Een uitspraak die we wel vaker horen.
Tijden op de Nürburgring. In sommige gevallen zeggen ze niets, terwijl juist in andere gevallen een goede tijd wel daadwerkelijk wat toevoegt. Andreas Preuninger, topman bij de GT-divisie van Porsche, is er in elk geval duidelijk over. Volgens hem maakt een tijd niet zoveel uit. Het onderwerp kwam aan het licht toen Preuninger sprak over de keuze van Porsche om de handbak weer te introduceren met de komst van de facelift van de 911 GT3.
Een handbak verliest het vandaag de dag op vrijwel alle vlakken van de moderne automaat. Acceleratie- en rondetijden gaan nu eenmaal een stuk sneller met een bak in de auto die automatisch in een mum van tijd springt van versnelling naar versnelling. “Het maakt me niet uit dat de concurrentie misschien wat sneller is op de Nurburgring dan wij. Om eerlijk te zijn: als je een auto hebt die afgesteld is voor de ‘Ring, dan zijn de prestaties voor op de straat alles behalve optimaal.”
En juist daar slaat Preuninger de spijker op z’n kop. De 911 GT3 is juist een auto die dagelijks inzetbaar is voor op de openbare weg, maar ook ongelofelijk snel uit de hoek kan komen op een circuit. Voor wie het allemaal wat extremer mag is er altijd nog de RS. “De handbak op de GT3 is niet voor mensen die op zoek zijn naar absolute snelheid. Het gaat om het gevoel dat erbij komt kijken.”
De topman verwacht dat zo’n 30 procent van de orders goed zal zijn voor een GT3 met een handbak. Het gefacelifte model werd door Porsche gepresenteerd tijdens de autosalon van Genève. Vanaf juni staat de vernieuwde GT3 bij de dealer. (via Autoguide)
Frankypanky zegt
Quote: “Het maakt me niet uit dat de concurrentie misschien wat sneller is op de Nurburgring dan wij.”
Maar ondertussen wel flink wat geld er tegen aan gegooid met geprepareerde auto’s. Worden nu verslagen en dat ’telt het niet meer zo mee’ .
Hoezo ‘doorzichtig’?
dadutchdude zegt
Goh, wat verrasend nou weer. Natuurlijk gaat een handbak rijden over beleving. Waarom kies je anders een handbak? Als er iets klinisch is, is het wel een DCT of andere variant daarop.
st33fie zegt
Dit soort dingen boeide nooit iemand behalve een select groepje nerds dat eruit ziet als die shmee
cossiekiller zegt
Hey Willem, ik wist niet dat je ook nog een bijbaantje bij Porsche had!
willeme zegt
@cossiekiller: Sssst!!! ;)
deboes zegt
Het maakt zeker vooral niets uit als er af toe een Italiaan of Japanner langs komt die de duitse uberautomobilia te kakken zet.
87sandyd zegt
“De handbak op de GT3 is niet voor mensen die op zoek zijn naar absolute snelheid. Het gaat om het gevoel dat erbij komt kijken.”
Waarom dan niet bij de pre-facelift?
berlinetta zegt
@87sandyd: Toen waren rondetijden nog wel belangrijk.
tjorque zegt
En dan een paar maand later als ze wel een goede rondetijd kunnen neerzetten: “dankzij (voeg verkoopspraatje en wat technische blablablabla in) hebben we nu de snelste rondetijd op de ring”.
Het zal altijd een wedstrijdje ver-pissen blijven… anders beweren is een beetje flauw vind ik.
uselessblogger zegt
ja boeit niet als in ‘de grootte van een piemel maakt niet uit’. zo’n uitspraak komt natuurlijk alleen als de concurrentie met beter gerief op de proppen komt
pomoek zegt
Het gaat altijd om het gevoel. Als je het met de hand doet.
fijnkonijn zegt
@pomoek: hij maakt em gewoon ?
LPJ zegt
Buiten dat ik het volledig met hem eens ben, nog niet eens zo lang geleden, een heel gelikt filmpje..
https://www.youtube.com/watch?v=WVuTyb3NmSs
Deed het Alfa Romeo filmpje daarna iets teveel pijn?
Onehp zegt
Niet zeuren, kregen we voorheen geen manuele vanwege rondetijden, is ie nu tot inzicht gekomen dat een GT zonder rondetijd maar met handbak ook zal verkopen. Het is in die context dat de uitspraak gezien moet worden lijkt me.
Overigens, vroeger was de ringtijd leuk omdat het nog om wegautos ging, nu worden ze zodanig geoptimaliseerd ervoor dat de lol er wat af is. Porsches zijn altijd veelzijdig geweest en de rondetijden conservatief (zoals de prestatiecijfers), een beetje chauffeur bij Sport Auto kon ze ook halen met een standaard auto…
hugoe zegt
Wat filosofie betreft vind ik de Duitsers al meer Italiaans klinken en vice versa