Om de benadrukken dat de Porsche Taycan één van de snelste elektrische auto’s is.
De Porsche Taycan weet zich op vele manieren neer te zetten als een veelbesproken auto. De Porsche versus Tesla-discussie, het feit dat het de eerste elektrische Porsche is, het feit dat de auto vrij rap van zijn plek komt of dat voor de topversies de naam ‘Turbo’ gebruikt wordt. Als het aan Porsche ligt is iets anders belangrijker: namelijk dat het een echte Porsche wordt. De auto is niet bijzonderder dan een 911 of Cayenne.
Dus krijgt de auto ook exclusieve opties van de ‘bespoke’-afdeling van Porsche. Een paar voorbeelden daarvan wisten we je recent al mee te geven, nu wordt er ook een speciaal pakket getoond.
Sport Design
Voor de naamgeving koos Porsche voor ‘Sport Design’. En dat kennen we. De Porsche 911 (992) krijgt ook een Sport Design-pakket, waarmee de auto qua uitstraling ietsje verandert. Met name de voor- en achterbumper zien er dan iets afwijkend uit. Mooier is subjectief, maar het design van de standaard 911 is, nou ja, even wennen. Hieronder de toch iets minder omstreden Sport Design.
Voor de Taycan gebruikt Porsche dezelfde benaming. De verschillen zijn echter iets kleiner. Een kleine galerij vinden we op de Facebook-pagina van het merk.
Bij de Porsche Taycan gaat het om een nieuwe set splitters van koolstofvezel. Vooral die aan de achterkant is wat prominenter in beeld met de ‘vleugels’ aan de zijkant. Ook is er voor het getoonde model in Gentiaanblauw (toch? Of is het een iets lichtere tint?) gekozen voor lichtgevende treeplanken waar ‘Taycan Turbo’ te lezen is.
Een wat minder ingrijpende verandering dan bij de 911, maar goed, exclusief is exclusief. Voor verdere details over het Sport Design-pakket moet je de configurator induiken en/of contact opnemen met de exclusieve divisie van het merk.
dracae zegt
Ik moet nog erg wennen aan EV’s, maar dit ziet er erg fraai uit.
Nu nog een 6 cilinder boxer erin… ok.. misschien niet..
Dutchdriftking zegt
De blauwe wielen zijn afschuwelijk, de rest is heerlijk.
piedlourd zegt
Het blijft jammer dat alles zo nodig op een 911 moet lijken. Het had veel mooier gekund.
Ik ben benieuwd naar de audi versie en hopelijk is die ook een stuk lichter.
In ieder geval geen rammelende ketting en olieverbruik. Jeej!
wimof zegt
Wat gaan de onderhoud-herstellingskosten voor een EV op termijn zijn?
dwfc zegt
Vraag dit eens aan een tesla rijder …. dan heb je een idee.
Om het opheffen van deze kosten te compenseren zal de marge op verkoop omhoog moeten.
De dealers hun inkomstenstroom zal wegvloeien.
Ik vermoed dat de oplage per dealer sterk omhoog moet, met als resultaat een schraler dealer netwerk.
laptom zegt
@dwfc: Dealers zoals vroeger in ieder dorp ga je inderdaad niet terug zien. Dat is ook niet erg, betaal liever niet voor al die overhead.
stoker zegt
@wimof: Hahaha, laat het maar aan VAG over om je portemonnee te plunderen. Elke 1000km preventief de premium koolborstels vervangen?
laptom zegt
@stoker: zit geen koolborstel in deze motoren.
993carrera4s zegt
@laptom: dat was een grapje. Maar even serieus: Porsche heeft al aangegeven dat het de doelstelling is om de omzet qwa service gelijk te maken met benzine modellen, waanzin natuurlijk. Tesla laat zien dat het ook anders kan gelukkig, met onderhoud elke 80K km.
87sandyd zegt
@993carrera4s: bron?
993carrera4s zegt
@87sandyd: Ik volg de mission E al vanaf het begin, had al een optie vanaf 2017. Ben afgehaakt oa door dit soort zaken. Te veel marketing, en veel te weinig value for money.
stoker zegt
@laptom: grapje jongen. De strekking lijkt me wel duidelijk of ontgaat die je ook?
wimof zegt
Na 454600km heb ik 0 klagen over mijn Volkswagen.
Terloops VAG bestaat al een eeuwigheid niet meer, Volkswagen ag is de juiste benaming.
soundgarden zegt
Haha, da word geen geen dagje weg! Dat word een nieuwe akku!
BaRa zegt
Dagje weg? Als er wat mis is met een Porsche, ben je hem langer kwijt dan een dagje hoor. Dat geldt eigenlijk voor elke auto. En ja, Porsches falen net zo goed. Zelf zoiets stoms als een bout in een carterpan (in dit geval van de PDK) kan al voor gigantisch veel sores zorgen. Zeker als het losdraaien van de bout een scheur in de pan veroorzaakt. Maar één ding is zeker: als er wat mis is met de auto, EV of ICE, dan is het nooit Porsche’s fout.
dwfc zegt
Mmmm ….dan ben je niet goed op de hoogte van het Porsche verleden.
De eerste reeks 996 ( watergekoelde ) had heel veel motorische problemen..
Twee van mijn kennis Porschisten hebben na 2.5 jaar een volledig nieuwe motor ontvangen,
Kostprijs : nihil !
Maar beide heren zijn reeds jaren Porsche klant en volgen het onderhoudsprogramma punctueel.
911targa zegt
Total BS. Tesla moet ook geregeld voor reparaties weg, net als Porker. Geen verschil en leg je erbij neer. Ik word er niet meer kwaad om.
baklava zegt
Zou daar een V8 in passen?
SimonMc zegt
Natuurlijk niet.
jelmer zegt
Niet Porsche’s mooiste, maar ben onder de indruk van de snelheid van het ding op het circuit. 01:17.6 op het TopGear-circuit, sneller dan een Nissan GT-R, Ferrari 458 en een Veyron.
rrk147 zegt
Ik heb ze nog niet zien rijden, hoe gaat het met de productie van de Taycan? Vind het wel echt een auto!
ytrewq zegt
@rrk147: ik heb er vandaag eentje zien rijden, dus neem aan dat ze al geproduceerd worden?