Ook Porsche neemt een ‘nieuw’ model mee naar Parijs, de Carrera GTS. Want we hadden immers nog niet zoveel varianten van de 911. Het leuke nieuws: het is de eerste standaard Carrera die de 400 pk-grens overschrijdt.
De achterwielaangedreven 911 is beschikbaar als Coupé en Cabriolet. Met zijn 408 pk levert hij 23 paarden meer dan de Carrera S, en vult daarmee precies het gat met de meer hardcore GT3 (435 pk).
Het motorblok is de bekende 3.8 liter boxer, en de engineers van Porsche hebben er voor gezorgd dat je, ondanks het extra vermogen, niet eerder bij het tankstation hoeft te stoppen: het verbruik is namelijk met 10,2 liter/100 km gelijk gebleven.
De spoorbreedte van de GTS is 44 milimeter groter dan de standaard Carrera, en daarnmee gelijk aan die van de Carrera 4. Het grote verschil is echter dat de laatstgenoemde AWD heeft, terwijl de de GTS alle pk’s op de achterwielen zet. Dit zijn 19-inch RS Spyder wielen, met 305/30 ZR 19 banden er omheen.
Verder onderscheidt de GTS zich van zijn broertjes door een zwarte spoilerlip, speciale zwarte sideskirts, en een zwarte finish tussen de twee uitlaatpijpen. Op de deuren en achterklep prijkt een Carrera GTS logotype. De interieurkleur is “black Alcantara”, en de twee voorstoelen zijn in het midden ook met deze stof afgewerkt. De onderdelen die de bestuurder in zijn vingers heeft, zoals stuur, versnellingspook en handrem zijn eveneens met Alcantara afgewerkt.
Het maximum koppel van 420 Nm is beschikbaar bij 4.200 toeren, 200 toeren eerder dan bij de Carrera S. Standaard wordt de GTS geleverd met een handgeschakelde zesbak, die de sprint naar de 100 in 4,3 seconden aflegt. Optioneel is de auto leverbaar met een PDK-bak met zeven verzetten. Hiermee wordt de 0-100 in 4,2 seconden gedaan. De topsnelheid ligt op 306 km/u.
De prijs voor al dit leuks? € 139.990,- voor de Coupé, en voor de Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet moet je minimaal € 152.990,- meenemen. Filmpje!
R8 killer dus!
ik had liever een Carrera GT S gezien
dan vraag je je toch af waarom ze niet eerder zoveel pk uit die motor haalden….
@ R2D2,
Misschien omdat het onderstel, als alleen achterwielaandrijver, het vermogen niet verwerken kan en de auto zo alleen nog maar trickiër wordt.
OT: Ik vind persoonlijk de zwarte velgen niet mooi, de rest is gewoon 911 en ik hoop dat het vermogen, via de achterwielen veilig zijn weg vindt naar het asfalt.
Gelukkig een hele verademing na dat gedrocht van een Ford Focus ST waar we de dag mee begonnen. Hele mooie auto, maar ik ben denk ik de tel kwijtgeraakt… was dit nou de 40ste of de 50ste 911 variant van Porsche?? :P
Mooi Ding Wit Met zwarte velgen Staat hem goed! :P
Ik krijg steeds meer medelijden met de Porsche salesmen, hoe the hell ga je klanten het verschil nog uitleggen!?
Beetje hetzelfde als bij audi, ja ik zoek iets saais met 4 deuren. Nou meneer we hebben de A4 die is het saaist. De coupevorm heet de A5, maar die hebben we ook met 4 deuren hoor, de A5 sportsback. Wilt u iets groter is er ook nog de A7, met 4 deuren? Lelijke achterkant? A8. Te groot? A6. Te saai. A5 Sportsback. Te klein? A7. Ja, maar die vond ik lelijk.
klanten snappen hier toch geen fuck meer van?
