute cijfers, niet in %.
Bijkomend zal Tesla nog heel veel afschrijvingen kunnen inboeken de komende jaren.
Tesla loopt nog mijlenver achter als ze hun productieaantallen van 10.000.000 wagens per jaar willen behalen. De oude reuzen hun structuur staat er reeds … de investeringen voor de ombouw naar EV productie zijn bezig en kost …. minder dan nieuwe fabrieken opzetten.
Misschien dat investeerders zoals jij die geen cijfers analyseren en de term ” als Tesla binnen ” hanteren. Maar dat is geen zekerheid.
Ik ben geen VW group fan maar op 2 jaar tijd lanceren ze 18 pure EV modellen in hun huis.
T’zijn Duitsers,… veel minder grootspraak maar wel meer resultaten.
En dan zijn de Aziaten nog een inhaalbeweging bezig.
Koop dan nog maar wat TLSA shares bij als je vertrouwen hebt.