Wat heeft ruim 100 jaar vooruitgang ons gebracht? Niks! Helemaal niks! In het jaar 1900 was Ferdinand Porsche namelijk al bezig met hybride auto’s, maar het werd geen succes.
De eerste “hybride auto” is volgens sommigen de Mixte. De merknaam was niet Porsche, het bedrijf Porsche AG zou namelijk pas vele jaren later opgericht worden. Ferdinand werkte echter al wel in de autoindustrie, in dienst van Ludwig Lohner. De Mixte is van het merk Lohner-Porsche. Het is een auto met 4 elektromotoren: 1 motor voor elk wiel (ja, deze auto was vierwielaangedreven). Daarnaast waren er een aantal Daimler-motoren aanwezig, welke voor de stroom zorgden. De auto in kwestie heeft verschillende records gebroken. Het echte probleem zat hem in de afstanden die ermee afgelegd konden worden: ongeveer 50 kilometer. Dit samen met de voor die tijd dure techniek zorgde ervoor dat het nooit een succes is geworden.
Kritiek op deze Lohner Porsche is dat het niet een echte hybride is, een brandstofmotor zorgde namelijk voor de energie van de elektromotor. De eerste echte hybride auto is een resultaat van de samenwerking tussen Belgen en Nederlanders. Henri Pieper maakte deze eerste hybride auto (niet Toyota). Dat deze auto vrijwel onbekend is gebleven komt doordat de auto vrij duur was en daardoor weinig mensen de auto kochten. De auto van Pieper had een benzine- en elektromotor, tevens kon zijn auto de energie die vrijkwam bij het remmen teruggeven aan de accu! Iets wat we tegenwoordig kennen als Brake Energy Regeneration.
Enfin, de hybride auto heeft een lange voorgeschiedenis en de marketing-afdeling van Porsche is bezig om de vooruitstrevendheid van het merk te benadrukken. Afgelopen 4 jaar is men druk bezig geweest om de oude Lohner Porsche AKA Semper Vivus te reconstrueren. De betekenis van Semper Vivus is overigens “altijd levend”. Dankzij het Porsche museum is de auto nu, 111 jaar na zijn introductie, weer te bewonderen. De Semper Vivus zal te zien op de autoshow van Genève, alwaar we tevens de hybride Panamera S kunnen aanschouwen.
supercarwaar zegt
ze hebben teminste al ervaring
laminaatplaat zegt
Van deze velgmaat kunnen de meeste tjoenerts nog wat leren…
911GT2 zegt
Tja wat kan ik zeggen… mooi verleden. Maar hadden ze deze al niet gebruikt voor de introductie van de 918 ;)
Nog steeds jammer dat men niet op dat idee verder is gegaan! Hoewel, dan hadden we nooit brullende boxers gehad!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@911GT2: Porsche een mooi verleden? Dit is ook een mooie Porsche:
Heette zelfs ‘der Ferdinand’! En heeft 45681645913475013408 het leven gekost…
Mooi verleden!
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Dit is er ook eentje… :P
Met diesel natuurlijk…
Esprit_de_Flandre zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: http://www.porsche-tractoren.nl/home/1
chills zegt
Henri Pieper was overigens een Duitser: http://nl.wikipedia.org/wiki/Henri_Pieper
tstile zegt
Dus die hebben echt 100 jaar zitten slapen:P
Maar ff serieus dit toont maar weer eens aan dat een hoop techniek al lang bestaat, alleen niet rendabel voor exploitatie
axel zegt
eind 1800 waren er meer elec auto’s dan bezine en er waren overal oplaad punten dit kwam om dat auto’s toen nog geen startmotor hadden ik praat hier over amerika. daarom heeft hij dit mischien verzonnen toentertijd.
rotarypowah zegt
En dat brake energy dinges principe is ook weer zo’n 80 jaar oud :)
norge zegt
Vandaar dat VAG opeens hybride wordt ,ze hebben via Porsche wat patenten in handen gekregen :D
F1Tim zegt
Of hoe het milieu steeds in de schaduw staat van economie
quasimodo zegt
Mooi van Porsche, maar daarna ook 100 jaar dom.
Ze zijn er niet mee door gegaan.
Niemand heeft er al die tijd iets aan gehad.
Pas 100 jaar later hebben Toyota en Honda ervoor gezorgd dat gewone mensen het konden kopen.
gregorius zegt
@quasimodo: 100 niet nodig geweest. Je wil toch liever in een benzine rijden dan in een zwaar elektrisch ding waar alles kapot aan gaat!
Maar wel geniaal voor die tijd.
quasimodo zegt
@gregorius: Ja, waarschijnlijk was de techniek van deze Porsche 100 jaar geleden zo dat er van alles aan kapot ging.