@Benjamin1: haha mooie reactie:) Ben ik het wel mee eens, want klanten zien door de bomen het bos toch niet meer? Maar ze hoeven in ieder geval geen nee te verkopen, omdat ze in (bijna) elk supercar segment wel iets te bieden hebben.. Jammer alleen dat ze qua uiterlijk zo veel op elkaar lijken!:(
Afgezien van het uitmelk verhaal zijn het wel erg lekkere en volwassen cijfers waar het verbruik mij niet van tegen vald:twisted:
Off-topic: Maar Porshe heeft niet voor de “oudere” (+50) generatie supercars :idea:? Mijn Engelse buurman op de camping bij Spa-Francorchamps F1 dit jaar had namelijk zijn GT3 verkocht omdat hij hem te stug vond voor op de openbare weg en hij de andere mannen op het circuit niet meer bij kon houden ondanks de potentie van de auto: door zijn leeftijd dat zijn reactiesnelheid etc. wat afnam.. Daarom heeft hij nu een AM DB9 waar hij zowel nog mee naar track-days kan als lekker sportief maar comfortabel mee kan touren op mooie Europese bergweggetjes:)
@Benjamin1: hahaha lol!
Mooi ding deze 911. Er zal wel geen standaard Carrera meer verkocht worden straks met als die varianten.
@Benjamin1: Gewoon zeggen, kijk maar wat je achterop wilt hebben staan.
@Benjamin1: nee inderdaad, willen ze nou een a4a4 of a6a4 of a8a4 of een coupe a4(a5 sportback) die weer hetzelfde heet als de a3 sportback maar totaal iets anders is. bij porsche gaat het ookal die kant op.
toch is deze wel vet! ze kunnen die carrera 4 en 4s er wel uithalen die wil toch niemand.
@ Benjamin1: ‘ja ik zoek iets saais met 4 deuren’ <– hahaha mooi verwoord! :)
On topic: Dus eigenlijk vervalt het bestaansrecht van de Carrera S nu? De Carrera S was de snellere en beter sturende Carrera. Maar nu er een Carrera GTS is die nog beter is, waarom dan kiezen voor de Carrera S?
vet ding!
Alleen maar in Wit (coupe) en blauw (Cabrio) te krijgen?
@ R2D2: deze opgevoerde motor is ook gewoon als optie op de gewone (4)S te verkrijgen hoor. (X51)
UPDATE met video: http://www.autojunk.nl/2010/09/porsche-911-carrera-gts
Ja, het is de zoveelste 911, maar het is wel precies de 911 zoals ik ‘m zou willen hebben. Eíndelijk een rwd widebody!
jonge jonge wat een gezeur hier dat moddelen op elkaar lijken elke model lijkt wel op elkaar van het zelfde merk
ze hebben allemaal een voorkant en een achterkant
Nee,niet voor mij.
Zoals autoblogger al zei:
Weer een variant op het aloude recept…
En welke variant zou ik dan wel willen:
The Sports Classic omdat die wel net dat beetje extra heeft.
Die 408 upgrade was al een tijdje op de s leverbaar als engine kit uit de optielijst. Maar leuk dat ze er nu een standaard model van hebben weten te maken.
Als één van de weinige merken heeft Porsche door dat er altijd klanten zijn die nét iets meer willen. Heb je een Cayenne Turbo, komt de Cayenne Turbo S. Zo ook met Boxter, Cayman en 911. Fantastische marketing en een leuke manier om met weinig hogere productiekosten 20.000 euro meer te kunnen vragen.
@ Benjamin1
Ja idd, bij VAG lijkt het er op dat je ook alleen maar zwart en zilver/grijs kan krijgen :)
Nee maar dat is ook zo bij BMW, exact de zelfde koest voor de diesels of benzine… het verschil zit hem dus in de motoren, niet het optische zo als vroeger, je had een groot verschil tussen een basis 3 serie of een M3, nu zie je het verschil niet meer zo duidelijk.
@bob:
Ja oke, maar BMW heeft nog geen BMW 3serie Coupe met 4 deuren gemaakt(kom je in feite uit op een 3 serie sedan)om die vervolgens als iets heel nieuws te introduceren. Audi doet dit wel wat ik echt slecht vind.
Voor de mensen die zeuren dat er zoveel 911s zijn en te veel om te kiezen bla bla bla.
Simpele gasten snappen het gewoon niet, hoeveel verschillende 3 series of c klasses zijn er wel niet.
Zijn er op details na toch ook gewoon allemaal hetzelfde uit.
