En helemaal mooi, voor die 80 miljard euro krijg je niet 1 Porsche, maar een heleboel Porsches!
Porsches zijn dure auto’s, dat is gewoon zo. Als ze nieuw zijn betaal je er al een klein fortuin voor en voor sommige oude Porsches betaal je nog veel meer. Zeker als het een speciale auto is, zoals de 917 waar Steve McQueen in reed tijdens de opnamen van de film ‘Le Mans’. Daar werd 14.080.000 voor betaald en is daarmee tot nu toe de duurste Porsche ooit.
Maar die 14 miljoen en een beetje komt nog niet eens in de richting van de 80 miljard waar in de kop over gesproken wordt. Hoe zit dat dan? Welke Porsche kost nou bijna het complete vermogen van een man als Bill Gates?
Nou simpel. Het hele bedrijf natuurlijk!
VW wil Porsche naar de beurs brengen
Sinds een jaar of 10 is Porsche officieel onderdeel van de Volkswagen Groep, samen met merken als Bentley, Seat, Audi en -jawel- Volkswagen. Dat bedrijf is natuurlijk als geheel al beursgenoteerd, maar volgens de opperbazen van VW kan er natuurlijk altijd nog meer geld verdiend worden.
Dat is mogelijk met het zelfstandig naar de beurs brengen van het zeer winstgevende Porsche. Daarmee komt er namelijk een bedrag vrij van zo’n 65 tot 80 miljard euro. Dat is de totale waarde van de aandelen van het mooiste automerk ter wereld.
Beursgang nog niet helemaal goedgekeurd
Zoals met alles waar veel geld mee gemoeid is, wordt ook bij de eventuele zelfstandige beursgang van Porsche niet over 1 nacht ijs gegaan. Met andere woorden, de plannen zijn dan wel vergevorderd, een akkoord is er nog niet. Althans, dat zegt het geweldige blad Quote op de site en zij kunnen het weten.
Voorlopig moet eerst grootaandeelhouder Porsche SE akkoord gaan voordat de deal rondgemaakt kan worden, maar uit de verhalen van ‘hen die het kunnen weten’ lijkt dit allemaal in kannen en kruiken te gaan komen.
Porsche doet goede zaken
De kopers van de aandelen Porsche investeren overigens in een prima lopend bedrijf. De laatst bekende cijfers van het concern zijn die van 2020 en ondanks alle corona-ellende kwam de omzet toch uit op 28,7 miljard euro. Netjes en geen toevalstreffer, want Porsches verkopen als warme broodjes. En terecht natuurlijk.
Mocht je nu dan denken dat het bij de Volkswagen Groep zonder Porsche in de gelederen nu armoede wordt, dan zit je mis. Dat bedrijf deed het namelijk echt heel erg goed. In het eerste half jaar van 2021 zette dat bedrijf €129,7 miljard om en er werd €11 miljard operationele winst geboekt.
Die kunnen dus prima zonder Porsche!
schreute01 zegt
En zo wordt Porsche van iedereen. Een echte volkswagen!
spidermann zegt
Hmmm 80 miljard. VW heeft P/E op dit moment van een kleine 7. Dus zo 12 miljard nettowinst.
De hele VW groep heeft een opeartioneel resultaat (is niet gelijk aan nettowinst aangezien nog financiele resultaten en belasting ervan af gaan) conform het artikel van 11 miljard.
Op de achterkant van een servet betekent dit dat VW zonder Porsche geen aandeelhouderswaarde heeft.
Ook bij een P/E van 10 of voor mijn part 12 blijft er voor VW zonder Porsche weinig adhwaarde over.
rogerzz zegt
Whut? De 12 miljard winst rond je af naar geen aandeelhouderswaarde? Op 80 miljard is 12 miljard een ’terugverdientijd’ van minder dan 7 jaar? Een P/E van 10 of 12 is slecht? Tesla heeft een P/E ratio van 165 dus zou niemand ooit meer moeten willen kopen?
Overigens zijn zulke simpele ratio’s te kort door de bocht en soms vertekenend, gebaseerd op 1 jaar, zegt weinig/niets over de trend/toekomst en er zitten mogelijk belastingvoordelen/subsidies en aftrekbare rentes in. Beter kun je naar de FCF kijken en de trend daarvan icm ROE/WACC, other comprehensive income controleren of daar niet in gesjoemeld is (herwaarderingen van leningen/valuta/goodwill/panden?). Dus iets meer info is nodig los van een P/E ratio, de AEX varieert overigens van 3 tot 86 dus je geld stoppen in een bedrijf enkel op dat getal is niet te doen.
Porsche verkoopt dus als een malle en dat zie ik niet ineens opdrogen, future-proof EV’s, ik vind het wel een mooi bedrijf hoor.. :)
spidermann zegt
@rogerzz: “op de achterkant van een servet”.
musclecar85 zegt
Wat is het toch voor geprut dat de app in iOS vastloopt na het openen van bijna elk artikel. Dit is al maanden aan de gang.
ghengiskhan zegt
@musclecar85: weggooien en opnieuw installeren. Werkt als een trein.
remarkable zegt
@ghengiskhan: had ik eerder moeten weten. Werkt inderdaad. Eindelijk :€
daantjeds zegt
@musclecar85: ja echt helemaal kut.. eerder zat ik meerdere keren per dag op de app, tegenwoordig vermijdt ik deze app als de pest..
mat1980 zegt
@daantjeds: amen!
sammeke zegt
@musclecar85: even verwijderen en opnieuw downloaden hielp bij mij om van deze klacht af te komen
V8Vantage zegt
Gewoon browser gebruiken op IOS, werkt prima. En als je dan Brave gebruikt, dan heb je ook geen last meer van die irritante reclames die soms langer duren dan een filmpje.
kenner zegt
Het mooiste merk ter wereld?? De Golf onder de sportwagens
potver7 zegt
Je bedoelt: de (platgeslagen) Beetle onder de sportwagens.
XM'etje zegt
@kenner: is ge Golf dan de mooiste onder de niet Porsche’s? Wat een lachertje!
maferick74 zegt
Stond afgelopen zaterdag in de showroom van porsche in Groningen… vragen ook al rustig 3ton voor n autootje, mooi spul hoor maar als ik n Ferrari van 10 jaren oud langs zie komen krijg ik mooie kriebeltjes, als ik n porsche langs zie komen…. ja aardig. Ik kies toch voor emotie (ookal heb ik begrepen dat de kwaliteit van een gemiddelde Ferrari niet om naar huis te schrijven is)
thjvanvlerken zegt
@maferick74: nee daarom schrijf ik er ook niet over naar huis, te druk met rijden. Maar goed punt ze zijn duur, een wat ouder ras paard brengt meer vreugde voor de koper en al daar m heen.
wimof zegt
Waarom schrijf je Porsche 2 maal zonder hoofdletter terwijl Ferrari en Groningen wel correct behandeld werden?
Hubert zegt
Misschien dat hij van mening is dat een Porsche een dusdanige iconische status heeft, dat hij porsche synoniem ziet voor sportwagen..
flyerbunch zegt
VW hoopt een soortgelijk succes zoals Ferrari destijds deed
mashell zegt
Dit lijkt me typisch zoiets waar de Volkswagen Groep aandeelhouders niet blij mee zijn.
Wolflow zegt
Hoezo is het terecht dat Porsches als warme broodjes verkopen?
Het meerendeel zijn modellen (cayenne, macan, taycan, panamera) die de naam Porsche niet waardig zijn.
Alleen de 718 en 911 zijn sportwagens.