Maar wanneer ze het door ontwikkeld hadden, was het ieder jaar een beetje betrouwbaarder geworden.
hollow zegt
@Quasimodo Vroeger was benzine niet eens duur. Dus waarom een dure elektrische oplossingen als er geen probleem is?? Je beliefde Aziaten zijn er ook maar mee op de proppen gekomen toen ecologie en brandstofprijzen hot waren. Helaas zijn die hybrides echt lelijk.
quasimodo zegt
@hollow: Onder welke steen kom jij vandaan?
Begin zeventiger jaren (valt ondertussen ook onder de noemer “vroeger”) bv was benzine in NL zelfs op de bon.
Hybride heeft ook voordeel zelfs wanneer de brandstof gratis is, de elektromotor geeft namelijk extra kracht bij accelereren. Bovendien rijdt elektrisch heerlijk voor degene die van een stille motor houdt, zoals ik dus.
Je men stelling dat “die hybrides” echt lelijk zijn, slaat ook al nergens op. ‘Iets’ is niet lelijk, je kunt het lelijk vinden, maar het blijft maar een mening.
quasimodo zegt
@quasimodo: edit “men stelling” naar “stelling”
Esprit_de_Flandre zegt
@hollow: Jammer dat benzine toen niet duur was. Anders had dit soort auto’s zich al 100 jaar kunnen ontwikkelen, en zouden we nu veel verder gestaan hebben, was het Midden-Oosten minder conflictrijk, waren er geen CO2-taksen en dito activisten, minder luchtvervuiling, minder kanker, …
JeroenBooij zegt
Het echte nieuws is dat er van de week een Lohner-Porsche door een brand is verwoest.
Geen grap.
autoblogger zegt
@JeroenBooij: waar dan? en hoeveel van die dingen zijn er nog?
JeroenBooij zegt
Nabij Hamburg.
Geen idee hoeveel er nog over zijn, maar ik vermoedt dat degene die Porsche in Geneve tentoon gaat stellen nu weleens de enige zou kunnen zijn. Lohner-Porsches zijn sowieso nogal schaars, voorzichtig uitgedrukt.
laurensje zegt
“Dat deze auto vrijwel onbekend is gebleven komt doordat de auto vrij duur was en daardoor weinig mensen de auto kochten.”
Had BPM en wegenbelasting toen maar bestaan…
Esprit_de_Flandre zegt
“Lohner Porsche AKA Semper Vivus” :?:
Bovenstaande Semper Vivus:
Lohner-Porsche Mixte:
Lijkt me toch wel een ferm verschil. Daarnaast, de Lohner is idd AWD, 1 motor voor elk wiel. De Semper Vivus echter heeft er duidelijk maar twee. Voorwielaandrijving dus.
JanC zegt
@Esprit_de_Flandre: Leuk. Maar er is niet 1 Lohner-Porsche gemaakt, maar bijna 300. En de meeste daarvan hadden of voor- of achterwielaandrijving. Zoals deze. De Semper Vivus was een bijnaam van de door Lohner-Porsche gemaakte wagen.
In andere, toch gerelateerd nieuws, onlangs is een Lohner-Porsche van onschatbare waarde nabij Hamburg in vlammen opgegaan, tesamen met zo’n 60 andere waardevolle Porsches, waaronder eentje uit de Gmund-productie.
Justawheelchairguy zegt
Echt, die historie die Porsche is ongekend, en dan komen ze nu met al die verswchillende saaie versis van de 911…ontwerp eens wat nieuws! Deden jullie vroeger ook!
Cantago zegt
Porsche en vooruitstrevend? En daarom grijpen ze na meer dan 100 jaar terug op een toen ook al mislukt concept? Niet heel erg vooruitstrevend… Vooral niet als je bekijkt dat de gemiddelde 911 er al decennia lang hetzelfde uit ziet!
JanC zegt
@Cantago: Bullshit. Het artikel dus. Want men heeft in 7, andere bronnen zeggen 16, jaar tijd ongeveer 300 auto’s gemaakt. Voor huidige maatstaven belachelijk weinig, maar voor eeen artisane koetsenmaker als Lohner bijzonder goed. In het bijzonder als je bedenkt dat ze daarnaast nog altijd koetsen maakten en het dus niet zo is dat dit hun core-business was.
Cantago zegt
@JanC: Je wil dus zeggen dat de hybride geen flop was?
JanC zegt
@Cantago: Inderdaad. Zover ik heb kunnen nalezen was het stopzetten van de Lohner-productie niet iets dat met het concept hybride van doen heeft.
De 911 ziet er voor een leek hetzelfde uit. Maar voor iemand die reageert op Autoblog mag je verwachten dat hij of zij beter weet.
Cantago zegt
@JanC: Hmm, misschien heb je toch wel gelijk ja. En ik moet zeggen, ik ben blij dat Porsche nu met de 918 komt, wat aangeeft dat ze toch iets nieuws kunnen verzinnen. Ik zie nog het meeste in het hybride systeem met vliegwiel, dat wil ik het liefst morgen al in mijn auto hebben!