Mooi bij porsche is ook dat je de auto helemaal naar je eigen smaak samen kan stellen van boven tot onder.
Zijn dit wel echt nederlandse prijzen?
@ Meneer_sander
Wel zonder belasting. Denk dat deze inclusief belasting wel tegen de 2 ton gaat kosten, kennnis van mij heeft een C4S die kostte ook meer dan 180.000 euro.
Zet er maar eentje in het blauw voor mijn deur :D Briljante wagen, perfecte toevoeging van het 911-gamma.
Ok ik begrijp het allemaal niet meer. Ik kan er gewoon geen onderscheid meer tussen maken?
We hebben nu dus:
911 Carrera
911 Carrera S
911 Carrera 2S
911 Carrera 4S
911 Carrera GTS
911 Turbo
911 Turbo S
911 GT2
911 GT2RS
911 GT3
911 GT3RS
911……*knal*
En mijn hoofd is zojuist gexplodeerd:)!!
Dus van 385 pk (911 2s, 134,900 eurie) naar 408 pk (911 gts 139.900 eurie) kost feitelijk € 5000,- .. Ze geven de nieuwe motor/upgrade een nieuw naampje, spreken over een nieuw model en vragen dus een behoorlijk bedrag meer.. Dat noem ik nou nog is slimme marketing, om nieuwe (domme) Porsche kopers binnen te halen… Wat een oplichting!!!
Hmm, veel varianten:
911 Carrera
911 Carrera Cabrio
911 Carrera S (2S)
911 Carrera S Cabrio
911 Carrera 4
911 Carrera 4 Cabrio
911 Carrera 4S
911 Carrera 4S Cabrio
911 Targa 4S
911 Carrera GTS
911 Sport Classic
911 Turbo
911 Turbo Cabrio
911 Turbo S
911 Turbo S Cabrio
911 GT3
911 GT3 RS
911 GT2
911 GT2 RS
No nog wachten op een volgende onzinnige versie… GT2 en GT2 RS Cabrio versies?? :P
@RobinM: En de GTS Cabrio nog ;)
Dit is toch op de wielen en ducktail na gelijk aan de Classic? Hmm bijna een ton voor die twee opties? Die kopers zijn dus genaaid door een peleton dikke duitsers?
Zoveel geld, en er is tegenwoordig niemand meer die nog omkijkt voor een 911. Al 50 jaar gemeengoed op Neerlands wegen.
Blijft een hele fijne en goede auto, maar je wilt hem eigenlijk toch niet rijden !? Althans, voor een habbekrats rijd je ook een M5 (met binnenkort 555Pk)…dussehm…
@Megakix: M5 is geen sportwagen en zal in geen velden of wegen in de buurt komen van het gevoel van een 911. Rechtuit zal die M5 wel snel zijn… maar dat is toch niet vergelijkbaar met 1400kg en een kleine scherpe sportwagen.
Een Porsche 911 is al lang niet bijzonder meer. Ik zie er elke dag wel één rijden en ik draai mijn nek er niet voor om. Porsche rijders zijn gewoon zielige yuppies die geen Ferrari kunnen betalen. Dan zijn er nog absurd veel varianten van deze 911. God mag weten hoeveel varianten er nu inmiddels zijn , want dit is niet meer bij te houden. Hoeveel jaar denken ze hier nog mee door te gaan, want ik lees inmiddels nu wel elke maand dat er weer een nieuwe variant 911 is.
Ha hoe cool… natuurlijk zijn er wel veel varianten, maar dat maakt het spotten toch alleen maar leuker!
@Megakix
Inderdaad. Daarnaast zijn de rijkwaliteiten van een M5 velen malen beter en je kan met zijn vijfen genieten.
Weet nog precies wat Jeremy zei tijdens zijn eerste test met de E60 M5.
“It goes, it feels and it sounds like a Ferrari F430 and that’s about the best car i have ever driving”
An dan aan het eind zeggen ze beiden: The M5 is better than a Ferrari F430!!
Geweldig….
Bye bye R8 & SLS!
En mensen moeten niet zo zeiken over alle varianten..(ze maken de wereld toch een stukje mooier)
We kijken er weer allemaal naar. We willen er ook allemaal een.
