Porsche heeft niet onaardige cijfers over 2013 gepresenteerd: op een afzet van 162.000 auto’s werd 2,6 miljard euro operationele winst gedraaid. Volkswagen personenauto’s (5,9 miljoen verkopen) draaide 2,9 miljard winst.
Bovenstaande cijfers zijn een mooie illustratie van wat winstmarge met je product kan doen. Porsches winst steeg 173% ten opzichte van 2012, die van VW daalde 21%. Audi voert de lijst aan met een operationele winst van 5 miljard euro (1,6 miljoen verkopen). Als bedankje betaalt Porsche zijn Duitse werknemers een bonus van 8.200 euro. 600 hiervan wordt in het pensioenfonds gestort.
Naar verhouding doet Ferrari het trouwens nog altijd beter, met 7.000 verkopen haalden de Italianen 363,5 miljoen winst (trading profit). Misschien moet Porsche ook maar eens wat pretparken gaan exploiteren? Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de Duitse managers bij het personeelsuitje allemaal in Spanje of Bahrein door het LaSprookjesbos wandelen of in de LaAchtbaan en de botsauto’s Speciale gaan zitten..
Moederconcern VW sprak gisteren overigens de ambitie uit dit jaar voor het eerst meer dan 10 miljoen voertuigen te verkopen, iets dat Toyota (en GM?) naar verwachting dan ook voor het eerst lukt. Hiermee liggen de Duitsers 4 jaar voor op koers, het originele plan was dit aantal in 2018 te bereiken.
tweetyv6 zegt
16.000 euro gemiddelde winst per verkochte Porsche?
Design_Driven zegt
@tweetyv6: Dat kan wel kloppen, daar zit dan dus materialen, onderdelen en R&D in. Ondanks de hoge prijs is dat erg netjes.
tupperware zegt
Niets mis met geld verdienen hoor, maar een merk dat 162000 auto’s verkoopt kan je niet bijzonder meer noemen en dat vind ik jammer. Het “speciale” is er bij Porsche wel af.
TimoBac zegt
@tupperware: Ja inderdaad, in iedere hoek van elke straat in Nederland staat er wel èèn! ownee wacht..
rolov zegt
@TimoBac: bijna wel maar bv een lada zie je minder. Is,dat dan exclusief?
tupperware zegt
@TimoBac:
Bij mij wel, maar ik woon dan ook niet in een pauperwijk..
stevenpoal zegt
Natuurlijk wint Audi! Zie de Audi RS4 RS2 edition, blauw kleurtje en hoppa 5K in de vooruit! Mijn mening is dat Audi het meest overgewaardeerde merk in automotive land is, kwaliteit is ruk en kost bakken met geld. Porsche daarentegen levert wel kwaliteit voor een redelijke prijs vergeleken met Ferrari, Lamborghini enz.
potver7 zegt
@stevenpoal: zo te zien levert een verkochte Porsche ongeveer 5 keer zoveel winst op als een verkochte Audi. Dus wie wint er nou?
stevenpoal zegt
@potver7: Heb het niet over resultaat per auto, maar als merk zijnde binnen de VAG groep, lees de tekst. Gr.
potver7 zegt
@stevenpoal: ja ik had de tekst gelezen. Én ik had gerekend, iets wat jij blijkbaar niet had gedaan. De humor ligt op straat zullen we maar zeggen, maar niet in Audi’s…
stevenpoal zegt
@potver7: Cheers!
audifreak zegt
@stevenpoal: Heb jij zelf ooit Audi gereden? Ik denk het niet.. Want had je dat wel wel dan had je geweten dat je slechte verzinsel volledig in tegenspraak zijn met de werkelijkheid. En ik ik spreek wel uit ervaring. Ik ben uiteraard blij dat je Porsche wel op waarde weet te schatten, maar je volkomen onjuiste opmerkingen over Audi als merk wijzen mijns inziens op een totaal gebrek aan realiteitszin..
stevenpoal zegt
@audifreak: Sorry dat ik je Audi hart gekrenkt heb, maar ben inmiddels 20 jaar actief in de automotive branche en weet zeer zeker wel waar ik over praat. Wij hebben op dit moment niks anders dan problemen met de 1.2TFSI, 1.4TFSI 2.0 TFSI, 1.8 TFSI, 3.0 TDI, 2.7 TDI motoren, de multitronic automaten, de navigatiemodules enz enz. Zeg ook niet dat BMW en MB probleemvrij zijn, maar Audi spant de absolute kroon als het om problemen gaat!