Niet zeuren luitjes. Gewoon weer een lekker Pork hok. Jammer dat ik ze zelden hard zie gaan. Ja, op Zolder laatst:
Maar die kost direct 250K . . .
@robinM je hebt nog de targa 4, de 911 Cup, de 911 Cup S, de 911 RSR en de GT3R Hybrid vergeten
Eeeeerg mooi.
@ geertje,
jij snapt er duidelijk niks van
Wat intresseert het ons nou dat je 200 toeren eerder 408 PK heb. Prijs valt wel mee maar of je een R8 V8 kunt bijhouden valt te betwijfelen. Daar zul je ercht een TURBO voor nodig hebben.
Toch een hoog nivo hier van mensen die het assortiment van de 911 uitvoeringen kunnen overschrijven.Er zijn veel varianten, nou en ?! Als ik het geld ervoor had, dan kocht ik er minimaal 1 en zwaai naar al die sufferts die alleen maar afgeven op Porsche omdat ze hun 5de hands Astra zat zijn maar geen centen hebben.
Zie door de Porsches het bos niet meer, of zo iets… Volgende week weer een nieuwe variant Carrera GTST??
weeral een zoveelste … ik word er echt niet warm meer van …
@Geertje. Omdat je er veel van ziet, wil je als Porsche rijder eigenlijk een Ferrari? Snap jij het eigenlijk wel.
Hoewel ik Ferrari’s bewonder om hun techniek en hun kunnen, wil ik gewoon een Porsche en geen Ferrari.
( Psst…Trouwens God weet het wel hoor.)
Eat this! Wat een auto, in welke model dan ook.
http://www.youtube.com/watch?v=kEOKck7WWvU
@ CSL
Denk het niet, Sabine rijdt ook niet langer met een M5 maar met een GT3 RS over de Nordschleife. In M5 kunnen vijf personen plaatsnemen maar daar eindigen ook de voordelen.
@The360box
De oude S van 355 pk versloeg de R8 V8 al in acceleratie. De nieuwere 385 pk zal dit zeker doen en deze 408 pk versie…
Trouwens is dit geen vaste modelreeks, maar net als de Sport Classic vorig jaar een ‘actiemodelletje’ met beperkte looptijd. Bijna alle opties (ook de 408 pk, deze optie heeft gewoon X51) zijn te verkrijgen op de ‘S’. Het enige bijzondere is dat je in dit geval achterwielaandrijving kan combineren met de brede ‘vierwielaandrijving-achterkant’.
@StijnB
Wat wil je er mee zeggen? Dat de GT3 RS nu pas de fun-niveau van een M5 uit 2005 heeft?
@CSL:
Nope, dat iedereen (ondanks zijn voordeel van veel passagiers en dus centen) de M5 laat vallen. Sabine is trouwens nooit echt te spreken geweest over de M5, na 12.000km was het chassis al zo zwak als kaas. En helaas moesten er 20.000km mee gedaan worden voor het spul de schroothoop op mag.
Leuk leuk… nog een 911 variant bij… Ik zie er wel niet meteen het nut van in… maar is toch best wel een leuke wagen…
@robinm
je mist er wat, dit zijn alle 997MK2
Na mijn weten is dit alles:
911 carrera
911 carrera cabrio
911 carrera 4
911 carrera 4 cabrio
911 carrera s
911 carrera s cabrio
911 carrera 4s
911 carrera 4s cabrio
9ii targa 4
911 targa 4s
911 sport classic
911 carrera gts
911 carrera gts cabrio
911 carrera 4s pon L.E.
911 turbo
911 turbo cabrio
911 turbo s
911 turbo s cabrio
911 gt2rs
911 gt3
911 gt3 cup
911 gt3r hybrid
911 gt3r cup
911 gt3rs
911 gt3rs cup
911 gt3rsr cup
@ron: en dan vergeet je nog de ‘normale’ 911 GT2 ;)
En laten we maar niet beginnen over de keuze tussen handgeschakeld en automaat of extra vermogen dat je af-fabriek kan krijgen.
@robbie
Ja ok maar de normale GT2 is er alleen als 997 en niet als 997MK2
Prachtig in het wit een schitterende pure Porsche