Voor ons als zelfstandig autobedrijf loop je compleet leeg op Audi, helaas want het zijn mooie producten om te zien.
denniz zegt
@stevenpoal: wat is dan wel
Betrouwbaar? Wel merk heeft geen problemen? Als je de fora leest is alles bagger… Wat is jou ervaring dan? Ons wagenparkje vertrekt bij 140.000 km..
Dus zelf geen problemen. Ben benieuwd naar je reactie.
stevenpoal zegt
@denniz: Wij hebben vrijwel geen problemen met Mercedes-Benz, BMW, Volvo, Porsche, enz. Ik schrijf ook dat deze merken niet probleemvrij zijn maar wel beduidend minder. Ik heb absoluut niks tegen Audi overigens, vind alleen dat ze hun slogan “voorsprong door techniek” niet waarmaken.
lambo4all zegt
@stevenpoal: bij porsche wordt je op de sportwagens na ook aan alle kanten genaaid. de suv leunen zwaar op vag technieken van de andere suv’s maar de prijzen die ervoor gevraagd worden zijn gigantisch! bij audi raap je zeepjes. bij porsche ben je ze zo onderhand aan het opscheppen zoveel liggen er!
stevenpoal zegt
@lambo4all: Ik schreef ook in vergelijk met Ferrari, lamborghini, enz. Cheers!
speedie zegt
@stevenpoal: Nog iemand die geen Audi heeft gereden maar het wel allemaal beter weet.
stevenpoal zegt
@speedie: Wie? Ik?
celicatwincam zegt
@tweetyv6 Nouja ook Porsche zal merchandise en andere neveninkomsten hebben. Ferrari zou volgens die berekening uitkomen op bijna 52.000 euro winst per verkochte Ferrari, niet verkeerd dacht ik zo. Ik meende laatst echter n artikeltje gelezen te hebben op AB met daarin vermeld hoeveel winst Ferrari genereerde met puur de merchandise, al zal er dan nog wel 30k winst per auto overblijven… Daarbij wel de kanttekening dat Ferrari een stuk exclusiever is en daarmee een hogere marge (blijkbaar) rechtvaardigt.
Design_Driven zegt
@celicatwincam: u was me net voor.
Design_Driven zegt
Mooie resultaten van Porsche, buiten de winst per auto zitten er nog een paar verdien modellen in de cijfers die niet direct op de auto’s betrekking hebben.
De Porsche design studio werkt ook nog voor klanten buiten Porsche en merchandising zit er ook nog in, voor zover ik weer zijn beide 100% deel van Porsche en dus ook in deze cijfers meegenomen.
celicatwincam zegt
@sketcher hoe je het ook went of keert, ze maken zowel absoluut als relatief meer winst als ik doe met mijn auto, die kost alleen geld, al maakt het plezier wat ik er voor terug krijg veel goed.
redbeams zegt
Heeft porsche iig een reserve opgebouwd voor hun fikkende bakken ;)
heidekonijn zegt
Porsche, daar heb je als klant waarde voor je…dubbele winst?! wtf?
chills zegt
Dus Volkswagen maakt maar zoveel winst; € 2.900.000.000,- / 5.900.000 = € 491,53 per auto. Hoe kan dit nou zo ontzettend laag zijn ?
Ca. € 500,- is toch eigenlijk dramatisch en dat te bedenken dat velen (vooral hier en de azijnzeikerds van Autoweek.nl) VW overpriced vinden.
mashell zegt
@chills: blijkt dus dat VW niet overpriced is (of iets te duur is, is immers schelcts perceptie) maar verklaart waarom de merken die zich lager in de markt positioneren al helemaal geen geld verdienen. Het slimme zit bij merken als BMW en Audi, die hebben voor en 3 serie of A4 een amper hogere kostprijs dan VW voor de Golf maar veel meer marge.
speedie zegt
10 milj wagens voor 2014 is wel erg veel en hoop het voor hun maar een confliktje hier of daar (Oekraïne bv) kan de economie danig in de war sturen.